Pokemon Go-bagmand om serverpres: Vi var ikke klar til det der skete

Virksomheden bag super-succesen Pokemon Go har kæmpet for at holde serverne oppe under presset fra millioner af spillere.

Spilvirksomheden Niantic, der står bag det ekstremt populære Pokemon Go, var ikke forberedt på den enorme opmærksomhed, som spillet har fået. Det fortæller Niantic-chef, John Hanke, der i går gæstede San Diego Comic-Con.

»Vi var ikke klar til det der sket. Det var surrealistisk for mig,« siger han til 6.000 fremmødte fans.

»Vi måtte tilføje en række nye servere, og derefter fikse en række bugs, som opstod efterfølgende,« forklarer John Hanke om de mange serverproblemer, der har plaget spillet.

Læs også: Kommentar: Derfor er Pokémon Go ikke masseovervågning

Siden lanceringen er app-spillet blevet den største mobilspil i USA nogensinde. I Japan, hvor spillet blev frigivet denne weekend, blev spillet downloadet 1,3 millioner gange - på tre timer.

Men trods for den enorme succes, var spillet knap færdig, da det blev lanceret. For eksempel fremstod tre in-game karakterer - lederne af de tre forskellige Pokemon-hold - kun som silhuetter. Og med en historisk stor app-succes, kommer nye funktioner altså i anden række, fortæller John Hanke.

»I skal ikke blive for spændte. Vi er nødt til først at sørge for, at serverne holder.«

Forventer det kører i årevis

Når den del af den basale infrastruktur er på plads, skal Niantic forsøge at holde på den enorme spillerbase med et spil, der endnu har et relativt begrænset gameplay. Og Niantic vil knokle for at spillet ikke skal dø sammen med hypen, forsikrer John Hanke.

»Vi betragter det som en MMO (Massive Multiplayer Online red.) og vi forventer, at det kører i årevise. Vi vil blive ved med at investere i det og blive ved med at tilføje nye funktioner og nye pokemons.«

Læs også: Pokémon Go kæmper med serverproblemer trods Googles sky

Særligt den sidste del - nye funktioner og pokemons - har haft fanskarens interesse - også til San Diego Comic-Con, hvor fremmødte pumpede John Hanke for svar på, hvad der skal tilføjes spiluniverset.

»Vi arbejder på, at PokeStops skal udvides med objekter, der kan skifte funktionaliteten i et PokeStop,« afslørede John Hanke.

Bytte Pokemons

Pokemon Go-spillere kan i dag udstyre et PokeStop med en såkaldt lure, der tilstrækker Pokemons til et specifikt sted. I kommende opdateringer kan den funktion blive udvidet, så forskellige objekter giver et PokeStop forskellige egenskaber - for eksempel ved at gøre det til et hospital for Pokemons, der har været i kamp.

Muligheder for at bytte Pokemons med andre spillere og træne sine egne er på to-do-listen hos Niantic. Spilfirmaet overvejer desuden at gøre det muligt at avle Pokemons.

Læs også: Pokémons fra hele verden kan fanges med GPS snyd

Trods spørgsmål fra fans var John Hanke ikke i stand til at komme med en dato på, hvornår Pokemon-jægere kan forvente nye features.

»Jeg har ingen dato til dig. Vi arbejder rigtig hårdt på at holde serverne kørende, men det kommer til at tage lidt længere tid.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize