Pokemon-firma blokerer for tredjepartsudviklere: Data-scrapere sender serverne i knæ

Hjælpe-apps til Pokemon Go giver et ekstra stort pres på serverne, og derfor lukker virksomheden bag spillet nu for tredjepartsprogrammerne.

App-monsteret Pokemon Go er nær blevet løbet over ende af sin egen succes. Den eksplosive brugerbase har på den lille måned, spillet har eksisteret, lagt et konstant pres på spillets servere - langt mere, end spilvirksomheden Niantic i første ombæring forventede.

»Vi var ikke klar til det, der er sket. Det var surrealistisk for mig,« sagde Niantic-chefen, John Hanke, i sidste uge ved San Diego Comic-Con.

Læs også: Pokemon Go-bagmand om serverpres: Vi var ikke klar til det der skete

Det har dog ikke kun været Pokemon-hungrende fans, der har tæret på serverkapaciteten. I slipstrømmen på Pokemons Gos rekordsucces er der opstået et væld af tredjepartsapplikationer, som brugere kan anvende til at identificere pokemons, og hvor de kan fanges.

Presset fra tredjepartsapplikationerne blev tidligere på ugen så stort, at Niantic valgte at blokere for programmerne, der suger data fra Pokemon Go, forklarer virksomheden i en blog.

Læs også: Pokemon-firma sagsøges for at placere virtuelle monstre på privat grund

Det er ikke klart, hvordan spillet lukker uvedkommende ude af serverne, påpeger CNET. På flere Reddit-brugere lyder det til, at man mener blokeringen sker på IP-adresser. Andre nævner en ny flaskehals på forespørgsler til serveren, så man kun kan spørge om Pokemons placeringer hvert 5. sekund.

Læs også: Kommentar: Derfor er Pokémon Go ikke masseovervågning

Uanset de tekniske midler falder beslutningen ikke i god jord hos spillere, der har suppleret den originale app med tjenester som Pokevision. Flere har ifølge CNET nu bedt Apples App Store om pengene tilbage.

Imellemtiden forsvarer John Hanke og Niantic beslutningen - blandt andet med henvisning til en graf, der viser brug af serverressourcer før og efter blokeringen. Grafen er ikke nummereret, men giver indtryk af, at trafikken er faldet med to tredjedele.

Illustration: Niantic Inc

‘Disse tilsyneladende uskyldige sider og apps skader faktisk vores evne til at levere spillet til nye og eksisterende spillere,’ skriver Niantic i en blog.

Læs også: Apples App Store sætter omsætningsrekord i Pokemon-slipstrøm

Foruden tekniske blokeringer tyer Niantic til juridiske trusler. I et brev til GitHub-brugeren Mila432 understreger spilfirmaet, at brugerens hjemmebryggede API bryder med den såkaldte Computer Fraud and Abuse Act. API'en gjorde det muligt at snyde spillet ved at lade en bot spille Pokemon Go, skriver The Verge.

Pokemon Go er netop blevet lanceret i Sydamerika - forsinket på grund af tredjepartsudvikleres ‘aggressive forsøg’ på at ‘tilgå vores servere uden for Pokemon GO-spillet,’ skriver spilfirmaet endvidere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Snyd og Svindel er vel også "ulovligt" og træs i Pokemon som i Ludo og Counter Strike.
Så hvis man skriver at brug af alle 3parts programmer er ulovligt og snyd, så er man over det. Man må så til gengæld, flytte de funktioner som mangles ind i spillet. Så der ikke er tåbeligheder, og det bliver nemmere at spille.

Som med Quests i WOW, som var særdeles vanskeligt i starten.
Eller som forskellen på WOT og AW.

  • 4
  • 0
Morten Saxov

De skal vel kun flytte de funktioner ind i spillet som de ønsker. Nu nævner du CS som eksempel, og mig bekendt har de endnu ikke lagt wallhack ind i spillet, selv om der har været 3rd party programmer til det siden starten.

  • 1
  • 0
Kasper Hansen

Det er da i højeste grad i spillets ånd at du kan jagte pokemons. Efter de seneste ændringer fra Niantic - sammenfaldende med deres API ændring - er der ingen måde overhovedet at spore Pokemons in-game. Dermed bliver det fuldstændigt tilfældigt og det eneste "spil" der er bliver at vandre tilfældigt rundt.

Det er meget sørgeligt at Niantic har lavet denne API ændring før de har fikset deres spil således at der er en in-game måde at jagte pokemons. For alle vil gerne af med bots, men ved at blokere de reelt uundværlige mapping tjenester har de sikret to ting:
1) En masse spillere stopper med at spille fordi der nu kun er tilfældig vandren tilbage og
2) Deres nye API sikkerhed VIL blive hacket fordi så mange (intelligente) mennesker har en interesse deri og de ikke kan komme udenom "trusted client" problematikken. Havde de venter til de kun pissede bot brugerne af ville interessen for at reverse engineere deres nye API være meget lav.

  • 0
  • 0
Bent Jensen
Og en historie fra det virkelige liv. Fra en af mine venner.

Hvis jeg siger POKEMON GO, er du så en af dem der allerede er på vej videre? Prøv alligevel at læse videre. Måske bliver du lidt klogere--

Det er ingen hemmelighed at mine børn, som så mange andre, er blevet grebet af Pokemon Go. De er VILDE med det.

Idag har jeg været rundt med dem, og på afstand har jeg været tilskuer til et fantastisk socialt fænomen. Vi mødte mange børn på vores vej. RIGTIG MANGE. Først mødte vi to drenge som sad midt på en græsplæne. Straks da vi kom derhen begyndte mine drenge og de to andre drenge, at tale sammen. Alle barierer var væk. Generthed, aldersforskelle....alt var som forduftet. Der var øjeblikkelig kontakt. Denne oplevelse fortsatte. Ved samtlige stop var der børn der talte sammen og hyggede sig, grinede, udvekslede viden og delte erfaringer.

Vi brugte ca. 3 timer, og under hele turen, blev der snakket engelsk, der blev regnet hovedregning, der blev søgt supplerende viden over WWW, oftest af alt blev der socialiseret på tværs af eksisterende venskaber. IKKE via en chatfunktion hvor man kunne gemme sig bag en virtuel profil, næhh....helt oldschool ansigt til ansigt, og i øjenhøjde. (Behøver vel ikke at uddybe, at samtalerne imellem børnene var helt blottet for nedladende, dumsmarte og stødende bemærkninger, som man ofte møder her på FB)

Hele seancen udspillede sig over et meget lille areal, men alligevel fik vi tilbagelagt over 5 km. Drengene sikkert mere, da de ofte løb frem og tilbage når rygtet om en spændende pokemon var blevet spottet spredte sig. Gruppen af børn var som en samlet organisme som bevægede sig i flok frem og tilbage, mellem udvalgte og tilfældige områder. Lidt ligesom en fiskestime der bevæger sig kollektivt. Af og til splittede grupperne op i mindre grupper, for igen at mødes og gentage.

Jeg er far til 4, og jeg er uddannet pædagog og har over 20 års erfaring med både "normale" børn, og børn og unge med "særlige" udfordringer. Gennemgribende udviklingsforstyrrelser, fysiske og psykiske handicap, psykiatriske udfordringer, omsorgssvigt, overgreb, misbrug osv. Uden at udråbe mig selv til ekspert har jeg trods alt en meget bred erfaring med mennesker.

Al den erfaring havde jeg ikke brug for at trække på idag. Det gav sig selv. Børnene var børn af 2016, og de legede. Tøndebånd og dåser var vel og mærket skiftet ud med smartphones. Men børnene legede og hyggede sig. De cyklede og løb, de grinedede, og mest af alt trænede de sociale færdigheder såsom tolerance, empati, indbyrdes konkurrence, tålmodighed, at give plads, at inkludere, forskellighed, fællesskab. De var sunde børn med 2016-interesser.

Så næste gang du ser et barn (eller voksen for den sags skyld...jeg deltog selv, og fik da et blik eller to fra "rigtige" voksne--)med en smartphone koblet til en powerbank, så døm ikke på forhånd.

POKEMON GO er bare et nyt "fælles tredie" som knytter mennesker sammen--

Og btw, mine drenge har gået og cyklet over 70 km udenfor, og det kan de dokumentere! Hvor langt har du bevæget dig i den sidste uges tid
  • 8
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere