Phishing, smishing og vishing: Antallet af opkald til identitetstyveri-hotline tredoblet
Digitaliseringsstyrelsen oprettede 1 juni en hotline, der hjælper borgere, som er blevet udsat eller har mistanke om identitetstyveri. Fra september til november er antallet af opkald tredoblet til 148 ugentlige opkald. Til sammenligning var antallet 54 i juni til august.
Det skriver Digitaliseringsstyrelsen.
Ud af de ca. 2.300 opkald, hotlinen i alt har modtaget, er ca. 85 pct. direkte relateret til identitetstyveri. I 19 pct. af opkaldene relateret til identitetstyveri oplyser borgeren, at have fået misbrugt sin identitet. Det er primært falske mails og sms’er (phishing og smishing) og falske opkald (vishing), som borgerne har været udsat for, når de ringer til hotlinen. Disse former for svindel udgør over halvdelen af opkaldene, der omhandler identitetstyveri.
Nedenstående diagram viser fordelingen af svindeltyper ifm. opkald, hvor borgeren har oplyst, at der har været forsøg på svindel.
