Politifolk lider under elendige it-løsninger: Spilder i snit 45 min. om dagen

Politirapporter, der forsvinder, og medarbejdere uden internetadgang er blot to ud af en omfattende række it-problemer, der plager politikredsene.

Hverdagen i en dansk politikreds er for mange medarbejdere et studie i tålmodighed over for en række it-systemer, der i alvorlig grad hæmmer arbejdet.

Sådan kan en længere redegørelse af it-problemerne i politikredsene, som magasinet Dansk Politi har foretaget, opsummeres. I gennemsnit bruger de adspurgte medarbejdere 45 minutter dagligt på it-problemer, mens nogle spilder op til halvanden time om dagen på systemer, der fejler, samt på efterfølgende supporthenvendelser.

Et af de hyppigste problemer er, at medarbejdere bliver smidt af internettet - nogle gange efter kun et minuts adgang. Samtidig klager medarbejderne også over, at rapporter forsvinder i politiets sagsbehandlingssystem, Polsas. Og de anmeldelser, som borgerne nu kan foretage digitalt, skal stadig behandles manuelt af politiets medarbejdere: Hver gang der kommer en anmeldelse, skal medarbejderen udprinte og indskrive den manuelt i politiets eget system, da systemerne endnu ikke integrerer med hinanden på dette punkt.

Flere kilder i politikredsene kritiserer dansk politis centrale it-afdeling, Koncern IT, for at have for meget fokus på at overholde egne deadlines, hvilket betyder, at organisationen sender it-løsninger ud, som ikke er tilstrækkeligt gennemprøvede på forhånd, ifølge magasinet Dansk Politi. Samtidig har Koncern IT heller ikke tilstrækkelig med indsigt i politiets daglige arbejde, hvilket påvirker de it-løsninger, som politikredsene får leveret, lyder kritikken.

Den for nyligt afgåede direktør for Koncern IT, Michael Steen Hansen, har tidligere givet det kuldsejlede it-projekt Polsag en del af skylden, da det har kostet organisationen mange penge og samtidig har gjort, at den er bagefter på udviklingsfronten. Polsag blev skrottet i 2012 efter at have kostet over en halv mia. kroner.

Læs også: Politiets it-direktør: Sådan bliver vores it-organisation topmoderne

Internetadgang i ét minut ad gangen

Hvor politikredsene tidligere havde lokale internetopkoblinger, er disse blevet erstattet med en central Citrix-forbindelse. Dette skifte har dog ifølge Dansk Politi givet problemer for mange med at logge på og få adgang til internettet. På eksempelvis Station Bellahøj døjer 100 efterforskere - og sandsynligvis hele stationen - med problemer med internetadgangen. Flere er således i stand til logge på internettet i ét minut ad gangen, før de bliver smidt af.

»Hvis vi er heldige, kan vi benytte Explorer i ét minut, inden vi smides af, og hele skærmbilledet låser. Når vi så endelig kommer på igen, gentager forløbet sig,« siger politiassistent hos Københavns Politi Martin Lundbak, der arbejder på Station Bellahøj, til Dansk Politi og fortsætter:

»Det er meget frustrerende. Jeg er begyndt at benytte min egen smartphone - og dermed betale dataforbruget af egen lomme - fordi det er håbløst at benytte politiets internetadgang. Og nej - jeg kan ikke bruge min arbejdsmobil, for det er en oldnordisk trykknapssag, der kun kan bruges til at telefonere og skrive sms’er med.«

Rapporter forsvinder i Polsas

Et andet alvorligt it-problem hos politiet er, at medarbejderne ikke kan stole på Polsas til at skrive rapporter i. Flere gange oplever de, at rapporterne ikke bliver gemt, og de ender derfor med et tomt dokument, når de eksempelvis står og skal have fat i en vidneindkaldelse.

Problemet skyldes ifølge Koncern IT den måde, hvorpå Polsas gemmer brugerens midlertidige arbejdssession. Af sikkerhedsårsager bliver den midlertidige fil gemt på netværkets H-drev i stedet for lokalt på brugerens egen pc, og fejlen opstår således, når der er 'glimtvise udfald af adgangen til H-drevet'. Dette er ifølge Koncern IT på vej til at blive løst, da politiets medarbejdere netop har fået udrullet Windows 7 og dermed får mulighed for at beskytte de lokale diskdrev med kryptering. Dermed kan de midlertidige filer gemmes lokalt i stedet for på H-drevet.

Ofte når der er problemer med it-systemerne, bliver medarbejderne nødt til at sende en supporthenvendelse - en såkaldt ESS - centralt ind til Koncern IT. Dette kritiserer flere medarbejdere i politikredsene, som klager over lange svartider på nogle gange over en måned.

»I øjeblikket har jeg syv sager hængende hos ESS. Senest havde jeg brug for at få adgang til et system, som blandt andet færdslen bruger, men af uvisse årsager var vores adgang slettet. Jeg lavede en indberetning til ESS den 20. marts. Først den 29. april fik jeg besked om, at jeg igen kunne logge mig på systemet,« siger operatør i Vagtcentralen hos Nordjyllands Politi Brian Mortensen til magasinet Dansk Politi.

For nogle år siden lå it-supporten lokalt ude i de enkelte kredse, men dette blev ændret for at spare penge på anbefaling af konsulentbureauet McKinsey i 2009. Nu skal en fejlmelding først sendes ind til kundeservice hos Koncern IT, hvor den visiteres og sendes videre i systemet til den rette medarbejder. Ud over at være langsom bliver denne konstruktion også kritiseret for at være uigennemsigtig for medarbejderne, der ikke ved, hvornår de får svar på deres problemer.

Af andre kritikpunkter kan nævnes en række it-løsninger, såsom politiets centrale brugeradministration (CEBRA), der halvandet år efter opstart stadig giver problemer i politikredsene og derfor heller ikke er implementeret hos Rigspolitiet endnu.

It-partnerne i kredsene havde ifølge magasinet Dansk Politi også længe haft et ønske om at få servere, som kunne håndtere store mængder af billedmateriale - eksempelvis fra overvågningskameraer, hvilket netop blev relevant under terrorangrebet i København i februar. Dette havde Koncern IT og Rigspolitiet afvist indtil efter terrorangrebet, og nu er der igangsat det såkaldte DAM-projekt, der skal give politiet de ønskede muligheder.

Derudover kritiserer politikredsene Moderniseringsstyrelsens årlige indkøb af it-udstyr. Computerne skifter mærke fra år til år, hvilket blandt andet giver problemer med de eksisterende docking-stationer, der ikke passer til de nye computere.

Koncern IT arbejder på et nyt sagsbehandlingssystem kaldet Polaris, der efter planen skal lanceres til november 2017. Polaris skal erstatte det forældede Polsas, som stammer fra midten af 1990’erne, men samtidig er blevet anklaget for at have en brugergrænseflade, der stammer fra 80’erne.

Læs også: Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

Spil i lotteriet, om man får adgang til internettet

Her er et uddrag af nogle af de it-udfordringer, som politiets medarbejdere døjer med i kredsene ifølge magasinet Dansk Politi:

  • Folk bruger uendelig lang tid på at logge på systemerne. Så får de som regel to meldinger. Den ene er, at deres kode ikke virker. Den anden, at login-serveren ikke findes. Så ringer man til ESS. Jeg har en kollega, der ikke har været på systemerne i tre dage. En anden administrativ medarbejder har ikke været på i to en halv dag. En dag fik jeg seks fejlmeldinger, da jeg prøvede at logge på.
    -John Stenbak, Beredskabet i Hjørring.

  • Et andet problem er det system, hvor vi indberetter brug af magtmidler. Det er lavet sådan, at det kræver en helt særlig skærmopløsning. Vi har kun én computer, som vi bruger til det, ellers kan vi ikke se felterne, man skal skrive i.
    -John Stenbak, Beredskabet i Hjørring.

  • Generelt er systemerne meget langsomme. Både POLPAI og HR-portalen kører ekstremt langsomt. Der går mellem 10 og 30 minutter, før jeg er på.
    -Else Thøgersen, HR og tjenesteudsætter, Nordjyllands Politi.

  • Nu fik vi Windows 7, men så blev maskinerne endnu langsommere, idet de underliggende systemer ikke er opdateret. Vi får mange anmeldelser med billeder, det kan systemerne slet ikke klare, og når de kan, kan vi kun printe et billede af gangen. Når vi opdaterer i det centrale system med stjålne nummerplader, kan folk ikke få deres nye nummerplader før dagen efter, fordi det kun er opdateret i vores eget system og ikke i SKAT’s.
    -Søren Karlsen, faglig koordinator i Servicecentret, Nordjyllands Politi.

  • En af mine kolleger har klaget sin nød til ESS, og hun fik den besked, at det ikke kan løses, fordi dansk politi kun har indkøbt 1.700 internetlicenser, så når medarbejderne rundt omkring i landet logger på, er det et spil i lotteriet, om man får adgang til internettet.
    -Politiassistent Martin Lundbak, Lokalefterforskning Station Bellahøj, Københavns Politi.

  • BIFROST er lidt lang tid om at komme igennem, når vi søger på et køretøj. (...) Det er et problem, at BIFROST logger af, hvis man ikke har brugt systemet i 20 minutter. For at undgå det, sidder vi og laver tilfældige forespørgsler på biler - simpelthen for at holde systemet aktivt. Men det må vi jo egentlig ikke, det vil sige, at vi risikerer en sag i DUP’en for at holde terminalen i live.
    -Bjarne Holst, Beredskabet i Aalborg

  • Vi må stadigvæk printe og sende sager til andre kredse. Eksempelvis hvis man har fundet en bil i Slagelse med tyvekoster, der stammer fra et indbrud i Roskilde. Vi kan godt se sagen fra Roskilde i Polsas og tilføje de nye oplysninger. Men for det første opdager efterforskeren sjældent, at der er kommet nye spor i vedkommendes sag, da systemet ikke “advarer” om det, og han/hun sidder jo ikke og ser på gamle sager. For det andet skal jeg skrive under på sagen, og vi har endnu ikke fået en digital signatur i politiet. Så det ender med, at man ringer til efterforskeren i den anden kreds, fortæller om de nye oplysninger, printer sagen ud, underskriver den og sender den afsted med posten.
    -John Andersen, afdelingsleder i Beredskabet i Slagelse, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (33)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

Er der nogen her, der ved, om der kunne være en forbindelse mellem disse problemer og en ledende IT-ansvarlig ved Rigspolitiets tilsyneladende tilknytning til Atea?

I så fald er der måske her et meget illustrativt eksempel på, hvad evt. bestikkelse/korruption gør af skadevirkinnger på samfundet.

  • 7
  • 1
Poul-Henning Kamp Blogger

Er der nogen her, der ved, om der kunne være en forbindelse mellem disse problemer og en ledende IT-ansvarlig ved Rigspolitiets tilsyneladende tilknytning til Atea?

Det er bestemt en tanke der har strejfet mig også.

På side 21 i politibladet kan man læse at direktøren for politiets "koncern-IT", pludselig forlod jobbet af "personlige årsager" i juni.

Jeg håber meget at alle IT-beslutninger taget på det niveau siden han tiltrådte jobbet i 2012 bliver gennemgået med tættekam så man sikre sig at de er taget på et fagligt og sagligt niveau.

  • 12
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Er der nogen her, der ved, om der kunne være en forbindelse mellem disse problemer og en ledende IT-ansvarlig ved Rigspolitiets tilsyneladende tilknytning til Atea?

Hvordan skulle en bestikkelsessag mellem Atea og en chef hos Rigspolitiet have indflydelse på at Polsas var en omgang ragelse? Og hvad med BIFROST, langsomme (eller for få, snarere) support-medarbejdere osv.?

https://en.wikipedia.org/?title=Hanlon%27s_razor

  • 4
  • 2
Anne-Marie Krogsbøll

Thomas Bundgaard:
Det er da muligt, at der ingen forbindelse er - det var et spørgsmål.

Atea-sagen - i det omfang der viser sig at være hold i anklagerne - giver vel mistanke om, at det ikke altid er saglige/faglige vurderinger, der styrer IT-beslutninger i det offentlige. Så der må man vel mistænke,at der kommer rigtigt dårlige løsninger ud af det i en del tilfælde.

Jeg ved ikke, om Atea har været indvolveret i de pågældende dårlige systemer - men måske er der nogen her, der ved det?

Om ikke andet kan man vel nu med en vis ret frygte, at også andre firmaer, der HAR været involverede i disse systemer - også kan have brugt ufine metoder til at opnå disse kontrakter?

Det er trist at skulle være så mistænksom, måske endda helt uberettiget, men hvis vi ikke insisterer på at tænke tanken til ende, så risikerer vi, at der ikke bliver ryddet op i disse mulige "sumpe".

  • 7
  • 2
Venligst Slet Min Bruger

Forbindelsen kunne jo være at pengene blev brugt til usagligt besluttede indkøb i stedet for der hvor der var mest brug for dem ?

Eftersom langt størstedelen af klagerne går på software-problemer, har jeg svært ved at se hvordan Atea skal blandes ind i det.

Det er jo ingen hemmelighed, som du også ved, at det er ikke ligefrem er manglende penge, der er skyld i de store problemer med bl.a. Polsas og andre offentlige software-projekter.

  • 4
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Ja, den spottede jeg godt. Men det er én paragraf ud af en lang artikel.

Jeg vil vove den påstand, at det er deres absolut mindste problem, at dockstationerne skal skiftes engang imellem.

I øvrigt ville det jo være oplagt, hvis man var i lommen på Atea, at sætte igang med indkøbet af nogle dejligt store (og dyre!) servere til at holde styr på overvågningsmateriale. Det har man valgt ikke at gøre i en lang periode.

  • 3
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg vil vove den påstand, at det er deres absolut mindste problem, at dockstationerne skal skiftes engang imellem.
I øvrigt ville det jo være oplagt, hvis man var i lommen på Atea, at sætte igang med indkøbet af nogle dejligt store (og dyre!) servere til at holde styr på overvågningsmateriale. Det har man valgt ikke at gøre i en lang periode.

Der kommer jeg til kort - det har jeg ikke teknisk indsigt til at vurdere. Men et amatørspørgmål kunne være, om ikke problemet med dockingstationer kan være ret dyrt, hvis det sker en gang om året?

Og er det ikke i sig selv ret dyrt - og for mig at se unødvendigt - a skifte pc-ere en gang om året? Det burde vel ikke (som hovedregel) være nødvendigt? Hvem træffer den beslutning, og hvorfor?

  • 0
  • 3
Anne-Marie Krogsbøll

..som jo kritiseres i artiklen:
"Derudover kritiserer politikredsene Moderniseringsstyrelsens årlige indkøb af it-udstyr. Computerne skifter mærke fra år til år, hvilket blandt andet giver problemer med de eksisterende docking-stationer, der ikke passer til de nye computere"

Sammenhold med her:
http://www.modst.dk/Servicemenu/Nyheder-og-presse/Nyhedsarkiv/OEkonomist...

Er der her en naturlig forklaring på tilsyneladende ukloge indkøb? Mon de også har været på rejser med fagligt indhold?

Måske - måske ikke. Men hele området skal i hvert fald kulegraves, efter min mening.

  • 2
  • 1
Thomas Watts

Jeg ved ikke, om det er tilfældet her, men denne slags hyppige skift er ofte forårsaget af, at der ikke er fast indkøbsaftale, men at der i stedet købes på auktion ud fra minimum/medium/maximum specs.

Der er potentiale for store besparelser ved, at man ikke er bundet til en leverandør og dennes mærker, men på auktion kan gå efter de billigste inden for de specs man ønsker.

Konsekvensen er så, at man ofte skifter mærke, og dermed har udfordringer med docking stationer. Jeg tør ikke udtale mig om økonomien ift. besparelser >< udgifter på de forhold.

  • 1
  • 0
Kristian Sørensen

En af mine kolleger har klaget sin nød til ESS, og hun fik den besked, at det ikke kan løses, fordi dansk politi kun har indkøbt 1.700 internetlicenser, så når medarbejderne rundt omkring i landet logger på, er det et spil i lotteriet, om man får adgang til internettet.

Hvor mange licenser har politiet så købt til at gå hen ad gangen eller til at befinde sig på offentligt fortov?

Hvilket kontor hos politiet står for at indkøbe "internetlicenser" og er det ikke strafbart at snøre dem så grundigt?

  • 6
  • 0
Kim Henriksen

@PHK Kan du ikke lobby for at der kommer Linux/BSD/You-name-it workstations (og dertilhørende netværks services/protokoller) ind i fagene på erhvervsskolernes IT uddannelser.

IT-Supporter uddannelsen:
http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/IT-Supporter_Version_8
Datatekniker (med speciale i infrastruktur) uddannelsen
http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/Datatekniker-infrastrukturV8

Prøv eksempelvis at tjek det her fag ud: http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/6222_Operativsystemer_I Microsoft ud over det hele, og de kalder endda faget "Operativsystemer"

Der er trods alt de mennesker som i fremtiden skal arbejde med opsætning/vejledning/installation/support ved sådanne løsninger.

  • 3
  • 0
Maciej Szeliga

Mit gæt: Et eller andet citrix-hejs hvor der står 1700 windows-licenser i den fjerne ende ?


Nu kører jeg selv Citrix XenApp/XenDesktop og det er i hvert fald ikke Citrix der sætter den grænse, når man først har en Enterprise licens (som er det eneste fornuftige) så kan man rulle det ud på lige så mange maskiner man lyster. At man så skal bruge samme antal Windows licenser er selvf. rigtigt men det er så ikke et Citrix problem men et alment Windows problem.

  • 2
  • 0
Troels Henriksen

At man så skal bruge samme antal Windows licenser er selvf. rigtigt men det er så ikke et Citrix problem men et alment Windows problem.

Et problem der burde løses. Jeg tror ikke at prisen på licenserne er det største problem på klassisk proprietært programmel, men det er derimod denne mangel på fleksibilitet. Vi ser det også ved inspektioner der afslører, at virksomheder ikke har licens til alt det programmel de bruger - ofte fordi licensreglerne er komplicerede og uklare.

  • 4
  • 0
Dennis Christiansen

I dansk politi's fagblad (pdf versionen ( http://www.dansk-politi.dk/media/137992/dansk-politi-03-2015.pdf )) er der en lidt mere dybdeborende artikel omkring disse problemer, inklusiv intervews med Koncern-IT, fra side 7 - 22.

Her er et par citater fra artiklen:

" - I de sidste tre-fire år har vi konstant haft fokus
på særligt to ting: At få stabile og driftssikre
internetforbindelser, som fungerer og er hurtige
nok – samt at få løst problemerne med, at rapporter
forsvinder fra POLSAS (politiets sagsbehandlingssystem,
red.), siger Peter Møller Wormslev.
Koncern IT har i alle politikredse arbejdet på at få
fjernet de lokale internetlinjer og tilhørende PC’er,
som var opkoblet hertil. I stedet har man skabt en
såkaldt Citrix-forbindelse. Problemet er, at rigtig
mange af politiets arbejdspladser oplever problemer
med adgangen"

"- Som det forholder sig nu, er det
både Politiområdet hos Rigspolitiet og
Koncern IT selv, der sætter projekter i
gang. Resultatet af de mange projekter
ender hos os i kredsene. Og vores
opfattelse er altså, at koordineringen
ikke er særlig god. For eksempel havde
man på et tidspunkt en strategi om, at
hver medarbejder skulle have ét device
– for eksempel en bærbar computer.
Nu er vi i gang med at indkøbe både
bærbare computere, tablets og smartphones,
fordi der udvikles løsninger til
alle tre platforme, siger Tanja Foged Gammelgaard.
Landets politikredse er derfor i gang med dyre indkøb
af hardware.
- Koncern IT siger, at det er op til kredsene selv,
om vi vil investere i udstyret. Men i realiteten er vi jo
nødt til at følge med, hvor de nye muligheder opstår,
ellers bliver politiets sagsbehandling forskellig fra
kreds til kreds. Og derfor er indkøb af udstyr lige nu
en stor udskrivning på et i forvejen presset budget.
Den prioritering kan godt virke lidt besynderlig, når
vi har så mange problemer at slås med i forhold til
gamle systemer, der ikke fungerer, siger Tanja Foged
Gammelgaard.
Hos it-partnerne kigger man langt efter en plan for
det nye, dyre udstyr.
- Det kan undre, at der ikke foreligger en overordnet
strategi for, hvorledes disse værktøjer er tænkt
ind i det daglige politiarbejde, og at der med disse
store millioninvesteringer end ikke er udfærdiget en
business case hos Koncern IT, mener Peter Møller
Wormslev"

"• I kraft af min alder har jeg fået en ligegyldighed
over for problemerne. Det må
tage den tid, det tager. Der er mange, der
har fået den ligegyldighed. Men når de
unge mennesker (modulelever) kommer,
som gerne vil, og tror de kan, så sker
der ofte det, at systemerne sætter dem
skakmat"

"• Vi har fået udleveret et ”hemmeligt” link
til internettet af ESS, men det fungerer
heller ikke mere. Jeg har også svært ved at
forstå, hvorfor ansatte i politiet ikke bare
kan få lov at trykke på genvejen til internettet
på vores computer, men at vi skal
benytte os af et hemmeligt link. Vi skriver
ligesom 2015"

"• Det er ret irriterende, at POLVAGT, som
jeg benytter meget som afdelingsleder,
lukker ned af sig selv efter cirka 10 minutter,
hvis programmet ikke er i brug. Og
når man så smides af, skal man begynde
helt forfra med at klikke sig hen til det
skærmbillede, man arbejdede i. Systemet
husker det ikke selv.
• Man siger, at det skyldes sikkerhedshensyn,
at POLVAGT lukker ned. Men helt
ærligt, hvor hemmeligt kan det være?
HR-portalen lukker for eksempel ikke ned.
Jeg logger ind omkring seks-syv gange på
en arbejdsdag – og det er bare i POLVAGT.
Jeg benytter typisk syv forskellige it-systemer
hver dag – plus internettet."

  • 5
  • 0
Dennis Christiansen

Med denne artikel i baghovedet, begynder jeg så småt at mistænke at politiets grove behandling af Warg (Jeg tænker bl.a. på den voldsomt lange isolations-fængsling), måske kan skyldes at politi-folkene bærer nag over at Warg tilsyneladende har været i stand til at tilgå og udtrække data, fra systemerne, til trods for at dette åbenbart er tæt på umuligt for dem selv ;-)

  • 6
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Hvis udtalelserne fra tidligere ansatte i denne artikel holder vand, så har vi ikke kun kun set toppen af isbjerget - vi har kun set en lille top af indlandsisen: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/tidligere-atea-ansatte-bestikkels...

Fra artiklen:
"Ifølge en af de tidligere Atea-medarbejdere er Løkkes fængslede cykelven tæt forbundet med eliten i forretningsverdenen og det offentlige system.
- Nævn mig den, han ikke er gode venner med. Han er forbundet med alle i den verden, også i de statslige organisationer, siger en af kilderne."

Hvor er det trist at læse denne artikel. Hvordan har SKI kunnet undgå at opdage dette? Hvem undersøger SKI? Har nogen i SKI været på cykeltur?

Hvordan har nogen kunnet mene, at der ikke eksisterer ret meget korruption i Danmark? Det er da muligt, at der er endnu mere i andre lande, men er det en undskyldning?

Dert eneste positive ved denne sag er, at dele af den i det mindste er kommet til offentlighedens kendskab. Vi må bare krydse fingre og alt muligt andet for, at den ikke "strander" undervejs - inden den er "fuldt udboret".

Med de navne på toppolitikere som nu dukker op, kan man godt frygte, at overmagten vil være for stor, og at man lidt for hurtigt slår sig til tåls med de små fisk.

  • 4
  • 0
Michael Weber

måske kan skyldes at politi-folkene bærer nag over at Warg tilsyneladende har været i stand til at tilgå og udtrække data, fra systemerne, til trods for at dette åbenbart er tæt på umuligt for dem selv ;-)

Hvis det er umuligt for dem selv, så ved de ihvertfald nu, hvem de kan ansætte til at gøre det for dem.

CSC - Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne at du henter lidt mere.
:)

  • 4
  • 0
Maciej Szeliga
  • 2
  • 0
Bent Jensen

Der er potentiale for store besparelser ved, at man ikke er bundet til en leverandør og dennes mærker, men på auktion kan gå efter de billigste inden for de specs man ønsker.

Men også dyrt at skulle servicere mange forskellige modeller, som der kunne være basis for i en stor organisation. HINT:
Hvis du har en defekt PC med ødelagt skærm, og en med defekt bundkort.
En anden fordel, er at du bare kan tage hardisken ud og flytte over i en anden, driver og alt andet er det samme, hvis noget går i stykker.

Men det kræver at service også findes lokal, og at der findes en desideret afdeling der tager sig af det. Men det er nok også sparet væk, da det nok er billigere at købe nye. Måske ? Men hvis dem der skulle regne på sådan noget også er sparet væk eller er bestukket, så går det galt for skatteborgerens penge.

Når nu problemet åbenbart er så grelt, så burde det betale sig at købe nogen
billige bærbar med et mobilmodem, til Internetet hvis det bliver smidt så mange timer væk kun på det. En hurtigt ikke optimal løsning, men billig løsning her og nu. Så kan de spille cosy cross I stedet for 7 kabalen :-)

Men måske vi skal vende hele bøtten på hovedet.

At op til 16% af arbejdstiden bliver spildt på "værktøjs problemer" viser at det er et ledelse problem, og det kan ikke kun være skabt af inkompetence, bedrageri og besparelser.
Der må være noget grundlægende galt i strukturen når dem i bunden, selv ikke har indflydelse på deres arbejdsmiljø og arbejdsform, og dem i toppen kun ser på om der kommer bonus for nok fartkontrol.
Det falder så tilbage på TOP ledelsen, Politikern og Ledelsen af politiet som åbenbart må være mere interesseret i at at være "spytslikker" end i at arbejde med at få en stor organisation til at virke bedst muligt.

Tilgangen til tingene er helt forkert.
Løsningen her er ikke, i første omgang, flere penge og folk. Der må findes en bedre løsning, end at betale Politifolk for at taste bogensdata end en gang til fordi systemet ikke taler sammen.
En billiger løsning som ledelsen nok straks vil tænke på vil være at bruge billigere deltidsansat civile. Måske igen løsningen her og nu. Selv om politiet fagforening nok helst vil have mindst 50% politifolk :-)

Men det er lidt Sygehusene om igen, når en Politiks struktur skal virke. Man bruger dyre kompetente læger, som der er mangel på i ledelsen, og der er kassetækning indbygget i systemet. Men det fungere nok bedre af den grund, at hver enkelt enhed har en ledelse med ansvar for hele sygehuset. Lads os se, når de vil have fælles indkøb af alt, og samlet IT systemer til at virke der også.

Måske skulle vi se på England, de har hvis efter også mange, og nogen helt vild dyre fejlslået IT projekter, også vendt bøtten, og det ser ud til at virke.

PHK taler for en IT kommision, jeg tror det vil ende op i mere djøferi, flere regler og forskifter som ikke bliver fuldt. Det eneste der måske vil virke, er at lave en ledelsesstruktur, hvor der er en abe. Men også hvor den abe, ikke behøves at holdes fra livet ved ansvarfraskrivelse og manglede ledelse. Men hvor man kan LEDE, og fordel ANSVAR hvis man er dygtigt og kompetent.
Så kommer der heller ikke der til, hvor vi brænde heksen på bålet, som at fyre direktøren i sundhedstyrelsen og ASK. Mens de underligende problemer, som er skyld i fyringen, bare får lov at køre videre.

Vi har skabt et system, hvor den charmerende chefen med manglende empati kan lyve, og love guld og grønne skove. Men reelt kun arbejder for egen vinding, på bekostning af arbejdsmiljø og organisationen og det arbejde som der skal udføres.

  • 3
  • 0
Bent Jensen

Det er skræmmende at en politimand ikke er sat nok ind i IT sikkerhedsspørgsmål at han ikke kan forstå det.


En LAV IQ har aldrig været nogen forhindring for at komme i Politiet, og når man skal finde ledere til at komme videre i systemet, er det heller ikke basseret på IQ, men på albuer og jeg vil.
Kender personlig mange venlige, rare og dygtige politifolk, men der er ikke meget PHD materialer der. Problemnet bliver når de så vil til at rekruttere leder, It personale og efterretningsfolk i denne forholdvise mindre gruppe af et, ikke repræsentativ udgave af befolkningen. Så ender vi op med, at dem som kan finde ud af at formater en diskette, får jobbet som projektleder.

  • 2
  • 1
Thomas Hedberg

Oftere og oftere når jeg besøger version2's forum får jeg et mentalt billede af en pøbel med høtyve så snart emnet falder på IT sikkerhed. Der er så mange eksperter med så mange meninger og nemme løsninger som "selv idioter må kunne forstå" - ofte baseret på et par sensations overskrifter i tabloid stil som version2 efterhånden har udviklet sig til.

Jeg syntes det er rigtigt ærgeligt at der ikke er mere respekt imellem profesionelle IT folk i Danmark.

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere