Protest-aktion i gang mod lukning af netadgang til skoleprøver

Illustration: monti livio, Bigstock
Et tilbageskridt for eleverne, at netadgang lukkes til prøverne, lyder det fra it-vejleder.

En underskriftsindsamling mod lukning af skoleelevernes netadgang under prøver er sat i gang.

Det skriver Folkeskolen.dk

Det er Jesper Luther, it-vejleder på Brøndbyøster Skole, der står bag underskiftsindsamlingen.

Han opfatter nye regler, som træder i kraft 1. december og som begrænser netadgangen markant. som et stort pædagogisk tilbageskridt:

»Jeg har gennem en årrække arbejdet på at klæde lærere og elever på til at bruge nettet kildekritisk for at ruste eleverne til den digitale forvandling,« siger Jesper Luther til Folkeskolen.

Siden 2012 har eleverne fx haft adgang til nettet, når de skulle løse prøven i matematik. Men det er som udgangspunkt slut nu - dog kan skolelederen tillade at man tilgår 'specifikke hjælpemidler', lyder det.

»Nu virker det som om, man går tilbage til det modsatte - at vi skal til at skrive med blyanter igen!«

»Og så synes jeg, det er synd for de elever, der skal op til sommer, at den måde man har forberedt dem på, at de skulle gå til prøve ikke holder alligevel. Tæppet bliver fuldstændig trukket væk under dem.«

Kun ved den nye iPrøve i dansk må eleverne fortsat google efter viden og inspiration.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mikael Kristensen

Som jeg har skrevet før, så har netadgang intet at gøre til en lukket eksamen. Hvad er det der eksamineres i? Det handler om den korrekte eksamensform. En projekteksamen over 1-3 uger, ja selvdølgelig, men en lukket eksamen på 5 timer, nej det holder ikke. Så skal man helt afskaffe lukkede eksamener, hvis man ikke kan forsvare dem.

  • 3
  • 0
Troels Müller

Hvorfor skulle netadgang ikke have noget at gøre til en eksamen? Hvis blot eksamen tager højde for at eleverne har haft adgang til internettet undervejs?

Alle benytter vel internettet i deres daglige arbejde hvis det giver mening for den arbejdsopgave man er igang med at løse?

  • 0
  • 2
Mikael Kristensen

Du bliver nød til at skelne mellem forskellige eksamens-former og hvad formålet er med dem. Det giver god mening til et projekt over flere dage. På samme måde som da jeg gik i folkeskole og havde adgang til biblioteket eller andre ressourcer under en projektopgave/eksamen, ligesom man kan have i arbejdslivet. Til en lukket eksamen havde man selvfølgelig ikke adgang til biblioteket.

Du kan ikke have en lukket eksamen og så give adgang til nettet. Man bliver nød til at have gjort det klart hvad formålet er, og hvilken eksamens-form der passer dertil. Når du skriver "blot" tage højde, så er det første spørgsmål om man overhovedet ønsker den "højde"? Næste problematik er om det er praktisk muligt faktisk at tage højde for det.

Er det eleven eller Google der er til eksamen?

Eksamens formål er ikke nødvendigvis at reproducere "den virkelig verden".

Projekt-eksamener og lukkede eksamener har hver sin berettigelse, og er gode til forskellige formål. Det er derfor vi har forskellige eksamens-former og det skal vi da holde fast i.

Hvis de forskellige eksamens-former begynder at ligne hinanden for meget, så er der noget galt.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere