I et såkaldt ‘Ask me Anything’-snak arrangeret af Reddit, gav John Callas, en af de førende eksperter på kryptering og medstifter af PGP, sit syn på den største privacytrussel, vi står overfor i dag. Det fortæller teknologimediet ZD Net.
Hvor mange måske vil tænke på regeringsstyrede overvågningsprogrammer eller hackerangreb er den største trussel, i følge John Callas, en helt anden:
»Adblocker-striden vil blive en af de grundlæggende kampe om privatlivets fred,« sagde Callas.
»Det kommer til at blive meget sjovt at følge.«
Han fortæller, at Facebook, Google, Apple og Microsoft har langt flere oplysninger om privatperson, end eksempelvis regeringer har - oftest serverer man selv oplysningerne til dem i form af e-mail, fotos, dokumenter og sociale medier.
Kunderne er produktet
John Callas argumenterer, at privatpersoner ikke længere er kunder, men derimod selve produktet, som leverer de nødvendige informationer for at reklamebureauer kan overleve.
»Du opgiver ikke dine informationer, du sælger dem praktisk talt. Vi ved nu, at den største trussel mod privatlivet ligger hos reklamebureauer - ikke regeringer.«
Men der er forskel på, hvordan virksomhederne behandler ens data.
To giganter på hver side
På den ene side kommer Google og Facebooks indtægter hhv. 89 og 95 procent fra reklamer. De har dermed stor interesse i, at reklamebureauer får indsigt i deres indsamlede data, hvorfor adblockers er en stor trussel mod hele deres forretningsmodel.
På den anden side står Microsoft og Apple, som værner om privatlivets fred og tjener deres penge på software og hardware.
Det rammer ned i kernen af adblocker-striden, fortæller John Callas. Alle forsøger at komme med på privatlivs-vognen, og dermed er de virksomheder, der ikke lever af at sælge dine data, bedre stillet og forberedte, hvis reklameindustrien er nedadgående.
»Det er ironisk, at der er en skillelinje med Apple og Microsoft på den ene side og Google og Facebook på den anden side. Vi er fanget mellem disse to grupper af virksomheder gennem vores købsvaner og læsevaner og andre ting, som påvirker, hvad de gør,« fortæller han.
»Jo længere tid adblocker-striden står på, desto sværere vil virksomheder som Facebook og Google have ved at tjene penge på deres reklamebaserede forretningsmodeller. Derfor forsøger de nu desperat at finde nye modeller, som ikke er så afhængige af reklamer,« fortæller John Callas.