Professor: CIO's er introverte og dårlige til innovation

Flertallet af CIO's er gode til at sætte sig ind i nye teknologier som analytics og cloud computing. Men det kniber med at få det koblet op på forretningsudviklingen.

70 procent af CIO’s har egenskaber, der betyder, at de er dårligt rustet til at håndtere leadership-opgaven med at håndtere digital disruption eller digital innovation.

Det skriver professor emeritus Niels Bjørn-Andersen, CBS, i et indlæg på Dansk IT's hjemmeside på baggrund af forskning fra den tyske European School of Management and Technology (ESMT) i Berlin.

Her har den anerkendte professor Joe Peppard bl.a. analyseret personality hos mere 200 CIO’s ved hjælp af Briggs Myers personality-test.

Hans resultater viser, at 70 procent af CIO's i de største tyske, engelske og irske selskaber er mere:

  • Introverte end ekstroverte
  • Sansebaserede end intuitive
  • Tankebaserede end følelsesbaserede vurderende
  • Vurderende end procesorienterede

På denne baggrund er det ifølge Bjørn-Andersen ikke overraskende, at andre studier af Joe Peppard viser, at CIO’s med nogle få undtagelser kan placeres i to grupper:

  • De CIO’s, som abdicerer over for CEO, når denne kommer med krav om leadership til at håndtere den digitale transformationsproces.
    I erkendelse af manglende personlige egenskaber vil sådanne CIO’s delegere ansvaret opad til CEO, som forventes at sætte retningen og drive processen - men som vi ved, har CEO'en ikke tid til det.

  • De CIO’s, som accepterer udfordringen, men som oftest kommer i klemme over for Line of Business-ledere, som reelt er dem, som skal drive procesforandringerne. Meget få CIO’s har de nødvendige værktøjer til politisk og ledelsesmæssigt at drive disse forandringer.

Gode til teknologi - dårlige til forretningsudvikling

Dilemmaet er derfor, at meget få CIO’s har problemer med at forstå nye teknologier som SMAC (social, mobile, analytics and cloud), og næsten alle er i stand til at få disse teknologier til at fungere teknisk.

Men det er langtfra det samme som at få gennemført de nødvendige transformationer af forretninger ved hjælp af disse teknologier, skriver Niels Bjørn-Andersen.

»Der er behov for en række nye personlige egenskaber og værktøjer for, at CIO’s kan håndtere disse udfordringer,« tilføjer han.

Jens Maagøe, der er CTO hos NNIT, mener, at dagens CIO's er langt mere forretningsuddannede end tidligere - men han har alligevel udtalt til Version2:

»De CIO's, der ikke har den nødvendige forretningsmæssige baggrund og er uddannet med de klassiske dyder, dem skal vi have på skolebænken, og så skal de opgraderes, så de kan bistå med innovation og forretningsudvikling.«

Læs også: Topledelser: It-chefer forsømmer at bidrage med forretningsudvikling

Mange virksomheder har ansat 'Digital transformation Officers', men hvis sådanne (heller) ikke besidder de nødvendige lederegenskaber til at lede den digitale transformation, så er man lige vidt, slutter Niels Bjørn-Andersen.

Joe Peppard optræder som keynote på en Dansk IT-lederkonference den 22. november.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Jensen

Jeg har læst artiklen to gange nu. Hvad er det det handler om? Reelt?
CIO, er det Information Officer? Er det en "vidensdirektør" på fladt dansk? Hvad har det med teknologi at gøre? Ud over at viden ofte understøttes af teknologi i dag. Ligesom alt andet gør. Men det er vel CTO'en der har styr på det tekniske...?

Er der et stykke journalistarbejde bag ved denne artikel, eller er det bare ren pressemeddelelse om at Joe kommer til en eller anden konference?
Hvis der er en journalist bag, kan artiklen godt rettes lidt igennem for at hjælpe læseren med at forstå hvad der er op og ned :-)

  • 3
  • 0
Claus Bobjerg Juul

passer
-Introverte end ekstroverte
-Sansebaserede end intuitive
-Tankebaserede end følelsesbaserede vurderende
-Vurderende end procesorienterede

sammen med at abdicerer og komme i klemme. At abdicerer og komme i klemme, handler vel mere om at personen ikke har de nødvendige personlige kompetencer, hvilket godt kan have en vis kollation med at være introvert, men det betyder ikke at alle introverte ikke har de nødvendige personlige kompetencer.

Jeg syntes at CIO artiklerne i dag bære præg af at være unuanceret og dårligt begrundede, gad vide om det er konsulenter der ikke ved nok om området der har skrevet dem?
Enhver person med faglig indsigt og forståelse for både forretningen og IT, kan teoretisk være rigtig gode CIOs, men det kræver også en vis personlig selvtillid, gode kommunikations evner og gennemslagskraft, for at kunne blive den effektive CIO der bidrager til virksomheden på den måde, som artiklerne i dag har omtalt.

og ja, personer med hang til IT har typisk ikke gode kommunikations evner og gennemslagskraft. De mangelende kommunikations evner hænger sikkert sammen med at de typisk er introverte, gennemslagskraft og selvtillid, kan være svært nå man står over for andre der ikke har mangler på den kommunikative front. Det er dog ikke ensbetydende med at CIO'en ikke har selvtillid og gennemslagskraft når han/hun er på mere hjemmevant bane (teknologi forståelse).

Jeg vil dog sige: Hvornår er det blevet CIOs ansvar at have bedre forståelse for it og forretning end resten af lederslænget (CxO)? det handler vel optimalt om at alle ledere forstår nogle grundlæggende elementer fra alle grene af virksomhedens discipliner, således at alle kan medvirke til at ping-ponge. Bare fordi teknologi grenen kom sidst er vel ikke ensbetydende med at teknologigrenen (CIO) skal vide mere/alt om de andre lederes områder for at kunne binde forretningen sammen, og hvis det er sådan det forholder sig så skal CIO'en huske at hæve den helt høje løn.

  • 1
  • 0
Henrik Pedersen

Og jeg har læst markedsføring alene af den her grund. Det nytter ikke at man er nok så dygtig til IT hvis man ikke kan knytte det til den virkelige verden og forretningen bag ved.

Nok så mange folk føler sig trådt over tæerne af sådan en holdning, men det er jo rigtigt at vi har en tendens til at være lidt nogle nørder. Det er noget man skal være meget ops på hvis man ønsker at være mest muligt værd for organisationen.

En ting jeg selv (stadig) har meget svært ved er den klassiske "Jamen det tager kun 1 dag i NodeJS og vi sparer 500 kroner pr. måned." vs. "Du glemmer supporten, prisen på en dag, brugsscenariet, oppetid og 100 andre faktorer - Brug Pushover.com og glem prisen".

Lidt ligesom det kan være fristende at lave fancy systemer med native apps og alskens smarte ting, men forretningen vil bare have en webapp der virker som et stort Excel sheet, og så er alle parter videre.

Eller et reelt scenarie fra min hverdag med et co-located kontor i en produktionsvirksomhed. Indkøring af digital tidsregistrering kræver ca. 20% "vold" fra direktøren, 40% brugervenlighed, og "pushback" mod dem der bestilte systemet, så man gik væk fra at brugerne skulle logges ind, og i stedet fokuserede på at binde tiden op på projektet - så det blev et tidsstyringsværktøj, og ikke et værktøj til at udpege slack og placere ansvar. Det sidste her hjalp adoptionen rigtig meget.

Fra et teknisk standpunkt havde det dog været skideskægt at lave grafer over de mest produktive medarbejdere.

  • 1
  • 0
René Nielsen

Man behøver ikke være professor for at vide langt flertallet af IT-kyndige er introverte når man anvender Briggs Myers typeindikator.

Da jeg første gang prøvede testen for snart 20 år siden, blev mere end 80% af konsulenterne i det konsulentfirma jeg var i - erklæret introverte. Også dem som arbejdede med forretningsudvikling.

Jeg synes at artiklen er "en tynd kop te" og folk der arbejder "i forretningen" har jo nok en tendens til at betragte IT-folk som nørder der ikke forstår forretningen men som rigide personer der vil have tingene på en bestemt måde.

For at kunne anvende IT, er man nød til at arbejde struktureret og især når vi taler indenfor økonomisystemer.

Jeg personlig blev chokeret da jeg opdagede hvor hvor svage et ministeriums medarbejdere var i økonomi. De anede jo ikke hvad debet og kredit var, men det forhindrede dem ikke i at specificer opgaver om dataudveksling af posteringer imellem forskellige økonomisystemer.

Jeg har deltaget i møder hvor ministeriets arkitekter og modulatører indenfor økonomi tegnede katedraler indenfor økonomisystemer som på intet tidspunkt "rørte jorden".

Man behøver ikke en IT-haverikommission for at vide, at det her kommer til at gå galt.

Enhver revisionselev ved at man stemmer beholdningerne af, men ikke det omtalte ministerium. Der havde man et princip om at afstemninger imellem IT-systemer - var overflødigt arbejde.

Når man så bliver kategoriseret som introvert og samtidig nørdet, så kan det knibe med at holde den professionelle maske. Sådan er vilkårene og det accepterer man som ekstern konsulent, men en professor ikke ved bedre .... siger vist alt.

Jeg har tit oplevet at det øverste ledelseslag ikke har kontakt til "resten af biksen".

Der kan være gode grunde hertil, men hvis man samtidig mener at CIO'en er Introvert, Sansebaseret, Tankebaseret og Vurderende, så ser jeg det som en beskrivelse af en uduelig CEO, fordi han burde forlængst have fyret CIO'en for ikke at performe.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere