Pinligt: Hver 4. myndighed blæser på handicappedes net-behov

25 procent af myndighedernes hjemmesider lever endnu ikke op til kravene om webtilgængelighed. IT- og Telestyrelsen er magtesløs.

Hjemmesiderne hos én ud af fire myndigheder lever ikke op til kravene om at være særligt tilgængelige for blinde, hørehæmmede og andre handicappede.

Og IT- og Telestyrelsen kan intet stille op for at banke myndighederne på plads.

Det viser en ny rapport fra IT- og Telestyrelsen, der beskriver myndighedernes arbejde med webtilgængelighed. Rapporten offentliggøres i dag.

Den viser blandt andet, at en fjerdedel af myndighederne har for ringe kendskab til de såkaldte WCAG-krav, der beskriver standarden for webtilgængelighed, til overhovedet at kunne anvende dem.

Dette billede lever op til rapportens konklusion om, at den grundlæggende forudsætning for at myndighederne får gjort indholdet på hjemmesiderne tilstrækkelig tilgængelige, er, at de kender til kravene.

Flere ved nemlig ikke, hvad de betyder i praksis.

»Forståelsen af kravene kræver en praktisk forståelse af dem. Nogle har den fejlagtige opfattelse, at det kun drejer sig om god basal kommunikation,« siger Thomas Frandzen, der er koordinator ved IT- og Telestyrelsen, til Version2.

Det har været et krav for myndighederne at leve op til retningslinjerne siden regeringen, Danske Regioner og KL indgik aftalen samtidig med at man indførte bestemmelsen om obligatoriske åbne standarder i den offentlige sektor.

WCAG-kravene, mere specifikt det nu aktuelle WCAG 2.0 niveau AA, beskriver et sæt internationale retningslinjer for hvordan virksomheder og myndigheder gør deres hjemmesider universelt anvendelige.

Det vil blandt andet sige, at indholdet på myndighedernes hjemmesider skal være tilgængelige for mennesker med forskellige typer handicap.

Om det så er personer med synsforstyrrelser eller hørenedsættelser, så skal myndighederne kommunikere deres informationer, så de når så bredt ud i befolkningen som muligt.

Det indebærer blandt andet at dokumenter, der ikke er gjort tilgængelige på sitet som HTML-tekst via et CMS-system, skal være søgbare.

Her har man stået med en større udfordring, da PDF-dokumenter kan oprettes både ud fra indskannede dokumenter, der ikke er søgbare, og ved at konvertere direkte fra et tekstdokument.

Konverteringsprocessen er i midlertidig også et problem for nogle, da det ikke er alle værktøjer, der sørger for at få de rigtige opmærkninger med over i PDF'en. Derfor kan det være nødvendigt at rettet det i PDF-editoren Acrobat Reader Pro ? en proces der både er dyr på grund af softwaren og omstændelig.

Hvis myndigheden benytter sig af videoer på hjemmesiden, er det desuden et krav, at de skal være tekstede med en ekstern tekstningsfil, og baserer hjemmesiden sig i høj grad på videoformattet, skal der være synstolkning.

Gummiaftale

Ifølge rapporten har flere myndigheder enten ikke været opmærksomme på kravene til brugen af video, fordi de ikke har sat sig tilstrækkeligt ind i WCAG-retningslinjerne, eller også har man blot undgået kravene ved at linke til eksterne videoer på Youtube.

Men IT- og Telestyrelsen har i midlertidig ikke mulighed for at gribe ind over for de 25 procent af myndighederne, der endnu ikke har fået sat sving i tilgængelighedsarbejdet.

»Aftalen giver os ikke hjemmel til at lave sanktioner over for dem,« siger kontorchef Michael Back Petersen fra IT- og Telestyrelsen.

Desuden giver aftalen myndighederne mulighed for at fravige fra kravene, hvis de for eksempel ville komme til at stå i vejen for vigtige funktioner på hjemmesiden.

Blandt lyspunkterne i rapporten stod det dog klart, at hvis medarbejderne i myndigheden fik kendskab til de problemer, som handicappede personer oplevede på deres hjemmeside, så var man langt mere motiveret til at arbejde med at få skabt mere webtilgængelighed.

»En pointe fra best practice-myndighederne er, at webtilgængelighed øges, hvis medarbejderne interagerer med personer med funktionsnedsættelse. Dermed opnår medarbejderne en forståelse af, at personer med fukntionsnedsættelser bruger it-løsninger midst lige så meget som andre borgere,« pointeres der i rapporten.

Rapporten fra IT- og Telestyrelsen, der går under navnet 'Rapport om myndighedernes arbejde med webtilgængelighed', bliver udgivet i dag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere