Radiochip genner sendrægtige passagerer til gaten

Københavns Lufthavn har testet et nyt trådløst system, hvor udvalgte flyrejsende er blevet udstyret med RFID-tags, så lufthavnspersonalet kan spotte vildfarne passagerer og sende dem en SMS.

Københavns Lufthavn, IT-Universitetet (ITU) og en række samarbejdspartnere har testet et RFID-baseret system, som skal sikre en mere gelinde passager-strøm og med tiden også en roligere lufthavn.

I første omgang har 107 frivillige passagerer med kurs mod Sharm el Sheikh deltaget i testen. Passagererne blev udstyret med en RFID-tag i form af et kreditkort-stort stykke plastik under check-in, som blev hæftet på tøjet. Samtidig skulle passagererne opgive deres mobilnumre.

Derefter holder 25 antenner placeret rundt omkring i lufthavnen øje med passagerernes færden. RFID-signalet har en rækkevidde på ca. 30 meter, hvilket skulle være rigeligt til at registrere med de RFID-taggede passagerer. Selve taggene er udstyret med en bevægelsessensor, så de kun sender, når passageren bevæger sig. De sparer batterierne i kortene, så de kan holde i årevis.

Når boarding-tiden er nær, kan lufthavnspersonalet se på en skærm, om eventuelt forsinkede passagerer befinder sig i nærheden af gaten, og om de eventuelt er på vej mod gaten. Når en passager er forsinket, får han eller hun først en SMS-rykker, derefter en mere ligefrem SMS-rykker og til sidst kan gate-personalet forsøge at ringe til passageren.

Målet er at undgå, at bagagen af sikkerhedsmæssige hensyn skal hives af flyet igen, fordi man kan se, at passageren er på vej, eller fordi man får kontakt med passageren og sikrer, at han eller hun kommer til gaten.

Gatecaller skal også kunne bruges til at råbe forsinkede passagerer op i højtalere, der er tæt på de pågældende personer, så unødige højtaler udkald i hele lufthavnen kan undgås.

»I dag har lufthavnen ca. 300 højtaleropkald dagligt efter passagerer, der er ved at komme for sent, og i betragtning af, at Københavns Lufthavn gerne vil være en silent airport, så er det simpelthen for mange,« siger lektor ved ITU og interaktionsdesigner på projektet, Lone Malmborg.

Hun er godt tilfreds med de første test på rigtige passagerer og forventer, at projektet vil komme både lufthavnen, passagererne og flyselskaberne til gavn.

Det er planen at teste Gatecaller hver tredje uge gennem de kommende seks måneder på udvalgte SAS-afgange.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anonym

Denne model er selvfølgelig fuldstædnigt uforeneligt med eksisternede lovgivning og de kommende regler omkring RFID.

Denne model vil spore og tracke mennsker overalt.

Modellen skal selvfølgelig vendes, så passageren selv har kontrollen.

Hvad er det med disse vilde tendenser til at ville kontrollere, overvåge og tracker mennesker. Hvor er Datatilsynet og helt banale demokratiske principper.

  • 0
  • 0
#2 Martin Leopold

I artiklen bliver der lagt op til, at sporingen bliver foretaget via RFID. Det lyder lidt overraskende, når nu RFID i gængs forstand har en relativt kort rækkevidde.

Måske er det en strid om ord, men det er min opfattelse, at RFID normalt dækker over en radio, som ikke selv har en strømforsyning, men som forsynes ved at en sender inducerer strøm i modtageren. Den type RFID har ofte ikke en rækkevidde på få cm.

Artiklen nævner ikke projektets navn, men jeg går ud fra der er tale om Spopos. Spopos har en beskrivelse, som kun gør begrebsforvirringen større ved at sammenligne projektets tags med en stregkode. Mig bekendt sidder der ikke et batteri i en stregkode, som kontinuerligt sender koden ud til alle inden for 30 m. http://www.spopos.dk/index.php?id=1211

Martin.

  • 0
  • 0
#4 Jens Fallesen

Det er jo frivilligt, om passagererne vil modtage og gå rundt med brikken eller ej.

Men lufthavnen har naturligvis en stor interesse i at få passagererne til at bruge brikkerne. Dels fordi de så kan hindre forsinkelser grundet langsomme passagerer, men måske endnu mere for netop at kunne tracke passagererne – det er jo særdeles værdifuld information i forhold til lufthavnens mange butikker.

De er derfor nødt til enten at overbevise passagererne om, at det er en helt utrolig stor fordel for den enkelte passager at tage en brik med – eller også kraftigt at nedtone frivilligheden. Skulle det sidstnævnte gøre sig gældende, deler jeg fuldt ud din bekymring.

  • 0
  • 0
#5 Anonym

Du stiller det forkert op.

Selvfølgelig har lufthavnen og specielt flyselskaberne en interesse i at få passagererne til at komme til tiden - men lufthavnen kan bare lave en ordentlig løsning som ikke indebærer overvågning.

Det som vi ser ske helt systematisk er at noget indføres "frivilligt" hvorefter det bliver til tvang - uden nogen på noget tidspunkt tager ansvar for at designe forsvarlige løsningsmodeller.

Du tilbydes jo ikke en forvarslig løsning selvom den kunne være lavet på 50 måder. Men nej, det skal vare den uforsvarlige centrale overvågning og de slipper afsted med det uden kritik i artiklen.

Hvorfor er der så få som tager hensyn til mennesker og grundprincipper i hverken design eller evaluering?

Der er en sygelig tendens hos teknikere med at reducere mennesker til ting, der skal kontrolleres.

  • 0
  • 0
#7 Anonym

Fair skal være fair. Der er klart behov for at gøre noget.

Se det i betragtning af - hvor presset luftrummet er, dvs. afgangsslots er pressede og prisen stiger, - hvor dyre forsinkelser er, dvs. et fly på jorden koster penge hvert minut og - hvor meget det generer de andre passagerer at misse et afgangsslot, dvs. du kan gange forsinkelser op med en faktor mange og nogen som ikke når deres forbindelsesfly eller kommer for sent til møder (at kræve at folk skal planlægge med dette betyder jo at alle spilder mere tid). - det faktum at det er uhåndterligt men antages sikkerhedsmæssigt nødvendigt at få bagagen ud hvis passageren ikke flyver med

Alternativet er at enten at stole på bagagecheckens sikkerhedscheck og skifte policy så man simpelthen flyver til tiden.

Eller at forpligte passagererne til at betale prisen for forsinkelsen inkl. dem som rammer deres medpassagerer (det kan i slemme tilfælde løbe op i flere hundrede tusinde). Det vil i så tilfælde blive et forsinkringsspørgsmål, men den bliver dyr fordi forsikringsselskaberne reelt skal betale for kundens slendrian.

Reminderservices er klart værdifulde af mange formål. Det skal bare laves ansvarligt i stedet for kommerciel (det linkes jo med lufthavnsbutikkerne) profilering og anden overvågning. Det gælder her og i alle andre spørgsmål.

Vi skal "fandeme" ikke have RFID-overvågning udbredt. Så forurener vi først det digitale miljø totalt. It-i-Alt skal vi have styr på nu eller bliver det fuldstændigt uhåndterligt.

  • 0
  • 0
#9 Thomas Ammitzbøll-Bach

Ikke for at ødelægge en god debat her, men hvad med følgende ide:

  • Du checker ind og får et boarding pass, der indeholder en papirdel og en elektronikdel.

  • Når der sker ændring vedr. din afgang, bipper din dims kortvarigt, hvorefter du kigger på skærmen, hvor der f.eks. ud for din afgang kunne stå "gå til gate".

  • Hvis du ikke går til gate, bliver din dims page'et, hvilket får den til at bippe vedvarende meget højt. En lufthavnsassistent, der hører en bipper med denne lyd, kommer hen til dig og assisterer dig venligt men bestemt over til din gate.

Kunne det ikke bruges uden at Stephan Engberg føler sig overvåget?

Thomas

  • 0
  • 0
#10 Anonym

Thomas Ammitzbøll-bach skrev

Kunne det ikke bruges uden at Stephan Engberg føler sig overvåget?

Dette drejer sig ikke om følelser, men om fakta. Det er ikke anti-digitalsering, men pro-mennesker, dvs. lav dog for pokker løsninger til mennesker istedet for altid at reducere dem til ting der skal kontrolleres og styres.

Thomas Ammitzbøll-bach skrev

Du checker ind og får et boarding pass, der indeholder en papirdel og en elektronikdel.

"Elektronikdelen" er lidt ubeskrevet her. Broadcast med end ikke-transmitterende modtager er en glimrende model. Men lyder som en glimrende model som kan bruges gennem hele lufthavnen som en ren modtager-model.

I dette tilfælde skulle man af hensyn til prisen nok aflevere den ved gaten, så den kan genbruges.

AF hensyn til pre/fast check-in bør man nok kunne tage en "pager" ved security og koble den via stregkoden til billetten, hvorefter man simpelthen kan sende besked til billetten der videresendes til "pageren" m.m.

Det er for min skyld også fint at man kobler en knap på, så man kan trykke og tilkendegive, hvor man er. Den må bare ikke kunne detekteres uden.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere