Presset på Borgerservice skal lettes: Nu får MitID flere muligheder for skifte hjemmefra
Nye funktioner i MitID-appen skal løse nogle af de udfordringer, der har været med overgangen fra NemID til MitID, og lette presset på Borgerservice.
Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Udfordringer har der ellers været nok af med sociale medier, der er kogt over af på grund af »en katastrofal brugeroplevelse«, nedbrud og fire måneders udskydelse af udrulningen. Senest har Nordea lanceret deres eget MitID-alternativ til kunder, der har behov for en anden log-in-metode til deres net- og mobilbank.
De nye funktioner betyder, at hvis man skal opdatere sine identitetsoplysninger i forbindelse med overgangen fra NemID til MitID, kan man nu gøre det direkte i appen, i stedet for at skulle anvende NemID. Derudover kan man nu hjælpe andre med at få MitID fra sin egen app. Pressemeddelelsen gennemgår, hvordan man bruger de nye funktioner.
De nye faciliteter skal lette det »uforudsete pres« på Borgerservice i landets kommuner, der var årsagen til udskydelsen.
»3,9 mio. borgere har allerede fået MitID, men vi skal også have de sidste med. Vi ved, at der er borgere, som har haft udfordringer med at få MitID, fordi de eksempelvis ikke har kunnet opdatere deres ID-oplysninger hjemmefra, og presset på Borgerservice har nogle steder betydet lange ventetider. Vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, der kan hjælpe borgerne over på MitID så nemt som muligt. De nye funktioner giver nu flere muligheder for at klare skiftet fra NemID til MitID hjemmefra,« siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech i pressemeddelelsen.
