Projekt Valhal: Sådan skifter Eniro til open source-kundesystem

Hos Eniro står man overfor noget af en udfordring, da man skal have adskillige salgssystemer til at snakke sammen. Løsningen? Lav et helt nyt.

3.500 ansatte, fem lande og tre online søgetjenester. Der er nok at se til hos Eniro, der under sig har søgetjenesterne Krak og De Gule Sider.

De tre firmaer kom med hver deres salgssystem, og det var ikke så ligetil at få dem til at snakke sammen.

Derfor har man hos Eniro taget konsekvensen, og er begyndt udviklingen af et helt nyt salgssystem fra bunden. Projekt Valhal skal udmønte sig i et fælles salgssystem for alle sælgere i de fem lande, Eniro opererer i: Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen.

Torben Rosenkrands er it-udviklingschef hos Eniro Danmark og er en af dem, der står i spidsen for Projekt Valhal, der allerede i begyndelsen af 2014 skal blive til et fælles salgssystem i Danmark.

»Den danske forretning skifter fra gamle legacy-systemer til SugarCRM. Vi har navngivet den Solo,« siger Torben Rosenkrands til Version2.

Men det er ikke blot en standardpakke, som Eniro køber til sine sælgere. Hos Eniro Danmark alene sidder nemlig omkring 20 udviklere, der kan programmere til SugarCRM, der kører på en open source-platform.

»Det vigtige er, at vi selv kan videreudvikle det, og at vi har forretningsviden om, hvad det skal bruges til. Det er klart, at vi lige som alle andre henter ekstern hjælp en gang imellem, men som udgangspunkt kan vi programmere selv,« siger Torben Rosenkrands til Version2.

Samarbejde på tværs af landegrænser

Selvom Eniro Danmark går i gang med at bruge Solo allerede i starten af 2014, går der nogle år, før hele organisationen er på systemet.

Det giver nemlig en del udfordringer at være en multinational virksomhed, selv når de fleste af landene ligger i Norden.

Polen kommer som rosinen i pølseenden, da man ikke bare kan valse ind som dansk udvikler og designe et system, der skal bruges af polakker.

»At Polen er en del af forretningen, er forholdsvist nyt. Vi ved ikke nok om Polen endnu, fordi det (samarbejdet, red.) er så ungt. Men vi kan heldigvis trække på kompetencer der, det har jo været en fuldgyldig organisation før,« siger Torben Rosenkrands.

Selv i Norden er det ikke nemt, og det er derfor, man starter med Danmark og lader resten af landene følge med.

Men der er faldgruber, som man skal være opmærksom på.

»Man skal passe på, at man ikke ender med tre forskellige systemer i tre forskellige lande,« siger Torben Rosenkrands.

Selve SugarCRM er et webbaseret salgssystem. Og sælgerne kan tilgå det fra alle enheder og få oplysningerne med det samme. Også når de står ude ved kunden.

»Vi har en mobile first-tilgang til tingene,« siger Torben Rosenkrands til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere