Presset på Borgerservice skal lettes: Nu får MitID flere muligheder for skifte hjemmefra

3 kommentarer.  Hop til debatten
Silkeborg Kommune
Illustration: Silkeborg Kommune.
Overgangen fra NemID til MitID har været ramt af flere udfordringer, men nu skal nye funktioner lette trykket på borgerservice.
8. juni kl. 09:25

Nye funktioner i MitID-appen skal løse nogle af de udfordringer, der har været med overgangen fra NemID til MitID, og lette presset på Borgerservice.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Udfordringer har der ellers været nok af med sociale medier, der er kogt over af på grund af »en katastrofal brugeroplevelse«, nedbrud og fire måneders udskydelse af udrulningen. Senest har Nordea lanceret deres eget MitID-alternativ til kunder, der har behov for en anden log-in-metode til deres net- og mobilbank.

De nye funktioner betyder, at hvis man skal opdatere sine identitetsoplysninger i forbindelse med overgangen fra NemID til MitID, kan man nu gøre det direkte i appen, i stedet for at skulle anvende NemID. Derudover kan man nu hjælpe andre med at få MitID fra sin egen app. Pressemeddelelsen gennemgår, hvordan man bruger de nye funktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye faciliteter skal lette det »uforudsete pres« på Borgerservice i landets kommuner, der var årsagen til udskydelsen.

»3,9 mio. borgere har allerede fået MitID, men vi skal også have de sidste med. Vi ved, at der er borgere, som har haft udfordringer med at få MitID, fordi de eksempelvis ikke har kunnet opdatere deres ID-oplysninger hjemmefra, og presset på Borgerservice har nogle steder betydet lange ventetider. Vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, der kan hjælpe borgerne over på MitID så nemt som muligt. De nye funktioner giver nu flere muligheder for at klare skiftet fra NemID til MitID hjemmefra,« siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech i pressemeddelelsen.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
8. juni kl. 21:49

Så vidt jeg har forstået er det på grund af udbudsreglerne, at vi skal skifte til noget andet?

Hvorfor har man ikke i stedet overgivet NemID til nogle andre, som så kunne ændre app'en, mv, iterativt et skridt ad gangen?

3
10. juni kl. 17:01

Den mulighed har man ikke haft. Af en eller anden grund, så er NemID i sin tid blevet etableret på en måde, hvor Nets har (med)ejerskab til både navnet og løsningen. Så derfor det nye navn. Og måske derfor - eller blandt andet derfor - et big bang i stedet for en videreudvikling.

1
8. juni kl. 12:06

Kikkerten for det blinde øje.

"De nye faciliteter skal lette det »uforudsete pres« på Borgerservice i landets kommuner, der var årsagen til udskydelsen."

Det er jo kun uforudset fordi man ikke har spurgt, og ladet brugerne/borgerne deltage i testen.