Politiet bruger 'no-hits' til at opklare et minimalt antal sager

Illustration: Rigspolitiet
Nummerpladescanninger, som politiet gemmer i registre, er med til at opklare mordsager, drabsforsøg og bandeskyderier. Men det er et fåtal i forhold til mængden af scanninger.

Politiet har benyttet nummerpladescanninger, som registreres og gemmes, uden at indehaveren har gjort noget ulovligt, no-hits, til at opklare et tocifret antal sager det seneste år, skriver Information.

Men Version2's beregninger viser, at det er et minimalt antal sager i forhold til det antal registreringer, der foretages dagligt.

Tidligere på ugen skrev vi på Version2, at der på landsplan registreres i omegnen af 830.000 no-hits om dagen i juli måned.

Læs også: Aktivister klager til Datatilsynet over masseindsamling af bilregistreringsnumre

ANPG, som registreringssystemet hedder, blev udrullet i hele landet med 48 patruljevogne og 100 stationære kameraer 30. november. Det er 259 dage siden.

Antager vi, at juli måned giver et nogenlunde retvisende billede af, hvor mange daglige registreringer der er, giver det 214.970.000 registreringer over perioden. I realiteten er det måske en smule lavt sat grundet sommerferie.

Derudover antager vi, at det tocifrede antal sager, hvor nummerpladescanningerne hjalp politiet i opklaringer af sager, som ikke var relateret direkte til ANPG's egentlige formål, er 99.

Det svarer til, at 0,000046 procent af registreringerne har ført til, at politiet er kommet videre i en sag.

Tallene i ovenstående regnestykke er behæftet med en masse usikkerheder, men ændres tallene en smule til den ene eller den anden side, vil procenttallet stadig ende meget lavt.

På ovenstående billede ses, hvor i landet de stationære ANPG-kameraer, som scanner og gemmer nummerplader, står. *Kilde: anpg.dk* Illustration: anpg.dk

Opklarede mordbrand

Chef for Nationalt Efterforskningscenter og ansvarlig for den operative brug af ANPG Michael Kjeldgaard siger til Information, at det tocifrede antal sager ligger i den alvorlige ende af kriminalitetsskalaen og blandt andet handler om voldtægt, drabsforsøg og bandeskyderier.

En af sagerne, hvor no-hits har spillet ind som en hjælpende faktor, drejer sig om en mordbrand på et bordel, fortæller chef for Nationalt Efterforskningscenter og ansvarlig for den operative brug af ANPG, Michael Kjeldgaard til Information.

Her indebrændte to udenlandske prostituerede, fordi landejendommen, de var på, blev antændt med benzin, hvorefter ilden udviklede sig voldsomt.

Læs også: Juraprofessor: Politiets bilovervågning går for vidt

Her benyttede politiet sig af registrene over nummerplader, som ikke er tilknyttet en nuværende efterforskning, fordi vidner i området havde set to biler med polske nummerplader, og fandt frem til, at der i området også var scannet to polsk indregistrerede køretøjer. Dermed kunne det polske politi hjælpe med at identificere ejerne.

Sagen blev efterforsket yderligere og er nu endt med, at de mistænkte gerningsmænd er sigtet og sidder varetægtsfængslet.

Det mener Michael Kjeldgaard ikke ville have kunnet lade sig gøre uden ANPG, fordi de med ANPG kunne se, at bilerne havde krydset den tyske grænse. Hvis ikke det havde været tilfældet, siger Michael Kjeldgaard, havde politiet ikke inddraget udenlandske myndigheder.

Drabsforsøg og stjålne B&O-fjernsyn

En anden sag, Michael Kjeldgaard kan berette om, og som også er blevet delvist opklaret ved hjælp af ANPG, er opklaringen af et drabsforsøg i Sydhavnen.

Ved at kende bilens farve og model, kunne politet lede i scanningerne af de ca. 500 biler, der havde været i nærheden på det bestemte tidspunkt, finde frem til den rigtige bil og dermed nummerplade og således gerningsmanden.

Ligeledes var ANPG en hjælp til at opklare 160 stjålne B&O-fjernsyn fisket ud af en lastbil i Vestjylland. På videoovervågning kunne politiet se to hvide varebiler med utydelige nummerplader, men ved en gennemgang af no-hits-registrene kom også nummerpladerne frem.

Læs også: Kamerabiler er 'en succes': Scanner 200.000 biler hver måned for parkeringssynder i København

Derfor er politiet interesserede i at beholde no-hits. Oplysninger om, hvem der har været til stede hvor på et bestemt tidspunkt, kan vise sig gavnlige senere hen, som de tre ovenstående eksempler viser.

»Vi har ingen interesse i at overvåge unødigt. Men vi bliver bare nødt til at have hele fejebakken med fra starten af, så vi kan sikre os, at vi får det med, som vi leder efter,« siger Michael Kjeldgaard til Information.

Efter sigende er der ikke opgørelser over, hvor mange gange der er blevet søgt i no-hits-registrene.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (34)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dennis Christiansen

Eftersigende er der ikke opgørelser over, hvor mange gange der er blevet søgt i no-hits-registrene.

Hmm, er det ensbetydende med at der ikke er nogen log, eller kontrol med hvem der søger efter hvad, hvornår og hvorfor.?

Hvis det er tilfældet synes jeg at det virker meget lidt betryggende, da det dermed er et rent tag-selv bord af oplysninger som de enkelte betjente tilsyneladende kan misbruge lige så meget de lyster (Jeg forestiller mig at der nok skal være enkelte personer som kunne finde på at bruge disse oplysninger til at "spionere" mod partnere, ekskærester, hende den søde nede fra bageren osv.)!

  • 25
  • 0
Lars Bendix

Findes der tal for hvor meget bedre politiet er blevet til at stoppe folk, der kører med "tabte eller stjålne nummerplader, manglende kørekort, afmeldte nummerplader, manglende lovpligtig forsikring eller udeblivelse fra bilsyn" efter at ANPG er blevet taget i brug?

Altså om politiet nu også reagerer på de hits de får - eller om det bare går til "statistik". De stationære hits har de jo nok svært ved at reagere umiddelbart på, men de mobile hits burde vel få dem til at vende patruljevognen og eftersætte lovovertræderen.

  • 15
  • 0
Ole Bang

"Men Version2's beregninger viser, at det er et minimalt antal sager i forhold til det antal registreringer, der foretages dagligt."

Og hvad så?

Hvis de registrere endnu flere, kan politiet løse endnu flere sager. Det er bare med at komme i gang.

  • 3
  • 17
René Nielsen

indes der tal for hvor meget bedre politiet er blevet til at stoppe folk, der kører med "tabte eller stjålne nummerplader, manglende kørekort, afmeldte nummerplader, manglende lovpligtig forsikring eller udeblivelse fra bilsyn" efter at ANPG er blevet taget i brug?


Jeg tror ikke på at sådanne tal findes fordi de ville være politifagligt sprængfarlige.

Politiet ville nok forsvare sig med at den aktuelle situation med bandekrig og grænsebevogtning gør at politiet prioriterer andre opgaver højere, end det at standse en bil som er udeblevet fra syn.

Personligt tror jeg ikke, at politiet standser overhoved billister for de overtrædelser du nævner, på nær når der er en journalist med i politibilen.

Men det interessante er den sammenblanding som Michael Kjeldgaard fortager. Michael Kjeldgaard skelner jo slet ikke imellem no-hits og udvidet indsatsområde, men betragter hele Danmark som området og med 30 dages historik til rådighed.

Kernen er, at det har datatilsynet aldrig givet politiet lov til.

Iøvrigt er det ikke raketvidenskab at kode et program som ændre no-hits til hits for polske nummerplader i et givet område. Man kunne også tage visse østlande og lave om til hits, uden at generer resten af befolkningen. For der jo ingen grund til at generer bornholmere eller københavnere, fordi et øde sommerhusområde i Vestjylland har problemer.

  • 7
  • 2
Henrik Madsen

Iøvrigt er det ikke raketvidenskab at kode et program som ændre no-hits til hits for polske nummerplader i et givet område. Man kunne også tage visse østlande og lave om til hits, uden at generer resten af befolkningen. For der jo ingen grund til at generer bornholmere eller københavnere, fordi et øde sommerhusområde i Vestjylland har problemer.

Enig, man kunne sagtens lave systemet så det kun registrerede hits + alle nummerplader der er udenlandske.

Udenlandske bilister må ikke antages at køre rundt i Danmark "hele tiden" og derfor kan der dårligt blive tale om systematisk registrering på samme måde som danske biler som "altid" kører i Danmark ville.

Men nu er formålet med at gemme revl og krat jo heller ikke reelt at fange polske indbrudstyve, det er nærmere at "Antage at alle er kriminelle, måske ikke lige nu, men i fremtiden og derfor gemmer vi lige alt for så har vi det"

  • 7
  • 2
Jesper Ravn

Hmm, er det ensbetydende med at der ikke er nogen log, eller kontrol med hvem der søger efter hvad, hvornår og hvorfor.?
Hvis det er tilfældet synes jeg at det virker meget lidt betryggende, da det dermed er et rent tag-selv bord af oplysninger som de enkelte betjente tilsyneladende kan misbruge lige så meget de lyster (Jeg forestiller mig at der nok skal være enkelte personer som kunne finde på at bruge disse oplysninger til at "spionere" mod partnere, ekskærester, hende den søde nede fra bageren osv.)!

Det må være fedt for dig, at kunne sole sig på Version2 med dine populistiske kommentarer og holdninger.
Jeg er ret sikker på, at du var kommet op på 50 likes, hvis du have nævnt masseovervågning, glidebane og demokratiske frihedsrettigheder.
Heldigvis kører den virkelige verden videre udenfor Version2 aktivist boble og politiet får de nødvendige efterforskningsressourcer.

Der er et flertal i folketinget for at ANPG data kan lagers i op til 30 dage eller længere.
Der er udarbejdet bekendtgørelse for udvidet anvendelsesområder for ANPG.
Der er udarbejdet bekendtgørelse til brug af POL-INTEL (intelligence-led policing)

  • 0
  • 13
René Nielsen

Der er et flertal i folketinget for at ANPG data kan lagers i op til 30 dage eller længere.
Der er udarbejdet bekendtgørelse for udvidet anvendelsesområder for ANPG.
Der er udarbejdet bekendtgørelse til brug af POL-INTEL (intelligence-led policing)


Jamen jeg er ikke i tvivl om at du har ret i hvad Folketinget gør på kort sigt. For de tre bekendtgørelser du henviser til – udpensler det demokratiske problem som hedder Facebook! Og netop folketingspolitikere er storforbrugere af Facebook.

Afhængig af dit mikropolitiske tilhørsforhold udvælger Facebooks algoritmer de nyheder som du er enig i i forvejen. Dermed ser DF politikere en Morten Koch verden uden indvandrere og hvor skolemaden består af stegt flæsk med persillesovs. En SF’er ser en glad syngende verden ingen hvor asociale røvhuller lever. Osv. Osv.

Men udenfor Facebooks forestillingsunivers findes den virkelige verden, hvor Danmark endnu er forpligtet af instanser som EU Domstolen og af grundlovens bestemmelser.

Der er ikke en af de tre bekendtgørelser du nævner som vil overleve mødet med EU domstolen eller Grundloven.

Det er ikke fordi at det er forbudt at overvåge – der skal blot være proportionalitet imellem mistanke og overvågningen. Det er det ikke hvis POL-INTEL på forhånd scraper en hel befolkning, for det ”er rart med vellignende fotos af borgerne” og at ”det er rart at få oplyst borgernes kendte medsammensvorne via forhåndsanalyser af sociale netværk”.

Sådan en som dig – som ”stemmer med hjertet”, er et stort demokratisk problem, fordi at du ikke sætter dig ind tingene, men alligevel fremtuer en fast og faktafri mening om hvordan det skal være. Helt frigjort fra f.eks. Grundlovens ret til privatliv.

Du lytter ikke til anderledes tænkende og søger ikke dine egne nyheder, men lever af de feeds som er udvalgt af algoritmer hvis formål er at tjene penge til facebook. Og problemet er, at du ser det ikke.

  • 12
  • 0
Lars Bendix

Jeg tror ikke på at sådanne tal findes fordi de ville være politifagligt sprængfarlige.

Politiet ville nok forsvare sig med at den aktuelle situation med bandekrig og grænsebevogtning gør at politiet prioriterer andre opgaver højere, end det at standse en bil som er udeblevet fra syn.

Personligt tror jeg ikke, at politiet standser overhoved billister for de overtrædelser du nævner, på nær når der er en journalist med i politibilen.

Hvis man ikke har tal for effekten af at indføre ANPG (et succeskriterie), hvordan kan man så vide om det har været "pengene værd"? Ideen var vel - i forhold til "tabte eller stjålne nummerplader, manglende kørekort, afmeldte nummerplader, manglende lovpligtig forsikring eller udeblivelse fra bilsyn" at få "mere politi" for de samme penge - eller det "samme politi" for færre penge?
Eller er det bare mig der er naiv ;-)

  • 5
  • 0
Dennis Christiansen

Det må være fedt for dig, at kunne sole sig på Version2 med dine populistiske kommentarer og holdninger.
Jeg er ret sikker på, at du var kommet op på 50 likes, hvis du have nævnt masseovervågning, glidebane og demokratiske frihedsrettigheder.

Hmm, jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvordan jeg skal tolke ovenstående.
Er du sur over at folk deler min bekymring.?
Er du jaloux over at jeg faktisk har fået likes på min kommentar.?
Insinuerer du at jeg udelukkende sidder og udtænker kommentarer med henblik på at "stroke" mit ego ved at forsøge at være så populistisk som muligt.?
Er du bare generelt mavesur og har besluttet at det lige var min kommentar det skulle gå ud over.?
Prøver du bare generelt på at afspore debatten med person-fnidder.?
Er du irriteret/fornærmet over de holdninger jeg generelt har givet udtryk for her på siden.?

Heldigvis kører den virkelige verden videre udenfor Version2 aktivist boble og politiet får de nødvendige efterforskningsressourcer.

Jeg kan ikke se hvilken relevans dette har til min oprindelige kommentar. Kommentaren gik udelukkende på at jeg opfatter det som værende problematisk hvis der overhovedet ikke findes nogen former for kontrolmekanismer i forhold til dette væld af oplysninger.
Skal din kommentar tolkes som om at du mener at politiet bare skal have frie tøjler til at gøre hvad de vil med disse oplysninger.?
Og i så fald, kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du synes grænsen skal gå.
Synes du eksempelvist også at det ville være fint hvis disse data var frit tilgængelige for enhver (hvilket på sigt godt kunne blive tilfældet med det niveau af data-sikkerhed vi tidligere har set fra det offentlige).?

  • 8
  • 1
Henrik Madsen

Eller er det bare mig der er naiv ;-)

Hvis du tror på at formålet med systemet er det, som man meldte ud, så er svaret på dit spørgsmål vist JA.

Det er en velkendt metode, hvis man vil indføre noget som ret basalt set krænker folks rettigheder, så bilder man dem ind at det er for deres eget bedste og at det er for at fange slemme banditter (Pædofile, terrorister, farttosser osv).

De ved nemlig godt at siger de "Vi kunne godt tænke os sådan et system som laver en totalovervågning, fordi vores udgangspunkt er at vi må overvåge alle fordi vi jo ikke på forhånd ved hvem der vil lave kriminalitet." så ville befolkningen stejle.

Man tager en bitter pille som er svær at sluge og dypper i chokolade og bilder så folk ind at det de får er et stykke massivt chokolade.

  • 13
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Hvad er prisen på at scanne?
Hvor mange forbrydelser opklares ved hits?
Hvad er prisen for at gemme no hits.
Denne pris skal så dividere med "99"
Dermed har vi en gevinst i lovhåndhævelsen, formodenligt til en billig penge.

Det man så må gøre op med sig selv er om
1. Denne billige lovhåndhævelse kan retfærddiggøre den krænkelse af privatlivet det medfører.
2. Er omfanget af opklaringer stort nok?

Det vil jo være rørende billigt at opklare en forbrydelse for 100 Kr. En hvis det ikke er noget som overhovedet kan ses på den samlede kriminalitetsstatistik, så hænger det jo ikke sammen?

  • 1
  • 0
Thomas Toft

Findes der tal for hvor meget bedre politiet er blevet til at stoppe folk, der kører med "tabte eller stjålne nummerplader, manglende kørekort, afmeldte nummerplader, manglende lovpligtig forsikring eller udeblivelse fra bilsyn" efter at ANPG er blevet taget i brug?

Godt spørgsmål. Der findes vel interne tal fra for før systemet blev taget i brug og fra efter. Sammen med antal hits er det 1. klasses matematik. Personligt har jeg læst tal på at den slags lovovertrædelser du nævner er på vej ud. Altså at det går så hurtigt ned af bakke for f.eks. dem der køre rundt længe med en forkert nummerplade at de snart vil være ikke-eksisterende (eller i hvert fald ville skulle ud i at skifte pladen ret så ofte at det begynder et ligne organiseret kriminalitet). Det er dog ikke noget jeg har et link til, så det må vel tælles som en personlig anekdote.

Noget helt andet er den undskyldning jeg ofte ser folk mener politiet bruger med at "deres tid går på bander og rockere" osv. Det er lidt noget fis da det ikke er Hr. Færdselsbetjent der overvåger og efterforsker den slags. Et hurtigt kig på antal af ansatte i forskellige afdelinger af politiet vil begrave den begmand.

  • 3
  • 0
Henrik Madsen

Noget helt andet er den undskyldning jeg ofte ser folk mener politiet bruger med at "deres tid går på bander og rockere" osv. Det er lidt noget fis da det ikke er Hr. Færdselsbetjent der overvåger og efterforsker den slags. Et hurtigt kig på antal af ansatte i forskellige afdelinger af politiet vil begrave den begmand.

Pjat.

Politiet har overordnet set en økonomisk ramme de skal operere indenfor.

Der vælger politiledelsen så hvilke ting de vil prioritere og man ansætter folk efter disse prioriteter.

Jeg kan forstå at du mener at der er en naturlov som dikterer hvor mange politiet SKAL have ansat i de forskellige afdelinger og at disse ikke kan rykkes fra afdeling til afdeling ?

  • 0
  • 0
Bjørn Damborg Froberg

Kameraer hele vejen langs E45.

Bil x registreret kl. 12:00 ved Aalborg
Bil x registreret igen kl. 13:15 i Horsens

Systemet registrerer dermed automatisk, at bilen de facto har kørt strækningen hurtigere end det kan lade sig gøre inden for den gældende hastighedsgrænse.

Bøde afsendes automatisk.
Ved grov overtrædelse automatisk klip/fratagelse af kørekort og indkaldelse til retssag.

Dét er sgu effektivisering der batter.

Med nok kameraer slipper man jo faktisk helt for fartkontroller. Det skal nok skæppe godt i kassen, som jo er det eneste der betyder noget.

  • 2
  • 1
Henrik Madsen

Kameraer hele vejen langs E45.

Bil x registreret kl. 12:00 ved Aalborg
Bil x registreret igen kl. 13:15 i Horsens

Ja og så med antaget skyldighed ligesom med fotovognene.

Skal nok blive sjovt når nogen ser sig gale på en eller anden og ved at vedkommende kører fra Aalborg til Randers hver dag med start fra Aalborg klokken 07.00

07.30 køres der så forbi et kamera ved Randers med en kopi-nummerplade og vupti en bøde til ejeren som han så selv må bevise ikke er ham.

  • 3
  • 1
Henrik Madsen

Ja selvfølgelig. Det manglede da bare. Man kunne jo også med fordel samkøre registrene og så beskatte folk der bruger motorvejene. Hver borger kan få x antal kilometer på vejnettet årligt, derefter kilometertakst trukket direkte over skatten.
Der er jo ingen grænser.

Nej grænserne er overtrådt så meget at det virker fjollet, overhovedet at tale om grænser.

Jeg forudser at man i fremtiden, hvis der sker en voldtægt til en fest i mit hus, anholder mig og anklager mig for voldtægten. Der SKAL findes en skyldig og er det ikke mig, så er det MIT ansvar at finde den skyldige og få denne til at indrømme.

Gør jeg ikke det, eller vil personen ikke det, så falder straffen tilbage på mig.

Præcist som med fartbøder fra fotovogne.

Men man forstår jo ligesom godt politiet, det var også ALT for svært det det der med at skulle rende og bevise folk's skyld, så ER det alt andet lige, noget nemmere, blot at give ejeren af køretøjet straffen og så selv lade denne ligge og rode med at lege inkasso overfor den person som havde lånt bilen og begik overtrædelsen.

Jeg kan da slet ikke forestille mig at man kan undgå denne situation..... (Altså udover hvis man gjorde sit arbejde ordentligt, standsede den formastelige, identificerede vedkommende og sørgede for at DENNE person fik bøden).

  • 3
  • 1
Henrik Madsen

Nej nej... Det danske politi er kendetegnet ved en høj integritet og .... (host... host)... Kan sgu ikke engang færdiggøre dén sætning..

Det behøver jo ikke engang være politiet, det kan jo også være en korrupt medarbejder hos dataudbyderen.

Se og Hør sagen viser jo at der både findes korrupte medarbejdere der er villige til at sælge data og lyssky købere som er villige til at købe.

Når først de får nok ANPG kameraer op, så vil ugebladene f.eks være interesseret i de data, da de så ved hvor de kendte er.

Terrorister kan hacke systemet og få indblik i at ministeren kører forbi et ANPG kamera hver fredag klokken 14.00 på vej hjem fra arbejde og så gøre klar på ruten, med en bilbombe.

Når engang databasen bliver lækket så alle kan søge i den, så vil der nok også komme en del skilsmisser fordi manden sagde han var i sydby med vennerne, men bilen er ANPG registreret i nordby hvor hende den fikse fra hans arbejde bor. (Misforstå mig ikke, utroskab er ikke ok, men det er ikke ulovligt i den forstand, så det er skidt hvis man misbruger data til det.)

  • 2
  • 0
Henrik Madsen

Kunne ikke være mere enig i dit indlæg...

Data KAN og VIL BLIVE misbrugt...

Ja og så er SE og Hør vinklen måske endda den mindst alvorlige.

Hvad nu når den lokale bøsse-swingerklub ligger i nærheden af politistationen og politibilerne skal der forbi når de skal til og fra stationen.

Så vil man hurtigt kunne danne sig et billede af hvem der kommer på denne klub, ud fra hvilke biler der holder der.

Love er ikke statiske, så måske vi om 10-20 år på demokratisk vis genindfører at homoseksualitet skal være ulovligt. Der findes allerede en stor del af de stemmeberettigede der er religiøse og den slags vil sikkert stemme for sådan en lov.

Så kan den som har magten til den tid, bruge materialet til at gå tilbage og se hvem der er homoseksuelle og så forfølge dem.

Bare et enkelt ikke helt urealistisk eksempel.

Mener det var i Østrig man registrerede religiøst tilhørsforhold i "folkeregistret" så da Hitler invaderede Østrig, var det første hans folk gjorde at beslaglægge "folkeregistret" og så ellers bruge det til at udpege de jøder der skulle forfølges.

Som hovedregel skal man aldrig gemme flere date eller i længere tid end det er STRENGT nødvendigt for at kunne gøre det man skal. Hvis man gemmer data længere tid, så er man enten en tåbe eller også har man en (skjult) dagsorden hvor de data er nødvendigt at gemme i længere tid.

  • 1
  • 1
Bjarne Nielsen

Man kunne jo også med fordel samkøre registrene og så beskatte folk der bruger motorvejene.

Bjørn, jeg synes sådan set, at det kunne være ganske interessant at kigge på både strækningskontrol og roadpricing.

Men jeg kan ikke se, at det skal kobles på ANPG. Systemet er næppe særligt egnet, og jeg ville forvente at vil forholde sig til sikkerheden på en helt anden måde, hvis det var de to førnævnte formål, som man ønskede at forfølge.

Men du leverer da et par glimrende eksempler på formålskred.

  • 3
  • 0
Christian Nobel

(Misforstå mig ikke, utroskab er ikke ok, men det er ikke ulovligt i den forstand, så det er skidt hvis man misbruger data til det.)

Sådan set er troskab en religiøs betragtning, ikke en sekulær - men det afleder stadig nogle interessante betragtninger om hvordan systemet også kunne (mis)bruges hvis stemningen ændrer sig og landet underlægges Sharia lovgivning, eller en stærk katolicisme får sin renæssance.

  • 0
  • 1
Henrik Madsen

Bjørn, jeg synes sådan set, at det kunne være ganske interessant at kigge på både strækningskontrol og roadpricing.

Men jeg kan ikke se, at det skal kobles på ANPG. Systemet er næppe særligt egnet, og jeg ville forvente at vil forholde sig til sikkerheden på en helt anden måde, hvis det var de to førnævnte formål, som man ønskede at forfølge.

Men du leverer da et par glimrende eksempler på formålskred.

Men med roadpricing er man vel logisk set nok, nødt til at gemme data for at kunne "bevise" at nogen har været et bestemt sted i forhold til indkrævning af penge.

Jeg har selv været i Gøteborg et par gange med bil og begge gange har jeg fået et pænt brev om at jeg skulle betale X Kr. for at køre i deres betalingsring-zone.

Man kan jo kun gisne om hvor længe de data ligger der, efter jeg har betalt og dermed erkendt at jeg har været der.

Strækningskontrol laver jo også OCR på nummerplade, ind og ud af zonen og med den løse tilgang til hvad man kan tillade sig, så ville det da næsten være unaturligt at man ikke også lige gemte de data til fremtidig brug.

Idag bliver din nummerplade jo også registreret på storebælt for eksempel så der er også nogle data som sikkert gemmes til "evig tid"

  • 0
  • 0
Denny Christensen

På Fisketorvet i Kbh fotograferes bilen på vej ind, og nr plade bruges ved afgang til at betale for parkering.

Der er ikke på stedet informationer om hvor længe data gemmes, men hvis jeg vil klage over noget for 3 mdr siden har de sikkert stadig info :-)

For mange år siden i Frankrig ved et motorvejs betalingsanlæg så jeg en mand stå ved siden af en Ferrari, rygende på en cigaret og tjekke sit ur.
Hvorfor? Fordi man allerede den gang tog billeder og regnede gennemsnitshastigheden ud på strækningen :-)

  • 0
  • 0
Bjørn Damborg Froberg

Bjørn, jeg synes sådan set, at det kunne være ganske interessant at kigge på både strækningskontrol og roadpricing.

Pointen er at du ikke, synes jeg, kan indføre noget som dette uden at bryde ind i retten til privatliv. Der skal ikke være et register over kørselsadfærd et eller andet sted.

Gevinsten er ikke proportionel med invasionen i borgernes ret til at være fri for statens indblanding i alle aspekter af livet.
En ret som de fleste har solgt billigt ud fra et spinkelt argument omkring "sikkerhed" og i frygt for terror.
Jeg synes kort sagt ikke, at de gevinster vi får ved hverken logning af internetforbrug, vilkårlig videoovervågning på samtlige gader og stræder, adfærdsmålinger, "big data" analyse og et kontantløst samfund hvor både din bank og staten kan se præcist hvad du har brugt dine penge på er den rigtige retning.
Der må og skal være plads til, at man kan være fri for overvågning.

  • 2
  • 0
Bjarne Nielsen

Strækningskontrol laver jo også OCR på nummerplade, ind og ud af zonen og med den løse tilgang til hvad man kan tillade sig, så ville det da næsten være unaturligt at man ikke også lige gemte de data til fremtidig brug.

Nej, netop ikke. Hvis man måler en motorvej over en strækning på 10 km, så behøver man kun at kunne kigge 6 minutter tilbage. Krypter "input" og rul nøgler tilsvarende ... og smid dem helt væk, når de ikke længere skal bruges (hvilket på være tiden imellem rul + behandlingstid + ca. 6 minutter).

Du bliver selvfølgelig nødt til at gemme flere detaljer om dem, som observeres først det ene sted og derefter det andet sted mindre end 6 minutter (eller deromkring) fra hinanden. Men alle andre kan du roligt glemme alt om.

Og dem, som har gjort sig bemærkelsesværdige, behøver man ikke gemme mere om, end det er nok til at overbevise dem (eller en dommer) om, at den er god nok, og ikke længere end til at de har erkendt det. Herefter behøver man ikke gemme anden information end at de er blevet taget med tung fod.

  • 1
  • 0
Henrik Madsen

Nej, netop ikke. Hvis man måler en motorvej over en strækning på 10 km, så behøver man kun at kunne kigge 6 minutter tilbage. Krypter "input" og rul nøgler tilsvarende ... og smid dem helt væk, når de ikke længere skal bruges (hvilket på være tiden imellem rul + behandlingstid + ca. 6 minutter).

Du bliver selvfølgelig nødt til at gemme flere detaljer om dem, som observeres først det ene sted og derefter det andet sted mindre end 6 minutter (eller deromkring) fra hinanden. Men alle andre kan du roligt glemme alt om.

Og dem, som har gjort sig bemærkelsesværdige, behøver man ikke gemme mere om, end det er nok til at overbevise dem (eller en dommer) om, at den er god nok, og ikke længere end til at de har erkendt det. Herefter behøver man ikke gemme anden information end at de er blevet taget med tung fod.

Du har selvfølgelig ret, men hvis det var DET (Kontrol af om der var noget "ulovligt" med bilen)der var formålet med ANPG systemet f.eks så ville man jo aldrig have monteret eet eneste af de faste kameraer.

Det handler simpelthen om at man (igen) har solgt ideen om ANPG til befolkningen som et simpelt automatiseret værktøj til opslag af biler på samme måde som betjenten selv ville kunne gøre det på sin skærm, mens den reelle hensigt har været at lave masseovervågning.

Var det kun til det som det blev solgt til befolkningen til, så ville den smarteste løsning være at bilen downloadede en liste over interessante nummerplader, denne kunne så opdateres med ændringer hver X minutter. Når den så scanner en nummerplade og der ikke er et hit, så glem alt om opslaget og gem ingenting. Er der hit så gem det indtil bilisten er blevet stoppet og forholdt problemet og slet det derefter.

Men desværre er størstedelen af befolkningen enten for dumme til at fatte de mulige faldgruber eller også har de den her latterlige "Hvis man intet har at skjule" holdning, som også udspringer af uvidenhed.

  • 3
  • 0
Christian Nobel

Der må og skal være plads til, at man kan være fri for overvågning.

Jeg vil så omvendt sige, at en vis overvågning af hvad storbankerne render rundt og laver vist er ret så påkrævet - det har så heller ikke så meget med privatliv at gøre.

Men det er skræmmende at småfolk bliver overvåget i hoved og røv, mens de rigtig kriminelle (banker, populitikere mv.) kan etablere et tag selv bord af ufattelige dimensioner.

  • 1
  • 1
Bjarne Nielsen

Men det er skræmmende at småfolk bliver overvåget i hoved og røv, mens de rigtig kriminelle (banker, populitikere mv.) kan etablere et tag selv bord af ufattelige dimensioner.

Jeg tror at det er nogenlunde samme hjertesuk, som kommer i The Guardian: https://www.theguardian.com/us-news/2018/oct/19/billionaires-wealth-rich...
Tilsæt selv passende mængde kildekritik.

Jeg vil så omvendt sige, at en vis overvågning af ...

Nemlig (og jeg ser at Bjørn også er med) - og derfor skelnes der også om udifferentieret overvågning vs. målrettet overvågning - og om proportionalitetsovervejelser, når man skal være præcis. Og udgangspunktet må være "Bjørns lov":

Der må og skal være plads til, at man kan være fri for overvågning.

På mange måder gælder mønsteret i Lincolns ord om "nogle hele tiden, og alle i nogen tid, men aldrig alle hele tiden".

Så hvis man vil overvåge alle, så skal det dæleme være i kort tid, og med en rigtig god grund.
Og hvis man vil overvåge hele tiden, så skal det dæleme være ganske få, og med en rigtig god grund.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere