Problemer med coronaprover.dk: Flere kan ikke bestille test-tider

Én kilde fra et teststed fortæller Version2, at flere borgere "tog chancen" og kørte afsted for at blive testet uden en tidsbestilling, da de ikke kunne tilgå hjemmesiden. Illustration: Lasse Gorm Jensen
Flere personer har i løbet af de seneste par dage haft problemer med at tilgå coronaprover.dk og bestille test. Region Nordjylland står for siden, men ved endnu ikke, hvad problemet skyldes.

I løbet af de seneste par dage har flere oplevet problemer med at komme ind på siden coronaprover.dk for at bestille tid til en covid-19-test.

Det fortæller flere kilder, Version2 har været i kontakt med. Det er primært, når folk forsøger at tilgå siden via computer, der er problemer, eller når de bruger wifi på mobilen.

Én kilde, der arbejder ved et teststed, beretter også, at der i søndags var flere personer, som dukkede op uden en tidsbestilling efter at have “taget chancen” og kørt afsted, da de ikke kunne tilgå hjemmesiden.

Læs også: Routing-fejl sendte Nem-login til tælling i 17 timer: Borgere kunne ikke få corona-svar

Ifølge Region Nordjylland, som står for driften af hjemmesiden, er der kommet adskillige henvendelser om problemet gennem supporten hos Sundhed.dk. Men man ved endnu ikke, hvad problemet skyldes:

»Lige nu ser det ud til at fejlen forekommer sporadisk,« skriver Lone Kaalund Thiel, kontorchef ved IT i Region Nordjylland i en mail.

»I går blev fejlen videreformidlet til Region Nordjylland og dermed også til vores leverandør. Vores leverandør arbejder i øjeblikket på at lokalisere, hvad der aktuelt er problemet,« skriver hun og uddyber, at leverandøren på systemet er Synlab.

Der er ‘huller’ med tidspunkter, hvor man kan få adgang til coronaprover.dk. Søndag aften registrerede Version2 adgangen ved disse tidspunkter i faktaboksen til højre.

Hos Version2 ser det ud som på billedet forneden, når man forsøger at tilgå siden fra Møn.

Skærmbillede, der viser, hvordan det ser ud, når Version2 forsøger at tilgå coronaprover.dk fra Møn. Illustration: Skærmbillede

Men når man bruger en vpn, der er tilknyttet en ip-adresse i København, så kan man godt komme ind på siden.

Læs også: Strømmen gik på Region H's datacenter, og så var der problemer...

For få bliver testet

I øjeblikket er der for få, som bliver testet. Det blev nævnt på Regeringens seneste corona-pressemøde, og det er fagpersoner enige i.

Kasper Iversen, professor på Københavns Universitet og overlæge på Herlev og Gentofte Hospital, fortalte d. 3. januar til Ritzau:

»Det er lidt bekymrende, at det er meget få, der bliver testet, i forhold til, hvad det var op til jul. Det gør, at der er en risiko for, at der kan være noget ukendt smitte rundt omkring.«

Lone Kaalund Thiel kan endnu ikke sige noget om, hvornår problemet med coronaprover.dk forventes at være løst, da leverandøren stadig arbejder på sagen .

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Claus Mattsson

Der er lavet 4 opdateringer til DNS for coronaprover.dk, hvis man skal tro systemet i serial i SOA recorden. Hvis ikke zonen er ens på de to servere, kan DNSSEC valideringen fejle. Det har Yoel Caspersen tidligere dokumenteret.

  • 4
  • 0
#3 Mogens Bluhme

...at høre lidt mere om baggrunden. Som ovenstående kunne tyde på, kan der være tale om routnings-issues.

Hvis problemet er kapacitet, kunne det være interessant at vide om:

1) der (udover Cloudflare) bruges en loadbalancer - i så fald burde man hurtigt kunne tilføje ekstra noder til webserverfarmen 2) er det backend, der halter, om der bruges enkeltserverlicenser eller clusterlicenser - i sidstnævte tilfælde vil man ligeledes hurtigt kunne tilføje ekstra noder.

Der er nok nogle herinde, som er klogere end mig på området. Hvis man ikke bruger loadbalancere eller clustre må man sige, at der er sparet på forkerte steder

  • 0
  • 0
#8 Leif Neland

Jeg har installeret surikata, og regel 2029708 siger at domæner med ordet corona i kun må ligge i få udvalgte domæner, åbenbart for at forhindre "fake news":

  • ".jhu.edu"
  • ".ncsc.gov.ie"
  • ".nhs.wales"
  • ".govt.nz"
  • ".nhp.gov.in"
  • ".oracle.com" <- a-hva??!? Hvad kender de specielt til corona?
  • ".cdc.gov"

https://suricata.lcpdn.net/rules/rule.php?sid=2029708

Desværre ser det ikke ud til at opnSense / surikata lader "user defined" allow på ip-adresse override reglen, så jeg må slå den helt fra.

For at undgå fremtidige uforståelige blokeringer, lader jeg nu node-red modtage alerts fra surikata syslog og sende dem videre til Google Mini-højttaleren, så hun højlydt siger: "ET INFO Suspicious TLS SNI Request for Possible COVID-19 Domain M2 [Classification: Potentially Bad Traffic] [Priority: 2] {TCP} x.x.x.x:49834 -> 52.48.206.32:443"

Bare trist at man ikke får domænenavnet at vide; ip'en ligger i amazon-skyen, så der er millionvis af muligheder.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere