Piloter hos flyselskabet American Airlines har nu fået grønt lys til at bruge iPads som erstatning for kort, diagrammer og manualer på papir. Efter en testperiode går de første iPad-baserede flyvninger i luften fredag. Det skriver ZDNet.
En iPad på godt 700 gram kan erstatte 15 kilogram papir, og selvom det måske lyder af lidt i forhold til et fly på mange ton, så kan det spare 6,8 millioner kroner om året i brændstof, ifølge Seattle PI.
De første fly, hvor piloterne vil bruge en iPad i stedet for ringbind, bliver på flyvninger med American Arlines' Boeing 777. Det er på de samme fly, hvor American Airlines nu også vil tilbyde passagerne en tavlecomputer.
Det bliver dog ikke iPads, men derimod Samsungs Galaxy Tab 10.1.
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
Hollandske myndigheder slår ned på Apples App Store
Policy28. december 2021
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
haft Digital Airplane Flight Manual til PC-12 som gratis app på Appstore.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Alt tændt elektronisk udstyr i kabinen er jo en trussel mod flyets evne til at fungere korrekt under start og landing, hvis man skal tro de strenge regler som gælder, hvorfor truslen jo må være mange gange større i cockpittet hvor man er meget nærmere instrumenter m.v.
Hvis de tillader tændte iPads i cockpittet under start og landing, så skal de også tillades i kabinen. Ellers har man et seriøst forklaringsproblem!
- more_vert
- insert_linkKopier link
Hvorfor det?Hvis de tillader tændte iPads i cockpittet under start og landing, så skal de også tillades i kabinen. Ellers har man et seriøst forklaringsproblem!
En flyvning er ikke en gang Tvind-sidde-i-cirkel-og-drikke-jordbærthe sag, eller andet såkaldt demokratisk forehavende.
Flyselskabet bestemmer selv hvilke krav de vil have til sikkerheden og hvem der må hvad - der er på ingen måde tale om forklaringsproblem, ligesåvel som man ikke nødvendigvis skal forhandle med børn der kræver slik.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Nej flysikkerheden er da bestemet af FAA (i USA) så vidt jeg ved. Det kan flyselskaberne ikke bare selv bestemme. De kan ganske vist sætte sig mål som er højere end FAA, men de kan ikke bestemme at de f.eks. vil flyve med døren åben eller uden sikkerhedsbælter eller lignende.Flyselskabet bestemmer selv hvilke krav de vil have til sikkerheden og hvem der må hvad - der er på ingen måde tale om forklaringsproblem, ligesåvel som man ikke nødvendigvis skal forhandle med børn der kræver slik.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det har du sikkert ret i - min pointe var bare at der er lavet nogen overordnede retningslinier, både for at flyve og det at være passager, og de står ikke til forhandling.Nej flysikkerheden er da bestemet af FAA (i USA) så vidt jeg ved. Det kan flyselskaberne ikke bare selv bestemme. De kan ganske vist sætte sig mål som er højere end FAA, men de kan ikke bestemme at de f.eks. vil flyve med døren åben eller uden sikkerhedsbælter eller lignende.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Øh nej - der er forskel på testet udstyr - hvor man ved at air plane mode er slået til mm, og så alt det som folk tager med i kabinen.Hvis de tillader tændte iPads i cockpittet under start og landing, så skal de også tillades i kabinen. Ellers har man et seriøst forklaringsproblem!
Derudover skal der være mindst muligt lys i kabinen, så personalet bedre kan orientere sig ved evt farlige situation. Så de har ikke et forklaringsproblem.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Allerede i august gik United Airlines i gang med at bruges iPads som flymanual (http://ipadguide.dk/nyheder/united-airlines-erstatter-16-millioner-stykker-papir-med-11-000-ipads/) og vi skal helt tilbage til maj for at finde det første selskab, der gik i gang nemlig Alaska Airlines. Det er altså testet gennem en længere periode, så mon ikke der er styr på de nævnte problemer. Det mest kritiske må næsten være at iPaden crasher og skal genstartes, men det sker i princippet aldrig. Har man to iPads med er man i hvert fald ret sikker på at have mindst én funktionsdygtig.
En af de fordele der er ved iPaden er, at det bliver meget nemmere/hurtigere at finde det information, man har brug for sammenliget med et tykt ringbind.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Man kan kritisere en iPad eller anden skærmtavle for at være mindre robust end papir, men hvis der er noget redundans (f.eks. mere end en iPad), går det nok. Hvis der ikke er strøm at hente i cockpittet er man alligevel ude at svømme.
- more_vert
- insert_linkKopier link
... eller kommer det ret hurtigt :o|Hvis der ikke er strøm at hente i cockpittet er man alligevel ude at svømme.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Tavlecomputere i cockpittet? Jeg kan da godt se fidusen ift. størrelse, vægt osv. men jeg håber at piloterne slukker den trådløse funktion. Der har været flere tilfælde hvor passagerers elektronik har forstyrret navigations og styre systemer i fly. Elektronikken behøver ikke engang at være trådløs, men specielt slemme er apparater med sendere. Nu vil de bringe det helt ind i cockpittet. Der er registreret tilfælde hvor et fly crashede under takeoff fordi en af piloterne ringede til konen fra sin mobil. Wifi signaler har fået displays i cockpittet til at blanke af og efterlade piloten uden kritisk information.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det der med at der er interferens passer dog ikke helt. Idag er de fleste flytyper så godt "shielded" at der ikke er nogen større risiko, hvis nogle af telefonerne etc kan gå ind og have indvirkning på systemerne.
Problemer har ALDRIG været at der "måske" var risiko for at der var en indvirkning, for den har "ikke" været til stede i en større udstrækning i en del år. Problemet har været at godkende telefonerne idet at SAMTLIGE telefoner i teorien skulle godkendes til ALLE fly.
Ergo at samtlige fly selskaber skulle have alle deres fly igennem en test hvor at samtlige telefoner blev testet i det eller de fly som man måtte bruge telefon i. Sådan en test ville bare koste fra meget og være totalt upraktisk og derfor har man bare sagt at det ikke var tilladt overhovedet da det langt hen af vejen var det nemmeste og billigste.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg har aldrig set et ringbind løbe tomt for strøm... håber de har backup i orden.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Så gider jeg ikke fremover at høre på at alt elektronisk udstyr skal slukkes under start og landing
- more_vert
- insert_linkKopier link
Der er andre sikkerhedsmæssige grunde til at folk skal pakke deres ipad/ipod/telefon/bærbar/ebook/whatever væk under start og landing, og det er i tilfælde af at noget går galt. I et sådan tilfælde er det altså ikke fedt at have 500g+ genstande flyvende gennem kabinen under en hår opbremsning/styrt. Ydermere øger det chancen for at passagererne rent faktisk er opmærksomme på sikkerhedsinstrukser og lignende.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Hvorfor skriver I iPad hele vejen igennem, for så i sidste linie at skrive at det ikke bliver iPads men Galaxy Tab's istedet for?
Hvorfor ikke bare skrive tablet's istedet for?
At man generaliserer og lefler for Apple i dagspressen kan jeg til nød gå med til, men jeg synes at Version2 burde være bedre...
mvh Lars
- more_vert
- insert_linkKopier link
Hvorfor skriver I iPad hele vejen igennem, for så i sidste linie at skrive at det ikke bliver iPads men Galaxy Tab's istedet for?</p>
<p>Hvorfor ikke bare skrive tablet's istedet for?
Se det er et rigtig nemt spørgsmål at svare på.
Apple har fået iPad godkendt af FAA (dvs. Federal Airline Administration) og lige nu er iPad den eneste pade der er godkendt af FAA. Derfor er det kun iPads der kan bruges som erstatning i cockpittet. Alt der skal bruges ombord eller benyttes i nærheden af fly skal godkendes af FAA.
De andre selskaber har åbentbart ikke fået den godkendelse af deres pader og derfor er det ulovligt at benytte ombord på fly i USA.
På samme måde skal systemer der benyttes til diagnose ud fra røntgen billeder eller enhver anden form for skanninger skal godkendes af FDA og mon tro ikke Apple er igang med at få godkendt iPad til dette.
- more_vert
- insert_linkKopier link
EDIT: Så lige Jespers svar. Så giver det straks mere mening.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Hej Lars
Det er iPads (I og II), som AA har fået lov at bruge i cockpittet, men det bliver Galaxy Tabs, som passagererne kan låne.
- more_vert
- insert_linkKopier link