Passagerer risikerer at betale for meget efter rejsekortopdatering

Nogle standere gav pludselig ikke korrekt tidspunkt ved tjek-ud efter en større opdatering af rejsekortet i weekenden. Ramte passagerer vil blive kompenseret, lover selskabet.

En større planlagt opdatering af rejsekortsystemet, der forløb hen over weekenden, gav en række problemer med tjek-ud-tiderne og endte med at forsinke den lange opdatering yderligere.

Fejlen betyder, at nogle passagerer indtil tirsdag morgen kan risikere at blive takseret en time for meget af rejsen og dermed ende med at betale for meget.

Opdateringen blev sat i gang fredag eftermiddag kl. 16 og skulle efter planen have været færdig søndag kl. 20.

Læs også: Derfor lægger opdatering rejsekortets selvbetjening ned hele weekenden

Forinden var der lavet pilottest af opdateringen, som forløb gnidningsfrit. Alligevel gav den endelige opdatering fejl:

»Der skete det, at vi kørte successivt ud med den nye version af systemet i forskellige pakker. Derfor havde vi i en periode både version 4 og version 5 af systemet ude, og da vi havde nogle folk ude og lave forskellige rejsemønstre, opdagede vi, at der blev angivet forkert tid mellem udstyr med de forskellige versioner,« siger direktøren for Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, der blev gjort opmærksom på problemet kl. 2.30 natten til søndag.

Konkret opstår fejlen, når man tjekker ind på en stander med den nye version og efterfølgende tjekker ud på en maskine med den gamle version. Det får systemet til at tro, at man har rejst en time længere, end hvad der egentlig er tilfældet.

»Det skyldtes noget med timesetting i de to versioner, som er konsistente i hver af versionerne, men ikke er det indbyrdes,« siger Bjørn Wahlsten til Version2.

Hvordan kunne det ske, uden at I havde opdaget det på forhånd?

»Godt spørgsmål. Vi lavede en pilottest, og der fangede vi det ikke, så vi skal have fulgt op på det og finde ud af, hvordan det kunne ske,« siger Bjørn Wahlsten.

Ramte passager får automatisk pengene tilbage

Han kan endnu ikke svare på, hvor mange passagerer der er ramt af den ekstra taksering, men alle rejserne vil ifølge selskabet blive efterkalkuleret, og evt. overtakserede rejser vil blive indbetalt automatisk på kundernes Nemkonto inden for to-tre uger.

Efter at selskabet opdagede fejlen, stoppede det midlertidigt med at rulle opdateringen ud indtil søndag formiddag, hvor arbejdet fortsatte. Alle standere skulle derfor køre med den nyeste version af systemet i skrivende stund, med undtagelse af nogle busser, der stadig vil køre rundt med den gamle version indtil tirsdag morgen.

Under opdateringen var det blandt andet ikke muligt at optanke rejsekortet via selvbetjeningen på rejsekort.dk. Opdateringen var ifølge Bjørn Wahlsten »en af de større«, der blandt andet gør det muligt for passagererne at se længere tilbage i rejsehistorikken, at få overblik over den løbende saldo og få oplysninger om, hvor der kan opnås rabat med rejsekortet. Opdateringen skulle have været ude allerede den 20. juni, men en række fejl under tests fik Rejsekort A/S til at udskyde udrulningen.

Den næste større opdatering forventer selskabet at rulle ud inden for 1½-2 år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Dette er endnu et symptom på, at Rejsekortet er alt for kompliceret, både som model og i sin implementering. Jeg tror, at man kunne spare en masse ved blot at skrotte det nuværende system og erstatte det med noget meget enklere: Det ville være mere stabilt, nemmere at forstå for kunderne og langt billigere i vedligeholdelse. Nok til, at de samlede omkostninger til nyudvikling og vedligehold efter ganske få år er samlet mindre end vedligehold af Rejsekortet i samme periode.

Men det er ikke ukendt, at det er nemmere at acceptere høje løbende udgifter end en stor engangsinvestering for at opnå lave løbende udgifter. Blandt andet fordi man måske ikke helt stoler på beregningerne om besparelser. Det skal man selvfølgelig også være påpasselig med (specielt har beregninger om besparelser ved at indføre IT ofte været meget optimistiske), men hvis man checker forudsætningerne for beregningerne og ikke finder urimelige antagelser, så holder det nok.

  • 12
  • 1
Kasper Hovgaard

Det var dog "heldigt", at systemet opkræver for meget... Tænk, hvis det havde været for lidt (Gys ;))

Det kostede 25 kroner mod normalt 15 for en almindelig 2-zoners tur her til morgen. Det kunne være blevet meget sjovere, hvis turen havde været længere. Spændt på, hvad prisen mon bliver, når jeg tager hjem om et par timer. Bud modtages gerne.

Heldigvis er det lynhurtigt at klage på Rejsekortets hjemmeside (som dog ikke fungerer på mobile enheder). Der skal kun udfyldes omkring 25 felter - heraf en del dobbeltkonfekt.

  • 7
  • 1
Finn Thøgersen

»Det skyldtes noget med timesetting i de to versioner, som er konsistente i hver af versionerne, men ikke er det indbyrdes,« siger Bjørn Wahlsten til Version2.

Det er jo meget godt at versionerne er internt konsistente, mean da nogle rabatter afhænger af tidspunktet på dagen vil selv en intern konsistent - men forkert - tid give problemer.

Det er så ikke nær så tydeligt som "en time extra", især fordi du ikke får nogen indikation af rabatten.

  • 2
  • 0
Henrik Hansen

Rejsekort A/S har fundet ud af, at der er noget der hedder sommertid og vintertid som de skal have indført i deres system (til den nette sum af 60 millioner kroner)?

Det virker rejsekort-logisk at indføre det på nuværende tidspunkt, efter at det har skulle have været der i nogle år efter normal-logik.

  • 6
  • 2
Steen Thomassen

Dette er endnu et symptom på, at Rejsekortet er alt for kompliceret, både som model og i sin implementering. Jeg tror, at man kunne spare en masse ved blot at skrotte det nuværende system og erstatte det med noget meget enklere: Det ville være mere stabilt, nemmere at forstå for kunderne og langt billigere i vedligeholdelse.


Hvordan kan man gøre det enklere? Frontdelen, som folk møder på stationer og busser er et standardsystem og der er født til at håndtere takstsystemer. Og det er med tjek-ind og ud. Trafikselskaber kunne giver masser af krav til takstsystemer, som var meget nemt at håndtere for leverandøren. At der er problemer med denne opdatering, er nok mere, at det er en voldsom stor opdatering, som også påvirker terminaludstyr i busser, på tog og salgssteder.

Den anden del - backoffice - har haft de største problemer. Og det er den del som er blevet undervurderet af både leverandør og aktørne bag rejsekortet. Her er meget få krav. Det var et krav, at det hele kundebetjeningen skulle kunne håndteres via internettet. Men hvad for nogle krav man skulle stille til det, have mangler. Man havde ikke folk med som ved noget om salg, økonomi, kundesupport og øvrige administration. Uanset hvad man gør, skal man havde de processer som understøtter det. Og hvad kan forenkle i det? Afskaffe optankning via internet? Det kunne håndteres af automaterne på stationerne og salgssteder. Udtræk af rejsehistorik - man kunne nøje at se de sidste 5 rejser på automater på stationerne. Ingen automatisk optankning - så slipper man for at skulle håndtere skift af kreditkort. Man kan fjerne masser andre funktioner. Men ønsker vi det, når vi nu har fået dem?

  • 2
  • 2
Finn Christensen

havde gennemført en opdatering uden fejl.

Så så.. i disse onde tider med arbejdsløshed, så er det godt at se nogen, bl.a. rejsekortet, IC4 m.fl. der over budget og med forlængst sprængt tidsplan i utallige år, har sikret fast arbejde til mange mennesker.

Jeg er sikker på at, at der også er fast arbejde gennem 2015. Nogle chefer har en sjælden evne til at fortsætte planken ud ;)

</sort humor>

  • 1
  • 1
Allan S. Hansen

Den anden del - backoffice - har haft de største problemer. Og det er den del som er blevet undervurderet af både leverandør og aktørne bag rejsekortet. Her er meget få krav. Det var et krav, at det hele kundebetjeningen skulle kunne håndteres via internettet. Men hvad for nogle krav man skulle stille til det, have mangler. Man havde ikke folk med som ved noget om salg, økonomi, kundesupport og øvrige administration. Uanset hvad man gør, skal man havde de processer som understøtter det. Og hvad kan forenkle i det? Afskaffe optankning via internet? Det kunne håndteres af automaterne på stationerne og salgssteder. Udtræk af rejsehistorik - man kunne nøje at se de sidste 5 rejser på automater på stationerne. Ingen automatisk optankning - så slipper man for at skulle håndtere skift af kreditkort. Man kan fjerne masser andre funktioner. Men ønsker vi det, når vi nu har fået dem?

Man behøver ikke fjerne "endpoint" funktionalitet/usecases for at forsimple procedurer og systemer.

Man kan blot se på procedure omkring - eksempelvis skift af kreditkort - og hvor besværligt det er for slut brugeren.
Ud fra den bruger besværlighed kan man så vurdere hvordan kompleksiteten under motorhjelmen må se ud.

Så man behøver ikke fjerne skift af kreditkort mulighed for at få et mere simpelt skift af kreditkort mulighed.

Man behøver dog nok skifte kode og ændre datamodel og deri kommer masser af mulighederne for forsimpling.

Men det tog er kørt allerede, selvom det også kørt forsinket, og det er næppe en mulighed, så brugerne må leve med dette indtil politikerne kommer under nok pres.

  • 3
  • 0
Steen Thomassen

Man behøver dog nok skifte kode og ændre datamodel og deri kommer masser af mulighederne for forsimpling.


Denne opdatering er det kommet en ny datamodel og der er flyttet funktionalitet væk til andre systemer, som er bedre til at håndtere den slags opgaver.

Men det tog er kørt allerede, selvom det også kørt forsinket, og det er næppe en mulighed, så brugerne må leve med dette indtil politikerne kommer under nok pres.


Leverandøren har haft en interesse i at rette op på projektet. Sikret fordi de vil sælge det til andre, hvor de kan levere et total system. Så tog var ikke kørt. Men vi får nok en periode, hvor der er mange fejl pga. at det er programmeret meget om.

  • 0
  • 0
Erik Jensen

Tænk hvis man købte en vare i en butik uden at kende den nøjagtige pris, før man fik det månedlige kontoudtog, endda med fejl. Den butik ville ikke have kunder!


Det går da ellers udmærket for teleselskaberne. Forskellen er selvfølgelig, at man med Rejsekort kan se sin pris og saldo efter hver rejse, mens man med teleselskaberne rigtignok må vente på saldoen efter noget tid.
Min el-regning får jeg med 3 måneders forsinkelse, så her er problemet endnu værre.

  • 2
  • 1
Christian Nobel

Det går da ellers udmærket for teleselskaberne.

Teleselskaber anno 2014 er nu udmærket i stand til at yde den service at man i næsten realtid kan se forbruget.

Der er altså ingen der tvinger en til at være kunde hos TDC.

Og så stadig - rejsekortets kunder er ikke dets brugere.

Min el-regning får jeg med 3 måneders forsinkelse, så her er problemet endnu værre.

Men da måleren sidder lige i næsehøjde, og KWh prisen sjældent ændrer sig eksplosivt over kvartalet, så er det vist et pseudoargument.

  • 3
  • 1
Erik Jensen

Men da måleren sidder lige i næsehøjde, og KWh prisen sjældent ændrer sig eksplosivt over kvartalet, så er det vist et pseudoargument.

Pointen er naturligvis, at der er masser af services, hvor der afregnes efter forbrug, og hvor man ikke kender prisen på forhånd. I alle tilfælde, incl. Rejsekort, har man dog mulighed for at undersøge prisen på forhånd, hvis det er meget vigtigt for en, at kende den eksakte pris.

  • 2
  • 1
Peter Kyllesbeck

Tænk hvis man købte en vare i en butik uden at kende den nøjagtige pris, før man fik det månedlige kontoudtog, endda med fejl. Den butik ville ikke have kunder!


Med fare for "thumbs down".
Du kender jo heller ikke prisen for en serviceydelse (håndværker, tandlæge etc) før varen/ydelsen er leveret.
En 'rejse' har en endelig pris, når den er afsluttet. Den bliver så vist i check-ud-standeren.
Rabatter opnået pga tidligere rejser kan jo også først beregnes ved afslutning af en rejse.
Endelig kan man jo bruge 'prisberegneren'. ;-)
Hvis du altid vil kende prisen før rejsen, så køb en kontantbillet (papir, sms/app) (med klippekort afhænger prisen jo også af, hvilket klippekort man bruger. Prisen pr. zone er forskellig. 3 blåklip (45kr)er ikke lig 2 guleklip(40kr))

  • 3
  • 2
Peter Kyllesbeck

Tænk hvis man købte en vare i en butik uden at kende den nøjagtige pris, før man fik det månedlige kontoudtog, endda med fejl. Den butik ville ikke have kunder!


"Tænk hvis man kørte en tur med taxa uden at kende den nøjagtige pris før man nåede frem. Det taxaselskab ville ikke have kunder."
Håber du ser ligheden. ;-)

  • 4
  • 1
Gert Madsen

der er masser af services, hvor der afregnes efter forbrug, og hvor man ikke kender prisen på forhånd. I alle tilfælde, incl. Rejsekort


Jo, men det er vel svært at se som andet end en forringelse, selvom rejsekortet bruger yderligere nogle mio. på at udråbe det som fortræffeligt.

Dertil skal lægges at den takststruktur som alle (udenfor trafikselskaberne, åbenbart) betragter som uoverskuelig, nu bliver tilføjet en rabatberegning, som absolut heller ikke er åbenlys.

Så begynder det at ligne pensionsopgørelserne, som også kræver en betragtelig indsats, for bare at undersøge om man er blevet tørret.

  • 2
  • 0
Allan Astrup Jensen

"Tænk hvis man kørte en tur med taxa uden at kende den nøjagtige pris før man nåede frem. Det taxaselskab ville ikke have kunder."


I det mindste kan man følge prisen løbende på taxametret og stå af, hvis det bliver for meget, og man kan også få en cirka pris på forhånd og i nogle tilfælde endda en fast pris. Men sammenligningsgrundlaget for rejsekortet er den billet til Odense på mandag, som jeg køber hos DSB til en fast pris i morgen. Jeg kan samtidig bruge billetten som dokumentation til rejserefusionen. Et andet sammenligningsgrundlag er busbilletten eller klippekortet, hvor jeg kender rejsens pris, når jeg stempler ved start af rejsen, og billetterne kan igen direkte bruges som dokumentation til refusion. Et tredie sammenligningsgrundlag er periodekortene, hvor prisen også kendes på forhånd. Mht. teleselskaberne, som nogle har nævnt, så har jeg et fastprisabonnement til telefon fastnet og TV.
Det er jo forkert at påstå at man på forhånd kender prisen for en tur med rejsekortet. Det er muligt man kan få et overslag ved at gå ind på Rejseplanen, men hvorfor skal man bruge tid mv. på internettet, før man tager en bustur? Bøder, rabatordninger, trafikforsinkelser og en masse fejl, som påvist i disse spalter, gør at det er en sort boks. Desuden vanskeligheder med optankning og skift af betalingskort etc. viser at Rejsekortet er et umodent ikke-transparent projekt. Alligevel benægter rejsekortsupporterne alle problemer og kalder det en success.ja, der er også nogle, som kan sælge sand i Sahara! Andre lande har velfungerende systemer, som ikke kritiseres, men roses. Hvorfor kan vi ikke få et sådant system i DK? Et system som ikke kun tager hensyn til ejernes interesser.
Grunden til at Netto har en pris på hylden under varen er at folk gerne vil kende den nøjagtige pris inden de køber varen. De vil ikke vente med at få prisen oplyst, til når kasseapparatet har talt priserne sammen til en samlet pris.

  • 3
  • 0
Steen Thomassen

Men sammenligningsgrundlaget for rejsekortet er den billet til Odense på mandag, som jeg køber hos DSB til en fast pris i morgen.


Fra København til Odense kan du spare 5 kroner i forhold til alm. billet.

Det er jo forkert at påstå at man på forhånd kender prisen for en tur med rejsekortet. Det er muligt man kan få et overslag ved at gå ind på Rejseplanen, men hvorfor skal man bruge tid mv. på internettet, før man tager en bustur?


Rejseplanen giver et præsis beløb. Og i busserne i Movias område har et opslag med priserne. Det eneste du skal kende er antal zoner. Men det kender du i forvejen til med klippekort.

Desuden vanskeligheder med optankning og skift af betalingskort etc. viser at Rejsekortet er et umodent ikke-transparent projekt. Alligevel benægter rejsekortsupporterne alle problemer og kalder det en success.


Jeg ved godt, at der er mange mangler i rejsekortet's backoffice-del. Men weekends opdatering gør, at de endelig har noget, som de kan bygge videre på. Det er mange emner, som der skal gøres noget ved. Men det basale med udregning af priser og rabatter virker. Og de fejl, der har være oppe, kan forklares.

  • 0
  • 2
Allan Astrup Jensen

[quote id=289551]
Fra København til Odense kan du spare 5 kroner i forhold til alm. billet."
OK, rart at vide hvis alt går planmæssigt, men 5 kr. er en ubetydelig besparelse, og uden billet har jeg ikke nem øjeblikkelig dokumentation til refusionen.

"Rejseplanen giver et præsis beløb. Og i busserne i Movias område har et opslag med priserne. Det eneste du skal kende er antal zoner. Men det kender du i forvejen til med klippekort."

Ja, jeg har ikke haft tid til at tjekke rejseplanen, og jeg kender ikke zonegrænserne i hovedet, men heldigvis viser kortet på klippekortstanderen zonesystemet, så man ikke behøver at huske det eller gå på internettet. Den lav-tech løsning med klippekortet er nemmere.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere