Printere melder systematisk om fejl - men virker fint

Selvom en printer intet fejler, kan den stoppe og melde fejl på grund af forventede problemer. Er det fup og svindel eller god kundeservice?

Mange printere bliver smidt, ud fordi de tilsyneladende ikke virker længere. Men kigger man nærmere på dem, skal de blot nulstilles eller på anden måde lokkes til at tro, at de er helt nye apparater, der ikke har printet en side.

Det viste DR’s magasin Kontant tirsdag aften, blandt andet med et eksempel, hvor ti tilfældige printere fundet på genbrugspladsen blev sendt til en reparatør, som nemt fik otte af dem til at virke igen.

Antallet af printede sider bliver tilsyneladende registreret, og når printerproducenten så forventer, at for eksempel en pude til overskydende blæk må være fyldt op og bør skiftes, stopper printeren og giver en uforståelig fejlmeddelelse, selvom der i praksis intet er galt med printeren, forklarede reparatøren.

Samme problem gælder blækpatronerne, som via en indbygget chip kan give besked om blækniveau. Men for at fastholde salget af dyrt, originalt blæk, vil blækpatronerne også melde fejl og fejlmelde printeren, hvis der ifølge chippens beregninger er printet for meget med én blækpatron, uanset om der stadig er blæk i patronen, eller den er blevet genopfyldt. En hurtig nulstilling af chippen kan således også få ’død’ printer til at fungere normalt igen.

Ingen af printerproducenterne ville i et interview svare Kontant på, hvad der sker, eller hvorfor det sker, men overlod kommunikationen til foreningen IT-Branchen, der heller ikke ville stille op til interview, men sendte en skriftlig besked.

Meldingen herfra var, at ingen producenter arbejder med ’planlagt forældelse’ af produkterne. Fejlmeddelelserne er en service for kunderne, så de får besked om, at der er mulighed for fejl, for eksempel at blæk løber over, hvis blækopsamlingspuden bliver fyldt, lød meldingen. På samme måde er en fejlmeddelelse om lav blækbeholdning en service, så man ikke går i gang med et stort printjob, der senere må kasseres, lyder branchens forklaring.

Læs svarene fra producenter og IT-Branchen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (56)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jørgen Elgaard Larsen

Og det er også bare en service, at printerpatroner laves en smule forskellige, så man ikke kan bruge de gamle patroner i en ny printer af lidt anden model.

Og det er helt klart kun en service, at de ikke frigiver specifikationer på patroner, chips, m.m., så andre producenter kunne lave alternative printerpatroner.

Sarkasme kan forekomme i ovenstående.

Torben Mogensen Blogger

Jeg er enig med Jørgen. Et eksempel, der viser dette med al ønsket tydelighed, er en oplevelse, en af mine bekendte havde: Han havde købt en billig printer/scanner primært for scannerfunktionen, da han allerede havde en printer. Men han tænkte, at han lige så godt kunne bruge printfunktionen, indtil blækket var brugt. Men i samme øjeblik, printeren meldte om lavt blækniveau, kunne han ikke scanne længere.

Det er helt klart ikke en service for brugeren, men et forsøg på at få kunderne til at købe dyrt blæk, som de ikke egentlig har brug for.

Det, der ville tjene kunderne bedst, var hvis printerproducenterne undlod at sælge printere til absurd lave priser for derefter at flytte udgifterne over på blæk og toner: Den praksis svarer til narkopusheres "første fix er gratis" politik, og brugerne har svært ved at gennemskue de reelle omkostninger ved valg af en specifik printer: Der står sjældent i salgsmaterialet, hvad nyt blæk koster, og hvor langt en patron rækker.

Hvad printernes egne "nu er jeg nedslidt" meddelelser angår, så er de inderligt overflødige: Brugerne kan sagtens se, når printkvaliteten falder eller mekanikken svigter, og vurdere, om det er slemt nok til, at de vil skrotte printeren, sende den til reparation eller bare leve med problemerne.

Og, jo, genopfyldelige printerpatroner ville helt klart gavne kunderne. Fabrikanternes sang om dårlig kvalitet ved brug af ikke-original blæk/toner er ikke anderledes end bilfabrikkernes sang om uoriginale reservedele: For det meste er der ikke forskel i kvalitet, og når der endelig er, kan kunden vælge en anden leverandør næste gang.

Max Tobiasen

Det, der ville tjene kunderne bedst, var hvis printerproducenterne undlod at sælge printere til absurd lave priser for derefter at flytte udgifterne over på blæk og toner:

I teorien har du selvfølgelig ret, men i praksis er det en umulig opgave, og derfor er det endt som det er.

Det er tydeligt at den nuværende model er den der fungerer bedst for producenterne - ellers havde der også været et udvalg "gode" printere der var dyrere men hvor patronerne kunne købes billigt/laves selv/var en tragt bag på printeren hvor du kunne hælde blæk i. Den mekanisme der gør sig gældende er psyykologisk - mennesker er dårlige til Total cost of ownership, men er til fals for billige tilbud. Psykologiske eksperimenter har gentagne gange vist at vi hellere vil have en krone nu end tre kroner om en uge. Vi køber det billige, selvom det ikke kan betale sig i længden.

Så hvis det skal implementeres i praksis skal det altså trækkes ned over hovedet på folk gennem lovgivning. Hvordan vil du gøre det? Skal det være forbudt at sælge printere hvor blækpatronerne koster mere end 10% af printerens værdi? Hvordan undgår du EU reglerne på dette område? Hvordan undgår du at folk ikke bare bestiller de billige printere fra Kina istedet?

Det er ikke helt så let som det lyder....

Thorvald Johannes Pedersen

Jeg tror nok at jeg også har oplevet det med at printeren ikke kunne scanne, fordi der manglede blæk. Men jeg tror ikke at min nuværende printer gør det, det var måske min forhenværende HP der gjorde det. Min nuværende printer, begynder ret lang tid i forvejen at advare om lavt blækniveau, men jeg skifter ikke blækpatron, før den printeren virkelig ikke vil printe mere. En anden fejl jeg af og til oplever, er når jeg skal scanne eller printe og den ikke reagerer, selvom printeren er tændt. Om det er pga. WiFi forbindelsen at den gør det ved jeg ikke - men det plejer at hjælpe at trække stikket til den og sætte det i igen og nulstille printerkøen og så prøve igen.

Christian Nobel

Så hvis det skal implementeres i praksis skal det altså trækkes ned over hovedet på folk gennem lovgivning.

Måske der burde være lovgivning på området.

Jeg har en Epson stående og flyde, som jeg købte fordi den havde løse blækpatroner, og drivere til Linux.

Men maskinen nægter kategorisk at benytte andet en originale blækpatroner, hvor 4 patroner koster det sammen som maskinen - og det er altså optrækkeri.

Resultatet er at rigtig mange printere bliver smidt ud, selv om de kunne virke, og det er simpelthen noget svineri ud fra en miljømæssig betragtning.

Så ja, lige der så jeg faktisk gerne at der kom en lovgivning på området, som gjorde det ulovligt at lave udstyr som automatisk kunne ophøre med at virke uden brugerens kontrol.

Det er 100% op til brugeren at vurdere om kvaliteten af udskriften er god nok, og derfor er det også sådan at brugeren selv skal kunne vælge forbrugsstoffer, og tage ansvaret for det.

Det er jo heller ikke sådan at hvis man køber en Kia Picanto (eller hvad man eller kan komme op med af bilforslag) så kan man kun købe benzin til 4 gange prisen på specielle Kia tanke, hvor standerne har elektronik der nulstiller benzinmåleren.

Jan Søndergaard

Problemet er jo ikke større, end at en helt rutinemæssig googling af printernavn og fejlkode som oftest vil give et link til en behjertet hjemmeside, der viser, hvordan problemet løses.
Det synes jeg egentlig er en ideel situation: Jeg får min printer alt for billigt og sniger mig uden om producentens forsøg på at hente pengene hjem på for tidlig kassering el.lign.
Det ændrer dog ikke på, at falske fejlkoder i mine øjne er ren svindel og bedrag over for de brugere, der ikke er opmærksom på problemet.

Christian Schmidt
Peter Andersen

Har en ca 8 år gammel Canon IP 4000 blækprinter, den sidste generation FØR de indførte chip i blækpatronerne, og den skriver stadig, med "uoriginalt" blæk, til ca 15 kr/stykket... Printhoved, dyser, feedruller, alt virker stadig upåklageligt. Ja, farverne svinger mere end i forhold til originalblæk, men jeg anvender den heller ikke til fotoprints. Der er ikke en rimelig sammenhæng mellem origial-blæk pris og kvalitet.

Mogens Kjær

Jeg har på nuværende en HP, som jeg købte fordi den var til halv pris da det var en udgående udstillingsmodel. Fin printer med arkføder på scannerdelen, duplex, to trays og wifi, egen emailadresse m.m. Men nøj den er træls med blæk. Aldrig mere HP!

Før det havde jeg en Canon der kan det meste af det HP'en kan, men som var langt mere venlig i forhold til uoriginale patroner.

Flemming Frandsen

Der må helt klart EU lovgivning til, når man kan tvinge telefonproducenter til at bruge USB for at undgå at ladere ender som elektronikskrot, så er det da klart at man må forbyde den tåbelige praksis med printere.

Det eneste der skal til er en simpel standard for hvordan blækpatroner skal udformes og meget store afgifter på alle printere der ikke virker med de officielle standard patroner.

Standarden bør naturligvis også tillade påfyldning af blæk på eksisterende patroner, så ugidelige producenter blot kan levere deres normale printere med patroner der er bygget til genfyldning af brugeren.

Torben Mogensen Blogger

Generelt er laserprintere billigere i drift end inkjet, specielt hvis der går tid imellem, at man skriver ud: Mange inkjetprintere "skyller" printhovederne igennem med dyr blæk, hvis de ikke har været brugt et stykke tid, for at fjerne størknet blæk. Toner til laserprint har ikke det problem. Generelt er prisen for toner mindre for dyrere printere, så hvis du skal skrive meget, så vælg ikke den billigste printer. Laserprintere, der kan printe i fotokvalitet, er dog meget dyrere end ditto inkjetprintere. Så en løsning kan være at have to printere: En inkjet til foto og en laserprinter til tekst.

Claus Jacobsen

Martin - Der er ingen muligheder for at undgå lock-in. Alle laver det her for at sikre at de også får udviklingsomkostningerne ind igen via blækprisen. - Der er faktisk en hel del teknologi i printerne og priserne på printere er altså godt nok temmelig lave(umiddelbart virker det bare som en gang plastic og særdeles trivielle komponenter, men der er jo rent faktisk en pæn sjat udvikling i skidtet - også på blækfronten), men når Bilka opkøber et gammelt parti printere og sælger til en 3-400 kr og man så finder ud af det koster 600 for at få et komplet sæt blækpatroner igen, så køber folk hellere en ny printer.

Jeg havde i tidernes morgen en Epson. Jeg købte den fordi den havde separate blækpatroner, men hver gang den skulle startes lavede den en selvtest - som så lige brugte små 20% af indholdet. - Den skrev selvsagt ikke mange sider ud i de 10 år jeg havde den (med ca. 9 år stående i et kælderrum) Egentlig tragisk da den rent faktisk printede pisse flot, og jeg gav trods alt næsten 2K for den tilbage i 2000 - men jeg kunne godt nok ikke retfærdiggøre en pris på 300 per patron tilbage i 2000 når man kun kunne tænde den 4-5 gange og så skulle den have nye patroner.

JEg forstår dog overhovedet ikke den sensationsjournalistik som Kontant lægger for dagen. En fejlmeddelelse er jo ikke jordens undergang - og som flere herover har antydet - så er der jo både manualer og google. Men folk er jo egentlig ligeglade i virkeligheden. De gider ikke bruge 10min på at undersøge sagen, og hvis printeren lyser rødt, så er det bare billigere at smide den ud end bruge deres tid på at se hvorfor. TEmmelig tragisk egentlig, men jeg tror desværre lige netop printere er det ypperste eksempel på den her smid-væk kultur vi har fået i verden i dag.

PS - hvad angår kopitoner og kopiblæk - så jo - der er dælme stor forskel. Ikke mindst forskel på de forskellige udgaver af kopivarer i forhold til hinanden. Der er nogle som er ganske ok, og så er der dem der virkelig ikke er en tøddel værd. Jeg så engang en test af 3 forskellige tonere)incl de ca 20000 sider der var printet ud af hver! :) ). 1 original og et par uoriginale. Den ene toner var på intet tidspunkt i stand til at printe bare et nogenlunde brugbart resultat og kunne kun klare små 3/4 af hvad den originale kunne(måske hvis man betragtede printet som draft og ikke noget der skulle sendes ud af huset) mens den anden både printede stort set ligeså mange sider som den originale og var ret tæt på kvalitetsmæssigt. Så man kan i den grad gå galt i byen også. Det er nok desværre lidt mere held end forstand at fange den rigtige her!

Eskild Nielsen

I Danmark har vi jo en tradition for at løse alt gennem skatte og afgiftspolitikken.

Derfor er løsningen naturligvis at indføre en skat på salg af printere og printerblæk som er afhængig af produktet af firmaets omsætning på printere og på printerblæk.

Og lade en evt. elektronisk indentifikationskode afgøre om det er samme firma

Lars Nierlsen

Det jeg mener er er et stykke software, der kan få en printer til at glemme, at den skal gå efter datoen i chippen på patronen, så man ikke behøver en for nogen, bøvlet geninstiling af printeren eller hvad det nu er. Og at dem der har lidt forstand på det ikke behøver at geninstille det halve af familiens og omgangskredsens printere.

Eller er det uatoriseret indgreb.

Christian Nobel

Det jeg mener er er et stykke software, der kan få en printer til at glemme, at den skal gå efter datoen i chippen på patronen, så man ikke behøver en for nogen, bøvlet geninstiling af printeren eller hvad det nu er. Og at dem der har lidt forstand på det ikke behøver at geninstille det halve af familiens og omgangskredsens printere.

Det er desværre ikke sådan bare lige til, da hver fabrikant har lavet deres egen måder at sørger for at det på ingen måde er muligt at finde ud af hvordan lige deres chip virker.

Man kan købe chipresettere til en del blækpatroner, men det er en oprustning mellem dem der laver hacks, og fabrikanterne, som desperat gør alt hvad de kan for at gøre livet surt for deres kunder.

Og printerfabrikanterne (især Canon) sætter en ære i at specifikationerne er dybt hemmelige, så der ikke kan laves alternative driver - hvilket eksempelvis betyder at en ældre velfungerende Canon printer må smides ud, fordi der ikke findes drivere til Win nyere end XP, Mac eller Linux.

Preben Rose

Min erfaring er også at printeren (billig Hp) altid kan udprinte et væld af prøvesider; men ikke kan finde ud af at printe det man sender til den, uden at slukke og tænde computeren og printeren flere gange, resette printerkøen etc..

Blækket er nu dyrere end printeren var - køb aldrig en "billig" Hp - sikkert heller ikke en dyr.

Thomas Tanghus

køb aldrig en "billig" Hp


Det er nok sandt nu, da jeg også har oplevet det med en billig printer/scanner en ven købte for godt et år siden.
Til gengæld har jeg en billig HP D2460 som er still going strong. Farvepatronerne er forlængst tomme, men de billigste sorte XL kopi patroner holder mere end et år for mig. OK jeg printer normalt heller ikke så meget ud, men min ven bliver nu nødt til at få mig til at printe ;)

Henrik Madsen

Det, der ville tjene kunderne bedst, var hvis printerproducenterne undlod at sælge printere til absurd lave priser for derefter at flytte udgifterne over på blæk og toner

Den praksis bruges jo overalt.

Hvis du går gennem en gade med flere restauranter så prøv at lægge mærke til priserne.

Prisen på maden kan variere men tro mig, jo billigere tilbuddet på maden er, jo dyrere er drikkevarerne.

Hvis det ene sted tager 150 Kr. for dagens ret og 35 kr. for en cola og det andet sted tager 140 Kr. for dagens ret og 50 Kr. for en cola så går folk gladelig ind der hvor det koster 140 Kr. fordi de tror de har sparet en 10'er, selvom de reelt set har betalt 5 Kr. mere end hos konkurrenten.

Tine Andersen

På blækpatroner fremstilles som noget nyt- og priserne på dem! Det er nok 8-9 år siden, jeg læste dette i "Tænk" (Nu: "Tænk + Test").

Det var så desværre efter, jeg selv havde købt en MEGET billig Epsonprinter (men Epson scorede højt i test i computerbladene- godt nok nogen noget dyrere printere men så meget ringere kunne det vel ikke være... JO, det kunne det!).
hvis jeg ikke printede hver dag, gik der meget blæk til dysetjek og jeg skal give dig skal jeg. Da den løb tør for gul, kunne jeg ikke printe ud i- sort, cyan eller magenta.
Da jeg så kiggede på, hvad en ny blækpatron med 4 farver kostede.. Ja, det ville være billigere at købe en ny printer, ca ved hvert 3. tørløb... Så blev den pensioneret!

Siden købte jeg en brugt superduper farvelaser ( op til A3- Postscript, og den kan næsten også lave kaffe!), supporten fra producenten var i top (de sendte endda en cd med drivere), men reparationer var udliciteret til en ikke så behagelig herre, der ville have penge først- og hvor havde vi forresten købt toner henne ad?! (nettet), så pt står den desværre stille, da tromlen skal skiftes.

Men sådan en skal man vist være heldig at finde, vi gav 6.000, den eneste tilsvarende brugte, jeg fandt frem til kostede 23.000- og nyprisen var 45.000.

(Jeg arbejder med grafik- derfor!).

Men det er noget svineri, med indbygget forældelse og de blækpriser! Uff!

Sådan en som min nabo, han interesserer sig ikke for computere, men han bruger dem qua sit arbejde, han ville også være på Herrens Mark med underlige fejlmeldinger- rettere han er det. Ikke alle har IT som spidskompetance! Eller ved hvordan, man leder på nettet- og søg lige på OS specifikke fejlmeldinger (som ved Blue Screen of Death), de var ikke forklaret i sin tid...

Mvh
Tine- ting skal holde og være rimelige i drift.

Christian Schmidt

Den praksis bruges jo overalt.


Ja. Men det er ikke alle steder, at den er lige rimelig.

Hvis du går ind på en restaurant, forventer du ikke at få lov til at drikke dine medbragte drikkevarer. De fleste finder dette rimeligt. Det ligger i konceptet, at man på en restauration ikke køber adgang til en siddeplads men i stedet skal købe et helt måltid med både mad og drikkevarer.

Hvis du derimod køber en bil, en vaskemaskine eller et hus, så har de fleste en rimelig forventning om, at du kan købe forbrugsstoffer, tilbehør og reservedele fra flere forskellige leverandører.

Printere og mobiltelefoner er en gråzone mht. forventninger. Man har efterhånden vænnet sig til, at man er i lommen på producenten. Men den slags konkurrencehæmmende tiltag er i mine øjne ikke i samfundsgavnlige.

Jens Olsen

Så hvis det skal implementeres i praksis skal det altså trækkes ned over hovedet på folk gennem lovgivning. Hvordan vil du gøre det? Skal det være forbudt at sælge printere hvor blækpatronerne koster mere end 10% af printerens værdi? Hvordan undgår du EU reglerne på dette område? Hvordan undgår du at folk ikke bare bestiller de billige printere fra Kina istedet?

Så svært et det vist heller ikke. Det er bare at EU vedtager, at intet produkt elektronisk må blokeres for brug, undtagen hvor der er fare for liv eller helbred. Samtidig kunne man jo så indkludere, at en advarsel kun må vises een gang, så producenterne ikke istedet prøver at lave en defacto blokering med en lavine af advarsler.
Og hvordan sikere man så producenterne ikek ignorerer sådanne regler? ved at vedtage, at sanktionen ved overtrædelse er, at ingen af producentens produkter må sælges i EU de næste 3 år.
Så skulle den vist være i vinkel.

Jakob Stærk

Jeg har en HP Officejet Pro 8500A, som vel er i den dyre ende af mindre blæk printer markedet. Den har 4 seperate farvepatroner, men hvis en er tom (eller printeren tror den er tom) så nægter printeren helt at udskrive. Har lige oplevet at cyan var tom og jeg kunne ikke udskrive dokumenter i gråtoner (altså kun med sort).

Det var okay at den gør mig opmærksom på at der ikke er mere blæk, det er bare ikke i orden at den holder helt op med at virke fordi en blækpatron er tom.

Den skriver flot, har god driver understøttelse i linux, det kræver en pæn portion sort magi at få den til at virke under windows via wireless og så er der lige der der med total cost of ownership. Så jeg har måske svært ved at få øje på hvorfor jeg skulle vælge HP blæk printer næste gang.

Ole Knudsen

Er der mon nogen her, som kunne hjælpe mig med at find en blæser til min 20 år gamle OKI laserjet printer? Jeg købte den i sin tid, fordi den kunne både PDF direkte, og den havde en speciel font, som jeg ikke har fundet siden. Desværre døde blæseren af knogleskørhed for et par år siden.

Jens Olsen

Har en lille Brother s/w laser til en tusse. Den kører bare der ud af på 6. år. Aldrig noget brok. Funker bare. Anbefalet.

Second that. Jeg har også en lille billig Brother s/w laser. Ingen problemer, den kører bare derudaf på 5. år.
Og når toneren er ved at være tom, giver den besked om at jeg skal skifte. Men så kan jeg stadigvæk blive ved med at printe mens jeg bestiller ny toner og venter med at skifte til printkvaliteten meget pludseligt bliver rigtig dårlig (da toneren nu rent faktisk er tom).

Christian Nobel

Second that. Jeg har også en lille billig Brother s/w laser. Ingen problemer, den kører bare derudaf på 5. år.
Og når toneren er ved at være tom, giver den besked om at jeg skal skifte. Men så kan jeg stadigvæk blive ved med at printe mens jeg bestiller ny toner og venter med at skifte til printkvaliteten meget pludseligt bliver rigtig dårlig (da toneren nu rent faktisk er tom).

Generelt kan man kun sige positivt om Brother.

Deres s/h laserprintere er de rene kampmaskiner der bare kører og kører, og som ganske rigtig advarer mod lav toner, men ikke stopper med at virke af den grund.

Deres farvelasere opfører sig på samme måde, og de er billige i forbrugsstoffer - dog kan man opleve svingende kvalitet med kompatible patroner, men de virker alligevel.

Og så kan Brother notere et stort plus i karakterbogen for at tage Linux seriøst.

Jakob Gram

Jeg kan slet ikke forstå, at nogle køber blækprintere mere. Laser koster kun en anelse mere og kører i meget længere tid uden skift af toner. Desuden er de printere der er målrettet erhvervslivet, nok heller ikke så sarte overfor fejl (Det ville hurtigt blive en boomerang). Jeg har selv HP 3250 s/h+scanner og HP 1600 Farve. De har kørt i årevis uden problemer.

Brian Hansen

Du kan faktisk købe uoriginale blæk patroner på eBay, MED chip og det hele for meget små penge :-)
Jeg køber altid i England, en del kinesiske sælgere har lager på havnene idag, så undgår du også dansk told og moms da det er indenfor EU ;-)

Torben Mogensen Blogger

Jeg har en Konica-Minolta Magicolor 2530DL laserprinter, som jeg købte for en del år siden. Jeg har skiftet den sorte toner en gang (med uoriginal toner), men farvetonerne er stadig de originale. Den har fungeret upåklageligt med flere forskellige versioner af Windows og Linux, pånær at der et par gange har været "papirsyltetøj", hvor det har været ret besværligt at få stumperne ud.

Christian Nobel

Jeg har en Konica-Minolta Magicolor 2530DL laserprinter, som jeg købte for en del år siden. Jeg har skiftet den sorte toner en gang (med uoriginal toner), men farvetonerne er stadig de originale. Den har fungeret upåklageligt med flere forskellige versioner af Windows og Linux, pånær at der et par gange har været "papirsyltetøj", hvor det har været ret besværligt at få stumperne ud.

Du har så været heldig, for jeg har også haft sådan en, og det var en lang lidelse.

Evindelige papistop, og så larmede den, pga. den roterende mekanisme, som et ondt år, så det rystede i hele huset hver gang den vågnede fra dvale, og tilsvarende når den gik i dvale - og farveudskrifter er dræbende langsomme, da den skal køre 4 runder for hvert print.

Jeg endte faktisk med at smide den ud, selv om den i teorien virkede, og købe en Brother i stedet.

Ren Hansen

Jeg har to Epsonprintere som begge blev udstyret med eksterne blæktanke i det sekund de originale patroner brokkede sig.
Det virker med et "printerhoved" som efterligner de fire originale patroner, og der er indbygget chip som narrer printeren til at ro at det er originale patroner, og chippen tæller ned på indholdet, for så at resette sig selv når niveauet er ca 30%
Der skal fifles en smule for at få systemet til at virke perfekt, eftersom der jo skal gå en slange fra printerhovedet ud til tanken, men når først det er lavet, så virker det bare perfekt. Den ældste printer har vel kørt omkring 7-8 år med dette system. Blækket er billigt, og jeg oplever ikke nogen problemer med kvaliteten; nu er jeg heller ikke så kræsen eftersom det kun er til privat brug....
Så mit råd er at gokle lidt før du køber en ny printer, for at se om du kan få en ekstern blæktank til den printer du overvejer at købe....

Lidt yderligere gokling vil på ingen tid føre frem til hjemmesider med ganske udmærkede anvisninger på "service" så man kan nulstille printerens interne tæller og derved undgå at få at vide at blækpuden er ved at svømme over.

Jesper Poulsen

Min 6-farve-blæk-fotoprinter kostede lidt over 700 kr.

Hvad koster blækket så?

Jeg gider ikke at spilde penge på fotoprintere. Hvis jeg skal have et billede ud på papir, så har min lokale fotohandler en killerprinter til netop det formål.

Jeg gav 1900,- for min farvelaser for 7 år siden og jeg har ikke skiftet hverken toner eller fotoenhed endnu.

Restindhold i printeren:

Cyan Toner: 840 sider
Magenta Toner: 930 sider
Yellow Toner: 960 sider
Black Toner: 2430 sider
Imaging Unit: 35100 sider

Det har den printet:

Color: 591 sider
Monochrome: 1338 sider

Ren Hansen

"Det må være rart at bo i nærheden af en fotohandler, som har åbent 7x24. Det er smart, når man har gæster fra udland eller blot fra den anden ende af landet, så de kan få fotoprint med hjem, f.eks. i juleferien og på søndage."

Hmm, hvad gjorde du egentlig før digitale billeder og fotoprintere?
Havde du et komplet mørkekammer i kælderen, bare for det tilfældes skyld at moster Oda skulle have et billede af junior med hjem?

Albert Nielsen

Havde du et komplet mørkekammer i kælderen, bare for det tilfældes skyld at moster Oda skulle have et billede af junior med hjem?

Rent faktisk ja, bortset fra, at det var i skunken på 2. sal. Det spørgsmål du stiller er imidlertid ikke mere genialt (man er diplomat til fingerspidserne) end at spørge, "hvad gjorde du så før der var privatbiler? havde du slaver til at bære dig eller kørte du firspand?"

Ole Knudsen

Mange tak til Christian Nobel. Desværre er det ikke helt så simpelt. Den blæser jeg tog ud var meget flad, og til en spænding paa vistnok 28 eller 32 V. Jeg har ikke kunnet finde en erstatning, selv om resten af printeren ser ud til at være i god stand. Jeg håber en dag at finde en i en skrotbunke.

Ren Hansen

"Rent faktisk ja, bortset fra, at det var i skunken på 2. sal. Det spørgsmål du stiller er imidlertid ikke mere genialt (man er diplomat til fingerspidserne) end at spørge, "hvad gjorde du så før der var privatbiler? havde du slaver til at bære dig eller kørte du firspand?""

Så forstår jeg faktisk ikke følgende bemærkning fra dig:

"Det må være rart at bo i nærheden af en fotohandler, som har åbent 7x24. Det er smart, når man har gæster fra udland eller blot fra den anden ende af landet, så de kan få fotoprint med hjem, f.eks. i juleferien og på søndage."

Jesper Poulsen fotæller hvorfor han ikke mener at have et behov for en fotoprinter, og det vælger du så bevidst at misforstå for at få klemt en morsom bemærkning ind i debatten.
I og med du selv kommer med sådan en bemærkning, må du vel også være villig til at acceptere en form for modspil?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder