Phishing-beskeder fra kendte brands i omløb igen

Illustration: MKM / Screendump
Brands som Nordea, Nordisk Film og Ikea er blevet misbrugt i nylige kampagner med falske sms-beskeder.

SMS'er om fup-gavekort, falske fødselsdagstilbud og ikke-eksisterende biografbillet-lodtrækninger er blevet sendt til flere danske mobilnumre.

Selvom der i afsenderfeltet står Nordea, Nordisk Film og Ikea, er der i virkeligheden tale om phishing-kampagner.

Det skriver DR.

It-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra firmaet CSIS understreger, at der er tale om regulær svindel, og at bagmændene bevidst misbruger tilliden til de store brands.

»Man går efter brands, man ved, at modtagerne kender og måske er kunde hos. Problemet er, at det kan være svært for almindelige mennesker at gennemskue, hvornår noget er rigtigt og forkert, fordi det kan ligne, at det kommer fra en afsender, man kender. Bagmændene er blevet mere raffinerede, og man bruger meget sms’er nu i stedet for mails,« siger han til DR.

Samme beskedtråd som rigtige beskeder

I phishing-sagen om de falske beskeder fra Nordea var sms'erne havnet i samme tråd som de rigtige beskeder fra banken.

Dette er sket, fordi det ikke er muligt at beskytte et afsendernavn, og dermed kan svindlere forvirre modtagerne ved at benytte sig af et kendt brand-navn i beskederne.

Rigspolitiet har meddelt til DR, at man ikke har konkrete tal for mængden af denne type angreb. De bekræfter dog, at denne type af svindel finder sted ofte og i et stort omfang. Phishing-sagerne kan være vanskelige at efterforske, da bagmændene ofte opererer fra udlandet, men ifølge Peter Kruse kan der være danske bagmænd bag disse nye svindel-sager.

»I modsætning til mange andre kampagner er det fejlfrit dansk i sms'erne, og der er sproglige detaljer såsom streg over et e. Jeg mener, at det er nogle dansksprogede personer, der er bagmænd, eller i hvert fald har været hyret til at tage sig af det sproglige«, fortæller han til DR.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere