Politikere ude med riven efter sommerens NemID-nedbrud: »Nets har ikke været sin opgave voksen«

24. november kl. 09:406
Politikere ude med riven efter sommerens NemID-nedbrud: »Nets har ikke været sin opgave voksen«
Illustration: Nets.
Flere partier er ude med kritik af sikkerheden omkring it-infrastruktur oven på sommerens NemID-nedbrud.

Der er skæld ud fra snart sagt alle sider af det politiske spektrum efter gårsdagens historie om, at Nets havde alvorlige fejl og mangler i deres sikkerhedsprocedurer, da et nedbrud ramte NemID i sommers.

Det skriver DR, der har snakket med folkevalgte fra Venstre, Moderaterne, Dansk Folkeparti og SF.

Læs også: Dansk Erhverv kræver én minister med ansvar for digitaliseringen

»Jeg synes, det er ekstremt kritisabelt. Det er tydeligt, at vi som land kan blive lagt ned, når vores it-infrastruktur bliver angrebet, eller når der bliver sjusket med det. Og der har Nets ikke været sin opgave voksen,« siger SF's it-ordfører Lisbeth Beck-Nielsen til DR.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Nets: Rod-certifikat var i orden - men underliggende certifikater var ikke »funktionsdygtige«

Det er grundet de igangværende regeringsforhandlinger ikke lykkedes DR at få en kommentar fra den fungerende finansminister Nicolai Wammen (S), hvis ministerium har ansvaret for Digitaliseringsstyrelsen, som står bag NemID.

Læs også softwareudvikler og Version2-blogger Poul Henning Kamp kommentarer til NemID-nedbruddet og den efterfølgende gennemgang af hændelsen, som DR har fået delvis indsigt i.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
6. december kl. 15:05

Man kan kun undre sig, hvis der i kontrakten ikke er nogen SLA mål, samt (dags/time)bøder (der skal kunne mærkes), hvis disse ikke overholdes.

Det virker mærkeligt (og amatør agtigt)....

5
6. december kl. 13:44

Kontrakten må åbenbart være lavet så dårligt at det kan betale sig for Nets at levere på dette niveau. Dvs. den virkelige synder er den dårlige kontrakt. Havde man indført i kontrakten at det koster f.eks. 500.000 pr. ved nedbrud pr. påbegyndt time, så skal du se hvor smurt IT maskineriet lige pludselig kører.

4
30. november kl. 17:44

Det ene hold skælder ud og det andet hold siger "Vi beklager dybt ...". Sag lykkeligt afsluttet uden konsekvenser for de ansvarlige politikere og virksomhedsledere.

1
24. november kl. 10:46

Det er ikke NETS ansvar at sikre NemID. Ansvar kan ikke outsources, længere er den ikke.

Ansvaret tilhøre DIGST. Digst skal stille relevante krav i udbuddet og følge op på at leverandøren levere det som er aftalt. Ret beset er NETS kun ansvarlig for levere det aftale og sikre ejeren et overskud.

Hvis NETS ikke har leveret det aftalte så lad os få en retssag så alle kan får syn for sagen.

Hvis revisoren ikke har leveret et retvisende billed af væsentlige forhold (jf. kontrakt) så skal revisoren også for retten.

3
25. november kl. 15:59

Det er ikke NETS ansvar at sikre NemID

I så fald havde Nets ikke behøvet at undskylde og bortforklare på så pinlig vis, som det er forekommet.

Er det ikke Nets ansvar, at kunne reetablere den pågældende server hurtigere end en uge?

2
24. november kl. 14:55

Gid befolkningen kunne trække DigSt. i retten for ikke at leve op til SIT ansvar om at levere en tilstrækkeligt driftsikker løsning. Men der står vel næppe noget om SLA og oppetid i lovgivningen på dette område?