Prisen for kriseramt skattesystem stiger til 3,6 milliarder kroner

Skatteminister Morten Bødskov (S) har ikke ønsket at kommentere på Finans' artikel om ejendomsvurderingssystem. Illustration: Skatteministeriet
Når Rigsrevisionen senere i dag præsenterer sin beretning om det skandaleramte ejendomsvurderingssystem, bliver der ikke holdt igen med kritikken. Det skriver erhvervsmediet Finans.

Opdateret med selve beretningen klokken 12.40, der nu er udkommet.

Miseren om ejendomsvurderingssystemet får tilskrevet endnu et spydigt kapitel i eftermiddag, når Rigsrevisionen fremlægger sin seneste beretning for offentligheden.

Det skriver Finans, der på forhånd har opnået indsigt i sagen.

Skatteministeriet har, ifølge mediet, ikke har styr på hverken økonomi, risici eller tidsplanen i skandaleprojektet, der de seneste år har været genstand for konstant kritik. Derudover skriver mediet, at Folketinget ikke har fået det komplette billede af den mildest talt skrantende økonomi i projektet. Aktstykkerne til Folketingets Finansudvalg har, ifølge Rigsrevisionen, kun omfattet dele af projektets økonomi, og derfor har det samlede billede ikke stået klart for Folketinget.

Økonomien i projektet er skredet over flere omgange, og nu hæver Rigsrevisionen sit estimat af det syv år forsinkede projekts omkostninger til svimlende 3,6 milliarder kroner. Et beløb der står i fuld kontrast til ambitionen om et it-system til 200 millioner kroner, der skulle kunne spytte nye ejendomsvurderinger ud allerede i 2017.

»Statsrevisorerne finder, at udviklingen af ejendomsvurderingssystemet er et stort, væsentligt og risikofyldt projekt, som bør styres med en langt højere grad af professionalisme, sikkerhed og ledelsesfokus, end det hidtil har været tilfældet. Det er i den forbindelse en skærpende omstændighed, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen allerede i 2017 påpegede, at Skatteministeriets styring af økonomien i det nye ejendomsvurderingssystem var utilfredsstillende, og at der ikke var fulgt op på budget, forbrug og leverancer,« skriver statsrevisorerne i rapporten, der nu er udkommet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Jarnis Bertelsen

Hvilket IT-firma er leverandør? Det er muligt at SKAT og skiftende regeringer har hele skylden for overskridelse af budget og tidsplan, men en eller anden leveraqndør har sagt ja til at levere det projekt, der originalt var specced. Nogen burde allerede på et tidligt tidspunkt have flaget, at projektet var fejldefineret fra starten, og en it-leverandør burde have kompetancen til at spotte det.

  • 4
  • 3
#4 Christian Nobel

Skrot det, og indse fra politisk side at tankesættet om løbende beskatning af et kapitalgode man sjældent har, fastsat ud fra nogle arbitrære værdier, er en død sild.

Og indfør så i stedet beskatning af gevinst ved ejendomssalg - det er jo totalt uacceptabelt at der er folk der over en periode på 19 år kan tjene 42 millioner skattefrit:

https://www.sn.dk/gribskov-kommune/ny-rekord-sommerhus-solgt-for-44-mio-kr/

  • 12
  • 7
#7 Jan Heisterberg

Der er flere attikler på version2.dk om emnet.

Den lidt mere brutale historie er, at alle signalerne har blinket rødt siden 2019, hvor et opdateret estimat fra deLoitte lød på kr.450 millioner.

Allerede der skulle projektet bære stoppet - fordi Skats eget få år gamle estimat var kr.89 millioner.

Statens ot-råd har sat projektet i RØD flere gange på stribe, og der burde projektet OGSÅ være stoppet.

Den politiske prestige-sag har bare været så vigtig at INGEN ville lægge navn og job til at sige STOP.

Og nu er det bare en grim sag, FY FY, og så fortsætter det .......

HVIS man ikke kan sige STOP, så har man ingen plads i en STYREGRUPPE eller som minister.

  • 13
  • 0
#8 Michael Hansen

Er det ikke Netcompany? Kilde:

https://digst.dk/media/22183/bilagsrapport-2-halvaar-2019.pdf

Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE)er i oktober 2014 etableret som en særskilt organisation i Skatteministeriets departement og har til formål at udvikle og implementere et nyt ejendomsvurderingssystem bl.a. med udgangspunkt i anbefalingerne fra Engbergudvalget.

Primær Leverandør: Netcompany A/S, Visma og Deloitte UK

  • 5
  • 0
#9 Claus Bobjerg Juul

Og indfør så i stedet beskatning af gevinst ved ejendomssalg - det er jo totalt uacceptabelt at der er folk der over en periode på 19 år kan tjene 42 millioner skattefrit:

Det er ikke bedre at huset sælges til børnene til langt under markedspris og derefter børnebørnen osv.

Eller at familien sælger til et firma (tilfældigvis deres eget) langt under markedspris, hvorefter firmaet sælger det og slipper billigere i skat.

Nej nællens rod er at alle love er alt for komplekse med krav vurdering osv. Vurderinger er ikke objektive målbare og så længe at der ikke er objektiv målbarehed dur loven ikke.

  • 5
  • 0
#14 Michael Cederberg

Opgaven må gå på følgende:

  1. Indsamle data.
  2. Verificere data
  3. Beregne ejendomsværdi
  4. Evt. korrektioner til input på basis af det beregnede
  5. Levering af data

Bortset fra #3 er alle andre trin hyldevarer. Ja det koster lidt tid at blive enige med leverandørene af de enkelte stykker data men så er det ikke sværere.

3 kan naturligvis være kompliceret hvis man har opfundet en kompliceret model. Men hvis almindelige mennesker ikke kan forstå hvordan vurderingen laves så er der noget galt. Med andre ord: #3 bør kunne laves i excel og der er ingen grund til at starte på noget som helst andet før man kan få regnearket til at spytte de rigtige tal ud.

Faktisk kunne man have en flok studerende ansat til at udføre hele processen manuelt og stadigvæk have overskud. 3.6 mia. er helt vildt.

OPM = Other Peoples Money

  • 6
  • 1
#15 Michael Nielsen

Faktisk kunne man have en flok studerende ansat til at udføre hele processen manuelt og stadigvæk have overskud. 3.6 mia. er helt vildt.

Der er en løsning med noget potientiale! Man kunne så kalde dem vurderingsmænd, de kunne blive ansat af staten og deres job var så jævnligt at vurdere den danske bygningsmasse.

  1. Indsamle data.
  2. Verificere data

De data der findes i BBR registeret er af meget svingende kvalitet, selvom det ser fornuftigt ud på overfladen så har mange års forskellig sagsbehandling og rutiner i kommunerne resulteret i at data fra registeret er .... , hmm måske obfuskeret er det bedste ord.

  • 5
  • 0
#16 Malthe Høj-Sunesen

Hjulpet?

Implementeringscenter for ejendomsvurderinger havde helt tydeligt ikke kompetencerne. Skats it-tilsyn har påpeget det så sent som i sommer at ledelsen ikke er kompetent nok.

Har man allerede glemt at der ikke var noget som virkede i årevis i ICE, og at det først var efter erfarne kræfter blev hopyret ind, at der kom styr på det?

  • 3
  • 0
#18 Rune Hansen

Ja, det virker stadig som en fin betaling hvis man havde et mindre udviklerfirma. Men der har man selvfølgelig heller ikke et dynd af teoretikere, filosoffer, projektledere, sælgere, jurister, revisionsbureauer, kandidater i IT-ledelse, fundraisere, konsulenter i diverse afskygninger som alle går til 1500,- i timen og ser yderst professionelle ud (i tøj og mund), men som ikke aner noget om hvad de skal sælge. Så er vi der hvor 1-0,1% af prisen går til selve produktet.

  • 1
  • 0
#19 Thomas Rasmussen

Før man begynder at skyde løs på sagesløse leverandører, skal vi liiige huske på, at det er et statsligt projekt vedtaget af et flertal i Folketinget.

De nye ejendomsvurderinger er et markant nybrud med tidligere måder at gøre det på. Ligesom al mulig anden forvaltning siden strukturreformen i 2006, hvor digitalisering skulle drive fremtiden. Forskellen her er, at ejendomsvurdering har direkte relation til statsbudgettet.

Problemerne har i begrænset omfang noget med it at gøre, mere lovgivernes begejstring for at virke handlekraftige frem for at have gennemtænkt konsekvenser af deres beslutninger. Hvem kan sige nej til noget, der er "datadrevet"?

  • 0
  • 0
#20 Christian Nobel

De nye ejendomsvurderinger er et markant nybrud med tidligere måder at gøre det på.

Før: vi skønner din ejendoms værdi til et eller andet arbitrært, som du så skal erlægge en vis promille af i årlig beskatning.

Ny: vi skønner din ejendom til en eller anden arbitrær salgsværdi, som du skal erlægge en vis promille af i årlig beskatning.

Virkelig et nybrud.....

  • 0
  • 0
#21 Peter Stricker

Før man begynder at skyde løs på sagesløse leverandører

Hverken leverandøren, eller de der tabte udbudsrunden, kan erklære sig sagesløse.

De nye ejendomsvurderinger er et markant nybrud...

Tjah, vi foretager stadig en løbende beskatning af "nytteværdien af egen bolig", som det vist hed i Matador (spillet, ikke serien). Det lyder ikke som noget nybrud.

...med tidligere måder at gøre det på.

Se Christians svar #20.

  • 0
  • 0
#22 Michael Cederberg

Der er en løsning med noget potientiale! Man kunne så kalde dem vurderingsmænd, de kunne blive ansat af staten og deres job var så jævnligt at vurdere den danske bygningsmasse.

Vurderingsmænd var og er en håbløs måde at gøre det på. Men der er brug for ejendomsvurderinger tilpas sjældent til at man ikke nødvendigvis behøver lave et system der er fuldautomatisk. Som sagt: Hvis man kan beskrive beregningsmetoden i et excel-sheet så kan resten klares ganske nemt.

Før man begynder at skyde løs på sagesløse leverandører, skal vi liiige huske på, at det er et statsligt projekt vedtaget af et flertal i Folketinget.

Skylden ligger ikke på leverandørerne. Der er konkurrence om den slags udbud og hvis en leverandører sætter prisen for højt så vinder han ikke opgaven. Skylden kan kun ligge hos staten. Den høje pris kommer givetvis fordi udbuddet er dårligt specificeret, kravene er idiotiske, modellerne er ikke gennemtænkte, etc etc.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere