Producentforeningen vil give computerspil sit eget institut: »Kan flyve ud af skyggen fra film«

21. september kl. 13:33
Producentforeningen vil give computerspil sit eget institut: »Kan flyve ud af skyggen fra film«
Illustration: Dean Drobot/Bigstock.
Anerkendelse, kapital og talent skal forløse det enorme vækstpotentiale i den danske spilindustri, skriver Producentforeningen i en pressemeddelelse.

Den danske spilindustri klarer sig rigtig godt i disse år. I de seneste tal fra Producentforeningen fremgik det, at spilbranchen fordoblede sin omsætning i 2020. Tal der overgår hvad både film- og tv-branchen kan præstere. 

Alligevel har spilbranchen ikke sin egen kultur- og erhvervsstrategi, ligesom støtteordningen til spilprojekter ligger under Det Danske Filminstitut (DFI). 

Men det vil Producentforeningen ændre på nu med en ny strategi, der er dedikeret til den danske spilbranche. 

»Vi har sat den nye strategi i værk, fordi vi gerne vil gøre mere for spilbranchen, hvor der er et kæmpe vækstpotentiale. Branchen i Danmark er stadig i en modningsproces og skal stadig udvikle sig på mange punkter, og det skal vi have nogle bedre rammevilkår for,« siger Jørgen Ramskov, der er direktør for Producentforeningen, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Strategien bliver ikke overraskende mødt med glæde fra de danske spilstudier. 

»Det er det helt rigtige at gøre, så spilbranchen kan flyve ud af skyggen fra film«, siger Mathias Gredal Nørvig, adm. Direktør i SYBO - spilfirmaet bag megahittet Subway Surfers. 

»Som globalbranche buldrer spil derudaf, og er vokset til en 200 mia. dollars industri. Det vækstlokomotiv skal vi med på – og hellere før end siden«.

Nyt institut

Som en del af strategien har Producentforeningen foreslået, at den danske spilbranche skal have sit eget institut i stil med DFI. 

Instituttets formål skal, ifølge Producentforeningen, være at fremme den danske spilkultur og -udvikling, og støtte projekter, der både har kulturelle og kommercielle ambitioner. 

Producentforeningen foreslår, at den eksisterende spilordning under DFI, der støtter spilprojekter med omtrent 10-12 mio. kr. årligt, skal overføres til det nye institut og samtidig forøge støtten, så der støttes med i alt 50 mio. kr. hvert år i instituttets to første leveår og derefter skal beløbet stige med fem mio. kr. årligt. 

Med spilindustriens voldsomme vækst de seneste par år, kan man spørge, hvorfor der overhovedet skal gives flere penge til en branche, der allerede klarer sig så godt på egen hånd? 

Men ifølge Mathias Gredal Nørvig skal strategien og det nye institut ikke hjælpe de, der allerede har gjort sig et navn i den danske spilbranche, men derimod hjælpe fremtidens spiludviklere. 

»Spilbranchen skal nok klare sig – det har den jo også vist – men det er vigtigt at forstå forskellen ved især at styrke vækstlaget. Spørgsmålet er jo, hvor meget vildere branchen kunne være i dag, hvis den var blevet støttet tidligere,« siger Mathias Gredal Nørvig. 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger