Politiets nye it-center har fået over 12.000 anmeldelser om økonomisk kriminalitet

Illustration: Bigstock
Politiet åbnede i december 2018 et nyt center for it-relateret økonomisk kriminalitet. På et halvt år har centret modtaget 12.162 henvendelser fra danske borgere og virksomheder.

Snyd med onlinevarer, ulovlig adgang til netbank eller afpresning på datingsider.

12.162 danskere har mellem december 2018 og maj 2019 henvendt sig til politiets nye, landsdækkende center LCIK for at anmelde it-relateret økonomisk kriminalitet.

Det har politiet kortlagt i en analyse for det nye center, som også viser, hvilke typer it-baseret kriminalitet der er tale om. Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelse.

Den halvårlige analyse viser, at de fleste anmeldelser - 4.209 af dem - handler om såkaldt samhandel, hvor en borger bliver snydt af en anden, når de handler sammen på nettet. På andenpladsen over forbrydelsestyperne er misbrug af betalingskortoplysninger med 2.715 anmeldelser, mens tredjepladsen med 1.651 anmeldelser er bedrageri mod finansielle institutioner og kreditgivere.

»Vi har et rigtig godt overblik over, hvilke typer it-relateret økonomisk kriminalitet danskerne anmelder. Samtidig ved vi også, hvilke dele af befolkningen der udsættes for særlige former for kriminalitet. For eksempel hvor anmelderen kommer fra, deres alder og så videre. Det betyder, at vi løbende kan lave meget præcise, målrettede forebyggelseskampagner,« siger centerchef Trine Møller i pressemeddelelsen.

Centrets rolle er at assistere de 12 politikredse ved at foretage den indledende efterforskning, identificere mønstre og forebygge sager, der har med økonomisk it-kriminalitet at gøre.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Pløger Stougaard Nielsen

Den er lynhurtig. To dage efter, at jeg havde anmeldt en sælger på Den Blå Avis for at have svindlet mig, havde de afvist min anmeldelse, fordi de ikke mente, at det var deres opgave ("privat tvist"). Det må være denne "indledende efterforskning", som artiklen beskriver er centrets centrale opgave. Altså den indledende afvisning af anmeldelser for at de lokale politikredse kan koncentrere sig om efterforskningen.

De ville faktisk ikke en gang undersøge, om vedkommende havde svindlet før. Men måske er han i deres interne database nu? Who knows.

Så det bedre spørgsmål:
Er det nye centers formål blot af symbolsk betydning, og er der mandskab nok?

  • 6
  • 2
Henrik Pløger Stougaard Nielsen

Ja, som jeg ser det, så er dette center - desværre - blot et slående eksempel på newspeak og et symbol på et perverteret performance measurement system.

I lærebøgerne om PMS'er hører politiet i forskellige lande ofte med til eksemplerne. Faktisk er det en akademisk 'kendt' form for pervertering inden for Politiet. Fordi når man afviser en sag, så tæller den ikke med i opklaringsprocenten af den type sager. For den har jo slet ikke været efterforsket. Den blev afvist.

IT-relateret økonomisk kriminialitet må åbenbart være en type sag, som er rigtigt svære at opretholde en bevisbyrde på. Så derfor er min teori, at man har oprettet et nyt center til denne type sager, som man har kaldt "Center for IT-relateret Økonomisk Kriminalitet".

Udadtil for at vise, at man er moderne og med på noderne.
Men - formentlig - indadtil, for at kunne frigive resurser til anden efterforskning, og for at vise, at man performer bedre på den type sager (fordi flere sager bliver afvist af mere kvalificeret personel).

Det er basically det, jeg har på fornemmelsen, at de sidder og laver i det nye center. Den "indledende efterforskning" er altså ikke andet en en blank afvisning af langt de fleste sager, formentlig efter en på forhånd defineret procentsats af sager, som man har resurser til at efterforske.

Derefter, som det fremgår nederst i artiklen, så sender centeret sagen videre til lokaldistrikterne.

  • 2
  • 0
Henrik Pløger Stougaard Nielsen

Naturligvis havde de ret i, at sagen skulle afvises. Mit indlæg går netop ud på, at dette formentlig er normen med denne typer sager.

Der var tale om et produkt, jeg havde købt, som var defekt ved ankomst (1200 kr. + fragt ud ad vinduet). Derefter hørte jeg aldrig tilbage fra sælger, og mine opkald gik direkte til voicemail (det gør de sådan set stadig).

Før MobilePay kunne gøre noget, så skulle jeg politianmelde det. Det er formentlig sådanne krav, som gør, at Politiet har oprettet et centralt afvisningscenter for it-relateret økonomisk kriminalitet. Fordi der er så mange sager.

  • 5
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere