»Pengene forsvinder ned i et sort hul«: Digital post møder politisk kritik

2. januar kl. 10:0050
Digital Post
Illustration: Pressefoto/Digitaliseringsstyrelsen.
Langt størstedelen af danskerne anvender e-Boks til at tilgå deres digitale post, og når så få danskere anvender de andre, er der ingen grund til have dem, mener SF.

Det offentliges Digital Post-løsning, der sammen med Nets' e-Boks og Netcompanys Mit.dk er blandt danskernes postkasser til digital post, har kostet knap 350 millioner kroner over projektperioden fra 2015-2022 og vil fremadrettet koste 27 millioner kroner årligt i drift og vedligehold.

Det forløb møder kritik fra flere partier og har været »spild af penge«, lyder det fra it-ordfører i SF Lisbeth Bech-Nielsen i et interview med DR.

Læs også: YouTube, DreamWorks og Mattel anklages i søgsmål for at overvåge børn

Der er ingen grund til at have andre postkasser udover e-Boks, mener hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Og så har vi jo igen spildt adskillige hundrede millioner kroner. Hele it- og digitaliseringsområdet er jo et sted, hvor pengene bare forsvinder ned i et sort hul,« siger hun til DR.

Læs også: Britisk medie 'The Guardian' ramt af formodet ransomwareangreb

I november 2022 blev e-Boks brugt i 83 pct. af samtlige logins til digitale postkasser – Digital Post blev brugt i 9 pct. af samtlige logins og Mit.dk i 6 pct.

50 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
50
24. januar kl. 13:54

Er jeg mon den eneste, der 1) irriteres over at jeg ikke kan læse udskrifter fra min bank med mit.dk-viseren? Og dette bliver bestemt ikke bedre af, at jeg får at vide, at det er samme backend (hvilket nok er en forkert information). Og 2) at jeg får annoncering af at der er ny post fra .... Region Hovedstaden f.eks. Så kan jeg gætte på om det er et ligegyldigt svar på én eller anden prøve eller om det er en indkaldelse til noget. Hvis jeg gætter forkert, ser jeg ikke indkaldelsen, fordi jeg venter 14 dage med at læse beskeden.

35
7. januar kl. 09:21

Der er godt nok mange misforståelser i den artikel.

Disclaimer, jeg er ansat i Netcompany og jeg har/er været involveret i Digital Post-området de sidste år. Her er en "kort" beskrivelse og forsøg på en nøgtern og objektiv beskrivelse af området. Dette er udelukkende en udtalelse fra mig personligt 😉.

Der er kun een Offentlig Digital Postkasse.

Digitaliseringsstyrelsen's udbud for Digital Post handler i bund og grund om at man har ønsket sig at hjemtage ejerskab for Offentlig Digital Post (som er en kritisk infrastruktur-komponent i Danmark) således at Digitaliseringsstyrelsen har fuld kontrol over udvikling og prioritering af Løsningen fremadrettet. Det havde de ikke hos den tidligere leverandør hvor Staten i stedet lejede sig ind på en SaaS-løsning.

Nu har Digst i stedet en løsning bygget på moderne teknologi som er yderst fleksibel ifht. videreudvikling og som er ejet af Staten, og Staten derfor har fuld kontrol med hele værdikæden af den. Samtidig har Digitaliseringsstyrelsen udviklet et nyt beskedformat, MeMo, som har potentialet at løfte de "døde pdf'er" (som vi som borgere har været vant til de sidste 10 år) til interaktiv kommunikation til glæde for både Borgere og Myndigheder i takt med at Myndighederne skifter over til dette format og får modnet deres løsninger til at understøtte smartere breve (f.eks. betalinger, aftaler osv.) via bl.a. "MeMo-actions". Nogle Myndigheder er allerede skiftet til formatet, men mange bruger stadig de gamle Legacy-formater (Som den nye løsning også understøtter). Det er et krav at Myndighederne kommer over på det nye format i November 2023, og udbygningen og udrulning af MeMo er noget vi forventeligt vil se de næste år fremadrettet og som til stadighed vil bedre kommunikationen mellem det Offentlige og Borgere/Virksomheder.

Der er kun een Offentlig Postkasse.

Som en del af udbuddet gjorde Digitaliseringsstyrelsen det muligt at have flere kommercielle Visningsklienter. Så selvom staten har hjemtaget ejerskabet af Løsningen og "infrastruktur-komponenten", så er det gjort muligt for virksomheder at vise Offentlig Post sammen med deres egne Løsninger via API mod Offentlig Digital Postkasse-Løsningen.

Det har e-Boks valgt at gøre med e-Boks.dk og det har Netcompany valgt at gøre med mit.dk.

Det betyder at hvor du før læste din Digital Post på borger.dk, Virk eller e-Boks - gør du det nu på borger.dk, Virk, e-Boks eller mit.dk.

Netcompany bygger og drifter mit.dk selv af egne midler (ligesom e-Boks gør det).

Diskussionen omkring "flere postkasser" er en smule skæv, omend jeg erkender at emnet er lidt kringlet rent kommunikativt. Men de private aktører (e-Boks, mit.dk) må formodes at ønske at øge deres anpart - ikke kun i konkurrence mellem hinanden, men også at bygge Løsninger der er så gode for både afsendere og modtagere, at man reducerer antallet af steder vi som Borgere og Kunder skal kontrollere efter information. Det være sig mails, Digital Post, selvbetjeningsløsninger, "kundeuniverser", netbanker osv. hvor vi idag skal ind aktivt og forholde os til information.

Digitaliseringsstyrelsen har blot gjort det muligt at du nu ved de få private aktører også kan tilgå din Offentlige Post så konkurrencen er sidestillet og det er muligt at forenkle brugernes brugerrejser via Hybrid-apps (apps på tvær af sektorer).

Hvis dette gøres korrekt, vil jeg mene det i fremtiden vil blive lettere for Borgerne fordi det reelt set reducerer steder du som slutbruger skal forholde dig til information - også selvom det på overfladen ser ud til at være mere kompliceret.

Markedet er åbnet op, og det er muligt at lave nogle Løsninger som kan samle din information på en moderne og interaktiv måde - og det vil være et område vi vil se blive innoveret på de næste mange år.

Beklager den lange smøre 😉

36
7. januar kl. 12:08

Tak for gennemgangen. Der er en del fokus på post fra de offentlige, men da den jo netop kan ses i begge systemer, der det efter min mening ikke det reelle problem.

Til gengæld se jeg posten fra private virksomheder, som det hovedproblemet, der kan ende at vi som borgere alligevel skan checke post begge steder, så du kan måske be- eller afkræfte om min antagelser er korrekte, udfra et simpelt eksempel:

Hvis min pensionkasse har en aftale med eBoks og kun eBoks, mens mit forsikringsselskab har en aftale med NetCompany og kun NetCompany, skal jeg så checke post hos både eBoks og Mit.dk?

37
7. januar kl. 12:29

Svaret er enkelt: ja. eBoks og mit.dk er konkurrenter på post afsendt af private virksomheder. Og har så som Michael skriver - derudover integreret til den Offentlige Digitale Postkasse

38
7. januar kl. 13:14

Godt, og så vi tilbage ved hovedproblemet, nemlig at der flere postkasser som vi borgere skal checke, hvilket vi som almindelige borgere ikke finder er rimeligt.

Vi har en postkasse stående ved vores bolig, hvori posten bliver leveret uanset, hvem transportøren er. Sådan skal det også for digitial post.

Hvordan det så teknisk skal løses, må nogen finde ud af, men vi har som borgere en NemKonto, så formelt set burde det ikke være svært, at man borgere kan vælge hvilken digital postkasse vi have al vores digitale post i.

Og som borger er jeg iøvrigt ligeglad med alle mulige digitale "universer", men vil bare have min post leveret.

39
7. januar kl. 14:27

"Godt, og så vi tilbage ved hovedproblemet, nemlig at der flere postkasser som vi borgere skal checke"

Det er stadigvæk ikke noget borgere definitivt skal gøre. Nogle men ikke alle, vil stå i den situation.

"hvilket vi som almindelige borgere ikke finder er rimeligt."

Endnu engang taler du på vegne af. Nogle vil helt sikkert mene, at det ikke rimeligt, mens der er andre som ikke tænker meget over det.

Og hvad er problemet egentlig? Du skal trykke nogen ekstra gange på din telefon/tastatur... ja hold da op det er godt nok urimeligt. Og skal du så egentlig overhovedet det? Fordi hvis du om mandagen får et brev fra X, som du skal se i postkasse X, og du om tirsdagen, får et brev fra Y, som du skal tjekke i postkasse Y. Ja så har du jo brugt den samme energi, som hvis begge breve skulle tjekkes i den samme postkasse - du skulle jo stadig logge på, både mandag og tirsdag.

Og ellers, HVIS man har muligheden, så stem med fødderne. Find et andet sted at være kunde, et sted som alene sender til den postkasse man ønsker - det har jeg gjort. Jeg har så fravalg alt og alle, som ikke kan finde ud af, at nøjes med at sende mig en helt almindelig traditionel e-mail - fordi det er bare langt nemmere end alt det andet.

Og så vil der være nogen der så siger "jamen så skal du jo sikkert logge ind på deres domæne for at se det ene eller det andet" Ja og? I stedet for at tage nej hatten på, så vender jeg det om til noget positivt, og siger "fint, så har jeg lige mulighed for at se om min forsikringspolice stadig passer til mig" eller "fint, så kan jeg lige se om der er kommet et billigere mobilabonnement" og så videre, og så videre...

"Vi har en postkasse stående ved vores bolig, hvori posten bliver leveret uanset, hvem transportøren er."

Igen er du endnu engang definitiv, i din formulering. Nogle får post i postkassen ude ved vejen, men jeg får personligt ikke en skid - og jeg er langt fra den eneste.

"Sådan skal det også for digitial post."

Men der er jo allerede sådan for Digital Post. Alt post fra det offentlige, får vi i Digital Post, som kan læses ET sted - eksempelvis på borger.dk.

Og hvordan vil du bestemme, hvordan det private vælger at sende dig post - det må de sgu da selv vælge. Om de så vil sende det til dig med brevduer, så er det stadig deres valg. Hvis du ikke bryder dig om den specifikke måde de sender dig post, så find et andet sted.

"Hvordan det så teknisk skal løses, må nogen finde ud af, men vi har som borgere en NemKonto, så formelt set burde det ikke være svært, at man borgere kan vælge hvilken digital postkasse vi have al vores digitale post i."

Digital Post - som er fra det offentlige - kan vi stadigvæk nøjes med at læse ET og kun ET sted.

Hvis du mener elektronisk post fra det private, så kan du - som jeg tidligere har skrevet - også selv vælge hvilken postkasse du vil have din post i, men det kan kræve, at du så også skal vælge et andet sted at være kunde, fordi - som jeg også tidligere har skrevet - så er det afsender der vælger måden de vil sende på, ikke modtager - og sådan har det i øvrigt ALTID været.

Og heldigvis har det altid været sådan. Fordi hvis der var nogen der skulle bestemme, hvordan det private skulle sende deres post, så kunne vi potentielt være i en situation, hvor alt blev sendt med eksempelvis Fax. Heldigvis er det ikke sådan, og det har betydet, at måden post bliver sendt, har fulgt den teknologiske udvikling, og vil blive ved med det - heldigvis.

40
7. januar kl. 15:13

Ja, digital post er den tekniske betegnelse på elektronisk post fra det offentlige, men digital post er også det samme som elektronisk post uanset afsender.

Og jeg har forstået, at post fra det offentlige kan ses begge steder, hvilket jeg har skrevet et utal af gange.

Og nej, vi kan ikke bare "stemme med fødderne". Vi kan muligvis skifte forsikringsselskab hver gang de skifter leverandør, men vi kan altså ikke altid bare skifte pensionskasse, da den enten dikteres af vores arbejdsplads eller af en flytning kan koster 100.000 kr i tabt pension.

Det er jo fint for dig at du ikke har et problem med at logge på mange steder, men hvis du gav tid til at artiklerne her på Version2 og på andre medier, så ville du se, at der bredt i befolkningen er er generel træthed overfor digitaliseringen i Danmark, der gennemføres uden at tage hensyn til borgerne, og at endnu et sted man skal logge på blot forøge denne træthed.

Jeg har intet skrevet om, at posten skal sendes på en bestemt måde eller fra et bestemt sted, kun at den skal leveres samme sted, men når man kan lave en standard for offentlig post, så den kan ses flere steder, kan man naturligvis gøre det samme for post fra private virksomheder.

Det er muligt, at det så forringer leverandørernes muligheder for at tjene på penge på sekundære tjenester, men det må man så tage højde for i prisfastsættelsen.

41
7. januar kl. 16:18

"Ja, digital post er den tekniske betegnelse på elektronisk post fra det offentlige"

Nej, det er ikke en teknisk betegnelse - det er et navn, "Digital Post" er et navn. Et navn ligesom alt andet - eksempelvis Mit eller e-Boks. Den tekniske betegnelse er elektronisk post.

"men digital post er også det samme som elektronisk post uanset afsender."

Nej, det er det ikke, det er stadigvæk et navn, og det bliver ikke mere korrekt af, at du gentager det. Hvis man skulle følge dit argumemt, så er e-Boks eller Mit, det samme som elektronisk post, og det er det ikke - det er navne.

"Og jeg har forstået, at post fra det offentlige kan ses begge steder, hvilket jeg har skrevet et utal af gange."

Nej, du har tydeligvis ikke forstået det, for ellers ville du ikke blive ved med at skrive "begge" (som i 2). Digital Post, fra det offentlige, kan læses hele 4 forskellige steder.

"Og nej, vi kan ikke bare "stemme med fødderne". Vi kan muligvis skifte forsikringsselskab hver gang de skifter leverandør, men vi kan altså ikke altid bare skifte pensionskasse, da den enten dikteres af vores arbejdsplads eller af en flytning kan koster 100.000 kr i tabt pension."

Jeg skrev "HVIS" endda med store bogstaver. Og selvom man ikke kan flytte alt, så kan man flytte noget, og dermed nedbringe antallet af gange, man skal logge på et bestemt sted.

"Det er jo fint for dig at du ikke har et problem med at logge på mange steder, men hvis du gav tid til at artiklerne her på Version2 og på andre medier, så ville du se, at der bredt i befolkningen er er generel træthed overfor digitaliseringen i Danmark, der gennemføres uden at tage hensyn til borgerne, og at endnu et sted man skal logge på blot forøge denne træthed."

Endnu engang antager du, hvad jeg gør og ikke gør - jeg bruger skam tid på artiklerne. Men det ændrer ikke på det faktum jeg skrev til dig i forrige kommentar. At det jo er pisseligegyldigt at borgerne skal logge på, endnu et sted. For de skulle jo alligevel, under alle omstændigheder, logge på et eller andet sted, for at læse posten. Den eneste forskel er designet på siden, men det overlever de sgu nok, fordi ikke 2 sider online er ens, og det har de jo ellers ikke noget problem med at navigere rundt i.

"Jeg har intet skrevet om, at posten skal sendes på en bestemt måde eller fra et bestemt sted, kun at den skal leveres samme sted"

Ja netop. Du vil have, og du vil bestemme - over det private erhversliv - hvor du personligt vil have deres egen post, leveret til dig. HAHA, Held og lykke med det du...

"men når man kan lave en standard for offentlig post, så den kan ses flere steder, kan man naturligvis gøre det samme for post fra private virksomheder."

Jamen hvis det er så naturligt, hvorfor findes der så ikke et firma, der allerede tilbyder dette? Hvorfor tror du?

Det er ikke fordi, at det ikke teknisk set kunne lade sig gøre - for det kunne det sagtens. Men hverken e-Boks eller Mit, vil sgu da tillade, at der var nogen der tilbød, at post fra de 2, kunne ses samlet ET sted.

"Det er muligt, at det så forringer leverandørernes muligheder for at tjene på penge på sekundære tjenester, men det må man så tage højde for i prisfastsættelsen"

Ja, så det bliver endnu dyrere for virksomhederne, at bruge dem til at sende deres post - god ide, virkelig godt ide, hold da op.

42
7. januar kl. 16:39

Vi bliver tydeligvis aldrig enige om det her emne, da jeg åbenlyst ikke forstår dig lige så lidt som du forstå mig.

Så uanset om du er enig eller ej, så tror jeg at de fleste borgere heller vil bruge tiden sammen med deres familie, gå en tur i skoven eller noget andet der forøger deres livskvalitet, i stedet for at spilde tiden på at skulle logge på og lære at bruge endnu et it-system.

44
7. januar kl. 17:05

"Vi bliver tydeligvis aldrig enige om det her emne, da jeg åbenlyst ikke forstår dig lige så lidt som du forstå mig."

Endnu engang antager du igen, hvad jeg gør og ikke gør. Jeg læser det du skriver - og jeg kan både læse og forstå dansk - og så svarer jeg dig. Hvis du ikke mener det er godt nok, så er det dit ansvar, som afsender af et budskab, at gøre dig mere forståelig.

"Så uanset om du er enig eller ej, så tror jeg at de fleste borgere heller vil bruge tiden sammen med deres familie, gå en tur i skoven eller noget andet der forøger deres livskvalitet, i stedet for at spilde tiden på at skulle logge på og lære at bruge endnu et it-system."

Igen, igen, igen, antager du noget om, hvad andre mennesker vil og ikke vil. Derudover, så skal de her borgere som du taler om, jo ikke lære at bruge endnu et it-system, hver evig eneste gang de skal tjekke deres post. Det skulle under normale omstændigheder, meget gerne være klaret indenfor et par gange. Og så kunne det være, at man skulle se på det, som at man havde fået endnu en kompetence, i stedet for at se på det, som spild af tid.

45
7. januar kl. 17:54

Måske du skulle stopper nu!? Vi er ikke enige og så er den ikke længere.

46
7. januar kl. 18:11

Hvis du ikke bryder dig om, at jeg blander mig i debatten, og kommenterer dine indlæg, så er det om nogen, dig selv der skal stoppe.

47
7. januar kl. 18:41

Du må da gerne kommenterer mine indlæg, men da jeg ikke ejer dine ypperlige retoriske evner, forsøger jeg at stoppe med et citat meget frit efter Monrad&Rislund: "Tillykke du har vundet dagens ordkløverkonkurrence. Præmien er en halv gris"

48
7. januar kl. 19:00

Bare rolig, jeg har det helt fint med, at du kalder mig en ordkløver. Hvis bare du får det bedre med dig selv, så er alt godt. Men det får mig ikke til stoppe - det er kun dig selv, der kan gøre det. Denne kommentar er et eksempel på det...

32
5. januar kl. 11:37

Hvilken betaling får de forskellige operatører af lågerne i posthuset så, for at levere adgang til din post fra det offentlige i posthuset?

De kan jo ikke leve af det, hvis det er gratis.

33
5. januar kl. 11:48

Operatørerne får det salgsargument til den private postkasse de udbyder at folk kan læse deres digitale post fra det offentlige samme sted. Jeg antager at dette er et ganske stærkt argument når virksomheder skal vælge en udbyder af digital post til deres kunder.

Jeg er ikke bekendt med at de skulle blive betalt ud over dette.

31
4. januar kl. 20:55

På din telefon har du Apple Mail appen, hvor du er logget ind med din @gmail.com-adresse. På din computer bruger du Outlook, hvor du også er logget ind med din @gmail.com-adresse. På din Android-tablet bruger du BlueMail-appen til at læse din @gmail.com-adresse, og via enhver browser kan du besøge www.gmail.com og læse din email der.

Det betyder ikke, at du får forskellige post 4 forskellige steder, eller at du skal læse dine emails alle 4 steder for at få alt med.

Ligesom med Digital Post kommer alle de mails 1 og kun 1 sted fra (Googles servere), og kan blive vist, slettet, arkiveret og synkroniseret på tværs af alle de 4-5-10-20 forskellige apps til email, du måtte have installeret.

Der er ikke tale om 4 "skranker", og du modtager ikke emails fra forskellige afsendere i dine 4 apps, du læser din Gmail med. Du modtager de samme emails på tværs af alle dine apps.

Det er på den måde, almindelig email har virket på, snart sagt siden det blev opfundet for godt og vel 40 år siden.

Nu fungerer Digital Post også sådan, at man selv kan vælge, hvilket "program" man vil anvende til at læse sin email fra det offentlige. Det er ikke specielt forvirrende. Men hvor ville jeg ønske, at man slet ikke behøvede det, men bare kunne modtage helt almindelige emails fra det offentlige uden at skulle bruge alverdens løsninger til dyre penge — når teknologien allerede eksisterer (almindelige email).

Som en anden også skrev: Eboks sendte en besked ud til alle danskere, at hvad ville ændre sig? Ingenting — man skulle bare blive ved med at bruge eBoks, som man har gjort hidtil.

Ingen tvinger dig til at bruge Mit.dk. For øvrigt, det offentlige har ikke betalt én krone i offentlige udbudspenge for udvikling af Mit.dk — for Mit.dk er et privat foretagende, som Netcompany har udviklet og betalt for af egen lomme. Hvis du ikke har lyst til at anvende Mit.dk — så lad være! Det offentlige tvinger dig ikke til at bruge det, og du skal selv tage et aktivt valg, hvis du ønsker at lave en bruger på Mit.dk.

34
7. januar kl. 08:27

Men hvor ville jeg ønske, at man slet ikke behøvede det, men bare kunne modtage helt almindelige emails fra det offentlige uden at skulle bruge alverdens løsninger til dyre penge — når teknologien allerede eksisterer (almindelige email).

Du har fuldstændig misforstået fordelen ved offentlig e-post. Jeg er ellers en arv modstander af cloud services (anden mands computer), men i dette specielle tilfælde ser jeg faktisk som en fordel.

Hvis du bruger email, så er det meget nemt at komme i en situation hvor du taber adgangen til dine gamle mails, og nye mails blive blider sendt til et black-hole hvor du ikke længere adgang. Ved offentlig epost er dit ID en singleton (i praksis dit CPR nummer), og borger service kan hjælpe med at skaffe adgang til både gamle beskeder, og dem der er modtaget mens du var logget ude.

Hvis du mister forbindelsen til din Gmail mm, så er data tabt. Hvis jeg står på gaden efter mit hus er brændt, alt jeg har tilbage er den pyjamas jeg har på, og jeg har slået hovedet og glemt alle passwords etc. Så kan jeg stadig få adgang til min epost indeholdende information omkring forsikringer, og kontoudtog med informationer om dyre ting jeg har købt igennem tiden.

Offentlig epost har derudover den fordel at hvis et familie medlem dør, så kan man få adgang til afdødes bank, og forsikrings korrespondance.

Det kan email slet ikke.

Jeg ser nogle helt andre problemer. Det ene er EU udbud, og ’fjern skinnerne syndromet’. Vi vil aldrig tillade at jernbane driften skulle i udbud, og at man fjernede alle skinner inden den nye operatør overtog. Det er sjældent muligt for vinderne af et IT udbud at overtage den gamle software/hardware infrastruktur.

Det andet er ’capitalize gain (rent seeking), socialize loss’. Når et nyt system skal udvikles, er der en tendens til at vinderen af udbud kan kræve ekstra betaling da scope ændres undervejs (socialize loss), når systemet efter nogle år med ekstra betaling efterhånden virker, så er det den nuværende operatørs IPR, og den næste skal starte forfra (capitalize gain).

Det treide er ’Cambridge Analytics’ syndromet vs. GDPR. Firmaer der lever af ’Analytics’, og har stordrifts fordele kan derfor tilbyde services billigere. Der er en tildens til at alt skal igennem så mange service udbydere som muligt, i fjerne lande, med ugennemskuelige TOS. (Se Schrems 1, 2, og snart 3, 4 kombineret med FISA, og de store amerikanske cloud udbydere)

Det at have flere udbydere af f.eks. E-boks services vil kun forværre ’Cambridge Analytics’ syndromet. (Flere firmaer med adgang til dine data)

43
7. januar kl. 16:56

Det er sjældent muligt for vinderne af et IT udbud at overtage den gamle software/hardware infrastruktur.

Hardware ok nej nok ikke. Men Software jo det er og bør det - al software til det offentlige bør netop af den grund skulle laves som Open Source. Så vil det være reglen i stedet for undtagelsen at man bygger ovenpå erfaringerne i det tidligere og kun udvider/ændrer det nødvendige.

16
4. januar kl. 10:35

Uanset hvad, så bliver folk (herunder mig selv) usikre på, om vi nu får læst al den post, der bliver sendt til os. Post fra flere firmaer ligger på deres egne hjemmesider, jeg får så kun en mail om, at der ligger noget nyt. Men kan man forestille sig, at et eller andet dødvigtigt fra det offentlige (fra en eller anden myndighed) havner et sted, hvor jeg ikke kigger? Flere låger og flere skranker hjælper ikke.

20
4. januar kl. 10:49

Pointen er netop at alle skrankerne hører til samme posthus, hvor al din post ligger. Så uanset hvilken skranke du vælger kan du få adgang til al din post fra det offentlige.

22
4. januar kl. 11:55

Undskyld men det svar kan hverken Ditlev, jeg eller andre borgere bruge til noget som helst.

Vi skal altså som borgere stille os op ved samtlige skranker for at være sikker på vi faktisk får den post, der bliver sendt til os?

Nej, som jeg har skrevet i et andet indlæg, så er hele konceptet forkert; Borgeren skal have en og kun en postkasse, og det skal være afsendernes pligt, at al post kommer til denne postkasse og ikke andre steder.

25
4. januar kl. 12:19

"Undskyld men det svar kan hverken Ditlev, jeg eller andre borgere bruge til noget som helst."

Hvordan kan du vide, om andre borgere kan bruge det svar, og hvorfor taler du på vegne af dem og Ditlev?

Jeg synes da Tobias svar er ganske rimeligt...

"Vi skal altså som borgere stille os op ved samtlige skranker for at være sikker på vi faktisk får den post, der bliver sendt til os?"

NEJ - ikke hvis det er post fra det offentlige - som er det både Ditlev og Tobias taler om - der kan du nøjes med ET sted.

26
4. januar kl. 14:50

Du læst artiklen og Ditlev's indlæg?

Borgerne er gennemgående forvirrede over, at der er flere postkasse. Det er ikke borgernes fejl, men at der træffet forkerte valg.

Ja, det offentliges post kan ses i begge postkasser, men eftersom vi alle nu skal kigge i begge postkasser plus et utallige af "private" postkasser fra virksomheder, er der skabt total forvirring for ganske almindelige borgere.

Vi har stadigvæk en lovgivning i dette land, der påbyder os borgerne, at have en fysisk postkasse ved vores bopæl.
Uanset hvem der sørger for at leverer fysisk post, så er det den fysiske postkasse de skal lægge posten i.

Dette princip skal naturligvis også gælde for elektronisk post.

Det kan godt, at den nuværende løsning skaber mere priskonkurrence, men det er alene de private virksomheder, der kan høste fordelen, mens vi almindelige borger må betale omkostningerne i form af mere arbejde og mere forvirring.

29
4. januar kl. 17:16

"Ja, det offentliges post kan ses i begge postkasser, men eftersom vi alle nu skal kigge i begge postkasser plus et utallige af "private" postkasser fra virksomheder, er der skabt total forvirring for ganske almindelige borgere."

Du skriver "begge", men der er IKKE kun 2 steder, at det er muligt at læse - der er også borger.dk

NEJ, det er IKKE "alle" der "skal", eller behøver at kigge mere end ET sted - på borger.dk.. jeg er personligt en af dem. Det kommer helt an på om man eksempelvis er kunde hos nogen, der benytter sig af Mit eller e-Boks, og det er jeg ikke. Det er et aktivt valg man kan tage, hvis man har muligheden og gider.

27
4. januar kl. 14:53

Som allerede nævnt flere gange er der ikke flere postkasser når vi snakker offentlig digital post. At du og andre bliver ved med at påstå noget andet er en af grundene til at mange bliver forvirrede.

28
4. januar kl. 15:03

Nej, jeg påstår, at vi er/bliver forvirrede. Jeg påstår ikke, at der ER flere postkasser.

Og det var ikke mig, der begyndte forvirringen. Jeg tror ikke, ret mange har set min bemærkning, især ikke før, den blev skrevet.

Beskeden på e-boks (eller hvor det nu var?) var vist rimelig enkel: Hvis du vil fortsætte som hidtil, så skal du ikke gøre noget. Hvorefter alle begyndte at skrive om herlighederne i de mange nye muligheder.

24
4. januar kl. 12:06

Hvis du vil have den post det offentlige sender dig, så kan du gå derhen du vil.

Hvor private virksomheder sender dine beskeder hen er svært for det offentlige at blande sig i, uden at det vil resultere i nogle betydelige protester.

18
4. januar kl. 10:46

Hvis du altid vil være helt sikker på, at du får læst posten FRA det offentlige, så læst posten HOS det offentlige (borger.dk).

10
3. januar kl. 17:16

citat "Digitaliseringsstyrelsen understreger, at post fra det offentlige lander i alle tre postkasser, uanset hvilken man vælger."Spild af borgernes penge': Politikere vil lukke nye digitale postkasser, som stort set ingen bruger31.12.22 DR.

Betyder det ikke, at der bliver betalt til hver udbyder pr en forsendelse?

Så kan det virkelig være billigere end god gammeldags sneglepost, hvor man ved i hvilken postkasse skal kigge?

Og at Mit.dk ikke lykkedes skyldes nok også, at mange ikke kender til det. Jeg bliver tit fortalt i telefonen, vi sender det til e-boks.

Burde det offentlige ikke nøjes med, at udlicitere driften og forbedringer, mens navnet ig indgangen forbliver det samme?

Navneskiftene forvirrer mere end godt er og udgør dermed en hindring for en del danskere. Samfundet skal ikke kun indrettes til de højtfungerende.

49
8. januar kl. 21:44

Burde det offentlige ikke nøjes med, at udlicitere driften og forbedringer, mens navnet ig indgangen forbliver det samme?

Jo. Men eboks er ældre end Digital Post, og har aldrig været det offentliges produkt. Man har betalt eboks (nets) for at levere brevene, men ejerskab over navn og løsning harman ikke fået med. Man gav et monopol til et n privat virksomhed, og selvom digitaliseringsstyrelsen i årevis har markedsført Digital Post som Digital Post og på det nærmeste forlangt af offentlige myndigheder at de skulle benævne det Digital Post, har mange holdt fast i eboks.

Hvis nu vi skulle fast i at kalde løsningen for eboks, så skulle det offentlige ekspropriere eboks. Digitaliseringsstyrelsen har i stedet, som de også gjorde med MitID, skiftet navnet til et de selv ejer, og som så kan få skiftet indmaden ud efter behov uden at skulle omdøbe løsningen igen.

15
4. januar kl. 10:26

"Betyder det ikke, at der bliver betalt til hver udbyder pr en forsendelse?"

Der bliver kun sendt en meddelelse, som så kan læses flere forskellige steder. Ligesom du eksempelvis kan læse den nøjagtig samme e-mail, i det ene mailprogram fra virksomhed X på din stationære computer, det andet mailprogram fra virksomhed Y på din bærbare computer, og det tredje mailprogram fra virksomhed Z på din mobiltelefon.

Om det så er Digitaliseringsstyrelsens ord, eller journalisten der viderebringer deres ord, ved jeg ikke. Men årsagen til formuleringen, kan måske være sådan, for at lette forståelsen for den danske del af befolkningen, uden teknisk indsigt.

"Jeg bliver tit fortalt i telefonen, vi sender det til e-boks."

Det kan også være korrekt, hvis dem du taler med er en privat virksomhed, som har en aftale med dem. Hvis det derimod er en offentlig myndighed du taler med - ja så er det noget decideret vrøvl. Hvad de burde sige - og i øvrigt altid burde have sagt - var at de sender MED Digital Post.

17
4. januar kl. 10:42

Eller - nu jeg tænker over det - endnu mere korrekt formulering ville være " vi sender det SOM Digital Post"

12
4. januar kl. 09:48

Digitaliseringsstyrelsen har desværre taget retorikken om flere offentlige digitale postkasser til sig i stedet for at gøre det klart for borgerne at der kun er en offentlig digital postkasse (se eventuelt Kim Bjørn Tiedemanns blogindlæg her på Version2).

Offentlig digital post bliver kun sendt et sted hen, og det offentlige betaler ikke til hverken e-Boks eller Netcompany når de sender digital post (jeg ved ikke om der foregår en betaling fra den afsendende myndighed til Digitaliseringsstyrelsen dog).

De ting som ofte omtales som postkasser (borger.dk, e-boks.dk, mit.dk og tilhørende apps) kan bedre ses som låger ind i din offentlige digitale postkasse, hvor visse af disse låger så også giver adgang til en yderligere privat digital postkasse.

At folk i det offentlige stadig siger at de sender det til e-Boks er en blanding af manglende information og vane (det er djævelsk svært at vende sig til at sige Digital Post i stedet for e-Boks efter så lang tid).

14
4. januar kl. 10:23

Jeg vil nærmere sige, i stedet for låger, at vi måske skal kikke på det i stil med et (gammeldags) posthus.

Digital Post er selve posthusets sorteringscentral.

De enkelte "klienter" (E-boks, mit.dk osv. ) er ekspeditionslugerne.

Når du vil læse din post fra det offentlige, går du op til en af skrankerne og får den. Er det post fra private aktører, kan det være du skal benytte en specifik skranke for at få den udleveret.

19
4. januar kl. 10:47

Ja, det lyder som en god analogi, da det er mere klart at forskellige skranker kan yde forskellige ekstra services.

11
3. januar kl. 18:58

Der betales per forsendelse ligesom sneglepost. Jeg har hørt om størrelsesorden 9 kr hos eBoks, hvilket jo umiddelbart er billigere, men da det offentlige nu sender mere post end de gjorde tidligere, så er der formentlig ikke sparet noget.

13
4. januar kl. 09:51

Har du en kilde til at det offentlige betaler per forsendelse?

At du omtaler prisen "hos eBoks" virker mystisk, da det offentlige jo ikke sender noget via e-Boks løsningen længere.

21
4. januar kl. 10:55

Rolig nu! Jeg har haft en konsulentopgave hos eBoks dengang der kun var eBoks, og der blev nævnt ovenstående beløb.

Den offentlige konklusion på digitalpost var dengang, at det offentlige ikke havde sparet noget, selvom det var en forudsætning for igangsættelsen, men det er jo meget normalt for offentlige projekter.

Selvom betalingsmodellen måtte være ændret nu, så er det naivt at tro at pris per forsendelse ikke lægger sig op ad priserne for fysisk post. Leverandørerne skal jo leve af det (nogen sikkert bedre end andre).

23
4. januar kl. 12:03

Hvorfor skulle prisen for en forsendelse som det offentlige foretager i et system de selv ejer koste noget nær prisen for fysisk post? Hvad er det for leverandører du mener skal have betaling for gennemførsel af forsendelsen?

Det lyder som om du baserer det ovenstående på den opbygning man havde mens e-Boks stod for at levere den offentlige Digitale Post. Men det var jo netop en af grundene til at det skulle i udbud: At man ville have et system ejet af det offentlige selv, så man ikke skulle betale en leverandør per forsendelse.

30
4. januar kl. 19:21

Ydelserne til Digital post bliver så vidt jeg ved leveret og driftet af et privat firma (NetCompany?), så selvom staten ejer systemet, så ligger det på servere hos et privat firma, hvis medarbejdere holder det kører.

Der er ingen private virksomheder, der indgår aftaler for drift på fastpris uden der er klausuler om maksimale datamængder, antal forsendelser etc.

Derfor vil der også i tilfældet med udbuddet af Digital Post være nogle estimaterer for antal forsendelser etc, hvorfra en pris per forsendelse kan beregnes, også selvom der ikke konkret måtte blive betalt per forsendelse eller tilsvarende.

Det er korrekt, at fysisk post idag næppe er et realistisk alternativ, men det vil stadigvæk være det prisloft, som tilbudsgivere vil kigger på før de gætter på hvad evt konkurrenter måtte byde ind med, efter de har beregnet en pris de kan udfører opgaven for uden at tjene nogle penge.

6
2. januar kl. 16:44

Digital Post, e-boks OG mit.dk, er alt sammen så fuldstændigt ligegyldigt alt sammen.

Når ikke ALLE offentlige myndigheder UBETINGET benytter sig af, eller er tvunget til at benytte sig af, Digital Post - eksempelvis men ikke isoleret til, Skatteforvaltningen - men bruger traditionel e-mail, så er det fuldstændigt ligegyldigt alt sammen.

Og når ikke ALLE private virksomheder UBETINGET benytter sig af ET og kun ET sted, hvor deres kunder kan læse ALT deres post - men blandt andet opretter deres egne postkasser, hos dem selv, på deres egne domæner - så er det fuldstændigt ligegyldigt alt sammen.

Det hele er fandme så latterligt efterhånden - en farce.

Jeg ved ikke hvad løsningen kunne være, jeg siger blot min mening...

5
2. januar kl. 16:42

Så vidt jeg kan læse er det IKKE Lisbeth Bech-Nielsen som mener at der kun bør være E-boks, men Pia Kjærsgård! En af årsagerne til at folk stadig bruger e-boks, er nok at det er så svært flytte til en anden lignende løsning - for e-boks er godtnok stadig en elendig løsning. Der burde selvfølgelig været stillet som krav at data (post og beskeder) nemt skulle kunne flyttes fra den ene løsning til den anden

3
2. januar kl. 13:18

Hvad gav det offentlige for at lade E-boks have monopol på danskernes offentlige postkasse før? Var det ikke ca. samme pris i årlig drift? (og 27 mill. for at drifte dette er fuldstændig ude i hampen).

1
2. januar kl. 12:29

Problemet er ikke, at der er flere digitale postkasser, men at borgerne ikke selv kan bestemme, hvilken postkasse de vil have deres digitale post i.

Det offentliges digitale post kan ganske vist ses i begge, men i takt med at Netcompany indgår aftaler med flere private afsendere, vil stadigt flere borgere blive tvunget til benytte begge postkasser.

Nogle private afsendere vil muligvis være så kundevenlige, at de kan sende til begge systemer, men det vil betyde at de hver især skal opbygge og vedligeholde data, hvilket kunne undgås med en fælles adressebog.

I Norge har man valgt en løsning, hvor borgerne selv vælger postkasse, herunder at indhold skal flyttes mellem udbyderne, hvis borgeren vælger at skifte udbyder.

Og jo, ville være rart hvis digital post blev sendt direkt til en selvvalgt mailadresse, men i forhold til ovenstående er det et mindre problem.

9
2. januar kl. 19:09

Problemet er ikke, at der er flere digitale postkasser, men at borgerne ikke selv kan bestemme, hvilken postkasse de vil have deres digitale post i.

Det er vel afsender som bestemmer hvor og hvordan de vil afsende

2
2. januar kl. 13:17

Problemet med at sende til email er kryptering af beskeden. Det har de færreste opsat så det virker med mitid i deres mail klient. Jeg tænker at "TLS mellem afsender og modtager" ikke er nok for følsomme beskeder.

4
2. januar kl. 13:35

Der er naturligvis post, som ikke bør sendes direkte til en mailadresse.

Men hvis der var reel fri konkurrence og man kunne vælge udbyder selv, så kunne en konkurrenceparameter være, at man selv kunne angive at post fra udvalgte afsendere kunne videresendes automatisk. Det kunne BS-udskrifter, regninger mm.

7
2. januar kl. 16:46

Der er naturligvis post, som ikke bør sendes direkte til en mailadresse.

Hvis du selv er i stand til at sørge for et sikkert setup med PGP, S/MIME eller lign, hvorfor så ikke ?

Jeg er klar over, at det offentlige også vil sende forkyndelser mv. med kvittering, men så må man for disse bruge de officielle systemer. Det betyder dog at langt det meste post vil kunne forwarde til ens egen postbox uden problemer.

8
2. januar kl. 17:09

I sidste ende er det jo vores eget ansvar, men jeg tror så også at det let kan gå galt, fordi for mange tror de har styr på det teknisk eller endnu værre ignorerer det.

Min pointe er sådan også bare, at hvis det meste post dvs regninger mm kommer direkte i en mail, så ville jeg godt kunne leve med at fartbøder, sundhedsoplysninger og slags, kræver jeg skal logge på et system