Politikere: Renoveringspuljens bøvl med Word-filer er for ringe

Renoveringspuljen har udsendt tilsagn om støtte til borgerne i Word-format, som i visse tilfælde ikke kunne læses. Procedurerne ændres nu, men ifølge flere partier er det stærkt uacceptabelt, at det kunne ske i første omgang.

Som Version2 kunne skrive i går, har Renoveringspuljen udsendt tilsagn om støtte til danskernes boligforbedringer i et Word-format, som ikke alle modtagere kunne læse.

Brugere af OpenOffice og visse versioner af Microsofts Office-pakke har haft bøvl med at åbne dokumenterne, som en Version2-læser kunne berette.

Efter Version2 har gjort opmærksom på problemet, har Erhvervs- og Byggestyrelsen erkendt problemet og taget procedurerne op til revision.

»I eftermiddag holder vi et møde, hvor min holdning vil være, at vi skal pålægge sagsbehandlerne at udsende tilsagn som PDF'er til ansøgerne af Renoveringspuljen i stedet for Word-filer,« fortalte specialkonsulent i Erhvervs- og Byggestyrelsen, Henrik Fastrup, til Version2 i går.

S: Det skriger til himlen
I Folketingssalen er oppositionen dog ikke glad for, at tilsagnet til borgerne i første omgang er blevet udsendt i et format, ikke alle borgere kan læse.

»Det synes jeg er for galt, og det skriger til himlen, når man kræver det af kommuner og alle andre i den offentlige sektor, at Regeringen så ikke selv er i stand til at overholde det,« siger Socialdemokraternes it-ordfører, Ole Hækkerup.

Han bakkes op af SF's it-politiske ordfører, Hanne Agersnap.

»Det er uhyre pinligt, og det er jo et tegn på, at vores regler og lovgivning har svært ved at trænge igennem,« siger Hanne Agersnap.

Begge ordførere henviser til de syv sæt af åbne standarder, samtlige offentlige myndigheder har skullet anvende fra 1. januar 2008.

»Jeg ved, at kommunerne har kæmpet hårdt med at få optaget dokumentstandarderne, og så er det altså stærkt uacceptabelt, at statsadministrationen endnu ikke har fanget det,« siger Hanne Agersnap.

DF: Dokumenter skal kunne læses med gratisprogrammer
Hos regeringens støtteparti Dansk Folkeparti vurderer man ikke, at sagen får de store konsekvenser, men partiets it-ordfører, Mikkel Dencker, ser den alligevel som grundlæggende vigtig.

»Principielt set er sagen da vigtig, og jeg synes, det er fint, at man nu går over til at sende tilsagn ud i et format, som alle kan læse,« siger Mikkel Dencker.

»I Dansk Folkeparti går vi ind for, at det offentlige som udgangspunkt altid skal anvende dokumentformater, som borgerne har mulighed for at læse uden at skulle betale penge for et program,« siger Mikkel Dencker.

Hanne Agersnap mener, at der fremover skal holdes godt og grundigt øje med lignende tiltag, hvor der sendes dokumenter af sted til tusindvis af borgere.

»Der skal være opmærksomhed på det hver eneste gang, for statsadministrationen skal selvfølgelig følge de beslutninger, som er truffet for at sikre, alle borgere kan læse dokumenterne,« siger Hanne Agersnap.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Christian E. Lysel

Hvorfor bliver et svar formidlet som et word eller PDF dokument?

Er jeg ved at give for gammel, eller er en email med tekst eller en html side på sitet for gammeldags?

Hvorfor køre https://byggeri.ebst.dk/tilskudsansoegning.jsp i flash ... de har stadigvæk ikke styr på æåø der bliver vist som æåø

Flashen er blot en 8 siders formular der skal udfyldes, en reference til vejledningen, en validering om oplysninger mangler og en rapport generator.

Helt basale funktioner som oplæsning, print, frem/tilbage, virker ikke. Zoom funktionen virker ej på menu'en og dialog vinduer.

  • 0
  • 0
#4 Jørgen A Thomsen

Nej, jeg har ikke sendt noget krypteret til dem.

Derimod er det mere og mere grotesk. Jeg har nu brugt 40 minutter i diverse ventekøer hos styrelsen for at få nogen til at sende mig et læseligt svar.

Ingen kender tilsyneladende til dette problem, heller ikke deres såkaldte tekniske support ! Jeg kan heller ikke få svar på, hvad resultatet af ansøgningen er.

  • 0
  • 0
#7 Christian E. Lysel

Jørgen Thomsen,

Emails er til kommunikation af tanker, ikke af typografiske formater. Det er og bliver min mening.

Brug emailen til at gengive indholdet, og et link til hjemmesiden til det typografiske.

Hvorfor er det vigtigt at et svar skal gengives typografiske korrekt?

Og mere generelt, hvorfor nævner mange PDF som et vidunderligt format? (Læs gerne http://en.wikipedia.org/wiki/Pdf og http://www.useit.com/alertbox/20030714.html igennem før du svarer)

  • 0
  • 0
#8 Andreas Wenning

ISO 32000-1:2008 specifies a digital form for representing electronic documents to enable users to exchange and view electronic documents independent of the environment in which they were created or the environment in which they are viewed or printed.

Det er vel lige præcis, det vi er ude efter; så jeg kan ikke rigtig se nogen grund til ikke at bruge PDF. Og når det så samtidig er et udbredt og standardiseret format.

  • 0
  • 0
#9 Chris Kjær

Brug emailen til at gengive indholdet, og et link til hjemmesiden til det typografiske.

Enig. Og

hvorfor nævner mange PDF som et vidunderligt format?

Fordi det er et udbredt format, der er en ISO-standard, og som ikke er bundet til en bestemt platform, og som ikke binder læserne til et bestemt produkt (læs: fra Adobe). Samtidig opfylder det udgiverens formodede krav om at være svært at rette i.

  • 0
  • 0
#11 Martin Filtenborg

Jeg vil for det aktuelle scenarie tilslutte mig gruppen, som ikke kan se noget galt i at fremsende svar i PDF-format.

Empirien (min...) er at PDF fungerer fint - også hen over forskellige platforme og readere. Formatet er en standard, som defacto løser opgaven at flytte dokumenter (her et svar til en ansøger) mellem mennesker, den muliggør simpel autenticitets-sikring og den er udbredt.

Egentlig var doc-formatet osse et muligt bud, da det er udbredt. Men hvordan er det med autenticitets-sikring? Og at mickeysoft ikke engang kan sikre interoperabilitet mellem generationer af egne produkter burde osse få nogen røde lamper til at blinke...

Så hellere PDF. Odf ville være bedre, men det lider endnu under 'manglende udbredelse', så jeg forstår godt man ikke har valgt dette format hos Renoveringspuljen. Igen; man ender med PDF. Ikke som et tilvalg, men nærmere fordi de andre muligheder udviser graverende mangler, der IMHO retfærdiggør alternativet.

  • 0
  • 0
#13 Dennis Krøger

Jeg har ikke set ret mange PDF filer jeg ikke kunne læse perfekt uden Adobe's PDF (jeg bruger Evince).

At bruge en kommentar med en PDF som et argument mod PDF giver ingen mening. Der er ingen der foreslår at vi skal sende diskutere ved at sende dokumenter til hinanden, eller at PDF skal bruges til ALT, kun at PDF skal bruges til at sende dokumenter (såsom ansøgnings svar).

  • 0
  • 0
#15 Christian E. Lysel

Dennis Krøger

At bruge en kommentar med en PDF som et argument mod PDF giver ingen mening. Der er ingen der foreslår at vi skal sende diskutere ved at sende dokumenter til hinanden, eller at PDF skal bruges til ALT

Hvordan ser svaret ud fra renovationspuljen?

Jeg spørger efter hvad formatet tilfører.

Var mit svar blevet bedre at læse?

Hvis ja, skal vi så ikke bruge det i fremtiden? (enig i dette er en ekstrem).

Af dit svar kan jeg forstå det ikke tilfører debatten noget, hvilket jeg også er enig i. Tværtimod det ødelægger overblikket, du kan ikke på linket se om svaret er "JA" eller "NEJ".

Jeg har set to argumenter for: Typografi, authenticitets-sikring og en standard.

Er disse argumenter relevante for "JA. Du har modtaget støtte"?

kun at PDF skal bruges til at sende dokumenter (såsom ansøgnings svar).

Præsis ... det er kun et svar.

  • 0
  • 0
#16 Dennis Krøger

Den ene forskel er at i en tråd som denne opdateres svarende løbende, og det ikke er skide praktisk konstant at skulle ud i forskellige programmer for at læse de enkelte indlæg.

Den anden er at man for det normalt ønsker at gemme tilsagn om støtte, sikkert skal videreudveksle svaret med sin håndværker, og at der sikkert er flere detaljer i brevet.

(Eftersom jeg ikke selv har ansøgt, og ikke aner hvordan kommunikationen med håndværkeren foregår, er jeg på ingen måde sikker på de sidste detaljer, en eller anden må godt sparke til mig hvis jeg tager fejl)

  • 0
  • 0
#17 Martin Filtenborg

Nogen gange kan det være drønirri- terende at læse noget hvis man ikke har fået op- fyldt basale form- krav...

Set fra modtagers synspunkt: Et krav modtaqger med rimelighed kan stille til et svar fra en offentlig instans er at det er overskueligt, har referencer og datoer mv. placeret fornuftige steder og at udprintningen ligner noget officielt papirarbejde. Ikke bare en tilfældig email udskrevet fra et vilkårligt mailprogram. Ligeledes vil modtageren sikkert gerne kunne bevise overfor rette vedkommende at den udskrift, der ligger på bordet stammer fra noget digitalt han ikke har mulighed for at fuske med. Og så vil han sikkert gerne kune fremstille førnævnte papirkopi uden at være tvunget til at anskaffe sig et bestemt firmas produkter - gratis eller ej.

Set fra afsenders side: Dokumentformatet skal sikre at modtager ender op med et output (her et stykke papir) som bibeholder formatering. Formatet skal sikre at modtager får en positiv oplevelse ved udskrift. Ergo skal det være et udbredt standardformat. Såfremt det udsendte dokument har officielle bindinger for modtager, vil autenticeringsmulighed være en fordel. Mangler formateringen, vil modtageren ringe og brokke sig over at det ikke er til at finde rundt i tabeller mv. Mangler udskriftsoplevelsen, vil modtageren ringe og brokke sig over at det ikke er til at udskrive. Mangler autenticeringsmuligheden, vil modtageren ringe og be' om en snail-mail-kopi med stempel og underskrift.

Kun PDF leverer alle 3. Hverken HTML, OO eller M$O er i stand til dét.

Ved digital kommunikation af f.eks. tanker er begrænsningerne færre. Her skal man bare ha' teksten ud over rampen, og modtageren skal være i stand til at modtage det skrevne. Men selvfølgelig - jo mere udbredt et medie, jo mindre bøvl. HTML vil f.eks være et fint valg. Eller mail.

Men byggestyrelsen skal formidle dokumentation af officiel karakter, så jeg forstår godt de vælger et 'dokument' og ikke web eller mail.

  • 0
  • 0
#18 Christian E. Lysel

Martin Filtenborg,

Såfremt det udsendte dokument har officielle bindinger for modtager, vil autenticeringsmulighed være en fordel.

Et udprint vil ødelægge dette.

Men byggestyrelsen skal formidle dokumentation af officiel karakter, så jeg forstår godt de vælger et 'dokument' og ikke web eller mail.

Før svaret på ansøgningen sendes der to mails.

  1. Login og password til ansøgningsskema til Boligforbedringer

  2. Ansøgning om tilskud fra Boligforbedringer

Begge to sendes i ren tekst, uden nogle formaterings problemer. Begge har dato (en naturlig egenskab i emails) og den sidste har et ansøgningsnummer.

Hvordan det endelig svar skal bruges, se her:

http://www.boligforbedringer.dk/tjekliste_haandvaerker

Punkt 2. Når arbejdet er fuldført Arbejdet kan først igangsættes, når kunden har fået tilsagn. Når arbejdet er fuldført, fakturerer du kunden for det fulde beløb minus det beløb, som kunden har fået tilsagn om til arbejdsløn og materialer. Det beløb skal du selv anmode om at få udbetalt fra renoveringspuljen. Det er derfor vigtigt, at du husker at bede kunden om at få en kopi af tilsagnet, hvor beløbet fremgår.

Punkt 3. Husk at få erklæring og tilsagnsnummer fra kunden Du skal huske at få en underskrevet erklæring fra kunden på, at arbejdet er udført samt en kvittering for, at kunden har betalt den del af arbejdet, som ikke dækkes af tilskud. Erklæringen skal du vedhæfte det digitale anmodningsskema, som du skal benytte for at få udbetalt det tilskud, som kunden har fået tilsagn om at modtage. Der stilles ingen særlige krav til erklæringen. Den kan skrives på et separat stykke papir eller være en underskrift på fakturaen. Det er op til dig og kunden. Du skal også bede om at få tilsagnsnummeret af kunden, da du skal bruge det i din anmodning om udbetaling.

Dvs. håndværkeren har brug for:

"Ja" og beløbet.

  • 0
  • 0
#20 Christian E. Lysel

Martin Filtenborg,

Jeg gætter på at der står mere.

I følge deres egen vejledning er de to information det man har brug for, pr håndværker (maks 3). Ganske overskueligt.

Jeg så helst man får en email med informationerne.

Der kan så også være et link til websitet hvor man kan logge sig på og se det i html, med mulighed for at hente i det format man ønsker.

Bingo, har man løst dit og mit behov.

Mit behov er:

1) Læse svaret i en mobil klient

2) Hurtigt at kunne læse svaret. Jeg behøver ikke, klikke på linket, finde den forrige email frem med password, logge på, finde det punkt hvor jeg kan finde svaret. Hente svaret og åbne det i en viewer.

3) De søge muligheder min mailklient tilbyder, vil stadigvæk fungere.

4) Behøver ikke at arkivere svaret. Ergo er jeg ikke afhændig om webservicen køre, eller er belastet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere