Politibetjente i login-mareridt: Skal logge på 7 systemer mange gange dagligt

Danske betjente skal logge ind mange gange om dagen i syv forskellige systemer, der ikke taler sammen. Det giver grå hår i hovedet, ligesom en e-mail-politik, der ikke tillader vedhæftede filer.

Politiet er nu gået i gang med så småt at implementere det nye system Polsag, der skal afløse det forældede Polsas ? efter mange forsinkelser og fordyrelser.

Men selv når Polsag er blevet kørt ind, vil der være lang vej igen, før Politiet kan prale af at have en moderne og brugervenlig it-løsning. Betjente skal nemlig bruge et væld af forskellige systemer, som er indført gennem årene uden en overordnet plan, og som derfor ikke taler sammen.

Det fortæller magasinet Dansk Politi, som udgives af betjentenes fagforening Politiforbundet.

Blandt de helt konkrete problemer, som får betjentene til at knurre, er manglen på en single sign-on-løsning. En betjent skal logge ind i syv forskellige systemer, og om morgenen er der ofte lange ventetider undervejs, fordi der ikke er nok kapacitet til denne spidsbelastning.

Bliver et system ikke brugt i 10 minutter, bliver betjenten af sikkerhedshensyn logget af og skal logge på igen. Og da kodeordene skal skiftes hver tredje måned, og ikke må genbruges i mange år, kan det give problemer.

Især hvis en betjent taster forkert tre gange på en nattevagt. Så er det nemlig ikke muligt at få låst adgangen til systemerne op før næste morgen, hvor it-folkene møder igen.

Sikkerheden omkring e-mails er også skruet sammen på en måde, der dagligt volder problemer.

For at undgå malware bliver e-mails med vedhæftninger blokeret, hvilket for eksempel udelukker e-mails, hvor der indgår et logo i signaturen. Internt kan betjentene heller ikke sende filer rundt, der skal bruges i opklaringen af en sag, for eksempel billedfiler eller regneark.

»Så får vedkommende besked om, at der er en e-mail, der ikke kan leveres, og så skal de kontakte it-afdelingen for at få den igennem. Det er et kæmpe problem. Vi forsøger at få folk til at bede om filerne på en cd-rom eller et USB-stik. Så skal de have den tilsendt eller selv hente den,« siger Anders Kirkhoff, afsnitsleder for It- og Tele på Næstved Politigård, til Dansk Politi.

It-chef for Rigspolitiet Ole Sørensen forklarer til Dansk Politi, at det er en stor opgave at ændre på disse problemer, da it-strategien hos Politiet i mange år var ikke-eksisterende, og indkøb og udvikling af systemerne ikke blev koordineret.

Der bliver arbejdet på en ny sikkerhedsmodel for e-mail, mens der ikke er penge til at gå videre med en single sign-on-løsning lige nu, forklarer han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jørgen Larsen

Jeg havde aldrig tænkt over det men lavede da lige en hurtig optælling. Netværk, div. terminalservere, mail, cms, 4x backoffice, betalingssystem, bilagsgodkendelse, Google Aps plus nogle sociale netværk. Cirka 20 forskellige login i løbet af en dag som repeteres ved inaktivitet.

  • 0
  • 0
#3 Michael N. Jensen

Det virker da helt idiotisk dumt, at spære for vedhæftede filer, og så bede om at folk sender det på cdrom/usb stick istedet, hvis der er malware i filerne, er problemet da ligeså stort om det kommer ind via email eller på et fysisk medie.

Har de overhovedet ikke hørt om man kan sætte mailserverne til at skanne mailsne før de bliver leveret til en bruger?

  • 0
  • 0
#5 Jan Nyboe

Hvorfor skal offentlige institutioner bruge ressourcer på at genopfinde noget der eksisterer i forvejen?? Hvori ligger problemet med at anvende en almindelig e-mail software? Det fungerer fint i de firmaer jeg kender og har korresponderet med. God IT disciplin og ordentlig viruskontrol og firewall så kører det da for hulen. Det er sgi da mega spild af skattekroner og arbejdstid. Jan

  • 0
  • 0
#6 karsten andersen

hvad med foreløbige 4 dages nedbrud på en arbejdsplads med små 300 medarbejdere - hvor intet kan anvendes - pga. forældede servere - 300 x 4 arbejdsdage + de privatansatte, der foreløbig 2 nætter har siddet og pillet ved en gammel server - det er virkelighed på en politiarbejdsplads og nok ikke engang den værste

  • 0
  • 0
#9 Henrik Kromann

Måske kunne man bruge erfaringer andre i den offentlige sektor har gjort sig - fx. http://www.version2.dk/artikel/17939-vmware-virtualisering-redder-koeben... - uden at jeg iøvrigt skal kloge mig på om den vil virke i politiets systemkompleks. Og med hensyn til vedhæftede filer, kunne man jo komme om ved det - i hvert fald internt - ved at sende links til (fælles) filer. Men igen; jeg kender ikke polities it-situation - det er nok ikke så let i det set-up man har valgt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere