Profesionelle Dota 2-spillere sætter AI på plads

Illustration: Screenshot, Youtube, OpenAI, Valve
Trods flere sejre over semi-professionelle under bæltet led den kunstige Dota 2 intelligens OpenAI endelig nederlag mod de profesionelle.

En kunstig intelligens, der har slået alle modstandere på sin vej i Dota 2-spillet, er endelig blevet sat på plads af den menneskelige race. Det sker under verdensmesterskabet i Dota 2, The International, som løber af stablen i disse dage.

Det skriver Wired.

Den kunstige intelligens, der styrer fem spilbare figurer i spillet, tabte en 52 minutters kamp til det brasilianske hold paiN. Det lykkedes team AI at score flere kills end de professionelle spillere i en række perfekt koordinerede angreb, der var umulige for kød-spillerne at modstå.

Strategi på den korte bane

Ifølge Susan Zhang, der har arbejdet på den Dota-spillende kunstige intelligens ejet af Elon Musk, så var der et grundlæggende problem med AI’ens design, der gav sig til kende under kampen.

Problemet er ifølge hende, at fordi den kunstige intelligens bruger reinforcement learning, så prøver den millioner af handlinger af for at finde den bedste respons på en given handling. I Dota-bottens tilfælde spiller den millionvis af Dota-spil mod kloner af sig selv.

Men fordi alle intelligensens handlinger er baseret på, hvad den har gjort, så kan botten kun planlægge ca. 14 minutter frem. Det giver botten en unaturlig fordel over menneskelige spillere, når holdene møder hinanden i korte kampe, men menneskehjernen har en fordel i at kunne planlægge en strategi over hele kampen.

»Hvad vi beviste i dag er, at vi er nået lige til kanten af menneskets evner,« siger Greg Brockman, der er en af stifterne af OpenAI til Wired.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere