Personlige assistenter kan få krop med Mixed Reality

Forestil dig, at Alexa ikke blot er en lille terminal, men faktisk er en person, du kan se bevæge sig rundt i din stue. Det er fremtiden, der skal kombinere digitale assistenter, mixed reality og deep learning.

Digitale assistenter skal ikke længere blot skal være en lille maskine på bordet, men et fuldvoksent, virtuelt menneske, der sidder i sofaen ved siden af dig.

Det mener Brian Schwab og Aleissia Laidacker fra magic leap er ambitionen med de nye IT-assistenter ved AI-konferencen Game AI North.

Skridtet fremad vil dog kræve både VR-udstyr og et væld af kombineret teknologi.

»Mixed reality er et seriøst forhold mellem det virtuelle og det virkelige. De er flyttet ind sammen, mens augmented reality mere bare var en flirt mellem dem,« siger Brian Schwab.

Han mener, at MR-software skal være programmer, hvor producenten har mindre kontrol end fx i klassiske spil. Kontrollen skal derfor ligge hos brugeren, da det bl.a er svært for både producent og software at bestemme, hvordan brugeren bevæger sig rundt i mixed reality, men i ligeså høj grad, hvor meget brugeren lader sig selv distrahere af virkeligheden.

Assistenter bliver personlige gennem deep learning

Allerede i dag kan man få avancerede digitale assistenter, der adlyder en lang række kommandoer, men selvom de svarer i en menneskelig stemme, er der næppe nogen, der føler, at det faktisk er en oplevelse designet personligt til dem.

Gennem deep learning er håbet, at assistenterne over tid lærer husets beboere, deres indretning, deres smag og alt muligt andet at kende. Derfor vil assistenten i langt højere grad blive en unik og forskellig oplevelse – afhængig af, hvem den bor hos.

Indtil videre føles interaktionen med digitale assistenter meget scripted, så det er prædefinerede ordvalg, intonation og reaktioner, man får fra dem. Mennesker er exceptionelle til at genkende, hvad der er menneskeligt – og hvad der ikke er.

Problemet er, at når man bruger deep learning her – så kan man komme så tæt på, at hjernen føler det er menneskeligt, men stadig kan fornemme, at der er et eller andet galt. Det kan betyde, at man havner i uncanny valley, der for hjernen er lidt forvirrende og ofte frastødende.

Grafiske problemer

For at få ”levende” personlige assistenter i hjemmet, skal man kombinere en lang række forskellige teknologier – og de er på nuværende tidspunkt på ret forskellige stadier.

Billedgenkendelse er blevet rigtigt godt, så selv stole kan se meget forskellige ud, så kan softwaren sagtens bestemme, hvad type møbel, der er tale om.

Grafikken halter dog lidt efter. Selvom der korrekt bliver identificeret, at der er tale om en stol, kan det stadig være vanskeligt at få assistenten til at sætte sig korrekt – og på en menneskelig måde. Det er et to-delt problem, da det mildest talt kan se sjovt ud, hvis assistenten sætter sig for langt nede eller svæver over sædet.

Samtidigt skal det se menneskeligt ud, da det grafiske aspekt i ligeså høj grad som det sproglige hurtigt kan placere assistenten i ovennævnte uncanny valley.

Samtidigt lider mixed reality af en (lille) grafisk problemstilling i, at brillerne bruger lys til at skabe den virtuelle omverden, og siden vores hjerne forventer naturlige skygger, er »mørkegrå det nye sort,« forklarer Brian Schwab.

Skal kunne møde hinandens personlige assistent

Aleissia Laidacker (tv.) og Brian Schwab (th.) taler om mulighederne for at anvende Mixed Reality Illustration: Theresa Duringer (twitter)

Aleissia Laidacker forklarer, at hvis teknologien slår igennem – og man faktisk får en relation til sin personlige assistent, så vil hun forvente, at den har muligheden for at interagere med både hende selv, den fysiske omverden og hendes gæster.

Hvis oplevelsen skal føles naturlig og personlig, så ønsker Laidacker, at assistenten reagerer og kommenterer, hvis der pludseligt står en ny sofa i lokalet, eller der er gæster på besøg.

Det vigtigste for hende i den sammenhæng var, at man ikke blot lagde et datalag ovenpå virkeligheden, men udnyttede teknologiens muligheder, så den virtuelle verden fik mulighed for ikke blot at se, men faktisk også interagere med virkeligheden.

Etik fylder stadig meget

Der er en række etiske problemstillinger i at interagere med virtuelle personer på den måde. Der er både nogle psykologiske aspekter, men i ligeså høj grad nogle privacy-mæssige.

De er nødt til at tracke ansigtsmimik, hånd- og øjenbevægelser og naturligvis stemmeføring, så assistenten får en chance for at reagere troværdigt på, hvad du siger og laver. Desuden skal assistenten have mulighed for at scanne rummene, den virtuelt skal bevæge sig rundt i.

Både Schwab og Laidacker understreger, at etik, privacy og sikkerhed er de tre vigtigste elementer at få på plads, inden teknologien rulles ud, og magic leap har derfor dedikerede hold, der har fokus udelukkende på de områder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize