PGP-medstifter: Facebook og Googles forretningsmodel er truet

En af verdens førende eksperter inden for kryptering, medstifter af PGP John Callas, gav for nylig sit syn på de største privacytrusler. AdBlocker-krigen bliver ‘sjov at følge’, siger han.

I et såkaldt ‘Ask me Anything’-snak arrangeret af Reddit, gav John Callas, en af de førende eksperter på kryptering og medstifter af PGP, sit syn på den største privacytrussel, vi står overfor i dag. Det fortæller teknologimediet ZD Net.

Hvor mange måske vil tænke på regeringsstyrede overvågningsprogrammer eller hackerangreb er den største trussel, i følge John Callas, en helt anden:

»Adblocker-striden vil blive en af de grundlæggende kampe om privatlivets fred,« sagde Callas.

»Det kommer til at blive meget sjovt at følge.«

Han fortæller, at Facebook, Google, Apple og Microsoft har langt flere oplysninger om privatperson, end eksempelvis regeringer har - oftest serverer man selv oplysningerne til dem i form af e-mail, fotos, dokumenter og sociale medier.

Kunderne er produktet

John Callas argumenterer, at privatpersoner ikke længere er kunder, men derimod selve produktet, som leverer de nødvendige informationer for at reklamebureauer kan overleve.

»Du opgiver ikke dine informationer, du sælger dem praktisk talt. Vi ved nu, at den største trussel mod privatlivet ligger hos reklamebureauer - ikke regeringer.«

Men der er forskel på, hvordan virksomhederne behandler ens data.

To giganter på hver side

På den ene side kommer Google og Facebooks indtægter hhv. 89 og 95 procent fra reklamer. De har dermed stor interesse i, at reklamebureauer får indsigt i deres indsamlede data, hvorfor adblockers er en stor trussel mod hele deres forretningsmodel.

På den anden side står Microsoft og Apple, som værner om privatlivets fred og tjener deres penge på software og hardware.

Det rammer ned i kernen af adblocker-striden, fortæller John Callas. Alle forsøger at komme med på privatlivs-vognen, og dermed er de virksomheder, der ikke lever af at sælge dine data, bedre stillet og forberedte, hvis reklameindustrien er nedadgående.

»Det er ironisk, at der er en skillelinje med Apple og Microsoft på den ene side og Google og Facebook på den anden side. Vi er fanget mellem disse to grupper af virksomheder gennem vores købsvaner og læsevaner og andre ting, som påvirker, hvad de gør,« fortæller han.

»Jo længere tid adblocker-striden står på, desto sværere vil virksomheder som Facebook og Google have ved at tjene penge på deres reklamebaserede forretningsmodeller. Derfor forsøger de nu desperat at finde nye modeller, som ikke er så afhængige af reklamer,« fortæller John Callas.

Følg forløbet

Kommentarer (6)

Niels Dybdahl

Det burde være muligt at integrere reklamer så meget med det øvrige indhold at adblockere ikke kan skelne. Så længe adblockere kun tager en lille del af reklamerne, så bliver de mere eller mindre tolereret af Facebook og Google, men hvis de begynder at blive mere udbredte, så skal de nok finde passende modtræk.
Googles største udfordring ser jeg mere som Amazon og Aliexpress. Google lever af at man søger efter ting man gerne vil købe, men man kan jo ligeså godt søge der hvor man alligevel køber tingene, så hvis Amazon etc har held med at trække søgningerne til sig, så er der ikke længere penge til at indeksere internettet.

Jens Holm

Balancen mellem acceptable reklamer og adblockers er svær. Jeg må indrømme at store fancy video reklamer er nogo, sæt nogle små diskrete tekstreklamer op, og jeg slår adblockeren fra...

Bent Jensen

"og jeg slår adblockeren fra..."

Glem det. Branchen er for grådig,. og vil ikke respektere det.

Eneste måde er en total blokering, og hvis websider eller domain så ikke fungere finde et andet sted at læse eller købe. Har version2 fundet ud af at bruge Https, eller at nedbringe antallet af link, video og andet miskmask midt i artikler og andet. Sikkert ikke, men jeg kan heller ikke svare, da jeg kun har rent tekst ved mig.

Johnnie Hougaard Nielsen

Det burde være muligt at integrere reklamer så meget med det øvrige indhold at adblockere ikke kan skelne.

Du mener product placement i nyheder?

Det svære ved at forhindre skelnen er at der er krav om at forbrugere kan skelne. Fx ville Google jo få på puklen hvis de usynligt blandede reklamer med søgeresultater.

Hvis andre udbydere af reklamer "nøjedes" med at gøre som Google, i stedet for at tonse løs med video, lyd og pop-allevegne, ville langt færre føle sig generet af denne måde at finansiere indhold på.

Finn Thøgersen

Bare du hoster reklamerne på samme domæne som sitets øvrige indhold vil du slippe forbi nuværende generation af adblokkere.

Men det har mediebranchen ikke meget lyst til, officielt pga besværet, men reelt nok mere for at slippe for ansvaret for svt malware mm

Så krigen fortsætter indtil vi har en fungerende AdNix (og gerne også PreachNix)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen