Porno-handsker, angst-kur og en virtuel hånd: Tre nye trends inden for virtual reality

Udviklere fra alle hjørner af verden satser på, at virtual reality bliver det nye sort inden for få år. Alligevel kniber det med at få teknologien til at spille på nogle punkter.

Når man spørger stifteren af virtual reality (VR)-brillen Oculus Rift, så er der ingen tvivl: Det meget hypede VR-fænomen bliver mainstream - det er blot et spørgsmål om tid.

Læs også: Oculus-stifter: Virtual reality kommer til at erstatte smartphones

Det var naturligvis den udmelding, man kunne forvente af en mand, som har dedikeret sit liv til, at vi alle sammen en dag kommer til at rende rundt i virtuelle verdener.

Om det rent faktisk kommer til at forholde sig sådan, kan diskuteres.

Men ikke desto mindre deles Oculus-chefen Palmer Luckeys vision af en skare af udviklere og iværksættere verden over. De arbejder på alt fra vibrerende handsker til VR-apps, der kan kurere fobier.

Når de første high-end VR-briller rammer butikkerne fra omkring årsskiftet, kommer det næste spørgsmål: Hvad så?

Version2 har taget pulsen på den gryende VR-udviklerscene til årets måske største tech-konference Web Summit 2015 i Dublin.

Vibrerende handsker får VR til at føles virkeligt

Det er ikke nok at forføre synssansen med VR-briller. For at en virtuel oplevelse skal blive fuldendt, kræver det at alle sanserne er med.

Gloveone er en handske, der fungerer sammen med VR-briller, og som vibrerer, når man rører ved noget i den virtuelle verden.

Stik din hånd ud i et virtuelt regnvejr, og du vil mærke dråbernes lette prikken mod huden. Anslå en guitarstreng og mærk dens vibrationer. Eller tryk på den røde knap i computerspillet og mærk knappens modstand i fingrene, mens du trykker den ned.

Gloveone er en handske, der på en og samme tid fungerer som pegeredskab sammen med VR-briller og samtidig simulerer den fysiske fornemmelse af berøring.

Handsken blev præsenteret på Web Summit 2015 af en gruppe spanske udviklere, der allerede har samlet over én mio. kr. til opfindelsen på Kickstarter.

»Den kan bruges til alle former for virtual reality-oplevelser, både inden for computerspil og medicin-industrien, men også 'voksen'-industrien,« siger stifter og adm. direktør for Neurodigital Technologies Luis Castillo med et glimt i øjet.

Hver handske har 10 taktile vibratorer ligesom dem, der sidder i en smartphone. De kan vibrere uafhængigt af hinanden og i forskellig styrke, alt efter hvilken berøring den skal simulere.

Det sætter også en vis begrænsning for, hvor virkelig berøringen opleves. Man kan ikke opnå følelsen af vædske fra vand eller varme fra ild. Ikke desto mindre er det første skridt på vejen mod at få integreret følesansen i virtual reality.

Se dine egne hænder gengivet i virtual reality

Én ting er at kunne se rundt i de virtuelle omgivelser, som om man rigtigt var der.

Men kigger man ned ad sig selv, vil der bare være tom luft, hvor ens krop skulle have været. Denne mangel er en af de endnu mange grunde til, at VR endnu ikke føles helt ‘virkeligt’.

Alligevel er teknologien godt på vej til at få kroppen med ind i oplevelsen.

Ved at bruge infrarøde sensorer har Leap Motion skabt et kamera, der i stil med Xbox Kinect kan simulere eksempelvis dine hænder i en VR-verden.

Opfindelsen har allerede et par år på bagen og bliver heftigt brugt af knap 200.000 udviklere verden over til at eksperimentere med.

Blandt andet har udviklere som Nuion udviklet software til at simulere ens hænder i en VR-verden. Hardwaren består af en Oculus Rift-brille med en Leap Motion-sensor påklistret, hvorefter ens hænder bliver registreret og kan bruges til at interagere med i det virtuelle univers.

Rejs pegefingeren, og en menu dukker frem. Slå en flad hånd opad, og nogle rødder vokser op af jorden.

Det smarte ved teknologien er, at man ikke behøver at have en controller eller en handske på for at bruge sine hænder aktivt i simulationen. Man kommer hurtigt til at føle sig som en mægtig Gud i sit eget lille univers.

Til gengæld sætter de infrarøde sensorer nogle mærkbare begrænsninger for opfindelsen. Flytter man eksempelvis en hånd foran den anden, kan sensoren ikke opfange den bagerste hånd, som dermed forsvinder i simulationen. Teknologien er også skrøbelig nok til, at hvis man holder hænder vandret ud for sensoren, så forsvinder de simpelthen helt.

Som det er nu, er Leap Motion en interessant teknologi, som dog fra en brugers synspunkt stadig er så upålidelig, at den forstyrrer oplevelsen mere, end den gavner.

Dette bekræfter en af udviklerne bag Gloveone-handsken også: De er nu på vej væk fra at bruge Leap Motion og vil i stedet benytte sig af et system med interne referencepunkter. Seks gyroskoper i handsken kan udregne håndens relative bevægelse, mens nogle reference-sensorer andre steder på kroppen skal kunne afgøre handskens absolutte position i rummet.

På den måde bliver det mere pålideligt at omsætte bevægelse fra virkelighed til en virtuel verden. Ulempen er, at det er besværligt at skulle tage udstyret af og på.

Derfor spår Gloveone-udviklerne også, at den infrarøde teknologi på sigt har et større potentiale: Når den bliver pålidelig nok, vil man kunne gå direkte ind i et virtuelt univers og se sin krop repræsenteret uden at skulle tage noget særligt udstyr på.

VR kan kurere angst for at holde taler

Virtual reality er langt mere end computerspil.

Det slog Oculus-stifteren fast på Web Summit, og det viste sig også i mange af de opfindelser, som blev præsenteret på konferencen.

Blandt andet kan det bruges til at kurere fobier, såsom angst for at holde taler. Det er i hvert fald ambitionen bag VR-softwaren Virtual Orator, der placerer ‘spilleren’ i et rum fyldt med virtuelle tilskuere, der kan virke mere eller mindre interesserede i det, man siger.

Ideen er så, at man vil genopleve noget af den angst, man får, når man holder taler for en større gruppe mennesker, og dermed kan lære at håndtere den, uden at der rent faktisk er nogen, som kigger med.

Præmissen er naturligvis den, at VR føles så virkeligt, at det udløser ens angst-symptomer.

Efter at have prøvet det oplevede jeg ganske vist en vis følelse af ubehag, men det skyldtes nok også, at jeg vidste, at der stod to virkelige personer og observerede mig samtidig.

Der er dog ingen tvivl om, at VR har et stort potentiale inden for historiefortælling. Amazon præsenterede således en lydbog sammen med en animeret VR-fortælling, der var med til at skabe en intens stemning. Man blev ganske vist reduceret til passiv beskuer som et svævende 360-graders kamera, der fulgte en dreng, men det var egentlig også okay. Fortællingen afslørede dog også et kritisk problem med VR-fortællinger: Hvordan sikrer man sig, at seeren kigger det ‘rigtige’ sted hen?

VR-oplevelsen sluttede nemlig med, at drengen faldt ned i en brønd. Men det gik helt min næse forbi, fordi jeg havde travlt med at kigge i en anden retning, da det skete.

Amazon ville ikke afsløre, om den har tænkt sig at satse på VR i større skala, men eksperimentet vidner i hvert fald om en vis interesse også fra de store teknologivirksomheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tine Andersen

Så han har genopdaget "den venstre hånd"- i virkeligheden...

Ja, ja- japanske mænd bliver sikkert glade for den. Ud over bamsen, der kan... unævnelige ting, er jeg stødt på.. en hånd, udstyret med nogen få kvindelige kendetegn, "Kn*... hånden- og FODEN. Det er så vammelt, at jeg tiltror menneskeheden ALT.

Nu mangler vi bare, en bombe, man kan bedrive unævnelige ting med. Især, hvis den virker. og kan betjene af en brony/er lådden.

Mvh
Tine- usanerne gør det bare med ulækker mad: En pandekage (med sirup)med hakkebøf, blødkogt æggeblomme- og bacon. Hertil juice og caffe... Instant morgenmad. Fy, hvor vammelt...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere