Politiets nummerpladescannere har haft 567.786 hits

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Ifølge Rigspolitiet har systemet til overvågning af nummerplader foreløbig 500.000 gange spottet en nummerplade, der gav et hit i systemet.

Rigspolitiets system til automatisk nummerpladegenkendelse har indtil videre haft over en halv million hits i systemet. Det skriver DR.

Systemet har ifølge tal fra Rigspolitiet scannet mere end 15 millioner nummerplader, hvoraf 567.786 har givet et 'hit' i systemet. Opgørelsen, som DR har fået aktindsigt i, viser, at der fortrinsvis er tale om efterlysninger for tabte eller stjålne nummerplader, manglende kørekort, afmeldte nummerplader, manglende lovpligtig forsikring og udeblivelse fra bilsyn.

Disse kategorier udgør tilsammen 549.904 ud af de 567.786 hits eller knapt 97 procent. Biltyverier udgør cirka 8.600 hits og organiseret kriminalitet udgør 1.128 hits.

Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi har systemet været brugt til at fange kriminelle.

»Vi har blandt andet brugt dem i forbindelse med grænseoverskridende kriminalitet og anden alvorlig kriminalitet, og vi har store forventninger til, at systemet kan hjælpe os endnu mere i vores politiarbejde i fremtiden,« siger politiinspektør Brian Fusing fra Syd- og Sønderjyllands Politi til DR.

Læs også: Grafik: Sådan fungerer politiets system til at masseregistrere borgernes nummerplader

Systemet til automatisk nummerpladegenkendelse, ANPG, benytter særlige kameraer, der både sidder monteret på udvalgte patruljevogne og fastmonteret på trafikknudepunkter, til at aflæse nummerplader.

Illustration: MI Grafik
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (103)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mads T. Jensen

"Biltyverier udgør cirka 8.600 hits og organiseret kriminalitet udgør 1.128 hits"

Men hvor mange af dem er foretaget af stationære scannere og hvor mange scanninger er foretaget af patruljevogne hvor man kunne skride til handling? Er der så blevet stoppet 8.600 flere biltyve i år, eller har vi bare registreret at den stjålet bil er blevet set ved 4-5 stationære scannere på vej ud af landet? Har vi stoppet 1128 organiseret kriminelle?

Det er jo umuligt at konkludere noget på de tal.

John Messerschmidt Ekstrand

Jeg bliver lidt forbløffet over din overskrift. Nogle af de nævnte lovovertrædelser lyder måske som mindre problemer, men er faktisk ganske alvorlige:
Manglende kørekort = Ejeren må ikke køre bil
Manglende forsikring = bilen må ikke køre, da der ikke er dækning i tilfælde af uheld
Afmeldte plader=afgiftssvindel/nummerpladesvindel
Udeblivelse fra syn=Bilen er ikke dokumenteret i forsvarlig stand

Alle disse lovovertrædelser kan have store konsekvenser (det er derfor det er lovovertrædelser...), og ville førhen kræve et manuelt opslag efter en mistanke fra betjentene. Nu bliver politiet automatisk gjort opmærksomme på situationen og kan måske handle på det.

Christian Nobel

Manglende kørekort = Ejeren må ikke køre bil

Man kan ikke ud fra nummerpladen se at føreren mangler kørerkort - altså skal der være en anden formodning for at stoppe bilen!

Manglende forsikring = bilen må ikke køre, da der ikke er dækning i tilfælde af uheld

Er noget der allerede burde være klaret rent administrativt, med klipning af pladerne.

Afmeldte plader=afgiftssvindel/nummerpladesvindel

Afmeldte plader som ikke er returneret er rigtig nok svindel, men det burde fogeden kunne klare.

Udeblivelse fra syn=Bilen er ikke dokumenteret i forsvarlig stand

Nåeh ja, for det er jo ikke sådan at hvis bilen ikke gennemgår et syn så bliver nummerpladerne inddraget efter 8 uger?
Eller bilen springer måske i luften hvis den har overskredet fristen med en uge?

Det er alt sammen bagateller som der allerede nu er systemer der burde fange op på!

Mads T. Jensen

Er noget der allerede burde være klaret rent administrativt, med klipning af pladerne.


Det kræver vel at man kan finde bilen og ejeren? Derfor - nummerpladescannere.

Afmeldte plader som ikke er returneret er rigtig nok svindel, men det burde fogeden kunne klare


Og hvem er det der kommer ud og klipper nummerpladerne og derfor skal finde bilen? Politiet. Derfor - nummerpladescanner

Nåeh ja, for det er jo ikke sådan at hvis bilen ikke gennemgår et syn så bliver nummerpladerne inddraget efter 8 uger?


Og hvem er det der kommer ud og klipper nummerpladerne efter 8 uger og skal finde bilen først? Politiet. Derfor - nummerpladescanner

John Messerschmidt Ekstrand

Tak Mads, for at skrive lige det jeg ville skrive som svar til Christian Nobel, dog med den tilføjelse, at vi ikke er i USA. Politiet i DK må vinke hvem de vil ind til siden for rutinekontrol af kørekort og spiritus.

I sager, hvor bilens ejer mangler kørekort, er der så den formodede mistanke at det er ejeren, der fører bilen - hvilket kun kan kontrolleres ved at standse bilen. (og hvem gør det? Politien. Derfor - nummerpladescanner) :o)

Bjarne Nielsen

Og vi mangler stadig at få en god forklaring på, hvorfor uskyldige borgeres færden skal dokumenteres med billede og rent rutinemæssigt registreres i politiets systemer.

Selv hvis vi synes at biler med afmeldte nummerplader og lign. er vigtigt nok til at retfærdiggøre en registrering med billede af føreren i to år, så er det kun 3% af alle registreringer, som er "hits".

Og synes vi at trivialiteter ikke kan retfærdiggøre registrering i 2 år med billede, så er vi nede på, at det kun er 3% af 3% eller omkring en promille, som er registreringsværdige. Eller mao. at politiet spilder tid og kræfter på at registere ca. 1000 gange så mange, som ellers nødvendigt.

Apropos trivialiteter, så har systemet fanget ... en cykeltyv og en cigaretsmugler! Godt nok i den grovere ende, men alligevel - helt ærligt.

René Nielsen

Jeg tvivler generelt på værdien af nummerplade scanninger.

Hvis en scanning skal have værdi. skal et "Hit" følges op af en umiddelbar politiaktion ellers er det blot meningsløs overvågning.

Det er jo ikke sikkert at en person uden kørekort som ejer en bil, også fører bilen. Ægtefællen eller børn kunne jo f.eks. også køre bilen, ligesom kriminelle kan låne bilen ud eller blot låne en anden bil.

For ca 2 år siden så jeg en TV-udsendelse om en trafikrazzia i København hvor en ANPG scanner tog en ældre herre for at køre uden forsikring af hans bil.

Manden forstod ingenting og ringede straks til sit forsikringsselskabs nødlinie som øjeblikkelig bekræftede at bilen var forsikret ved dem og havde været det i over 10 år.

De 2 minutter det tog ham at ringe op, havde politiet brugt på at klippe pladerne af bilen, så de afklippede plader blev sat på igen vha gaffatape.

Alle der arbejder med IT ved at en gang imellem så kommer systemerne "ud af sync" og det kan kun en umiddelbar reaktion fra politiet rette op på. Et interface fra et forsikringsselskab som er nede kan måske koste tusindvis af ANPG hits over manglende forsikring, i en by som København før det kommer op igen.

For slet ikke at tale om, at nogle gange så ændres felterne i "den ene ende" af et interface uden at "den anden ende" får det af vide, før kreditorbogholder ringer og siger at leverandøren ikke er blevet betalt og ikke vil leverer før han er blevet betalt.

Jeg kunne godt forestille mig, at en feltfejl i et interface imellem politi og forsikringsselskaber ikke bliver opdaget før en masse kunder ringer ind og klager om at politiet klipper deres plader. Hvis ikke interfacet dumper, så kan det køre sådan i lang tid.

Man skal derfor huske "at klappe hesten" før man udleder noget som helst af de tal.

Mads T. Jensen

Jo men John, baseret på downvotes har vi dog ikke ret. Din seneste kommentar f.eks.; har p.t. 0 upvotes og 1 downvote. Det giver ingen mening, for den er 100% korrekt. Som du nok kan forstå, så har den lille internet-kriger bag skærmen derhjemme, mere ret, fordi han/hun jo har set noget vi ikke har: Alt politikerne laver er dårligt, og derfor må det jo være sådan at alt afledt heraf er dårligt.

Så skidt med virkeligheden - bare man kan bilde sig inde, at man har ret.

Bjarne Nielsen

hvilket kun kan kontrolleres ved at standse bilen

Hvordan forestiller du dig, at de stationære kameraer skulle lede til, at bilen bliver standset? Jeg kan så afsløre, at jeg bliver rutinemæssigt "no-hittet" 2 gange dagligt af et stationært kamera, men kun hvad der svarer til en lille håndfuld gange fra en politibil.

Og hvor mange af dem, som er set fra en af politiets vogne, tror du reelt er blevet standset?

Mads T. Jensen

Hvordan forestiller du dig, at de stationære kameraer skulle lede til, at bilen bliver standset?

Du antager altså, forholdsvist groft, at det er -alle- scanninger politiet har foretaget der sker via stationære installationer? Står der i artiklen hvor mange scanninger der er kommet fra stationære kameraer og hvor mange der er kommet fra kameraer installeret i politibiler? Eller vælger du bare at se bort fra alle de scanninger der formentlig er fra politiets biler - for at deraile debatten? Du mener måske nuancer i debatten er for svære - at debatten ikke er til for at fremme viden og forståelse - ja, hvorfor også det, når man kan tage en Schopenhauer-tilgang?

Indtil der er tal på det, er dit indlæg, eller din indgang til debatten, intet værd.

Bjarne Nielsen

Du antager altså, forholdsvist groft, at det er -alle- scanninger politiet har foretaget der sker via stationære installationer?

Næh, det gør jeg ikke. Men jeg gætter på, at der er tale om en betydelig andel. Og for disse installationer en betydelig andel af gengangere. Du er velkommen til at have din egen mening om det.

Og uanset, så kan vi vel godt blive enige om, at alle registreringer foretaget af stationære kameraer er værdiløse i forhold til at få standset biler med manglende forsikringer eller afmeldte plader, ikk'? Så hvad er så grunden til at vi skal have dem?

Alt dette inden vi tager hul på hele "no-hit" problematikken, som du behændigt undgår.

Martin Hoffmann

Er der nogen af jer kamerasky, som har en bedre ide til at hjælpe politiet med at identificere de biler som bør stoppes?

3% kvalificerer nærmest som en "nål i en høstak", så jeg synes det er godt at de får lidt hjælp til at finde dem.

Det er efterhånden gået op for mig, at I ikke bryder jer om at blive registreret når I færdes i det offentlige rum, og det er en helt fair holdning. Jeg deler den ikke, men jeg anerkender jeres slippery-slope argumenter.

Men hvad vil I så foreslå?
Eller er det usportsligt at bruge andet end de gammeldags metoder til at fange forbrydere (eller bare folk som kører rundt uden forsikring)?

Christian Nobel

Du kan prøve at forholde dig sagligt til debatten.

Det synes jeg faktisk du selv skulle starte med.

Du har produceret en lang række indlæg, både i denne debat, og i andre debatter, hvor du på en udsædvanlig arrogant måde nedgør stort set alle andre, som du ikke mener tilhører samme elite som dig - så prøv lige at vend blikket lidt indad først!


Og, hvis vi så vender tilbage til emnet, så er der tale om at ANPG laver 3% hits der bliver registreret og gemt i 2 år - historien melder intet om hvorvidt alle disse hits er blevet fulgt op af handling (et tal der ville være interessant at se)!

Endvidere er der heller ingen tal på hvor mange hits der kommer fra kameraer i bilerne, og hvor mange der stammer fra stationære kameraer.

Jeg tvivler stærkt på at et stationært kamera vil foretage en eftersætning af en personbil der er ejet af en person uden kørekort </sarcasm>

Derudover, hvor mange gang har det distraheret politibetjente i bilerne, som måske var i gang med noget mere alvorligt end at interessere sig for om en bil var en uge for sent til syn.

Tilbage står vi med et system der laver sindssygt mange registreringer hver dag, og en vanvittig mængde data som er politiet i hænde - og når vi påtænker den generelle datasikkerhed hos politiet, så kan det da også være bekymrende.

Mads T. Jensen

Næh, det gør jeg ikke. Men jeg gætter på, at der er tale om en betydelig andel. Og for disse installationer en betydelig andel af gengangere. Du er velkommen til at have din egen mening om det.


Ulig fantasterne undlader jeg ideer og gæt, fordi det er direkte uinteressant hvad jeg (eller du) tror tallet er. Det giver ingen mening at gætte, fordi det kun kan forværre debatten

Og uanset, så kan vi vel godt blive enige om, at alle registreringer foretaget af stationære kameraer er værdiløse i forhold til at få standset biler med manglende forsikringer eller afmeldte plader, ikk

Jo, det kan vi faktisk. Og det kan vi fordi du nu indtager en saglig debatform, der gør at vi kan nå et fælles grundlag.

Stationære Scanninger kan dog være behjælpelige i at dokumentere kørsel med manglende forsikringer og afmeldte plader.

Så hvad er så grunden til at vi skal have dem?


Her ryger du desværre lidt tilbage i argumentationen. Der er en hel masse argumenter præsenteret for stationære scannere og så tager du ét argument (det ovenstående jeg er enig i), forholder det til noget vi har sagt her i debatten (at stoppe biler) og så generaliserer du det op til at alle stationære scannere skal væk. Det er jo (desværre) ikke det samme.

Jeg vil ikke argumentere for eller imod at vi skal have scannerne. Jeg vil helst se mig fri for de stationære scannere. Men jeg er stærkt imod din argumentationsform (og manglende ræsonnement).

Alt dette inden vi tager hul på hele "no-hit" problematikken, som du behændigt undgår.


Jeg har ikke bevæget mig ind i no-hit problematikken. Jeg anfægter ene og alene dine argumenter, fordi de er ensidet og uholdbare. Hvis du vil debatten det godt, så tag et skridt tilbage og se på hvad du skriver; stop med at skrive i affekt.

Bjarne Nielsen

Men hvad vil I så foreslå?

Jeg kan kun tale for mig selv, men her er mit forslag.

Jeg er imponeret af den "næse", som en rutineret patrulje-betjent har, og jeg har absolut indtil imod at støtte ham med en "næse-forstærker". En kasse til patrulje-vognen, som siger til, når han passerer en nummerplade, som er interessant. Så kan han selv tage stilling til, om det er besværet værd.

Men det system man har opbygget er langt mere end bare en "næse-forstærker" - det registrerer passivt og det registrerer rigtigt mange no-hits. Der er ingen grund til det, hvis det skal retfærdiggøres som "næse-forstærker".

Så lad os få lavet dette monster af et masse-overvågningssystem om til det, som det bliver solgt som: et værktøj til patrulje-vognen (og ikke alt muligt andet gustent, som nu).

Og selv hvis vi accepterer at en "næse-forstærker" kan være nyttig, så bliver vi nødt til at forholde os til, om det er prisen værd. Hvor mange og hvor farlige trafikanter ekstra får det reelt stoppet set i forhold til, hvad det koster (og hvad disse penge ellers kunne være brugt til). Og det savner jeg stadig svar på (ikke fra debatten her, men fra politiet og de bevilgende myndigheder).

Leif Neland

Indbyg en traverskran i betalingsanlæggene ved broer og færger, der hapser biler med hits ;-)

Eller der falder et net ned om bilen, og en elevator kører bilen ned og transporterer den til et garageanlæg...

René Nielsen

Men det system man har opbygget er langt mere end bare en "næse-forstærker" - det registrerer passivt og det registrerer rigtigt mange no-hits. Der er ingen grund til det, hvis det skal retfærdiggøres som "næse-forstærker".


Jeg er ikke i tvivl om at alle ANPG data skal importeres i politiets Plantir-system, både hits og no-hits.

Når jeg anser ANPG for at være værdiløst (overfor alvorlige forbrydelser), er det fordi det er let at undgå at blive registreret og det må vi antage at kriminelle finder ud af, på linie med at de fandt ud af ikke at "tage mobilen med på arbejde".

Så det vi har tilbage, er registrering af Hr. og Fru Jensens bevægelser.

Vil du bruge omkring 20 euro på en spray løsning, så kan du blive ved med at kører rundt i din bil uden forsikring - for det er ikke et ANPG kamera som fanger dig.

Du kan også bare printe en kopi af en nummerplade fra en bil af samme model, farve og årgang som du klistrer ovenpå din nummerplade. Der er mange løsninger på det problem og det er naivt, nærmest grænsende til dumhed at forestille sig at man i længden fanger andet end de dumme kriminelle samt Hr. og Fru Jensen med ANPG oplysninger,

Michael Hansen

Mit problem er mest med implementeringen, har sådan set intet imod at de scanner folks nummerplader, alle dem der kører uden kørekort eller forsikring, det kan simpelthen ikke undskyldes, de burde blive frakendt deres kørekort/forhindret i at tage det igen, i 2-5 år.

Mit problem er at de i stedet for kun at have en "hit" liste de scanner mod når de kører rundt, så gemmer de alt centralt, og så derefter ser hvad giver hits, udover det der er på den lokale hit liste.

Derfor er jeg også imod de fast monterede scannere (Anpg.dk), hvor der absolut ingen action bliver taget på det, de er udelukkende til logning af alle os almindelige danskere.

Men igen, jeg synes det er en super god ide på de politi biler der kører rundt, hvis de bare fik det implementeret ordentligt, så det ikke bare bliver et overvågnings værktøj, uden action på dem der rent faktisk bryder loven.

Søren Larsen

Selv hvis vi synes at biler med afmeldte nummerplader og lign. er vigtigt nok til at retfærdiggøre en registrering med billede af føreren i to år, så er det kun 3% af alle registreringer, som er "hits".

Ikke for at være pernitten, men hvor har du fra at ANPG tager billeder af andet en nummerpladen?

Jeg undskylder på forhånd hvis du mente "registrering af føreren, med billede af nummerpladen".

Michael Hansen

Jeg er ikke i tvivl om at alle ANPG data skal importeres i politiets Plantir-system, både hits og no-hits.

Ja man kunne nemt få den tanke, at de kun snakker om at slette no-hits efter 24 timer i den oprindelige database, 24 timer er mere end rigeligt til at læse det ind i et andet system f.eks Plantir, så de kan profilere alle danskere, og vores færden.

Christian Nobel

Du kan også bare printe en kopi af en nummerplade fra en bil af samme model, farve og årgang som du klistrer ovenpå din nummerplade. Der er mange løsninger på det problem og det er naivt, nærmest grænsende til dumhed at forestille sig at man i længden fanger andet end de dumme kriminelle samt Hr. og Fru Jensen med ANPG oplysninger,

Faktisk er det ved at udvikle sig til et rigtig stort problem (som i den grad går ud over hr. og fru. lovlydig) i UK, at professionelle i højere og højrere grad laver nummerplade kloning:

http://www.telegraph.co.uk/cars/news/one-in-12-cars-have-cloned-number-p...
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/94893/attack-of-the-clones-how-to-...

dvs. vi står i den groteske og ubehagelige situation at politiets værktøj i den grad kan blive til en fordel for hard-core kriminelle.

Herudover så er politiet i UK også plaget af rigtig mange falske positiver:

https://www.thenewspaper.com/news/05/550.asp

Martin Hoffmann

Der er stadig ingen argumenter for at no-hits skal gemmes overhovedet

Argumentet er jo, at ved større aktioner (som f.eks. skyderiet ved krudttønden), kan en bil lettere spores under den efterfølgende jagt. Det stemmer godt overens med at det bliver gemt i 24 timer.

Vi kan diskutere om den fordel opvejer ulempen ved at blive registreret, men det ER et argument.

Ideen bliver dog unægteligt noget gennemhullet sålænge systemet ikke fungerer i real-time. Forstår jeg det korrekt, at alle patruljevognene så lige skal forbi politigården for at få nummeret lagt ind i databasen, før de kan køre ud og lede?

Martin Hoffmann

Så argumentet er, at man sparer at medtage nummerpladen, i den radiomelding man alligevel sender"til alle vogne" ?

Ja.
Og så er der et underliggende argument for at give offentligt ansatte bedre værktøjer for at udføre deres arbejde. Et ekstra sæt øjne, og måske navnlig et sæt som ikke sidder fast på en politibil, kunne godt gøre en forskel i tæt trafik eller i høj fart. Det er det jeg forestiller mig er argumentet for at have de fastmonterede læsere.
Jeg har stor tillid til vores politikorps, men det skader ikke at hjælpe dem lidt.

Jesper Frimann

Antal hits i alt: 567.786
Forseelser:
Udeblivelse fra syn: 17.609

Det behøver man jo ikke at scanne nummerplader for at finde ud af. Det ved man jo i forvejen. Man kan jo agere i stedet for at reagere. Det er jo bare at udskrive en liste og så køre til folks adresse og klippe pladerne.

Manglende forsikring: 94.530

Det kan man jo også nemt finde ud af. Har du en bil ? Er det forsikret ?
En simpel samkøring.

Afmeldt nummerplade mv.: 66.584

Igen, er nummerpladen afmeldt, samkør med lister of skrottede biler og ejerskifte på biler.

Efterlyst på grund af stjålet/tabt nummerplade eller efterlyst af anden grund: 219.691

Dette tal må man forvente næsten forsvinder, når folk nu finder ud af, at politiet opdager det her. Så holder man op med at bruge stjålne nummerplader. Det er hvad man har set i UK.

Efterlyst køretøj: 2.135

Igen så vil folk nok begynde med falske nummerplader når man opdager at politiet er begynde at scanne.

Manglende kørekort: 151.490

Øh ? Hvordan kan en skanner se om føren mangler kørekort ? Det kan den jo kun hvis man allerede har samkørt et register. Over hvem der ejer en bil uden at have et kørekort. Og hvorfor fange dem i trafikken ? Man kan jo bare køre til deres adresse, igen agere ikke reagere, og så ja enten bede dem om at klippe pladerne eller ...

Forfalsket nummerplade: 13

Det må så være invalide nummerplader. Det vil vel også forsvinde når nu de kriminelle forstår 'oprustningen'.

Brugsstjålet køretøj: 8.637
Strafferamme: 5.969
Organiseret kriminalitet: 1.128

Det her er vel så den relevante del... cirka 1/1000 del. Måske var pengene givet bedre ud på flere headcounts ?

// Jesper

René Nielsen

dvs. vi står i den groteske og ubehagelige situation at politiets værktøj i den grad kan blive til en fordel for hard-core kriminelle.


Jo mere man "stoler på systemet", jo stærkere beskyttelse opnår de kriminelle imod ANPG-systemet, Plantir og hvad disse systemer nu hedder.

Og det er et stort problem at vores politikere ikke kan se igennem det slør af uvidenhed som politiet og efterretningstjenesten lægger ud.

Med ganske få adfærdsmodifikationer får kriminelle - det bedst tænkelige alibi for deres ugerninger for når politiet sweeper for "gamle kendinge" i databasen, så bliver alibiet bekræftet.

I takt med at man stopper flere og flere data ind i Plantir, vil BIAS vokse og med tiden generer ganske mange problemer for politiet.

Man skal huske på at langt de fleste systemer som samles i Plantir som f.eks. Rejsekortet jo ikke er lavet med henblik på overvågning med meget nøjagtigt registrering af tid og sted.

Hvis nu f.eks. en terminal i bus "går død" og den rejsende checker ud via nettet/app så kan der forekomme tids- og stedforskelle som i en politiefterforskning har stor betydning, men for takseringen af rejsen er uvæsentlig og netop derfor gør Rejsekortet ikke yderligere ved sagen.

Det modsatte kan også tænkes at være tilfældet, at Rejsekortet laver masse udcheck på en bestemt station og klokkeslæt, selvom den rejsende på det tidspunkt befandt sig et andet sted.

Men ved betjenten det? At de data han analyser er korrupte?

Eller hvis jeg sender min mobiltelefon med en sammensvoren og mit rejsekort ud på en rejse væk fra mit reelle mål, imedens jeg lige ordner det som jeg skal. Jeg har et alletiders alibi, hvis jeg blot sørger for at undgå at blive genkendt på gaden.

Eskild Nielsen

Manglende forsikring: 94.530

Det kan man jo også nemt finde ud af. Har du en bil ? Er det forsikret ?
En simpel samkøring.

Dette er muligvis først en forseelse, hvis du kører i bilen

Manglende kørekort: 151.490

Øh ? Hvordan kan en skanner se om føren mangler kørekort ? Det kan den jo kun hvis man allerede har samkørt et register. Over hvem der ejer en bil uden at have et kørekort. Og hvorfor fange dem i trafikken ? Man kan jo bare køre til deres adresse, igen agere ikke reagere, og så ja enten bede dem om at klippe pladerne eller ...

Det er ikke en forseelse at eje en bil uden kørekort. Derimod er der en del, der har haft kørekort, der fortsætter med at køre, selvom de ikke længere må. Hvis en bil, vis ejer ikke længere har kørekort mødes i trafikken, er der grund til checke føreren
[/quote]

Kim Sindalsen

Efterlyst på grund af stjålet/tabt nummerplade eller efterlyst af anden grund: 219.691

Dette tal må man forvente næsten forsvinder, når folk nu finder ud af, at politiet opdager det her. Så holder man op med at bruge stjålne nummerplader. Det er hvad man har set i UK.

Efterlyst køretøj: 2.135

Igen så vil folk nok begynde med falske nummerplader når man opdager at politiet er begynde at scanne.

Så er det vel netop ikke spild af penge?

Jesper Lund

Alle der arbejder med IT ved at en gang imellem så kommer systemerne "ud af sync" og det kan kun en umiddelbar reaktion fra politiet rette op på. Et interface fra et forsikringsselskab som er nede kan måske koste tusindvis af ANPG hits over manglende forsikring, i en by som København før det kommer op igen.

Heldigvis for politiet er der meget liberale regler for at gemme en masse oplysninger om borgerne i ANPG-systemet, og borgerne har ikke mulighed for at kontrollere om der sker fejl, eftersom der ikke er nogen som helst indsigtsret i de personoplysninger, som registreres om borgerne.

Hvis ANPG kameraet indgår i en målrettet politiindsats, bliver oplysninger om no-hits fra de mobile cams ikke slettet efter 24 timer (den "tekniske lagring", der dog slet ikke er teknisk begrundet, men alene handler om at politiet gerne vil kunne kigge tilbage i tiden for ALLE biler, no-hits såvel som hits ), men gemt i 30 dage. Tilsvarende bliver no-hit oplysninger fra de stationære ANPG cams gemt i 30 dage, når der er en målrettet politimæssig indsats, mod som udgangspunkt slet ikke at blive registreret (de stationære kameraer er online-forbundet med den centrale database, så her er der ikke noget "teknisk" behov for en buffer på 24 timer for at afgøre om det er hit eller no-hit).

Naturligvis kan politiet holde det hemmeligt for borgerne hvor der er en målrettet politiindsats så alle bliver registreret.

Der står ganske vist i bekendtgørelsen af en målrettet politindsats skal være geografisk og tidsmæssigt afgrænset. Det betyder bare ingenting i praksis. I Rigspolitiets egne retningslinjer står der meget direkte at en geografisk afgrænset indsats godt kan omfatte hele landet.

Det lyder præcist som samme farce som visitationszonerne, hvor der står temmelig direkte i loven at en visitationszone ikke kan omfatte en hel kommune, eller politikreds, hvilket politiet dog bare blæser på, hvis de passer dem at lave visitationszoner som omfatter en hele kommune eller politikreds.

Ekstra Bladet skrev på et tidspunkt at no-hits fra de stationære ANPG kameraer blev gemt i 30 dage, hvilket må betyde at de somehow indgår i en hemmelig målrettet politiindsats.

Collect it all..

Jesper Lund

Men hvad vil I så foreslå?
Eller er det usportsligt at bruge andet end de gammeldags metoder til at fange forbrydere (eller bare folk som kører rundt uden forsikring)?

Fjern alle de stationære kameraer og hele back-end databasesystemet med lokationsregistreringer, inklusive de DJØF-typer der er ansat til data-mining analyser. Den del er ren masseovervågning af hele befolkningen.

Behold kameraerne i politibilerne og den lille database med nummerplader, som af en eller anden grund er eftersøgt. Politibilen må gerne scanne de nummerplader den kører forbi, og hvis der er et hit, får betjentene oplysning om årsagen, hvorefter de kan beslutte om bilen skal eftersættes, eller om der er vigtigere ting. Men ingen registrering af lokation, heller ikke for hits.

På den måde kan ANPG effektivisere politiets arbejde på en måde som er målrettet mod kriminalitet eller diverse overtrædelser af færdselsloven, som kan føre til klippede plader, uden at ANPG bliver uhæmmet NSA-style masseovervågning.

Når politiet selv skal tale om ANPG, er det altid den målrettede del i politibilerne, som de hiver frem. Masseovervågningen ved det danske ANPG-system vil de helst ikke tale om.

Så er det da logisk at beskære systemet til de dele, som politiet selv mener tåler offentlighedens lys, og som de gerne vil tale om..

Morten Saxov

Manglende forsikring er ikke ulovligt så længe man ikke kører på offentlig vej med køretøjet. Så om det er fordi man stadig vil have nummerplade på den bil man bruger til markræs, eller fordi man kun har forsikring på sin bil de 4 måneder om året man er i dk, gør ikke at man skal aflevere pladerne.

Og så skriver du at politiet bare skal komme forbi og klippe pladerne. Dvs de skal kunne kræve at man åbner garager og evt få adgang til større garage anlæg? Og hvad med borgere der bor i lejligheder? Da jeg boede i Aalborg holdt bilen på gaden, typisk indenfor 500 meter. Skal politiet så bare manuelt afsøge den nærmeste km2 indenfor adressen for at finde en bil der måske ikke er "hjemme".

Jesper Frimann

Igen så vil folk nok begynde med falske nummerplader når man opdager at politiet er begynde at scanne.

Så er det vel netop ikke spild af penge?

Så du mener at en indsats, der 'registrerer' igen.. ikke fanger, ikke stopper, ikke tager bilen af vejen men registrerer med en hitrate på 0.01% for eftersøgte køretøjer, er penge givet godt ud ?
Måske skulle man hellere bruge politets penge på hurtig efterforskning af tyveri af våben, hvor en af de hovedmistænkte har truet med at slå politi folk ihjel.

// Jesper

Jesper Frimann

Så om det er fordi man stadig vil have nummerplade på den bil man bruger til markræs,


Sandsynligheden for at finde en markræs bil med nummerplader er sådan cirka nul.

Og ja.. selvfølgelig plæderer jeg for at politiet bare skal bryde ind hos folk for at klippe deres plader. Det fremgår jo klart af min kommentar, og er helt i tråd med de meninger jeg giver udtryk for.

// Jesper

Bjarne Nielsen

Ikke for at være pernitten, men hvor har du fra at ANPG tager billeder af andet en nummerpladen?

Det er OK. Det er ikke ligefrem fordi at Politiet spiller med åbne kort i den her sag.

Så vidt jeg husker, så jeg har det været behandlet tidligere på dette sted. Jeg mener at huske, at det først kom frem ifm. en undskyldning om, at systemet ikke kunne genkende udenlandske nummerplader (hvad der vist ikke var mange her som troede på - og hvad også ville gøre det tæt på ubrugeligt til overvågning i grænseområdet o.lign.).

Men det er svært at søge på, så den bedste kilde jeg lige har kunnet finde er fra Information:

Oplysningerne, der gemmes, indeholder et foto af den forbipasserende bil, nummerpladen, tidspunktet og det sted, hvor registreringen er foretaget.

Jeg ved, at det ikke er fra Information, at jeg har min viden, for det er - af andre grunde - ikke en avis, jeg bruger tid på.

Jens Jönsson

En bekendt af mig, hans far havde på et tidspunkt en hvid bil. Denne bil var normalt ikke hvid fra fabrikken, men den han havde købt den af, havde malet den hvid.
Det var en bil der kørte mange af på vejen, bare ikke i hvid.
Nu skete der så det at en hvid bil, samme slags, som min ven fars bil, bliver kædet sammen med mordet af en lille pige.
Så den hvide bil bliver selvfølgelig eftersøgt. Da bilen normalt ikke er hvid, tager det ikke lang tid for politiet at slå op i databasen og finde de hvide biler af denne model i Danmark.
Det betyder at politiet finder min vens far mistænkt og da det er en alvorlig sag, vælger de at troppe op på hans arbejdsplads.

Er der nogen der ved hvilke konsekvenser det har i et lille samfund, at der i landsdækkende TV samme aften bliver efterlyst ejerne af hvide biler af den model og min vens far samtidigt er blevet afhentet på sin arbejdsplads af politiet ?
Tror >alle< i hele Danmark og især i lokal samfundet, at min vens far er en værre fyr eller bare en rar mand der er blevet afhentet af politiet ?
Da arbejdspladsen også er i lokalsamfundet, går snakken selvfølgelig lystigt.

Nu blev min vens far heldigvis løsladt igen efter afhøring, han havde alibi og fingeraftryk osv. matchede ikke. Han havde ikke gjort det, han var bare så uheldig at være indehaver af en hvid bil.
Og selvfølgelig havde han ikke gjort det, men hvad tror i samfundet omkring ham troede og stadig troede mange år efter ?

Erstat så hvid bil med nummerplade, som gusten pædofil stodder har klonet fra uskyldige Hr. Jensens bil.
Nu er Hr. Jensens bil så kædet sammen med en grum forbrydelse og diverse ANPG kameraer i hele landet har spottet ham på hans hærgen rundt i landet...
Samtidigt passer tidspunkter og lokationer med forbrydelsen.

Hvem har lyst til at være Hr. Jensen, som bliver afhentet af politiet på hans arbejdsplads ?

Kom frisk alle fortalere af ANPG, specielt dem der synes det er helt ok de hænger på motorvejsbroer osv. rundt i det ganske land.......

Kenn Nielsen

Nu er Hr. Jensens bil så kædet sammen med en grum forbrydelse og diverse ANPG kameraer i hele landet har spottet ham på hans hærgen rundt i landet...
Samtidigt passer tidspunkter og lokationer med forbrydelsen.

Og ekstrapræmien herved er :

Politiet leder nu ikke længere efter den gustne pædofilstodder, for de mener jo at de har fanget ham, - ANPG lyver jo ikke....

Og forsvaret får ikke lov til at botanisere i samtlige overvågningssystemer.

og tiden går...

Dagen efter, i højopløsning, på Ekstraballadens forside...............

K

Jesper Lund

Ikke for at være pernitten, men hvor har du fra at ANPG tager billeder af andet en nummerpladen?

Fremgår af ANPG-bekendtgørelsen § 3
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=176415

§ 3. I ANPG behandles fotos af køretøjet og oplysninger om nummerpladen, optagelsestidspunktet og køretøjets position på optagelsestidspunktet samt oplysninger omfattet af § 5.

I vores høringssvar om ANPG-bekendtgørelsen anførte IT-Politisk Forening, at billedet af bilen (der kan vise føreren og eventuelle medpassagerer) burde slettes, når der var gennemført OCR for at bestemme nummerpladen.

Det var Justitsministeriet ikke enig i. Fra høringsnotatet
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/reu/bilag/103/1582682.pdf

Rigspolitiet har oplyst, at ANPG-udstyret er målrettet mod billedoptagelse af nummerpladen og køretøjet. Afhængigt af vinklen, lysforhold og kvaliteten af det enkelte foto vil det i nogle tilfælde være muligt at identificere fysiske personer i køretøjet. Behandlingens formål er imidlertid ikke at opbevare billeder af personer i køretøjet, og automatisk ansigtsgenkendelse er ikke en del af ANPG-systemet. Det bemærkes i øvrigt, at oplysninger om no-hits indsamlet i medfør af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, jf. nærmere nedenfor, slettes løbende og senest efter 30 dage, jf.
bekendtgørelsens § 10, stk. 1.

Et lidt pudsigt svar fra Justitsministeriet. Formålet med ANPG-systemet er ikke at opbevare billeder af personer i køretøjet, men disse oplysninger gemmes alligevel!!

Collect it all..

Bo Zachariasen
Martin Olesen

Det var dog nogle temmeligt bekymrende tal 549.904, de 3% kan da næppe komme bag på nogen.
Hvis systemet var lavet til at "jagte almindelige borgere" ville tallet ikke være 550.000 så ville det have været 0.
Hvis det bekymre en person at politiet holder øje med folk som ikke overholder loven må man gå ud fra personen selv har gjort noget forkert.

Christian Nobel

http://www.dr.dk/nyheder/politik/politisk-flertal-der-er-brug-flere-numm...

Af de 567.000 hits, er det kun de 67.000 hits som kommer fra biler.

Dvs. at 500.000 hits, da et bromonteret kamera jo har visse vanskeligheder med at stoppe en bil, er total værdiløse, al den stund det sådan set bare er en konstatering af forhold man udmærket er klar over, og som kan takles på andre måder.

Tilbage står at ca. 12% af hittene er foretaget hvor der har kunne foretages en handling, men det står hen i det uvisse hvor mange der reelt har medført en eftersætning.

Desværre virker det til at politiet på et falsk grundlag er ved at italesætte en "succes", som politikerne labber i sig, uden at tænke på medaljens bagside, nemlig hvordan behandles alle de no-hits der gemmes, og hvor meget misbruges den "målrettede" politiindsats, som Jesper Lund nævner ovenfor.

Der kan være udmærkede grunde til at lave et assistance system til politibilerne, men det skal være uden overvågningselementet.

At Trine Bramsen så bliver helt våd, og i vanlig stil ikke fatter noget, kan ikke undre nogen, men jeg er lidt forundret over at Enhedslisten ikke er mere skeptisk.

Christian Nobel

Hvis det bekymre en person at politiet holder øje med folk som ikke overholder loven må man gå ud fra personen selv har gjort noget forkert.

Åh, det klassiske har-du-ikke-noget-at-skjule argument.

Og tanken har slet ikke foresvævet dig at systemet kan misbruges - det her kan udvikle sig til simpelthen at blive at af de bedste værktøjer overhovedet for de rigtige kriminelle, og taberen blive Hr. og Fru 100% uskyldig, som ikke aner at deres nummerplade er blevet klonet.

Det her kan udvikle sig til et Kafkask mareridt.

Denny Christensen

.. men udover de få hits på forholdsvis banale lovovertrædelser, så er det vel guld værd til enhver tid at vide hvor en bil med en given nr plade har været?

Ser foran mig rækken af politi folk og politikere der glædestrålende fortæller om hvor lovligt samfundet bliver, og så bagefter kan vi alle få en fin grafik der viser at politiet og dermed alle andre udmærket ved hvor vi har været.
Slut med at køre forbi en gl ven fordi fruen har forbudt omgang med ham, slut med at tage en øl på vej hjem, tage en tur til stranden og kigge ud isf at køre direkte hjem eller bare generelt have fred til at leve uden at det rager andre hvad man foretager sig.

Tak for øl, siger jeg bare...

Pointen med overvågningen, inkl telelogging og andet, er at man kan stadfæste hvor vi alle sammen har været, for at opklare en forbrydelse i ny og næ. Hvor rart det end er at forbrydelser opklares så mener jeg stadig at privatlivets fred trumfer.

15 millioner scans, hvor mange biler er der i DK? hvis 2 er hver bil scannet 7,5 gange i snit, hvis 3 5 gange i snit.... hvem tror seriøst på at disse data slettes helt og aldeles efter 24 timer? Og hvem har adgang til dem imens, når man ser på hvordan der ellers sjuskes med data.

René Nielsen

Lad mig starte med at slå fast, at om mistænkte forbrydere kan man for min skyld registrerer alt det man vil om.

Dem som jeg vil beskytte, er de ikke-mistænkte og det forhold mener jeg helt mangler i debatten.

Jeg mener at registreringen af ikke-mistænkte er en krænkelse af Grundlovens ret til privatliv og er fuldstændig ligeglad at det sikkert er et nyttigt værktøj for politiet som dermed får en form for en tidsmaskine til at rejse bagud i tiden på ikke-mistænktes færden, gøren og laden.

Det er ikke et spørgsmål om overvågning er nyttigt for politiet, men om Grundloven som tillader den slags overvågning.

Det mener jeg ikke er tilfældet og jeg håber at foreninger som IT-politisk forening eller tilsvarende - indbringer overvågningen af ikke-mistænkte for domstolene, som Grundlovsbrud.

Herunder at få klarlagt mistankegrundlaget før man giver adgang til evt. loggede data, for som det er i dag, så sejler det når f.eks. masteoplysninger kan udleveres på et mistankegrundlag der hedder cykeltyveri.

Martin Bøgelund

Åh, det klassiske har-du-ikke-noget-at-skjule argument.

Når det kommer til nummerplader, har man pr definition ikke noget at skjule(!)
Det er faktisk derfor den er placeret udenpå bilen, skal være belyst, er skrevet på reflekterende baggrund med tydelig skrifttype, og ikke må tildækkes.

Selve formålet med nummerpladen er at politiet nemt kan læse og tjekke op på den. Og at alle andre i øvrigt også kan se og registrere den.

Nu har politiet via teknologi fået mulighed for at gøre dette effektivt, og så er det lige pludselig et problem?

Man kan købe en Raspberry Pi med kamera og GPS, og installere software til nummerpladegenkendelse, og placere setup'et i sin bil. Hardwareprisen for dette setup ligger under 1500kr så vidt jeg lige kan vurdere.

Lægger man en internetforbindelse oveni, og scripter et opslag på Motorregisteret eller et af de andre nummerplade-tjekker-sites, kan man lave et real-time opslag og få en status på køretøjet.

Hvis vi vil forhindre politiet i at anvende teknologi til at gøre noget, en nogenlunde ferm hobbyhacker kan gøre på en weekend for 1500kr, så bør vi måske tage vores aversion mod denne mulighed op til revision. For det er rent faktisk en politiopgave at holde øje med biler, og deres lovlighed og færden, og nummerpladeopslag er en vigtig proces til dette.

Ved nummerpladens indførsel var det formentlig en nogenlunde overkommelig opgave for politiet at tjekke nummerpladen på stort set alle de biler de mødte. Men siden da er antallet af biler mangedoblet, og politiet har som konsekvens mistet dette som en realistisk mulighed. En mulighed som de oprindeligt havde, og via lovgivningen fik tildelt for at kunne holde orden i køretøjers lovlighed, ejerforhold, forsikringer, osv.

Med automatiske scannere kommer vi med andre ord tilbage til en ønsket tilstand som engang var en mulighed, som vores lovgivere mente var nødvendig, og som supplerer selve formålet med nummerplader.

Er det ikke selve nummerplade-konceptet I har et problem med, og ikke blot at politiet følger med tiden, og anvender teknologi til at forfølge dette formål?

Christian Nobel

Er det ikke selve nummerplade-konceptet I har et problem med, og ikke blot at politiet følger med tiden, og anvender teknologi til at forfølge dette formål?

Haloooo - det er ikke nummerpladescanningen som så der er et problem, hvis den vel at mærke kun blev brugt til at identificere en bil ud fra om hvorvidt den var efterlyst!

Jeg tror ikke der er nogen her der anfægter det synspunkt - MEN der er et kæmpe problem i logningen af alle bilers bevægelsesmønster, da det kan misbruges voldsomt, enten inden for egne rækker (og vi ved jo ikke hvem der er magthavere i morgen), eller ved misbrug af data, hvilket absolut er en risiko der må kalkuleres med, da det officielle Danmark jo er notorisk dårlige til at passe på data.

Du blander på samme måde som politikerne to ting sammen, og benytter dermed den del som er ganske fornuftig til at legitimere den del der er totalt uacceptabel - og lige præcis ved at ophøje den uacceptable del til en slags pre-crime system er der en stor risiko for at man kun gør ondt værre, og dermed giver de kloge kriminelle et fantastisk værktøj i hænde.

Man er altid nødt til at se på begge sider af mønten!

Martin Bøgelund

Kom frisk alle fortalere af ANPG, specielt dem der synes det er helt ok de hænger på motorvejsbroer osv. rundt i det ganske land.......

Hvis vi får konstant totalovervågning af alle nummerplader, siger det sig selv at en kopieret nummerplade risikerer at dukke op på to lokationer på samme tid. I modsætning til sporadisk ad hoc registrering, vil denne totalovervågning dermed straks vise at ejeren af originalen ikke nødvendigvis er involveret i kriminaliteten.

Så kom selv frisk...

Martin Bøgelund
René Nielsen

Hvis vi får konstant totalovervågning af alle nummerplader, siger det sig selv at en kopieret nummerplade risikerer at dukke op på to lokationer på samme tid. I modsætning til sporadisk ad hoc registrering, vil denne totalovervågning dermed straks vise at ejeren af originalen ikke nødvendigvis er involveret i kriminaliteten.


Hensigten med en nummerplade har aldrig været, at kunne tegne et kort bagud i tiden over hvor en bil har bevæget sig.

Det har været et spørgsmål om, at man i påkommende tilfælde kunne identificerer en bil til en ejer og ikke følge en ikke-mistænkt bilejers gøren og laden uanset at politiet sikkert finder dette nyttigt.

Det kan godt være at du vil udstille dig selv og ikke mener at du behøver privatliv, men du må respekter at andre vil have privatliv og at Grundloven giver andre ret til privatliv.

Christian Nobel

Hvis vi får konstant totalovervågning af alle nummerplader, siger det sig selv at en kopieret nummerplade risikerer at dukke op på to lokationer på samme tid. I modsætning til sporadisk ad hoc registrering, vil denne totalovervågning dermed straks vise at ejeren af originalen ikke nødvendigvis er involveret i kriminaliteten.

Så kom selv frisk...

Og du tror at kriminelle er så dumme at de vælger en meget aktiv bil at klone - du kunne ikke forstille sig at de laver noget research først, og derfor kloner Hr. Blødhats nummerplade, da de er klar over at han stort set aldrig kører, og sjældent uden for lokalområdet.

Martin Bøgelund

Hensigten med en nummerplade har aldrig været, at kunne tegne et kort bagud i tiden over hvor en bil har bevæget sig.

Jo det har. Ved efterlysninger efter køretøjer, efterforskning mv. anvendes registreringsnummeret som identifikation af hvor et køretøj har har befundet sig på et tidspunkt i fortiden, og afbilde dets færden.

På samme vis som vi også ser telefoners masteoplysninger anvendt til at lokalisere en telefons (og ejermandens færden).

Og selvom ingen af disse skulle have været hensigten fra starten, er det et stærkt efterforskningsmæssigt værktøj, som ikke bare kan smides over skulderen uden en stringent opvejning af for og imod.

Det kan godt være at du vil udstille dig selv og ikke mener at du behøver privatliv, men du må respekter at andre vil have privatliv og at Grundloven giver andre ret til privatliv.

Nummerplader er ikke dækket af privatlivets fred. Selvsagt. Var de det, var de anbragt i bagagerummet med tekstsiden nedad.

Martin Olsen

Husk lige på at man helt lovligt kan eje en bil der står MED nummerplader, men som ikke må køres på vejene.

Jeg ejer en veteranbil MED plader som jeg ikke må køre om vinteren.
( dette forhold er helt lovligt ).
Jeg ejer en åben bil MED plader som jeg ikke har forsikret om vinteren.
( dette forhold er helt lovligt ).
Jeg ejer en motorcykel MED plader som jeg ikke må køre om vinteren.
( dette forhold er helt lovligt ).

Så man kan ikke bare antage at jeg bryder loven ved at have biler uden forsikring.
Det bliver først ulovligt hvis men kører i bilen..
Derfor er det nødvendigt med ANPG .

René Nielsen

Jo det har. Ved efterlysninger efter køretøjer, efterforskning mv. anvendes registreringsnummeret som identifikation af hvor et køretøj har har befundet sig på et tidspunkt i fortiden, og afbilde dets færden.


Er du en troll - læser og forstår du ikke hvad jeg og de andre skriver?

Hvis politiet har en efterlysning, efterforskning eller lignende så er sagen anderledes. Dem vi snakker om er der hvor der ikke er en "politiforretning" imod. De skal ikke registreres.

Gert Madsen

Er du rar og fortælle hvad dit anstødspunkt egentlig er


Som det fremgår adskillige gange ovenfor, og som du fuldstændigt ignorerer:
Uskyldiges færden skal ikke ligge i noget register, med alle de risici det betyder. Denne registrering står slet ikke i noget forhold til den påståede gevinst. Slet ikke når langt størstedelen kan opnås, uden at der gemmes billeder af uskyldige bilister.
Og prisen for tilsvarende udstyr, er præcis ligeså irrelevant, som prisen på en kniv er for mord.

Christian Nobel

Jo det har.

Nej det har ej.

Jeg undrer mig at du, som normalt plejer at udtale dig nogenlunde begavet kan komme med sådan en påstand.

Det er noget som er blevet introduceret de seneste år, i forbindelse med at overvågningsliderlige politikere ønsker at indføre et totalovervågningssamfund, men det har aldrig været intentionen fra starten!

På samme vis som vi også ser telefoners masteoplysninger anvendt til at lokalisere en telefons (og ejermandens færden).

Hvilket vi jo så også så de tragiske følger af i den såkaldte dyrlægesag, hvor en ulykkelig kvinde og hendes barn fik ødelagt deres liv!

Og selvom ingen af disse skulle have været hensigten fra starten, er det et stærkt efterforskningsmæssigt værktøj, som ikke bare kan smides over skulderen uden en stringent opvejning af for og imod.

Men, du har jo på linje med politikerne allerede bevæget dig over i den grøft, hvor man ikke engang vil se på om der er noget imod - det er normalt ikke noget der ellers benyttes i demokratier.

Nummerplader er ikke dækket af privatlivets fred. Selvsagt. Var de det, var de anbragt i bagagerummet med tekstsiden nedad.

Der er mange ting der som udgangspunkt ikke er dækket af privatlivets fred, f.eks. dit udseende, men så snart det bruges til registrering, logning, og kortlægning, så er det dækket.

Men jeg formoder du gerne ønsker en chip indopereret i nakken?

Martin Bøgelund

Og du tror at kriminelle er så dumme at de vælger en meget aktiv bil at klone - du kunne ikke forstille sig at de laver noget research først, og derfor kloner Hr. Blødhats nummerplade, da de er klar over at han stort set aldrig kører, og sjældent uden for lokalområdet.

Jeg blander helst ikke ikke tro ind i dette, jeg vil gerne debattere faktabaseret.

Men direkte adspurgt, så lad mig sige, at jeg er overbevist om at der rent faktisk findes "dumme" kriminelle, som ikke laver deres forabejde ordentligt. Og der er ingen grund til at der skal medgå en masse politiefterforskning, når deres egen "dumhed" kan fælde dem hurtigt og enkelt.

Så er der også flere politiressourcer til at efterforske de kriminelle der ikke er "dumme".

Desuden vil de kriminelles forarbejde jo lægge beslag på flere ressourcer, hvis de både skal matche model og farve på deres "kriminelle" bil, samtidig med at bilen med originalpladen skal være en sjælden gæst på vejene.

Det er temmelig optimistisk at tro at sigtet er at gøre det umuligt at begå kriminalitet vha stjålne/kopierede plader eller stjålne biler. Så du vil altid kunne opstille et scenarie, hvor man via en eller anden udspekuleret Egon Olsen-plan kan gennemføre et kup. Men bare fordi det ikke kan umuliggøres, er det jo ikke et argument for intet at gøre overhovedet.

Med ANPG er det muligt relativt enkelt at besværliggøre dét at køre rundt med ukurante plader og stjålne biler, og i det hele taget gøre det lettere at udvælge "interessante" biler til nærmere inspektion.

No-hits gemmes som udgangspunkt i 24 timer iflg artiklen.
Dette skulle adressere problemet med datasikkerhed og uautoriserede opslag langt tilbage i tiden temmelig godt. Hvis man ikke har tillid til politiet og deres evne/vilje til at slette efter 24 timer, forsvinder dette problem ikke, bare fordi man piller ANPG-scannere ud af politibilerne. Så det er en helt anden diskussion.

Jesper Frimann

....
Jeg ejer en motorcykel MED plader som jeg ikke må køre om vinteren.
( dette forhold er helt lovligt ).

Så man kan ikke bare antage at jeg bryder loven ved at have biler uden forsikring.
Det bliver først ulovligt hvis men kører i bilen..

Men så er bilen jo også forsikret.
Så bare vent til den dag hvor der kommer et dumt automatiseret bødesystem på her, så får du en bøde hver gang du transportere dit 'vinterkøretøj' på en trailer, hvor systemet alligevel kan læse nummerpladen.

// Jesper

Jesper Frimann

Jeg blander helst ikke ikke tro ind i dette, jeg vil gerne debattere faktabaseret.


Men så skulle du måske se på hvad der sker i UK, hvor man i højere og højere grad bruge nummerplade genkendelse til f.eks. at udskrive bøder og fakturere folk for at køre i myldretiden.

https://www.theguardian.com/money/2016/feb/27/number-plate-cloning-drive...

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/94893/attack-of-the-clones-how-to-...

Læg mærket til at det er et 'stigene problem'.

En af grundene til at man fra politisk side elsker sådan noget her automatisk Teknologi Kaching Kaching, er jo at det er nemt at lave til en indtægtskilde og så flytter man jo defacto jo også bevisbyrden væk fra politiet og over på borgerne.

Så ja.. bare fordi noget er nemt og bekvemmeligt for politikerne, betyder det ikke at vi skal gå på kompromis med basale retsstatslige principper.

// Jesper

Christian Nobel

https://www.theguardian.com/money/2016/feb/27/number-plate-cloning-drive...

Læg lige mærke til den her:

“They felt my car engine and it was cold, so they knew it wasn’t us.” But for Keren, 52, and husband Laurence Moss, 53, the nightmare didn’t end there. For five years they were followed almost wherever they went. “We’d often become aware that a police car was following us and keeping all the other traffic back,” says Keren. “It’s very unnerving. You become hyper aware.” Laurence adds: “At first, every time I saw a police car I was anxious about a ‘hard stop’ – that they’d jump out with guns and force us to the ground. Once we’d been stopped a few times I stopped being anxious; it was more of an irritation. It got to the point where I expected it.”

Their number has now been removed from the “hot list” of suspicious plates. “But until then I felt I couldn’t possibly sell my car to anyone young or black because a stop would be far more unpleasant for them,” adds Keren.

Altså, selv om hun vitterlig ikke var involveret i røveriet, så blev hendes nummerplade flagget, og det tog 5 år før hun slap fri af registret!

Dvs. uanset om Hr. Blødhat nok så meget kan bevise sin uskyld, så vil det være et hit, der bliver gemt i (mindst) 2 år - og hvor lang tid det bliver gemt, hvis det "siver" over i Palantir står hen i det uvisse.

Og bemærk, med ANGP har man de facto indført omvendt bevisbyrde!

Martin Hoffmann

Dvs. at 500.000 hits, da et bromonteret kamera jo har visse vanskeligheder med at stoppe en bil, er total værdiløse, al den stund det sådan set bare er en konstatering af forhold man udmærket er klar over, og som kan takles på andre måder.

Det har vel en værdi at vide hvilken ø en given terrormistænkt befinder sig på under jagten?

Og igen, jeg ved godt at I ikke synes at det argument er nok i sig selv, og det er fair nok, men kan vi ikke blive enige om at det tæller med i overvejelserne?

Jesper Frimann
Gert Madsen

kan vi ikke blive enige om at det tæller med i overvejelserne


Det kommer an på hvem, og hvilke overvejelser.
Jeg tror ikke at politiet er så dumme at de tror at dette vil have den fjerneste indflydelse evt. terrorister.
Der er lige så sandsynligt at nogen ser en mulighed for at vide hvor ministerbilen befinder sig på et givet tidspunkt.
Og så tanken om at gribe chancen nu den er der. Så kan man altid siden finde ud af hvad det kan bruges til.
Det synes jeg i hvert fald er det generelle billede af politiets indgangsvinkel til logning og registrering.

Martin Hoffmann

Det kommer an på hvem, og hvilke overvejelser.
Jeg tror ikke at politiet er så dumme at de tror at dette vil have den fjerneste indflydelse evt. terrorister.

Jeg tænkte på de overvejelser vi som borgere gør os. Altså det helt store spørgsmål som denne debat er en del af, hvor meget privatliv vil vi afgive for at gøre politiets job nemmere.

Jeg ved heller ikke om det har nogen særlig præventiv effekt, men hvis du som politimand er på jagt efter en bankrøver eller en terrorist der er stukket af i en flugtbil, så må det da være uvurderligt at vide om den bil har krydset en bro siden da.

Jesper Frimann

Jeg ved heller ikke om det har nogen særlig præventiv effekt, men hvis du som politimand er på jagt efter en bankrøver eller en terrorist der er stukket af i en flugtbil, så må det da være uvurderligt at vide om den bil har krydset en bro siden da.

Der var 14 bankrøverier sidste år. Så masse overvågning af borgerne skal begrundes med at så kan politiet nemmere opklare bankrøverier ?

Er det så terror kortet du trækker næste gang ?

// Jesper

Jørgen L. Sørensen

No-hits gemmes som udgangspunkt i 24 timer iflg artiklen.
Dette skulle adressere problemet med datasikkerhed og uautoriserede opslag langt tilbage i tiden temmelig godt. Hvis man ikke har tillid til politiet og deres evne/vilje til at slette efter 24 timer, forsvinder dette problem ikke, bare fordi man piller ANPG-scannere ud af politibilerne. Så det er en helt anden diskussion.

Lige så snart data er gemt øger det muligheden for misbrug:

1: Hackere som trænger ind i systemet - er sket før.

2: Ansatte (it-folk, politifolk mv.) som "for sjov" slår noget op - er sket før (Se&Hør, politikeres gamle spritdomme mv.)

3: Tillid til politiet --- for det meste, men Tibetsagen gør mig lidt forbeholden, og de problemer med at afdække hvilke ansatte der har anholdt hvilke folk i kortere og længere tid gør at jeg ikke har ubegrænset tillid til korpset vilje til at varetage befolkningens interesser.

Jeg kan absolut tilslutte mig at politi-patruljer løbende skanner de nummerplader de passerer og laver et opslag på en database (downloadet ved vagtens start, evt. online). Hvis der er et hit er det også fint for mig hvis de stopper bilen og undersøger sagen nærmere. Og hvis føreren af bilen siger at politiet tager fejl kan politiet jo hurtigt kontakte baglandet og høre om sagen er blevet løst for nylig.

Martin Hoffmann

Så masse overvågning af borgerne skal begrundes med at så kan politiet nemmere opklare bankrøverier ?
Er det så terror kortet du trækker næste gang ?

Well, ja. Eller det er da i hvert fald det som ER begrundelsen. Så kan vi begynde at tale om hvorvidt det er det værd.
Hvis du læser mit indlæg igen, vil du opdage at jeg allerede har trukket terrorkortet. :)

Jeg siger ikke nødvendigvis at prisen er gevinsten værd, jeg forsøger bare at indføre en smule nuance i denne debat. Det er virkelig svært at gøre uden at blive kaldt en troll i dette forum.

René Nielsen

men hvis du som politimand er på jagt efter en bankrøver eller en terrorist der er stukket af i en flugtbil, så må det da være uvurderligt at vide om den bil har krydset en bro siden da.


Jeg tror der sker det samme som da man begyndte at telefonaflytte rockerne. I starten for over 20 år siden fangede man de rockere som myrdede rockeren Makrellen fordi de talte over sig i telefonen. De pralede højlydt og storskrydende om deres udåd.

SIden har telefonaflytning været et redskab uden virkning for politiet over for rockere, fordi rockerne bruger kun telefonen som fastnettelefon, taler aldrig over sig fordi de betragter telefonen som aflyttet.

Politiet har i flg. en journalist på Politiken hvis navn jeg har glemt afspillet optagelser i retten hvor rockere på optagelserne mindede hinanden om, at politiet aflyttede telefonen. I øvrigt køber de kun brugte telefoner (ingen smartphones) og anvender altid taletidskort og er i øvrigt flinke til at slukke for telefonen.

Den adfærdsmodifikation har sat et politiets normalt vigtigste kort skakmat og nu tror du at en bankrøver pludselig holder op med stjæle flere biler til flugten?

I årevis har de sat ild til bilen når de skiftede flugtbil. Når de forbereder flugtbil - er det i mine øjne grænseløst naivt at forestille sig at de ikke også har laserprintet to klistermærker med ny nummerplade.

For de hårde kriminelle, fungerer fængslet som en læreanstalt a la et gymnasium, hvor man specialiserer sine evner og erfaringsudveksler med ligesindede, så den varme politiet opnår, forsvinder hurtigt.

Bare tag de mange engelske eksempler - http://www.moneysupermarket.com/car-insurance/blog/what-is-car-cloning/

NB: I UK kan man få lavet nummerplader mange steder, men i Danmark kommer mand langt med en farvelaserprinter og blanke klistermærker i A4-størrelsen.

Gert Madsen

hvor meget privatliv vil vi afgive for at gøre politiets job nemmere.


Som et udgangspunkt ingenting.
I de få tilfælde, hvor det kan være aktuelt, der skal der virkeligt være noget på spil.
Her er der tale om at vores privatliv afgives for, en tvivlsom til helt fraværende, gevinst for politiet.
Det er ikke at man tjekker nummerpladeregisteret, og varsler, når der er noget at komme efter, der er problematisk. Det er opbygningen af et register over tilfældige bilister der er krænkende.

Martin Hoffmann

Som et udgangspunkt ingenting.

Ja, men vi er jo allerede et stykke ude af skalaen.
Nulpunktet må vel være at nummerplader ikke skal være synlige og at du kan køre rundt med en elefanthue, og politiet må ikke standse dig eller bare stille dig spørgsmål uden skriftlig tilladelse.
Så herfra må det jo være en forhandling om hvor vi vil placere os på skalaen.

Martin Hoffmann

Den adfærdsmodifikation har sat et politiets normalt vigtigste kort skakmat og nu tror du at en bankrøver pludselig holder op med stjæle flere biler til flugten?

Ikke nødvendigvis. Det er meget muligt at vi kun fanger de dumme af dem.
Men vi skal da ikke holde op med at forsøge at udvikle værktøjer til at fange dem, bare fordi de ikke vil være 100% effektive for evigt.

Lidt som at stå med en kiks foran et af de sultne børn i afrika og smide den i skraldespanden med argumentationen "Han var jo aldrig blevet mæt af den alligevel".

Martin Bøgelund

Hvorfor skal man bruge enhver lejlighed til at krænke vort privatliv ?

Det er fuldstændig misforstået at blande "privatliv" ind i denne diskussion.

Førersædet i en bil er - trods spritbilisters og opsamlere af gadeprostitueredes opfattelse - ikke en forlængelse af din bolig, med dertil hørende ukrænkelighed og ret til "privatliv".

Du kan sætte dig i førersædet på en bil og køre ud på offentlig vej, når du har fået tilladelse til det af staten, via erhvervelse af førerbevis.

Og når du ser et skilt der siger "60 km/t" betyder det ikke at du har ret til at køre 60. Det betyder at du har lov til at køre op til 60 km/t, hvis ellers forholdene gør det forsvarligt.

Og når andre ikke overholder deres vigepligt for dig, giver det dig ikke ret til at påkøre dem.

Og du har heller ikke ret til at sidde og være plørefuld mens du fører bil.

Færdselsloven er bygget op omkring tilladelser, pligter og ansvar. Ikke rettigheder. Som fører af en bil har du ikke ret til en klejne. Heller ikke til "privatliv". Hvis du f.eks. vil beskytte dit "privatliv" på førersædet ved at have en tonet forrude, kan du godt gelmme det - det er ikke lovligt. Sådan hænger verden bare sammen.

Infrastrukturen og sikkerheden i trafikken er hægtet op på at vi opfører os på en måde, hvor samfærdfærdslen - og ikke individets "privatliv" - er prioriteret.

Michael Hansen

Det er fuldstændig misforstået at blande "privatliv" ind i denne diskussion.

Så burde systemet da i det mindste være totalt transparent, lav et simpelt web interface med nemid login, så man kan se sine egne registreringer.

Så har man da trods alt en chance for at se evt. misbrug, hvis man ved man kun kører i en del af landet, og pludseligt bliver registeret andre steder har man da i det mindste en minimum chance for at gøre de rette opmærksom på det, det er trods alt en selv der ved hvad ens kørsels mønster er, det er ikke noget andre kan se vide bare ved at se på nogle logs.

Men, nej hele det her projekt er jo bare total masse overvågning, totalt lukket af for indsigt i de registrede data.

(De 67.000 af opslag er det eneste reele i den her løsning, som vi pga. lukkethed og mangen på transparens ikke aner hvor mange der rent faktisk er reageret på).

Martin Bøgelund

Det er dig der bruger færdselsloven som argument for overvågning.

Nej.

Venligst læs mit indlæg. Jeg skyder "privatliv" ned som argument for at vi ikke skal have ANPG. Der er en forskel - jeg argumenterer ikke for overvågning, men bemærker at hele nummerplade-systemet er designet til at kunne overvåge - og at det faktisk er et af formålene med det.

Jeg har ingen interesse i overvågning af privatbilismen som sådan. Men hvis det bedste modargument man kan diske op med er "privatliv", så er der slet ingen grund til at diskutere det. Og derfor trykprøver jeg argumentet, og får kun stråmænd tilbage - man tænker sit...

Christian Nobel

Og derfor trykprøver jeg argumentet

Kunne du så i det mindste ikke forholde sig til de stigende problemer der ses med kloning i England, og riskoen for falske positive.

Det lader til du kun vil se en side af sagen, og på ingen måde forholde dig til bagsiden af medaljen.

Ligeledes bør du, hvis du forventer at blive taget seriøst, forholde dig til problematikken omkring brug af mere eller mindre metadata, som f.eks. dyrlægesagen med mastedata, hvor offentlige tilgængelige data (som du plæderer for at nummerplader er) kobles 1:1 til persondata, og der efterfølgende er krav om omvendt bevisførelse, noget som ellers ikke benyttes i dansk retspleje.

Du forholder dig heller ikke til problematikken omkring indsamling en bloc af af samtlige data, som gemmes i 24 timer, uden garanti for at data siver over i Palantir, samt det faktum at alle data kan gemmes i 30 dage stort set udelukkende efter politiets forgodtbefindende hvis der er italesættes en ekstraordinær situation.

Endvidere tager smiger du dig behændigt udenom hvorledes folk der er blevet klonet, men "renset" skal forholde sig rent juridisk i forhold til at få ophævet deres 2 årige flagning ved et hit.

Så man må konkludere, at du mener det er acceptabelt at iværksætte et system med stor risiko for at begå justitsmord, baseret på et meget spinkelt grundlag som ganske få bankrøverier (hvor systemet måske ingen nytte ville gøre alligevel), den såkaldte "terror", eller bare småovertrædelser som reelt set kan klares administrativt.

OG læg mærke til at jeg (og det tror jeg heller ikke andre meddebattører her har) har ikke noget imod at politiet får et værktøj i bilerne som kan lette deres arbejde efter eftersøgte biler, MEN at det er totalt uacceptabelt at det bruges til generelt overvågning!

Så forhold dig selv til hele problematikken, før du anklager andre for ikke at have et nuanceret syn.

Gert Madsen

jeg argumenterer ikke for overvågning


På hvilken måde er overvågning ikke en modsætning til privatliv ?
Privatliv er andet og mere end hvad der foregår hjemme bag folks lukkede døre.

hele nummerplade-systemet er designet til at kunne overvåge


Og så ? Det er ikke det samme som at man behøver at gøre det. Indtil videre har vi ikke nogen seriøs begrundelse for at gøre det. Det er muligt at den findes, men jeg kan læse at den i hvert fald ikke kommer fra dig.

Martin Bøgelund

På hvilken måde er overvågning ikke en modsætning til privatliv ?
Privatliv er andet og mere end hvad der foregår hjemme bag folks lukkede døre.

Privatlivsbolden er alene din. Den dribler du selv med - jeg gør det ikke for dig.

Nummerplader er påhæftet udenpå biler, og skal være tydeligt læsbare, så politiet og andre kan se den, registrere den, og i politiets tilfælde evt. slå den op i diverse systemer for at se om forholdene omkring bilen er i orden. Det er selve formålet med nummerplader; at blive aflæst der hvor bilen befinder sig.

Hvis du i fuldt alvor mener at din nummerplade er omfattet af "privalivets fred", så dæk dog for pokker din egen hemmelige og private nummerplade til, og tag eventuelle retssager helt til Højesteret, hvis du mener du har så god en sag.

Der er slet ingen grund til at du diskuterer det her med mig - du får mig ikke overbevist, og du kan selv ganske enkelt teste hvor meget "privatliv" der er i en nummerplade.

Og så ? Det er ikke det samme som at man behøver at gøre det.

Det kan du sige. Men der er en grund til at det er lavet til det.

Indtil videre har vi ikke nogen seriøs begrundelse for at gøre det.

Her taler du så for dig selv.

Personligt kan jeg godt se fordelen i at folk der ikke har orden i deres bilsager bliver stoppet. Og jo lettere og mere automatiseret det bliver, jo mere vil det ske. Desuden vil det formodentlig også have en præventiv effekt, hvis der ikke længere er tale om, at der er en lav, kalkuleret risiko ved at stjæle nummerplader, udeblive fra syn osv, men at det derimod er en decideret dum handling, som du nærmest er garanteret at blive grebet i.

Martin Bøgelund

Endnu et indlæg uden på nogen måde at forholde dig til behovet for at indsamle data i et register.
SUK.

Endnu et indlæg fra én der ikke har læst artiklen - garneret med et følelsesudbrud, og helt argumentforladt.

Og en stråmand oveni, selvom jeg allerede én gang har grebet dig i denne debatmæssige falliterklæring.

Desuden efterlyser jeg stadig argumenter mod ANPG - jeg argumenterer ikke for hverken APNG eller indsamling til registre.

Det ville klæde dig og din sag, hvis du rent faktisk forholdt dig til det der blev skrevet - din udenomssnak udstiller din argumentfattigdom.

Christian Nobel

Det ville klæde dig og din sag, hvis du rent faktisk forholdt dig til det der blev skrevet - din udenomssnak udstiller din argumentfattigdom.

Sålænge du ikke selv vil forholde dig til de argumenter der vitterlig er blevet givet imod ANPG, bla. med udgangspunkt i de engelske erfaringer, så er det vist mere dig selv der er udstillet.

Hvis dine mentale evner ikke rækker til at læse engelske tekster, så er det muligt at køre dem gennem Google translate, så selv en middelmådig begavelse er i stand til af forstå essensen.

Martin Bøgelund

Kunne du så i det mindste ikke forholde sig til de stigende problemer der ses med kloning i England, og riskoen for falske positive.

Gerne.

Fjernelse af ANPG vil ikke umuliggøre "kloning"; det vil fortsat være noget man kan gøre. En forøgelse af antallet af ANPG-installationer vil derimod forøge sandsynligheden for at en klonet plade vil dukke op på to steder på samme tid, og politiet vil derfor have en større chance for at gøre noget ved det. Så her serverer du et argument for forøgelse af antallet af ANPG-installationer.

Ligeledes bør du, hvis du forventer at blive taget seriøst, forholde dig til problematikken omkring brug af mere eller mindre metadata, som f.eks. dyrlægesagen med mastedata, hvor offentlige tilgængelige data (som du plæderer for at nummerplader er) kobles 1:1 til persondata, og der efterfølgende er krav om omvendt bevisførelse, noget som ellers ikke benyttes i dansk retspleje.

Nummerplader er offentligt tilgængelige, uanset om jeg "plæderer" for det eller ej - det er egentlig bare et faktum jeg oplyser dig om. Stil dig ned til en vej og kig på bilerne. Bingo! Du kan se nummerpladerne. Du kan sågar skrive dem ned, og slå dem op på internettet, og se om de er afmeldt mv.

Og kobling til persondata kan kun gøres hvis man har adgang til persondata(!) Dem har jeg på ingen måde talt for skal gøres offentligt tilgængelige, ejheller har jeg talt for en afskaffelse af persondataloven, som i stor udstrækning lægger begrænsninger på det scenarie du opstiller.

Og omvendt bevisførelse? Fisk! Vis mig hvor jeg har argumenteret for det.

Du (og Gert) virker meget forhippede på at kaste den ene stråmand efter den anden efter mig nu, med alle de ting du læser ind i mine indlæg, og beder mig stå på mål for.

Alle de tænkte scenarier du og Gert forsøger at skyde mig i skoene at jeg taler for, er fuldstændig malplacerede - det er ikke noget jeg taler for, så drop det venligst, for det er useriøst.

Raseriet omkring ANPG er mundet ud i påstande om invasion i "privatlivet", Grundlovsbrud, og hvad ved jeg.

Det er helt ude af proportioner.

Politiet kan i dag køre rundt og registrere din nummerplade, eller stille en politimand ud til vejen, så han kan gøre det samme. Manuelt.

Helt lovligt, og i samklang med gældende lovgivning. Og noget af det er faktisk en del af deres opgaver som de skal løse. Det har med andre ord aldrig været kontroversielt at politiet eller andre kan registrere tid og sted for observation af en nummerplade.

Disse to aktiviteter kan nu automatiseres via ANPG i patruljevogne og i faste installationer, og derved frigøre ressourcer hos politiet - der er ikke tale om noget behov for at opdatere lovgivning over en bred kant eller noget i den stil.

Der er tale om at automatisere helt basale politiarbejdsmæssige processer, og derved muliggøre at politiet kommer en omgang foran i kapløbet med dem der ikke kan hitte rede i den rigtige og forkerte side af loven, når de sidder bag rattet.

At der kan ligge en hel masse lirum-larum udenom, når data er registreret osv - fint nok. Det er bare ikke den diskussion jeg har meldt mig ind i, og jeres stråmænd får mig heller ikke til det.

Nummerplader er ikke privatliv. Bare erkend det og kom videre.

Martin Bøgelund

Sålænge du ikke selv vil forholde dig til de argumenter der vitterlig er blevet givet imod ANPG, bla. med udgangspunkt i de engelske erfaringer, så er det vist mere dig selv der er udstillet.

Du svarer jo selv på de indlæg hvor jeg har forholdt mig til det, så det må være en svipser fra din side.

Der er intet kontroversielt i at observere og registrere nummerplader - det er derfor de er monteret udenpå bilerne(!)

Dette faktum er der ikke rigtig nogen der forholder sig til, I stedet bliver der smidt rundt med begreber som Grundlovsbrud, krænkelse af "privatliv", anekdoter der i bund og grund understøtter at man øger antallet af ANPG-installationer, og hvad har vi.

Jeg får gennemlyst min bagage i lufthavnen, selvom jeg ikke har pakket noget ulovligt. Mine banktransaktioner pløjes igennem af algoritmer for at finde hvidvask og terrorstøtte, selvom jeg ikke har gang i nogen af delene.

Dette er private og personfølsomme data og informationer.

Men det store problem i dagens Danmark lader altså til at være, at der er nogen der kan læse nummerplader mere effektivt end før. Nummerplader der altid har hængt frit tilgængelige og let læseligt udenpå biler.

Køb en cykel og en cykelholder, og brug den til at komme den sidste kilometer ud til brætspilsklubben, hvis det er så slemt for jer at jeres bil bliver set på parkeringspladsen udenfor.

Hvis dine mentale evner ikke rækker til at læse engelske tekster, så er det muligt at køre dem gennem Google translate, så selv en middelmådig begavelse er i stand til af forstå essensen.

Og så kommer charmedrengen op i dig igen! Det er flot, Christian :-)

Jørgen L. Sørensen

Der er intet kontroversielt i at observere og registrere nummerplader - det er derfor de er monteret udenpå bilerne(!)

Og det er også fint nok - og hidtil er de blevet brugt lejlighedsvis når en betjent af en eller anden grund lige ville tjekke om bilen/fører måske burde ses nærmere efter. Det skete sporadisk, og de manuelle rutiner ikke gjorde det muligt på en billig og nem måde at overvåge en bestemt bil (og i vid udstrækning dermed også ejer/husstand) og præcist kortlægge hvor og hvornår bilen havde været.

Med nummerpladescannere er det muligt at scanne alle biler meget hyppigt - både via kørende patruljer, men også med faste kameraer på master rundt omkring. I princippet kunne de anbringes ved alle frakørsler til motorveje og indfaldsveje til byerne.

Når disse data gemmes har vi værktøjer til hurtigt at finde alle positioner for en given nummerplade. Se - dét er overvågning af en bil (og nok også ejerens) færden.

Lad politipatruljerne scanne og tjekke på stedet - og uden at gemme no-hits , så vil det være acceptabelt for mange af os, og stadig et godt værktøj til patruljerne.

Faste kameraer er ren overvågning for det er ikke muligt at standse en ønsket bil "med det samme" som en patrulje kan gøre --- medmindre alle faste kameraer sender real-time til en central som kan give besked til en patrulje som (næppe sandsynligt) er lige på stedet...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize