Phishing, smishing og vishing: Antallet af opkald til identitetstyveri-hotline tredoblet
Digitaliseringsstyrelsen oprettede 1 juni en hotline, der hjælper borgere, som er blevet udsat eller har mistanke om identitetstyveri. Fra september til november er antallet af opkald tredoblet til 148 ugentlige opkald. Til sammenligning var antallet 54 i juni til august.
Det skriver Digitaliseringsstyrelsen.
Ud af de ca. 2.300 opkald, hotlinen i alt har modtaget, er ca. 85 pct. direkte relateret til identitetstyveri. I 19 pct. af opkaldene relateret til identitetstyveri oplyser borgeren, at have fået misbrugt sin identitet. Det er primært falske mails og sms’er (phishing og smishing) og falske opkald (vishing), som borgerne har været udsat for, når de ringer til hotlinen. Disse former for svindel udgør over halvdelen af opkaldene, der omhandler identitetstyveri.
Nedenstående diagram viser fordelingen af svindeltyper ifm. opkald, hvor borgeren har oplyst, at der har været forsøg på svindel.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.