Polsag sejlede rundt uden business case i mindst 5 år

6. februar 2012 kl. 12:40
Polsag sejlede rundt uden business case i mindst 5 år
Illustration: Das Büro.
Fem år efter Polsag-projektet blev sat i gang, var der stadig ingen business case, der kunne sætte kroner og øre på fordelene ved et nyt system.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Selvom det er en helt basal grundregel i store it-projekter at holde udgifterne op imod de forventede gevinster, var der i mange år ingen på Polsag-projektet, der havde gjort sig den ulejlighed at skrive en business case.

Det fortalte afdelingschef Camilla Borchorst fra Rigspolitiet til Version2 i sommeren 2010, da der endnu var håb om, at Polsag ville komme til at virke.

»Vi er ved at lave en business case,« svarede hun dengang på spørgsmålet om, hvad indførelsen af Polsag ville betyde af besparelser.

På det tidspunkt havde Polsag været under udvikling hos leverandøren CSC i tre et halvt år, og selve projektet med at indføre et moderne sagsbehandlingssystem havde været undervejs i over fem år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag er Polsag blevet droppet helt, fordi fejlene i systemet var så omfattende, at det ville blive for dyrt at forsøge at rette op på den sønderskudte skude. Indtil nu er der blevet brugt op mod en halv milliard kroner på at udvikle systemet.

Camilla Borchorst var dengang i sommeren 2010 nyansat chef for politiets it-projekter, som en del af den nye organisation, der blev bygget op hos Rigspolitiet fra 1. januar 2010. Det skete efter kritik af Politiets måde at drive projektet på i en ekstern evaluering fra 2009.

Og den dengang nyansatte projektchef, der kom fra finansverdenen, fik også antydet, at it-projekter indtil da ikke havde været Rigspolitiets stærke side.

»Der er jo en årsag til, at jeg er tiltrådt og skal oprette en projektafdeling. Politiet ønsker jo generelt en professionalisering af det at styre og gennemføre projekter. Det er tidligere noget af det, der har gjort det svært. Man har konstateret, at man med fordel kunne kigge på, hvordan man kunne professionalisere hele det her område,« fortalte hun dengang Version2.

Forklaringen på, at man ikke havde fået lavet en samlet business case, lød dengang, at Polsag som udgangspunkt mest af alt var en modernisering af teknikken bag Politiets it-systemer, og altså ikke i første omgang skulle bidrage med en masse nye funktioner.

»Som det oprindeligt blev lagt ud, skulle det være en moderne infrastruktur, som afløste Polsas én til én,« fortalte Camilla Borchorst dengang, med henvisning til Politiets nuværende sagsbehandlingssystem Polsas, der er en gammel, mainframe-baseret sag.

Polsas kunne - og kan - ikke integreres med de nyere systemer hos Politiet, for eksempel anmeldelser via websiden politi.dk, mens Polsag var bygget op som service-orienteret arkitektur (SOA), der hurtigt kunne bindes sammen med andre systemer via webservices.

Først når Polsag ville være helt implementeret over hele landet - ifølge tidsplanen dengang ville det være sket i sommeren 2012 - kunne man begynde at bygge oven på med de funktioner, der for alvor ville spare tid.

For eksempel en integration til it-systemerne i det danske retsvæsen, så en sag kunne sendes frem og tilbage digitalt, i stedet for som i dag blive afleveret i papirform.

Om der faktisk blev lavet en business case i 2010, og hvad den i så fald viste, er endnu ikke offentligt kendt.

Version2 arbejder på at komme til bunds i økonomien bag Polsag. Men Rigspolitiet har altid været meget hemmelighedsfulde omkring Polsag og har i månedsvis ignoreret henvendelser fra Version2..

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger