Politiets nummerpladesporing fik 6.000 hits i juni: Vigtige spor risikerer at gå tabt i mængden

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Politiets nye nummerplade-registreringssystem modtog ikke færre end 6.046 hits på forseelser i juni måned. Prioritering er nødvendig, hvis vigtige data ikke skal drukne i mængden, siger formand for IT Politisk Forening

Politiets nye overvågningssystem, der ved hjælp af særlige kameraer kan aflæse forbipasserende bilers nummerplader, er en succes.

I hvert fald hvis man udelukkende kigger på antallet af registreringer: Ifølge nye tal fra Rigspolitiet, som Dagbladet Information har set på, registrerede systemet ikke færre end 6.046 hits, altså forseelser, på en enkelt dag i midten af juni.

Det kan der være gode grunde til. En forseelse kan nemlig dække over alt fra manglende betaling af en bilforsikring til langt mere alvorlige forbrydelser som tyveri eller drab. Ved registrering og foto af nummerpladen, gemmer systemet automatisk oplysninger om tid og sted samt et billede af bilen, som kameraet tager.

Læs også: Digitalisering af p-licenser i København leder til fejlbøder

Det betyder samtidig, at politiet modtager mange alarmer og læsevs af data om dagen. Og med rundt regnet 200 hits i døgnet, risikerer vigtige oplysninger at drukne i mængden, mener Jesper Lund, formand for IT-Politisk Forening.

»Det vil undre mig, hvis politiet har tid til at sidde og overveje hver eneste af de 6000 hits, så i realiteten vil det formentlig betyde, at det er tilfældigt, hvilke hits, der bliver set og reageret på,« siger han til Information.

Når alt fra drab til inkasso-rod indberettes, kan konsekvensen således blive, at politiet overser alvorlige lovovertrædelser. Af samme grund efterlyser Jesper Lund en klar prioriterings-strategi fra politiets side.

»Så vidt jeg kan forstå, får vagthavende en besked på sin skærm, hvad enten det drejer som om, at bilen er eftersøgt for en alvorlig forbrydelse, eller den er udeblevet fra en synsaftale«, siger han.

Hos Rigspolitiet erkender politiinspektør Michael Kjeldgaard fra Nationalt Efterforskningscenter, at der er en risiko. Han fremhæver dog, at den største udfordring ved mange data netop er at holde styr på tropperne.

»Det er big data, og der er også en risiko for information overlad. Derfor er det vigtigt, at vi får kalibreret tingene, så vi kan holde øje med de hits, der kommer ind«, siger han til Information. Samtidig slår han fast, at systemet klart har været en fordel i Politiets efterforskning indtil videre.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Busk Sørensen

Er jeg den eneste der synes at nummerplade-systemet virker som en fin idé, der er blevet implementeret på en pinligt ringe måde? Det virker som om at fokus har ligget på at opbygge en kæmpe database (Big Data er jo moderne for tiden), fremfor et system der rent faktisk hjælper politiet med at fange diverse forbrydere.

Fokus burde have ligget på, hvordan man udfra nummerpladen, kan give politiet brugbar information. Altså kun give hits, der hvor politiet rent faktisk skal foretage sig noget. Yderligere kunne de hits så deles op i grader af alvorlighed, af prioterings-hensyn.

Der er sikkert mange gode måder at lave sådan et system på, men det lader ikke til at der er valgt en af dem. Niveauet af inkompetence er (endnu engang) skræmmende...

  • 6
  • 1
René Nielsen

Det er ikke nødvendigvis et problem at der er 200 hits i døgnet, fordi analysen af alvorlige forbrydelser formentlig sker i analysesoftwaren Palantir, som formentlig samkøres med andre datakilder som GPS-overvågning, kreditkortdata, mobiltelefondata, Rejsekortet osv.

Så jeg er sikker på at politiet et detaljeret billede af hvad der sker – omend billedet formentlig er 48-72 timer ”bagud”, fordi de detaljerede fødedatakilder ikke er bygget op til on-line access, men blot afleverer data en gang i døgnet.

Derudover tvivler jeg på at en forbikørende politibil stopper hver eneste gang den fanger en bil som har udeblevet fra syn, fordi jeg antager at politiet kan have højere prioriteter på tidspunktet for ”hittet” som f.eks. et røveri.

Men nærlæser man udtalelserne fra politiinspektør Michael Kjeldgaard, så forstår jeg godt at Jesper Lund er nervøs, for det er ikke mand med et overblik og en vision som udtaler sig, men en mand der er ved at drukne i data – når han taler om kalibrering og hits.

Den slags detaljer burde jo havde været på plads længe før man startede system, så der kommer nok med tiden en skandale eller to.

  • 5
  • 0
Bent Jensen

»Det er big data, "

De fejrer jo uvidenhed, og manglende indsigt, eller måske bare det bruge lidt tid på at sætte sig ind i sagen ind under dette udtryk. Hvad mener han med big data, er manden en idiot, 6064 hits ?

  • "700.000 + søgninger i Google hvert minut"
  • Antal af telefonopkald, tid, sted.
  • Data fra videnskabelige eksperimenter som LHC, eller radioteleskoper og kikkert. det er big data.

Det andet kunne næsten laves i hånden hvis man gad afsætte resurser, som gik ud over ens bonus. Eller bare et "mail filter", så kun de farlige popper up.

  • 3
  • 2
Michael Kristensen

Hvad mener han med big data, er manden en idiot, 6064 hits ?

Der er 6064 hits... men systemet gemmer også informationer om alle de andre nummerplader som passerer. P.t. bruges den information sikkert ikke til noget, men det skal nok komme.

Det ville være ok hvis politibiler var udstyret med omtale kamera og om nødvendigt tog aktion på stedet. Det er problematisk når (rigs)politiet sætter kameraer op overalt og automatisk registrer (lovlydige) borgers færden. Det sidste er både "big-data" og "big-brother"

I et sundt demokrati har borgerne ret til privatliv og statsmagten pligt til gennemsigtighed. Danmark er på vej i den modsatte retning.

  • 2
  • 0
Carl Hansen

Jeg har læst artiklen i Information og det er 6.046 hits på en enkelt dag i juni måned det handler om. I artiklen fremgår det desuden:

Automatisk nummerpladegenkendelse i Danmark er endnu ikke fuldt ud implementeret. Det er stadig i en slags testfase, og systemet er kun i brug i tre politikredse i Danmark. Systemet er opsat sådan, at de lokale politikredse modtager en notifikation om et hit, og derfra kan kredsens folk så gøre, hvad de finder mest optimalt.

»Det vil til enhver tid være den taktiske situation i en politikreds, der afgør, hvilke opgaver der skal løses i hvilken rækkefølge. Det betyder: Du kan ikke opsætte nogen faste retningslinjer for, hvad der skal ske, hver eneste gang vi får et hit på for eksempel et forsikringsophør eller en manglende betaling af miljøafgift,« siger Michael Kjeldgaard.

Der er heller ikke nogen filtrering af, hvor alvorlig en type kriminalitet der er mistanke om, når den lokale politikreds modtager et hit, siger politiinspektøren. Den opsætning forstår Jesper Lund fra IT-Politisk Forening ikke.

»Jeg undrer mig over, at der ikke er en filtrering, der bygger på årsagerne til, hvorfor man får et hit. Mest af alt for politiets egen skyld,« siger han og henviser til, at det ville kunne gøre det nemmere at prioritere de indkomne hits.

Tallene fra Rigspolitiet stammer kun fra stationære kameraer, men politiet har også kameraer siddende på patruljevogne. Langt de fleste hits fra de stationære kameraer omhandler tab eller tyveri af nummerplader. Der var således 2.377 hits af denne type på den junidag, som tallene stammer fra.

Hits, der handlede om forsikring eller frakendelser af kørekort, udgjorde henholdsvis 1.168 hits og 1.282 hits. I alt var der kun 27 hits denne dag, der omhandlede mere alvorlig kriminalitet: Eksempelvis folk, der er mistænkt for lovovertrædelser, der har en strafferamme på over halvandet års fængsel eller personer, som er dømt, mistænkt eller sigtet i forbindelse med organiseret kriminalitet.

  • 0
  • 0
Flemming Larsen

Kvaliteten af stamdata (Efterlyste køretøjer / registreringsdatabasen) er afgørende for at de advarsler som systemet genererer er pålidelige. Som jeg har forstået det - og som det ofte sker - er der også et arbejde i at få disse registre up-to-date, det være sig ejer skift eller annullering af efterlyste køretøjer. Den ringe data disciplin har måske ikke tidligere haft nogen større konsekvens - men når man begynder at samkøre data - kan det have umiddelbare konsekvenser. En af dem kunne f.eks. være at der genereres falske positiver. Det kunne være interessant om høre om hvad erfaringerne er på dette område ?

  • 1
  • 0
Michael Cederberg

Er jeg den eneste der synes at nummerplade-systemet virker som en fin idé,

Hvis du mener at masseregistrering af almindelige borgeres adfærd er en fin idé, så ja. Hvis du mener at almindelige borgere skal have lov til at bevæge sig rundt i det offentlige rum, uden at deres adfærd registreres og gemmes i søgbar form, så er dette et forfærdeligt "big brother" tiltag.

(jeg har ikke noget imod at man aflæser min nummerplade for at se om den er eftersøgt - jeg har noget imod at politiet gemmer information om hvor jeg har været efter regler styret af politistatsminister Pinds forgodtbefindende)

  • 2
  • 0
Finn Thøgersen

Over tid vil antallet af biler uden syn / forsikring / kørekort formodentligt falde kraftigt fordi der i hvertfald i / omkring større byer er for stor risiko for at blive snuppet. Ditto med langtidsstjålne biler og falske / stjålne nummerplader.

Undtagelsen vil være lokal brug "ude på landet" og i/omkring de bydele hvor politiet kun kommer i større flok, her er der som altid lovløse tilstande :-)

For "brugstyveri" og korttidsbrug af stjålne/falske plader ændrer det nok ikke meget pga den lange opdateringscyclus

Ligeledes vil der som Flemming Larsen nævner efterhånden blive ryddet ud i diverse "datasjusk"

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere