Piloter kæmpede imod Surface 2 i cockpittet

Deltas valg af Microsoft Surface 2 som elektronisk flyvetaske ærgrer piloterne, der hellere ville have iPads. Faktisk er Surface 2 ikke engang godkendt til brug i cockpittet.

Piloterne hos flyselskabet Delta var overraskede, da firmaet tidligere på måneden indgik en aftale med Microsoft om at erstatte papirnusseriet i cockpittet med Surface 2-tablets. En pilot fortæller nemlig AppleInsider, at de ellers 'kæmpede hårdt', for at flyselskabet i stedet skulle vælge Apples iPad.

Piloterne hos Delta beskylder selskabet for, at valget af Surface er et pengespørgsmål og at selskabets it-folk traditionelt set er kendt for at være 'i seng' med Microsoft.

En aftale med Apple lå da umiddelbart også lige til højrebenet. Tilbage i 2011 testede selskabet nemlig muligheden for, at iPads kunne fungere som en såkaldt elektronisk flight bag, der skulle overtage de mange og tunge fysiske flydokumenter.

Læs også: Tablet-krig i cockpittet: Surface 2 udfordrer iPad og Android-tablets i duel om luftherredømmet

Og så sent som i 2012 indkøbte flyselskabet 4.500 iPads til sine restauranter i de amerikanske lufthavne.

Aftalen om at bruge Microsofts Surface 2 som elektronisk flight bag, EFB, vækker desuden opsigt, da tabletten endnu ikke er blevet godkendt til formålet af den amerikanske luftfartsmyndighed, Federal Aviation Administration, FAA.

Det blev iPad’en derimod tilbage i 2011, hvor American Airlines tidligere i år indførte Apples tablet som EFB i en aftale på 8.000 enheder.

Microsofts Surface 2 skal altså først igennem en udførlig godkendelsesproces hos FAA, inden Delta kan bruge tabletten som EFB. En proces, der altså først ventes at være i mål i indeværende år.

Delta forventer, at digitaliseringen af de fysiske flydokumenter vil spare selskabet for 13 millioner dollars om året. En besparelse, som altså må lade vente på sig indtil Surface-tabletten får sin godkendelse.

Rettet 12.36: Den omtalte godkendelsesproces forventes tilendebragt i indeværende år - og ikke først om to år, som det tidligere har fremgået af artiklen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (28)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Venligst Slet Min Bruger

Selvfølgelig tager det ikke to år.

"Delta expects to receive approval from the FAA to use the tablets during all phases of flight next year. That approval will follow an extensive testing period onboard the Boeing 757 and Boeing 767. Approvals for all fleet types are expected by the end of the year.""

  • 3
  • 1
Bruno Andersen
  • 0
  • 1
s_ mejlhede

Selvfølgelig tager det ikke to år.


Som med IC4 togene, de er snart på skinner.

Tror at skriver mente at det var risikabel at satte så meget på en ny teknologi, som ikke er godkendt, når der står en anden hyllevare, lige ved siden af som er godkendt.
Efter planen kan de være godkendt i slutning af året, men hvis det er et eller andet der går kuk i, så kan det nemt tage betydelig længere tid.
Og hvis det tager længere tid, så er den godkendt model ude af produktion og model og OS version kan ikke længere købes, også er det forfra med godkendelser.

Det ligener mere at MS har givet penge for at Delta vil bruge deres enhed, for at bruge reklameværdien til at sælge systemet. At det så kan blive dyrt for Delta i den sidste ende er noget andet.

Det kan også blive dyrt for MS, hvis de ikke bliver godkendt: surface heller ikke gode nok til fly :-) Så det skal nok ske, da prisen for andet er for høj.

  • 8
  • 2
Bruno Andersen

"altid"

Jeg tror, jeg forstår dit budskab "hvorfor altid vælge det samme?". Man kan også spørge hvorfor vælge anderledes?

Nu kender jeg ikke detaljerne i casen (de er vist ikke offentlige), men hvis piloterne ønsker iPads, hvorfor så ikke tage hensyn til det?

  • 5
  • 5
Morten K. Thomsen

"Delta expects to receive approval from the FAA to use the tablets during all phases of flight next year. That approval will follow an extensive testing period onboard the Boeing 757 and Boeing 767. Approvals for all fleet types are expected by the end of the year."

Version2 havde i første omgang tolket ”by the end of the year” i ovenstående citat som en reference til ”next year”. Microsoft har nu i en mail til Version2 slået fast, at godkendelsen ventes i indeværende år - og altså ikke først om to år, som det tidligere har fremgået af artiklen.

Beklager forvirringen.

Vh Morten, Version2.

  • 2
  • 0
martin nyhjem

Jo flere udbydere der er af et produkt, jo billigere bliver det for os forbrugere, hvilket er godt :)
En anden ting. Som du selv siger kender vi ikke detaljerne, men for de flyselskaber jeg har arbejdet for, var næsten alle programmer og servere Windows basserede. Hvis dette også gælder for Delta, så vil det formentlig være noget billigere i software blot at kunne installere det de allerede har, i stedet for at skulle udvikle noget nyt som virker til ipad. Det samme gælder fremtidige udviklingsomkostninger. Hvis deres programmer normalt kører på Windows, skal de ikke gøre mere hvis de vælger surface, men vælger de i stedet ipad, skal der laves to versioner hver gang de opdatere noget, og dette vil være dyrere for dem.
Det kunne nemt tænkes at dette har været med i deres overvejelser :)

  • 3
  • 1
Michael N. Jensen

Softwaren findes til begge tablets:
http://ww1.jeppesen.com/aviation/products/flitedeck-pro/index.jsp

Hvis det eneste de skal køre, er et fullscreen app, er det vil lidt ligemeget hvad valget falder på.

Så er nok mere interessant med MDM/skærm størelse/etc.

Har personligt både en ipad4 og en surface 1 rt, begge er fine tablets, men ville nok personligt vælge ipad'en, da jeg synes den holder langt bedre på batteri, hvilket nok vil være at foretrække hvis der skulle ske noget med laderen undervejs.

  • 5
  • 2
Peter Stricker

Hvis deres programmer normalt kører på Windows, skal de ikke gøre mere hvis de vælger surface, men vælger de i stedet ipad, skal der laves to versioner hver gang de opdatere noget, og dette vil være dyrere for dem.


Læg mærke til at det drejer sig om Surface 2, ikke Surface 2 Pro.

Men som passager ville jeg da også være mest tryg ved, at de vælger Surface 2 frem for iPad. Så sidder de ikke og bruger den som underholdning i de 6-7 timer, hvor de bare skal sidde og kigge ud af vinduet.

  • 7
  • 7
Bjarne B. Jensen

Som jeg kender MS produkterne skal der modificeres endog ret meget i præsentationen. Inflight er det under ingen omstændigheder acceptabelt med den strøm af ligegyldige OS-specifikke meddelelser der konstant vælter frem på skærmen.
Og så er dimsen for stor! Jeg har selv medbragt min Samsung Slate 7 flere gange og leget med ideen om at montere den som EFB - men den er for stor og vil uværgerligt medføre "kollisioner" under arbejdet i cockpittet (Boeing 767).
PS: Min Slate 7 køre kun W7 een gang om måneden, resten af tiden er det Ubuntu ;)

  • 8
  • 4
Michael N. Jensen

Inflight er det under ingen omstændigheder acceptabelt med den strøm af ligegyldige OS-specifikke meddelelser der konstant vælter frem på skærmen.

Har du rent faktisk prøvet en Surface RT?, kan slet ikke nikke genkendende til det, RT opfører sig mere som iOS end som alm. windows så længe du kører "Metro" apps, som er det de skal køre. (som jeg skrev overfor ville jeg dog have valgt ipad af andre årsager).

  • 3
  • 2
s_ mejlhede

Pointen er synes jeg stadig i valg af enhed er

  1. Vi har noget der er godkendt, og vi kan købe og bruge nu.
  2. Har noget der måske bliver godkendt, og som måske kan bruges om xxx antal måneder.

Alle de andre for og imod som at @Peter Stricker mener at Ipad er bedst til underholdning, er ret lige meget hvis enheden virker og er godkendt til det den skal. Den skal jo ikke tale/arbejde sammen med andet software, dette kunne måske blive ry problem i godkendelse, med hensyn til virus og sikkerhed

Men som indkøber ved Delta vil jeg.

  1. Vælge at købe 1 nu.
  2. Vente med at udmelde noget som helst og vente til 2 er godkendt, også købe den bagefter.

Lige som DSB, i bagklogeskabens lys, selv om der var MANGE advarsler på købs tidspunktet, skulle have sagt at IV4 tog blev betalt når de var leveret og godkendt, inden for den aftalt frist. MS har om ikke andet ,bevist gang på gang at deres release datoer ikke alt tid er faste.
Nogen gange LANGT ude i fremtiden.

  • 3
  • 3
Venligst Slet Min Bruger
  • 1
  • 8
Bjarne B. Jensen

Nej, jeg kender ikke Surface og udtaler mig alene på baggrund af erfaringer med dimensionerne (= min Slate 7), en XP baseret EFB vi testede for mere end 10 år siden og jævnlige sammenstød med forskellige vindåzer. I den forbindelse får jeg bare nervøse trækninger når iOS bliver nævnt - vi har fået lodret order på IKKE at opgradere vores cockpit iPads fordi der er store problemer med iOS7.

  • 7
  • 3
Jesper Hansen

Imponerende nok at du på baggrund af noget helt andet og uden erfaring med Surface/Windows RT, kan konkludere at Windows RT ikke vil fungere.
Men sådan er det jo altid herinde - uanset om man har ret eller ej får man thumbs up for at svine MS til :)

  • 3
  • 8
Bjarne B. Jensen

Nå da....men jeg prøver da gerne på en anden måde:
I et Boeing 767 cockpit (min arbejdsplads) har jeg flere gange forsøgt at finde plads til en tablet af næsten samme fysiske dimensioner som en Surface ( min Slate 7 er 19 mm bredere hhv. 10 mm højere end Surface). Den er for stor.
Jeg har også de sidste par år forsøgt at finde en egnet plads til en iPad anvendt som EFB - den er også for stor.
iPad, Slate 7 og Surface brillierer alle med en nyttesløs 20-30 mm bred ramme af skærmen. Ingen (!) af de til formålet konstruerede EFB'er spilder så meget plads.
I forvejen er der ikke for meget plads. Eftermonterede faste EFB'er kræver ombygning af sidewall monteret grej som ilt og smokegoggles eller helt nye designs af beslag på sidevinduerne..
Off-the-shelf tablets forbliver en billig løsning på et operativt problem som vokser med den løbende digitaliseringen af krævede data og mængden af hovsa'er og anden sjusk som lige skal fixes ved først kommende lejlighed.

Du har ret, jeg kender ikke Windows RT. Men jeg har hands-on oplevet MS-DOS, Win3, ME, XP, NT og W7. Derfor skrev jeg:

"Som jeg kender MS produkterne skal der modificeres endog ret meget i præsentationen. Inflight er det under ingen omstændigheder acceptabelt med den strøm af ligegyldige OS-specifikke meddelelser der konstant vælter frem på skærmen."

Jeg har arbejdet flere år med quality assurance her i branchen og de sidste 5 med navigationsdata og dokumentation. Vi har metervis af dokumenter med specifikationer og krav. Alligevel ser vi gang på gang at leverandørene ikke leverer til specs. Og nu vil du ha' vi skal overlade sikkerheden til underholdningsbranchen?

http://i1108.photobucket.com/albums/h403/skydancer30/YourTrialPeriodIsOv...

  • 9
  • 3
Jørgen Henningsen

Metro designet er vel heller ikke særligt velegnet til et cockpit.
De animerede ikoner vil fange blikket og stjæle opmærksomhed.

Alene på det argument bør FAA afvise at godkende windows 8 enheder medmindre det kan fjernes i konfigurationen.

  • 0
  • 3
René Pagh

Jeg kan ikke se problemet med at en tablet er for stor, som det er nu sidder man jo heller ikke med de manualer og checklister man har med, som fylder mindst lige så meget som en tablet... det er jo et stykke værktøj som man tager frem når det skal bruges. ud over det håber jeg de vælger en ordentlig case til dem så de ikke knuser af at blive tabt.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize