Propagandanetværk på Facebook står bag astroturfing og falske nyheder i millioner af brugeres feeds
Et større propagandanetværk af Facebooksider, som foregiver at tilhøre græsrodsbevægelser eller uafhængige nyhedssider drevet af virksomheden CTF er blevet afsløret af The Guardian.
Virksomheden oprettede Facebooksider for at sprede budskaber, der var til fordel for dens kunder til millioner af brugere.
En kunde er Saudi-Arabien, som har fået positiv dækning i forbindelse med deres indblanding i krigen i Yemen.
En anden kunde er kulmineselskabet Glencore, som har fået spredt budskaber mod miljøaktivisme og til fordel for oprettelse af kulkraftværker i Indien.
CTF er drevet af Lynton Crosby, en tæt allieret af Storbritanniens nye premierminister, Boris Johnson.
Ifølge The Guardian følger CTF en fast procedure for at oprette propagandasider:
Virksomheden foretager markedsundersøgelser og opinionsundersøgelser på vegne af kunden
Opretter en ikke-branded hjemmeside og Facebookside som udgiver sig for at være en uafhængig nyhedskilde på området
Poster links til legitime medier på Facebooksiden for at fremstå mere troværdigt
Køber reklamer på Facebook for at få folk til at følge siden og opbygge et publikum
Undersøger hvilke emner, der frembringer en reaktion, og bruger Facebooks værktøjer til målrettet at øge læsertallene
Begynder at uploade billeder, links og video produceret af CTF-ansatte som fremfører kundens budskab til et interesseret publikum, og giver indtryk af en græsrodsbevægelse på en uafhængig Facebookside.
Guardian har forelagt kortlægningen for Facebook, som har svaret, at de ikke vil stå for at regulere, hvad der tæller som en legitim nyhedskilde.
