Periodekort til rejsekort et år forsinket - først i drift i slutningen af 2016

Til trods for at periodekort var forventes at blive en teknisk mulighed i rejsekort-systemet inden udgangen af i år, må pendlerne vente til udgangen af 2016, før de får et egentlig produkt i hænderne. Det er kvaliteten af ny software, der driller.

Det bliver først muligt at få en kombineret løsning for landets pendlere, hvor periodekort er integreret med deres rejsekort, i slutningen af 2016. Sådan lyder vurderingen fra administrerende direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten.

»De fleste selskaber har indikeret, at de forventer at gå ud med løsningen i fjerde kvartal 2016.«

I august 2014 lød det ellers i et svar fra daværende transportminister Magnus Heunicke (S) til Folketingets transportudvalg, at Rejsekort A/S forventer, at rejsekortsystemet ville understøtte periodekort i første halvdel af 2015. Og at det så vil være muligt at benytte rejsekortet som periodekort i andet halvår af 2015.

Læs også: Periodekort på rejsekort udskudt til næste år

Nu hedder meldingen så i slutningen af 2016.

Tidsplanen fra august 2014 var allerede ensbetydende med en forsinkelse i forhold til en tidligere udmelding - ligeledes til Folketingets transportudvalg - der gik på, at periodekortet ville være en teknisk mulighed i andet halvår af 2014.

Selvom periodekortet først ser ud til at komme bredt ud på rejsekortet som et egentlig produkt i slutningen af 2016, afviser Bjørn Wahlsten, at der er tale om en ny forsinkelse.

Han henviser til, at beslutningen om at skubbe udrulningen af funktionaliteten, så periodekort og andre fastprisprodukter bliver understøttet i rejsekort-systemet inden udgangen af 2015, blev truffet allerede i september 2014. Altså umiddelbart efter, at Folketingets transportudvalg fik at vide, at periodekort-funktionaliteten ville komme i første halvår af 2015.

Og Bjørn Wahlsten påpeger, at det også er den reviderede tidsplan, som Rigsrevisionen forholder sig til i en beretning fra april 2015, som også Version2 har omtalt. Beretningen nævner dog ikke nogen egentlig tidshorisont for, hvornår landets pendlere faktisk kan forvente at få et rejsekort i hånden, der også understøtter fastprisprodukter som periodekortet.

Læs også: Skarp kritik af rejsekort efter ny beretning fra Rigsrevisionen

Årsag til forsinkelse

Når tidsplanen fra august 2014 alligevel ikke har vist sig at holde, så hænger det ifølge Wahlsten sammen med, at kvaliteten i forbindelse med en softwareleverance i september 2014 ikke har været god nok.

»Vi skal jo være 100 pct. sikker på, kvaliteten er helt i orden. Undervejs i dette forløb har der været en situation, hvor vi siger: 'Det her, det er ikke godt nok. Der skal laves noget mere, og der skal rettes noget mere',« siger Wahlsten.

I forbindelse med forsinkelsen har Rejsekort A/S modtaget det, Bjørn Wahlsten kalder ‘en væsentlig kompensation’ fra leverandøren af systemet.

Når fastprisprodukter - som periodekort - faktisk kommer ud til kunderne, vil der være flere formater. Bjørn Wahlsten fortæller, at der både arbejdes med et kombikort og et separat kort.

Kombikortet vil sige, at periodekortet bliver en integreret del af rejsekortet. Altså som der tjekkes ind og ud med på normal vis.

Med det separate kort vil der være tale om et selvstændigt plastikkort, som kun giver rejsehjemmel til at bevæge sig inden for et givent fastprisområde. Det kunne eksempelvis være et militærkort, hvor værnepligtige kan rejse frit, der ville blive integreret på den måde, forklarer Bjørn Wahlsten.

Mere funktionalitet til sommer

Når der går helt til slut 2016, før periodekort på rejsekort kommer bredt ud, selvom funktionaliteten i det bagvedliggende system efter planen understøtter det inden nytår i år, hænger det sammen med flere ting.

Dels skal der under alle omstændigheder køres test. Bjørn Wahlsten forventer i den forbindelse, at der vil komme flere pilottest i starten af 2016. Derudover vil en del trafikselskaber helt vente med at gå i gang med funktionaliteten, til der kommer endnu en softwarelevering i sommeren 2016.

Med denne levering kommer nemlig også ny funktionalitet i relation til periodekort, som ikke er med i første omgang. Den nye funktionalitet er faktisk omfattet af den kompensation, Rejsekort A/S har fået af leverandøren for forsinkelsen af softwaren til rejsekortsystemet, fortæller Bjørn Wahlsten.

»Første fase bliver at teste det i et produktionsmiljø. Næste fase bliver, at nogle af selskaberne har udtrykt, at de gerne vil køre i pilotforsøg med nogle kunder. Og det bliver i begyndelsen af 2016. Og så er mit billede i dag, at de foretrækker at vente, til man har det fulde produkt. Og det er godt gennemarbejdet og testet,« siger han.

Må efterberegne i første udgave

I den første version - altså den, der kommer inden udgangen af i år - kan systemet ikke i realtid tage højde for, hvorvidt en passager rejser i et område, hvor han eller hun også har periodekort. Det vil sige, at kunden i udgangspunktet bliver takseret for at rejse i et område, hvor periodekortet ellers dækker.

»Derfor vil nogle kunder føle, de betaler dobbelt for rejsen, hvor de allerede en gang har betalt for den del, der ligger inden for fastprisområdet, når de rejser ud af fastprisområdet,« siger Bjørn Wahlsten.

Han fortæller, at kunderne ikke reelt vil betale dobbelt for rejsen, da de vil blive godtgjort via efterberegninger i rejsekort-systemets backend, hvor det er muligt at se, hvor periodekortet gælder, og om en kunde alligevel er blevet takseret for at rejse i dette område.

Det lyder måske bøvlet, og det synes flere trafikselskaber tilsyneladende også. I hvert fald venter flere selskaber på softwareleverancen til sommer 2016. Så bliver det nemlig muligt at foretage zone-beregningerne i forhold til, hvor periodekortet gælder, i reeltid - eller ude i standerne, som Wahlsten udtrykker det.

Så når en kunde rejser fra et område dækket af et periodekort til et område, som ikke er dækket, vil systemet ved tjek ud beregne prisen baseret på den korteste afstand fra kanten af fastprisområdet og så til tjek ud-stedet.

Op til selskaberne

I sidste ende er det op til de enkelte trafikselskaber, hvornår de vil begynde at tilbyde deres kunder periodekort på rejsekort. Version2 har været i kontakt med presseafdelingerne hos henholdsvis Movia og DSB.

Hos DSB oplyser pressekontakten, at virksomheden sonderer området. Hos Movia henviser man til Bjørn Wahlsten. Han ønsker dog ikke umiddelbart at svare på, hvornår Movia lancerer periodekort.

Generelt forstår Bjørn Wahlsten dog godt, at trafikselskaberne er påpasselige i forhold til lanceringen af et fastprisprodukt til rejsekort, der blandt andet henvender sig til kernekundegruppen, pendlerne.

»Det synes jeg faktisk er rettidig omhu,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (33)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Roslev

"I forbindelse med forsinkelsen har Rejsekort A/S modtaget det, Bjørn Wahlsten kalder ‘en væsentlig kompensation’ fra leverandøren af systemet."

Fint, så bliver det jo sikkert billigere at være pendler når systemet (måske) engang bliver udrullet. :-P

  • 7
  • 0
Kevin Lund

Virker fuldstændigt tåbeligt, at man skal have et seperat kort som pendlerkort. Hvorfor kan ens eksisterende kort ikke bruges. Og rejser man udenfor de zoner/ruter man nu har pendlerkort til, så opkræves der ekstra betaling.

  • 6
  • 1
Jesper Nielsen

Virker fuldstændigt tåbeligt, at man skal have et seperat kort som pendlerkort. Hvorfor kan ens eksisterende kort ikke bruges. Og rejser man udenfor de zoner/ruter man nu har pendlerkort til, så opkræves der ekstra betaling.

Begge bliver muligt:

Når fastprisprodukter - som periodekort - faktisk kommer ud til kunderne, vil der være flere formater. Bjørn Wahlsten fortæller, at der både arbejdes med et kombikort og et separat kort.

  • 2
  • 1
ab ab

Jeg har siden 2012 forgæves søgt at få afklaret fra Rejsekort og trafikselskaberne om den fremtidige model for periodekortet indebærer, at man som pendler skal tjekke ind og ud hver evig eneste dag, man tager til og fra arbejde.

Enhver jeg har været i kontakt med ind til nu har afværget at besvare spørgsmålet med henvisning til, at "det endnu ikke er afklaret, hvordan det bliver indrettet".

Nu kan jeg imidlertid forstå, at Rejsekortet er kommet så langt, at de decideret har rekvireret udvikling af et produkt. Det kan derfor godt undre mig, at Rejsekortet ikke selv har fundet det værd at nævne, om pendlere fremover forventes at tjekke ind og ud hver evig eneste gang de skal på arbejde d.v.s. 4 x 220 = 880 gange på et år med tilhørende risiko for at glemme det og derved få en bøde på 750 kr. for at køre uden gyldigt rejsehjemmel.

Når nu Rejsekortet repræsenteret ved Bjørn Wahlsteen ikke selv har fundet, at det er en væsentlig detalje at oplyse offentligheden og pendlerne om, så kan det godt undre, at journalisten fra Version2 ikke har ment, at det er et relevant parameter for pendlerne, om de fremover skal tvinges til at tjekke ind og ind og ind og ud hver evig eneste dag.

Hvis det kan bidrage til at informere trafikselskabernes beslutning om hvor vidt de vil introducere produktet over for deres målgruppe, så kan jeg allerede nu oplyse, at hvis jeg som pendler bliver pålagt dagligt tjek ind/ud-helvede, så er det for mit vedkommende slut med at bruge den offentlige befordring på regelmæssig basis.

  • 23
  • 0
Jens Jensen

Så pendlerne, der i dag bare vader ind og ud af de transportmidler de bruger, og kun skal vise kortet når der er kontrol, skal i fremtiden huske at tjekke ind og ud?

Det virker som komplet spild af tid, og en unødvendig afhængiggørelse af teknik.

Det må også være rimeligt nitten at få en bøde for at have glemt at tjekke ind på en tur man har betalt for i forvejen...

  • 17
  • 1
Claus Nielsen

Begge bliver muligt:

Når fastprisprodukter - som periodekort - faktisk kommer ud til kunderne, vil der være flere formater. Bjørn Wahlsten fortæller, at der både arbejdes med et kombikort og et separat kort.  

Men hvorfor overhovedet udvikle et separat kort der ikke også kan bruges som generelt rejsekort?

Hvilken funktion opfylder dette separate kort, som ikke allerede er dækket ind af eksisterende periodekort?

Hvis de har brugt udviklingsressouorcer på at udvikle se separat kort i stedet for simpelthen at fastholde muligheden for at trafikselskaberne kan fortsætte med at udbyde deres eksisterende pendlerkort også, kan jeg godt forstå at rejsekortet er forsínket i forhold til deres egentlige opgave.

  • 8
  • 0
Ebbe Hansen

Med al den teknik, der er i rejsekortet, ville det vel ikke være besværligt at lægge en styring ind over, så hvis man i en periode rejser i en zone mere end et fastlagt antal gange (20?), så overgår man automatisk til pendlerpris i resten af perioden.
Altså at man maksimalt kan betale for fx 10 arbejdsdage tur retur pr måned.

  • 5
  • 0
Jesper Nielsen

pendlere fremover forventes at tjekke ind og ud hver evig eneste gang de skal på arbejde d.v.s. 4 x 220 = 880 gange på et år med tilhørende risiko for at glemme det

Det bliver også interessant at se køerne til standerne, når antallet af personer, der skal tjekke ind og ud hver evig eneste gang, bliver mangedoblet.

Endnu værre bliver det i busserne, der uundgåeligt kommer til at holde længere ved hver enkelt stop, da de ikke bare — som Metro, S-tog og alm. tog — kan køre fra de personer, som står i kø ved standeren.

  • 6
  • 0
Carsten Overgaard

Drop periodekort.

Lav en beregningsmodel så man får rabat efter hvor mange ture man har kørt og få den beregning til at passe med hvad det koster at have et periodekort når man har kørt 2x20 ture pr. måned, hvilket er det omtrentlige antal arbejdsdage pr. måned.

Det vil give flere kunder i butikken for der er en del som kun bruger toget periodisk. Jeg kører på cykel når det ikke regner eller der er meget glat. Resten af dagene bruger jeg bilen fordi det er dyrt med rejsekort. Var der mængderabat, så brugte jeg nok toget for at slippe for en refrusion af P-billetter som skal granskes i bogholderiet.

  • 2
  • 8
Steen Thomassen

Med al den teknik, der er i rejsekortet, ville det vel ikke være besværligt at lægge en styring ind over, så hvis man i en periode rejser i en zone mere end et fastlagt antal gange (20?), så overgår man automatisk til pendlerpris i resten af perioden.
Altså at man maksimalt kan betale for fx 10 arbejdsdage tur retur pr måned.


De får også leveret en model, hvor man kan registre 2 punkter, som man rejser imellem, hvor der er loft efter en vis mængde rejser. At gøre automatisk kan nok blive et problem - det er mange kombinationer at holde styr på. Men det er vel op til trafikselskaber at tillade det. Men det er en model, som tiltaler mig.

  • 0
  • 2
Claus Nielsen

Generelt forstår Bjørn Wahlsten dog godt, at trafikselskaberne er påpasselige i forhold til lanceringen af et fastprisprodukt til rejsekort, der blandt andet henvender sig til kernekundegruppen, pendlerne.

»Det synes jeg faktisk, er rettidig omhu,« siger han.

Rettidig omhu ville have været, hvis trafikselskaberne havde en generelt tilgængelig og velfungerende løsning for kunder der har behov for at kombinere et periodekort med rejser der kan strække sig udenfor periodekortets dækningsområde inden de kastede deres lid på rejsekortet.

Som det nu har været i et stykke tid i hovedstadsområdet er der ikke nogen god måde at gøre dette på efter at papir-klippekortene er fjernet og de telefonbaserede klippekort er flyttet til en platform der kræver investering i udvalgte smartphones for at virke (og som så oven i købet kræver GPS lokalisering for at virke).

Men pendlere er jo ikke så vigtige vel?

Vi har jo rigelig med standere på stationerne til at håndtere situationen, hvor alle skal tjekke ud og ind /s

  • 2
  • 0
Kasper Holm-Jørgensen

Er fuldstændig enig med Carsten Overgaard. Drop det periodekort, og brug de funktioner der allerede ligger i rejsekortet!!
Der findes allerede en 7-trins rabatskala, som i nogle trafikselskaber udløser nogle procent rabat om måneden.
Skalaen er dog ikke i brug i Storkøbenhavn, hvor rigtig mange pendlere bruger S-toget for eksempel.
Få da gang i de 7-trin og få tastet nogle procenter ind, så er problemet løst, og det vil endda give en bedre fleksibiletet i både administration og for den enkelte pender, der kan skifte job, holde ferie, bliver midlertidigt flyttet til et andet kontor internt, eller andre ting...

  • 0
  • 3
Hans Schou

hver evig eneste gang de skal på arbejde d.v.s. 4 x 220 = 880 gange på et år med tilhørende risiko for at glemme det


880 er nok nærmest minimum, uden søndagstur etc. Hvis man skifter transportmiddel blot én gang på vej til arbejde, så er det 3 tjek ind/ud per tur, 2 x 3 x 220 = 1320 tjek/år.

En typisk adfærd for pendlere der kun køre med tog/metro, er at lægge periodekortet i tasken hver måned, og så ellers glemme alt om det, indtil de en dag bliver bedt om at vise det frem.

  • 4
  • 0
Jens Jensen

Rabatskalaen som allerede kører i dag virker ikke for pendlere. Dels pga. rejsekortets elendige design.
Der beregnes kun rabat EN gang om måneden. Og den dag på måneden er rent tilfældig (Det er den dag du i sin tid bestilte dit rejsekort.)

Dvs. hvis du har haft sommerferie, og "din dag" var i går... så skal du nu køre 30 dage til fuld pris før du kan få mulighed for at falde et rabattrin.

Din kollega som også kører med samme tog, hans dag den ligger måske i overmorgen. så han når lige at køre 4 ture, hvormed han opnår rabattrin 1.

Resten af måneden betaler du så fuld pris. Og han betaler en lavere pris. Selvom I kører nøjagtig samme tur, på samme dage.

Hvis systemet blev lavet om så der blev beregnet rabattrin efter hver eneste tur, så ville det give bare en anelse mening.
Jeg har spurgt rejsekortsupporten 3 gange om hvorfor systemet er designet så tåbeligt. Alle 3 gange har svaret været en næsten automatisk genereret mail med teksten: "Her kan du se hvordan rejsekortet fungerer." og så et link ind til en forklaring af rabatsystemet. En side som jeg egentlig troede at de havde fattet at jeg allerede har læst.

Så det er ikke noget jeg lige forventer at de laver om på foreløbigt.

  • 7
  • 0
ab ab

Er fuldstændig enig med Carsten Overgaard. Drop det periodekort, og brug de funktioner der allerede ligger i rejsekortet!!


Det kan godt være, at det for Carsten Overgaard som lejlighedsvis pendler vil være mere bekvemt at tjekke ind og ind og ud, men jeg vil i al stilfærdighed bare opfordre til, at trafikselskaberne i jagten på at tilgodese de lejlighedsvise pendlere med eks. mulighed for at tage cyklen gratis med i s-toget ikke ofrer bekvemmeligheden for den hårde kerne af regelmæssige pendlere.

Det vil uværgerligt være resultatet, hvis man følger anbefalingerne fra de lejlighedsvise pendlere Kasper Holm-Jørgensen og Carsten Overgaard og "dropper periodekortet" og til gengæld tvinger alle regelmæssigt rejsende til at tjekke ind og ind og ud mere end 880 gange om året.

Som jeg allerede har påpeget, vil i hvert fald jeg betragte dette som en væsentlig forringelse af oplevelsen ved at være pendler med offentlig befordring og jeg gætter på, at en stor del af det øvrige regelmæssige pendlerkorps vil være af samme opfattelse, hvis man rent faktisk kerede sig om at spørge til deres præference, før man brugte penge på at udvikle en løsning.

En typisk adfærd for pendlere der kun køre med tog/metro, er at lægge periodekortet i tasken hver måned, og så ellers glemme alt om det, indtil de en dag bliver bedt om at vise det frem

Hans Schou har fuldstændig ret i, at den hårde kerne af pendlere bare lægger periodekortet/mobiltelefonen i tasken og så i øvrigt glemmer alt om det ind til de bliver afkrævet gyldig rejsehjemmel og hvis denne store gruppe af regelmæssige pendlere pludselig tvinges til at stemple ind og ind og ind og ud hver evig eneste dag, må man forvente, at det for en stor del af gruppens vedkommende vil blive betragtet som en væsentlig serviceforringelse, at de pludselig skal eksponeres for risikoen for at få bøder på 750 kr., hvis de ikke følger lemminge-adfærden med trofast at tjekke ind og ind og ind og ud.

Vi har jo rigelig med standere på stationerne til at håndtere situationen, hvor alle skal tjekke ud og ind /s

Det ovenstående må være et "sarkasme-tag", for allerede i dag er det ret åbenlyst, hvor forsinkende det er for passagertrafikken på eks. metro-stationerne, når folk stopper op i et sekund for at tjekke deres rejsekort ud. Der opstår allerede småkøer af 3 - 4 mennesker ved trapperne, efter et metrotog på 10 - 20 passagerer er ankommet.

  • 6
  • 0
Christian Nobel

Hvis systemet blev lavet om så der blev beregnet rabattrin efter hver eneste tur, så ville det give bare en anelse mening.

Hvorfor skal det egentlig gives rabat på offentlig transport?

Private firmaer må gøre hvad de selv synes er bedst for at lokke kunder til, men burde offentlig transport, delvis skattefinancieret, ikke hellere tilsikre at alle kunne transporteres, til den lavest realistiske mulige pris?

  • 4
  • 2
Peter Jensen

Så pendlerne, der i dag bare vader ind og ud af de transportmidler de bruger, og kun skal vise kortet når der er kontrol, skal i fremtiden huske at tjekke ind og ud?


Hvis du ikke konstant aktivt rapporterede dit opholdssted til staten og hvad dine rejseplaner var, hvordan skulle den ellers kunne totalovervåge din færden i det offentlige rum i detaljer?

Rejsekortets fornemmeste formål er jo at sikre en minutiøs totalovervågning på CPR-nummerniveau af alle der rejser med den offentlige trafik. Ingen må kunne undslippe overvågningen. Det arbejder de hårdt for.

  • 6
  • 0
Ebbe Hansen

At gøre automatisk kan nok blive et problem - det er mange kombinationer at holde styr på. Men det er vel op til trafikselskaber at tillade det. Men det er en model, som tiltaler mig.


Det kan vel ikke være meget mere besværligt end det virvar af rabatordninger, der er nu.
Hvis rejsekortet ville noget med sin eksistens, så måtte selskabet komme med en prisgaranti, i forhold til alle andre billetformer (måske endda integreret med dsborange).

  • 2
  • 0
Steen Thomassen

Det kan vel ikke være meget mere besværligt end det virvar af rabatordninger, der er nu.


Input til udregning af rabatter er simpel - takstsæt, antal-zoner, kundetype, rabattrin og tidspunkt. Det er kun nogle få opslag i antal tabeller.

Selv Oyster Card har begrænsninger i deres Weekly Cap (det relativ nyt) - det er kun fra mandag til søndag og nogle kombinationer af zoner er holdt ude i første omgang, selvom de har mere simpel zone-system. Men det sker automatisk., men de skal holde styr på alle kombinationerne af zoner. Og det kan ikke lade gøre med mange zoner og over en måned.

Hvis rejsekortet ville noget med sin eksistens, så måtte selskabet komme med en prisgaranti, i forhold til alle andre billetformer (måske endda integreret med dsborange).


Det er op til trafikselskaberne. Rejsekort A/S leverer bare kun platformen til det.

  • 2
  • 1
Göran Schumacher

I Berlin findes der 3 zoner, på Sjælland er der 94.

Det er en Særlig Danks evne, til at lave regler så komplekse at ikke ens Skats it systemer kan programmeres til af førstå dem, heller ikk rejsekortsystemet.

Det er mærkeligt at man åbenbart skal være matematiker og fuldtidsansat i dsb/rejsekortet/metro for at forstå alle regler. Hvornår/hvor må man tage cyklen med etc.

For hvem er det her system bygget, kunderne eller udbyderne?

Når jeg flyttede til Danmark for 15 år siden, fattede jeg ikke at;
Bybusserne efterlade en stor askesky, omtrent som ånglokomotiverne i 1800-tallet.

I alle andre lande lavede man på det tidspunk forsøg med gas/hydrogen/el etc.

Heller ikke hvorfor togen stadig kører på cancerogen diesel som dom puster ud på Nørrebro station, til glæde for alle på

Alt mens man bliver indoktrineret med at danmark er et forgangsland i miljøtænkning. Hvor er det dog så fantastisk med disse vindmøller, en højteknologisk opfindelse fra 1887.

Det er vel kun i Banladesh togen stadig kører på diesel. Men jeg kan have fejl, dom er jo meget langt fremme i Asien, måske kører dom Maglev tog der også.

Danmark er virkelig et u-land, måske burte I søge støtte fra mere udviklede og rationelle lande til at overtage jeres administration, dreft og politik. Nogen som kan planere mere end 5 minutter frem ad gangen.

Så kan danskerne lave det dom er bedst til, fise rundt som key-account manager og slå blåe dunster i øjnene på hinanden.

  • 11
  • 0
Finn Christensen

.. er endnu engang det der falder en ind som første reflektion.

Ja man undres, men måske mangler de lidt almindelige viden fra "dem derude"..

"Man kan ikke bade i den samme flod to gange"[1].
"Dem der glemmer historikken, er tvunget til at gentage alle tåbeligheder igen og igen"[2].
"Du kan ikke løse et problem med den samme tilgang/tænkning/proces, som skabte problemet"[3].
"Vaner i reptilhjerner kan ikke ændres gennem et menneskes forholdsvis korte levetid"[4].

[1] Heraklit 540–480 B.C. [2] George Santayana 1863–1952 [3] Albert Einstein 1879–1955
[4] http://velfungerende.dk/hjernens-opbygning/

  • 2
  • 0
Steen Thomassen

Det er op til trafikselskaberne. Rejsekort A/S leverer bare kun platformen til det.

Vi skulle aldrig have haft de regioner :-(


Vi har også en masse kommuner, som bestiller og betaler det meste af busdriften. Regionerne har kun de regionale ruter og lokaltog.

Så må det vel være op til rejsekortet at lave et produkt, der giver snævre rammer, som trafikselskaberne så må indordne sig efter.


Nu er det trafikselskaber som både er ejer og betaler for det. Men når de regionale trafikselskaber ikke kan blive enig med tog operatørerne (DSB og Arriva) er den svært - men det kommer nok i løbet af efteråret op på det politiske niveau.

  • 0
  • 0
XXX XXX

Det eneste fornuftige med det Rejsekort er at lukke det. At integrere den letteste billettype nemlig periodekort er totalt hul i hovedet at køre indover Rejsekortet.

Komplet unødvendig integration.

Men som Bjørn Wahlsten, "Guardian of the Rejsekort" siger:
"De kunne jo bare ha udfaset de gamle billetter som oprindeligt aftalt"
- Som undskyldning for at Rejsekortet er en fiasko.

Trustpilot, brugererfaringer m.m. siger alt. Rejsekortet har folket imod sig. Med rigtig god grund og med ingen undskyldning fra hverken busselskaber, transportminister ELLER Rejsekort for at tvangsfodre det og forsvare det.

Desuden er rejsetiden 45min på Rejsekort vs. 1 time og 15min på normal billet. Det kan man nå at komme hjem på i det mindste!

  • 5
  • 1
Carsten Overgaard

Som svar på de protester der er over at skulle tjekke ind og ud 880 gange om året vil jeg sige at jeg kun skrive at jeg kun tager mit rejsekort ud af tegnebogen ved kontrol. Jeg har normalt min tegnebog i en inderlomme og scanneren kan godt læse igennem flere lag tøj og hvad der iøvigt er i tegnebogen.

Det slår kun fejl når jeg ikke får taget udenlandske rejsekort ud af tegnebogen når jeg lige har været på forretningsrejse.

  • 0
  • 6
ab ab

Som svar på de protester der er over at skulle tjekke ind og ud 880 gange om året vil jeg sige at jeg kun skrive at jeg kun tager mit rejsekort ud af tegnebogen ved kontrol. Jeg har normalt min tegnebog i en inderlomme og scanneren kan godt læse igennem flere lag tøj og hvad der iøvigt er i tegnebogen.


Totalt irrelevant anekdotisk erfaring fra en mand, der selv indrømmer, at han cykler, når det ikke regner og kører i bil på alle andre tidspunkter:

Jeg kører på cykel når det ikke regner eller der er meget glat. Resten af dagene bruger jeg bilen fordi det er dyrt med rejsekort.

  • 4
  • 0
Nis Jørgensen

Med følgende regel kan man slippe for de 880 årlige check ind/ud ved de daglige pendlerrejser

"Hvis du har et periodekort der er gyldigt for hele rejsen, behøver du ikke at checke ind og ud".

Vupti. Du får checket dit rejsekort i toget, maskinen konstaterer at du er inden for gyldighedsområdet, og bipper grønt.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize