Svenskerne bag det prisvindende mobilspil Year Walk opgiver nu at udvikle mobilspil for en tid, da de bruger mere tid på at understøtte deres gamle spil til nye iOS-opdateringer og hardware end på at udvikle nye spil.
»Det positive ved mobilplatformen er mindre tydelig i dag, end det var for et par år siden,« skriver Simon Flesser, der startede studiet, i en blog på Simogos side.
Han skriver, at deres lille udviklerhold i løbet af 2017 har brugt månedsvis på at optimere deres gamle mobil-titler såsom Year Walk til nye styresystemer, skærmopløsninger og features, der ødelagde spillene på iPhones og iPads i hele verden.
»Hvis vi vidste i 2010, at vi stadig ville opdatere vores spil syv år senere, ville vi ikke have troet på det,« skriver han.
Spiludvikling på andre platforme lettere
Simogo udgav sit første spil i 2010 og har siden udgivet 4 andre mobilspil fra det skæve Bumpy Road - et bilspil, hvor du styrer vejen i stedet for bilen - til det stemningsfulde og dystre Year Walk, der blev nomineret til en BAFTA.
Studiet valgte at udvikle spil til mobiler, fordi de var trætte af de tunge processer, certificeringer og primitive environments, som man arbejdede med i konsolverdenen. De barrierer er nu fjernet, hvilket har fået udviklerne til at vende tilbage til at udvikle spil til Playstation, Nintendo Switch etc.
»At udgive et mobilspil betyder, at det skal supporteres for altid, og det er svært at retfærdiggøre for os lige nu,« skriver Simon Flesser og offentliggør for første gang, at studiets næste spil, Project Night Road, bliver det første konsolspil fra dem.