Professor: Fremtidsanalyse fra kommunerne taler til ‘bullshit-bæltet’

Illustration: morganlstudios, BigStock
Teknologi kan ikke løse lærernes egentlige problemer.

Når en analyse, der blandt andet gennemgår fremtidens teknologiske muligheder i skolen, mest handler om, hvordan elever kan bedømmes af kunstig intelligens, karakterer gemmes på blockchain, og kommunen kan måle de enkelte lærere, så bliver Thomas Ryberg lidt træt.

Hvad nu hvis ... kommunen kan måle de enkelte lærere på den helt konkrete effekt af deres undervisning og den læring, de giver den enkelte elev – og sammenligne på tværs? ...En vurdering af om en elev f.eks. er egnet til en given uddannelse eller næste trin kan automatiseres... Mere og mere undervisning flyttes ud af de nuværende institutioner og over på virtuelle og måske private platforme ...Forældre kan følge med – realtime – i hvad deres børn laver i folkeskolen? ...Karakterer gemtes på blockchain, så de altid blot følger eleven og ikke kan snydes med, eller behøver verificeres af en arbejdsgiver hos en tredjepart? ...Kommunen kan måle de enkelte lærere på den helt konkrete effekt af deres undervisning og den læring, de giver den enkelte elev – og sammenligne på tværs? ...Private aktører efterspørger og vil betale for kommunens generelle data om læringsmønstre og adfærd – i f.eks . skolen – til produktudvikling?Citater fra analysen ‘Fem teknologiske temaer’ om børn og læring

Han er professor ved Aalborg Universitets Institut for Kommunikation og Psykologi, hvor han beskæftiger sig med humanistisk datalogi, herunder læring.

»Det er sådan noget, der taler til ‘bullshit-bæltet’: Det er teknologiske diskurser, der cirkulerer i de højere luftlag, blandt ledere og managere, og afspejler deres drømme om, hvordan skolen håndteres. Og her står en masse sælgere af løsninger klar og forklarer, at deres produkter kan løse alle problemer. Men meget af det er drømme frem for realiteter.«

Eksemplerne ovenfor stammer fra et nyt initiativ under navnet ‘Kommunernes teknologispring,’ som Kommunernes Landsforening har sat i verden.

Det er udmundet i en 202 sider lang analyse med overskriften ‘Fem teknologiske temaer,’ hvor skole og undervisning tager meget plads, ligesom det gør i dagens kommunale virkelighed.

Læs også: Blockchain til karakterbog og Alexa overvåger børnene: Her er kommunernes digitale vision

Et af problemerne ved analysen er, at den bygger på et amerikansk uddannelsessyn, mener Thomas Ryberg. En ‘curriculum-tradition,’ hvor man har en helt præcis ide, fra 0. til 10. klasse, om hvad eleven skal kunne.

»Mange af visionerne er ikke nye. Automatisering af lærerfunktionen er en gammel traver. I den amerikanske vision ser man læreren, som én der udfører curriculum slavisk. Så kan man jo godt erstatte folk, for de skal bare implementere det, der bliver sagt. Men vi gør det anderledes i det danske system, hvor man mener at læreren har autonomi og professionalisme. Der er noget med det underliggende læringssyn, som er problematisk og handler om en afprofessionalisering af lærerne.«

Thomas Ryberg kan heller ikke forstå, at analysen, som nævnt i tidligere artikler, er skabt på en præmis om, at der ikke skal medtages etiske problemstillinger.

Læs også: KL: Kommunerne må selv klare etiske fremtidsproblemer

»Højttalere, der kan rapportere mobning og misbrug i det øjeblik, det sker - det ville være dejligt. Men hvornår kammer det over? Det er mange private data, som samles op. Det er et kæmpe etisk område, som der så ikke bliver taget stilling til.«

Tekniske fix løser ikke lærernes egentlige problemer

Thomas Ryberg ser analysen som et bud på, hvordan problemer, der i og for sig ikke er tekniske af natur, udstyres med en teknologisk løsning.

Man kan lige proppe noget teknologi ind, der kan løse problemer, uden at det er klart, hvad problemet egentlig består i - et såkaldt ‘teknisk fix’.

»Det er en logik, hvor det bliver meget teknisk orienteret - ‘nu skal vi lige fixe denne her skole’ - så kommer man rendende med teknologier, som ikke er konkret forankret i skolens problem og den praksis, der er. Hvorfor skal det eksempelvis automatiseres, om eleven skal op på næste trin eller ej?«

»Det er sådan noget, der taler til ‘bullshit-bæltet’: Det er teknologiske diskurser, der cirkulerer i de højere luftlag, blandt ledere og managere, og afspejler deres drømme om, hvordan skolen håndteres,« mener professor Thomas Ryberg fra Aalborg Universitet om KL's fremtidsanalyse. Illustration: Thomas Ryberg

Som Thomas Ryberg ser det, stammer disse forslag fra en ide om, at man kan erstatte læreren og løse flaskehalsproblemer.

»Flaskehalsen er i så fald læreren, så man kan oplære flest mulige elever mest effektivt med færrest muligt resurser. Det er ikke lærerens problemer, der løses, men andres problemer, nemlig dem, man har i ledelseslaget. Det er meget sigende for denne tænkning indenfor ‘educational technology’. Der er mere fundamentale problemer, der skal løses, end AI-robotter,« siger han.

»I denne her tænkning er et menneske et vindue, man kan kigge ind i. I matematisk didaktik (læringsvidenskab, red.) har man problemet med, hvordan man finder ud af, hvad det er, eleven ikke ved og ikke kan finde ud af. Det er et stort problem og meget svært at løse.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Thorsted

Jeg kan kun give Thomas Ryberg ret. Det er godt nok nogle tåbelige løsningsforslag (måske lige bortset fra karakterer på block chain, men det er ikke som sådan noget, vi mangler lige nu). Det illustrerer egentlig meget godt hele problemet i den offentlige sektor: der sidder en masse mennesker i ledelsessegmentet og tror de kan spare millioner ved at skære nogle få stillinger i bunden af hierarkiet væk. I virkeligheden er det deres del af hierarkiet, der er overbefolket og bør skæres i. Det vil også give en mere effektiv ledelse.

  • 18
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

"»Det er sådan noget, der taler til ‘bullshit-bæltet:’ Det er teknologiske diskurser, der cirkulerer i de højere luftlag, blandt ledere og managere, og afspejler deres drømme, om hvordan skolen håndteres. Og her står en masse sælgere af løsninger klar og forklarer, at deres produkter kan løse alle problemer. Men meget af det er drømme, mere end realiteter."

Det gælder ikke kun indenfor skoleområdet. Hele samfundet er blevet kuppet af dette luftlag. Vi må decideret til at erobre demokratiet og privatlivet tilbage.

  • 16
  • 0
Christian Nobel

Det gælder ikke kun indenfor skoleområdet. Hele samfundet er blevet kuppet af dette luftlag. Vi må decideret til at erobre demokratiet og privatlivet tilbage.

Det er hele det tankesæt der præger djØF laget i disse år - i den hellige profits navn, lad os finde en løsning på et problem vi ikke har.

Men måske tiden er ved at være moden til at Rene Pagh har fat i noget af det rigtige:

https://www.version2.dk/comment/370766#comment-370766

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere