Pokemon Go bruger overraskende lidt data - men det kan ændre sig

Oversigt afslører voldsom forskel i dataforbrug på forskellige udbredte internettjenester.

Pokemon Go bruger som et gennemsnit kun en tiendedel så meget data pr. time som Facebook. Det viser en oversigt over forskellige internettjenesters dataforbrug pr. time, som websitet Samlino har udarbejdet.

Pokemon Gos lave forbrug skyldes, at spillet alene løbende skal hente en GPS-position ned til smartphonen og ikke engang har brug for information om andre spillere. Ved et PokeStop bliver der dog hentet et lille billede.

Til sammenligning er det helt almindeligt for Facebook-brugere brugere at hente masser af billeder og videoer ned med et stort dataforbrug pr. time til følge.

Klik på illustrationen for at få en mere tydelig udgave Illustration: Samlino.dk

Oversigten bekræfter, at den enkelte internetbrugers dataforbrug til er en vis grad er uforudsigeligt, fordi han eller hun den ene uge kan være optaget af at streame film over Netflix i HD - med et forbrug på flere hundrede MB pr. time - mens man den næste uge farter rundt i landskabet efter Pokemon Go-figurer med et marginalt forbrug til følge.

Det ændrer dog ikke på, at vores dataforbrug generelt er stigende. Version2 omtalte i juli, at ifølge Energistyrelsen er databrug via mobilt bredbånd 14-doblet over de seneste fem år.

Læs også: Dataforbrug eksploderer, men teleselskabers omsætning falder: Det er en spildt mulighed

Og det skyldes netop, at vi streamer film og musik i en stadigt højere kvalitet, påpeger Mads Darø Kristensen, som er Senior Software Architect og PhD på Interactive Spaces Lab, Alexandra Insituttet.

»Filmtjenesterne tilpasser sig oven i købet til at æde al den båndbredde, som du har,« siger han.

Men dataforbruget også for de mindre forslugne tjenester kan vokse endnu mere, hvis de udvikles til at være i fuldt vigør, også når telefonen er i dvale.

»I dag modtager en smartphone i dvale kun en notifikation på Facebook om nyt indhold, men ikke selve indholdet. Derfor er forbruget ikke særlig stort i dvaletilstand. Men det kunne sagtens designes anderledes,« siger Mads Darø Kristensen.

»Forestiller man sig, at man kunne enable Pokemon Go til at lede efter figurer, mens man bare bevægede sig omkring, og du fik en advarsel, når du kom forbi en Pokemon-figur, ville dataforbruget også her vokse markant,« påpeger senior softwarearkitekten:

»Det kunne faktisk få vores dataforbrug til at eksplodere endnu mere.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Morten Hansen

Afhængig af valgt kvalitet "koster" Netflix følgende data i timen (op til): 0.3GB (Low), 0.7GB(Medium), 3GB(High) & 7GB("4K"). Man kan selv vælge indstillingen for sin konto, hvilket er en stor fordel hvis man skal på ferie og helst ikke vil brænde hele budgettet.

  • 0
  • 0
#2 Palle Jensen

Nu skriver www.samlino.dk jo at Netflix bruger 400 MB på halvanden times film. Som pendler bruger jeg lang tid i tog hver morgen, cirka halvanden time. 40025=10.0002=20.000 MBer cirka det mit månedlige forbrug er. Med Plenti som jo giver fri data er det intet problem!

Jeg vil opfordrer alle der bruger meget 4G til at skifte til Plenti, ganske enkelt fordi at det giver mulighed for fx at se Netflix hver dag i toget.

Men jeg har et spørgsmål til Morten Hansen, hvor han får tallene fra? Jeg holder af naturlige årsager ikke styr på mit dataforbrug, så jeg ved ikke hvad Netflix bruger, men jeg vil da gerne se en kilde på det!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere