Populær hjernetrænings-app får 15 mio. kroner i bøde for at give falske løfter

Firmaet bag appen Lumosity bliver stillet til regnskab for en række falske påstande om appens fortræffeligheder af den amerikanske forbrugerbeskyttelsesmyndighed.

Med en gennemsnitskarakter på 4 ud af 5 stjerner baseret på 146.058 stemmer i app-butikken Google Play skulle man tro, at appen Lumosity var lidt af et mirakel.

Men noget tyder på, at der mest har været tale om et mirakel for udviklernes pengepung, for selskabet Lumos Labs er netop blevet dømt af den amerikanske forbrugerbeskyttelsesmyndighed, FTC, for at komme med en række falske løfter for at få appen til at sælge bedre. Det skriver DR Nyheder.

Lumosity-appen består af små spil og gåder, der kræver, at man tænker sig godt om for at løse dem. Som sådan ikke meget anderledes end mange andre lignende puzzle-apps på markedet.

Men til gengæld påstod selskabet blandt andet i sin markedsføring, at appen kunne beskytte spillerne mod alvorlige lidelser som ADHD, Turner-syndromet, posttraumatisk stress og flere former for demens.

Ingen af påstandene har selskabet dog noget videnskabeligt belæg for, og derfor har det fået en bøde på 15 mio. kr. af FTC.

»Lumosiy levede af forbrugernes frygt for aldersrelaterede svækkelse af hjernen, og hævdede, at deres spil kunne bekæmpe hukommelsestab, demens og endda Alzheimers. Men de har ganske enkelt ikke den videnskabelige dokumentation bag deres reklamer,« siger Jessica Rich fra FTCs forbrugerebeskyttelseskontor ifølge DR.

Utroværdige anmeldelser

FTC’s afgørelse kan tjene som skræk og advarsel for app-udviklere, der føler sig lidt for kreative i beskrivelsen af deres apps meritter. Konkurrencen for at blive set, downloadet og købt på de forskellige app stores er intensiveret over de seneste år, hvilket utvivlsomt gør nogle app-udviklere mere tilbøjelige til at bøje sandheden i kampen om brugernes opmærksomhed.

Læs også: Det har aldrig været lettere at blive spiludvikler

Myndigheden kritiserede i samme ombæring Lumos Labs for at give omverdenen et falsk indtryk af appens popularitet ved at manipulere brugeranmeldelserne.

Mange af de positive anmeldelser af appen stammer nemlig fra en konkurrence, hvor anmelderne kunne vinde iPads og rejser. Med andre ord: ting som intet havde at gøre med appens kvalitet.

Lumos Labs har indgået et forlig med FTC, der betyder, at selskabet samtidig skal kontakte alle sine betalende brugere og oplyse, at de måske har tegnet abonnement under falske forudsætninger. Derudover skal selskabet også trække alle de helbredsmæssige påstande tilbage, som det ikke har dokumentation for.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 15:06

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 15:44

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017