Proactive skød 65.000 timer forkert: Hjemmeværnets webløsning to år forsinket
De frivillige soldater i Hjemmeværnet kommer til at vente hele to år mere end oprindeligt planlagt, før de kan få lov at skrotte et forældet it-system, som i dag koster masser af spildtid og frustration.
Udviklingen af det nye system, der er døbt HJV.DK version 2, er nemlig endnu engang blevet forsinket hos leverandøren Proactive, som har bedt om ni måneder ekstra at løbe på, før systemet er klar. Det fremgår af et nyt aktstykke til Folketingets Finansudvalg.
Hjemmeværnets leder af projektet, brigadegeneral Peer Sander Rouff, fik besked om de nye forsinkelser i midten af marts på et møde med Proactive.
»Vi fik at vide, at de ikke kunne honorere tidsplan med leverance denne sommer og drift fra nytår. Opgaven var blevet endnu mere kompliceret og omfangsrig, i forhold til hvad de havde forventet. I april måned fik vi så en ny tidsplan, som lød på planlagt leverance 1. juni 2014, så vi kunne gå i drift 1. september, efter at vi selv har testet systemet. Men det nemmeste og mest hensigtsmæssige er at sætte i drift ved årsskiftet, så det er planlagt til 1. januar 2015,« forklarer han til Version2.
Hvor Proactive oprindeligt havde anslået opgaven til at kræve 20.000 mandetimer, er det sidste skøn nu endt på mere end fire gange så meget: 85.000 timer. Men den pris, der blev aftalt med Hjemmeværnet fra starten af, bliver der ikke ændret på, så den ekstra udgift må Proactive selv æde.
»Proactive får cirka 22 millioner kroner som aftalt for det oprindelige projekt plus de ændringer, der er kommet til. Resten af udgifterne hos Proactive forestår de selv,« fortæller Peer Sander Rouff.
Det svarer til en timepris på knap 260 kroner, hvis Proactive holder sig inden for de 85.000 timer, der nu er firmaets bedste bud.
Men selvom Hjemmeværnet ikke skal betale Proactive mere for firmaets fejlskøn, bliver hele projektet alligevel en del dyrere end oprindeligt planlagt. Den samlede pris er nu steget fra 46,5 millioner kroner til 70 millioner for udvikling og anskaffelse, altså uden efterfølgende drift.
Hjemmeværnet skal nemlig bruge ekstra penge til både de interne resurser, som arbejder med projektet, dobbeltdrift af servere og eksterne konsulenter.
Sund kode og lav pris
For at sikre, at projektet var levedygtigt, trods de nye forsinkelser, fik Hjemmeværnet nemlig efter råd fra Digitaliseringsstyrelsen undersøgt det foreløbige produkt. Den undersøgelse stod konsulentfirmaet Deloitte for, og konklusionen var, at koden er ’gennemgående sund og robust’.
Deloitte stod også bag en analyse af prisen, som Hjemmeværnet betaler for det nye it-system, og her var der også godt nyt. Sammenlignet med andre it-systemer i samme klasse, havde Hjemmeværnet fået en pris, der var ’i underkanten’ eller ’noget under den forventede pris’, skrev de eksterne konsulenter.
Peer Sander Rouff er da også optimistisk i forhold til, om den nuværende tidsplan denne gang vil holde.
»Man kan aldrig give nogen garantier, men vi har en meget tæt og løbende dialog og har gennemgået de arbejdspakker, der er i den nye tidsplan, meget grundigt på en række møder. Selve udviklingsarbejdet er i nærheden af 90 procent færdigt - så sandsynligheden for, at der kommer en forsinkelse, er til stede, men den er ikke ret stor,« siger han.
Ved at vente med at trykke på knappen til 1. januar 2015, selvom systemet skulle være klar til drift 1. september 2014, får Hjemmeværnet også noget buffer, hvis der sker noget uventet.
»Selvom vi har gennemgået tidsplanen minutiøst, og Deloitte har undersøgt den tekniske sundhedstilstand på projektet, kan vi ikke vide, om der dukker noget op. Det er også derfor, at go live er planlagt til 1. januar, så der er noget tid at løbe på,« siger Peer Sander Rouff.
Det kommende it-system, der skal gøre det nemt for Hjemmeværnets frivillige for eksempel at klare alt papirarbejdet omkring en øvelse, er bygget over Microsoft Sharepoint. Driften af systemet, der får cirka 48.000 brugere, er sat til 8,1 millioner kroner om året, når systemet er taget i brug.
Det fremgik tidligere, at levering af systemet var skubbet ni måneder, til 1. september 2014. Det var i stedet idriftsættelsen, der var skubbet til 1. september 2014.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.