Pendlere lurer fejl i nyt takstzone-system: Sparer flere hundrede kroner

20. februar 2017 kl. 16:5511
En fejl i et nyt takstzone-system betyder, at det er muligt at spare flere hundrede kroner ved køb af pendlerkort.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Pendlere har fundet et smuthul i det nye takstzone-system, der trådte i kraft i begyndelsen af året. Det kan Ekstra Bladet fortælle om.

Det er folk, som dagligt pendler mellem Sorø og Københavns Hovedbanegård, som har fundet ud af, at de kan spare 250 kroner, når de bestiller månedskort gennem DOT's eller DSB's apps.

Ifølge Ekstra Bladet er prisen på 30 dages ubegrænset pendling mellem de to stationer på 2.050 kroner. Det resultat fås, når man angiver Sorø Station som den ene af de to destinationer og Københavns H som den anden. Men hvis man i stedet skriver Stenlille St. som den ene og Nymøllevej (Slangerupvej) som den anden destination, så er prisen 1.800 kroner. Og med den type månedskort kan der også pendles mellem Sorø og Hovedbanen.

Derudover får pendleren automatisk tre ekstra zoner med til den billigere pris. Nemlig Stenlille, Store Merløse og Hvalsø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekstra Bladet har været i kontakt med Movias forretningschef Eskil Thuesen om sagen.

»Det skal de ikke. Det er en fejl i systemet. Prisen skal være 2.050 kroner for begge de to relationer. Vi er kommet til at sælge noget for billigt,« siger Eskil Thuesen til Ekstra Bladet.

Han fortæller til mediet, at Movia vil tage initiativ til at få rettet de fejl, som der er, og som han i øvrigt betegner som 'startvanskeligheder'.

»Ved næste opdatering i april vil fejlene blive ændret. Så vil det komme til at koste 2.050 kroner uanset, om man skal fra Sorø til Københavns Hovedbanegård, eller om man skal fra Stenlille til Nymøllevej,« siger Eskil Thuesen, som takker pendlerne for at gøre opmærksom på fejlen.

På Movias hjemmeside fortæller selskabet nærmere om takstharmonisereringen, der fandt sted 15. januar i år.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
24. februar 2017 kl. 09:03

Og af hensyn dem der ikke ønsker at overlade deres liv til en amerikansk tracking tjeneste, kunne du så ikke være så venlig at komme med essensen?

9
21. februar 2017 kl. 14:22

Beklager at jeg opfattede din første kommentar i artiklens kontekst.

Fair nok.

Problemet er at jeg har prøvet at søge vidt og bredt, men der ret uigennemskueligt, hvorfor jeg tænkte at jeg kunne smide spørgsmålet på banen her.

Som sagt, jeg har kun en fornemmelse af at der er noget der ikke stemmer overens, men man har jo ikke en kinamands chance for at få det hverken af- eller bekræftet.

8
21. februar 2017 kl. 14:12

Jeg misforstod dine kommentar. Da artiklen omhandler det nye takst-zone-system, troede jeg fejlagtigt, at din kommentar også gik på prisændringerne i dette. Kan se, at du taler om noget helt andet nemlig takststigningsloftet. Beklager at jeg opfattede din første kommentar i artiklens kontekst.

7
21. februar 2017 kl. 13:41
5
21. februar 2017 kl. 13:03

Men at taksterne ikke måtte ændre sig for nogen, har så vidt jeg har forstået, aldrig været et mål med omlægningen. Hvis alle skulle betale det samme, så ville man ikke kunne lave ændringer.

Som jeg så ser det, så betyder det at et rigtig stort antal pendlere, hvor jeg vil formode at rigtig mange har et fast antal zoner som f.eks. 6 zoner, vil opleve en prisstigning - så er det flotte skema, hvor man påstod at det ville gå i nul for hovedparten, løgn og latin?

Jeg tror ikke Movia spiller med åbne kort.

4
21. februar 2017 kl. 12:13

Formålet med omlægningen af takstsystemet var at gøre det mere gennemskueligt. Det kan man så diskutere om er lykkedes.

Men at taksterne ikke måtte ændre sig for nogen, har så vidt jeg har forstået, aldrig været et mål med omlægningen. Hvis alle skulle betale det samme, så ville man ikke kunne lave ændringer.

3
21. februar 2017 kl. 08:51

Er der nogen der kan forklare hvordan det kan være at et 6 zoners kort er steget fra 970 kr til 1000 kr - en stigning på 3%.

Hvordan kan prisen stige 3%, når det er blevet hævdet at taksterne ikke må stige?

Som jeg umiddelbart kan se det, så snyder Movia på vægtskålen.

2
21. februar 2017 kl. 08:26

Havde de bare reduceret takstsystemet fra start af så kunne man have levet med at nogen sparer penge mod at hele rejsekortet blev billigere.

1
21. februar 2017 kl. 08:16

Hvis det her ikke gør det helt klart for de ansvarlige at zonesystemet og takstsystemerne er uopretteligt defekte og bør tænkes helt forfra, så er der vist ikke nogen chance for at det nogensinde sker.