Partier benytter pixel tags til overvågning af deres besøgende

23. april 2018 kl. 11:2211
Partier benytter pixel tags til overvågning af deres besøgende
Illustration: Screendump.
Flere danske partier bruger Facebook Pixels til at målrette Facebook-reklamer mod folk, der besøger deres hjemmesider. Hyklerisk, lyder det fra kritikere.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvis man besøger hjemmesiderne for Socialdemokratiet, SF, Radikale, Konservative og Liberal Alliance, vil man blive overvåget af såkaldte pixel tags, i dette tilfælde Facebook Pixels. Det er en metode til at monitorere internettrafik til på sin hjemmesideside og målrette Facebook-reklamer på sine besøgende.

Pixel tags

  • Også kendt som pixels, web bugs, 1x1 pixels og tags.

  • Kræver ikke, at den besøgende klikker på den, for at opsamle data.

  • Kræver ikke nødvendigvis, at man accepterer brug af cookies.

Det skriver Altinget

Brugen af pixel tags er kontroversiel, da de ikke altid kræver, at man accepterer dem, som det ofte er tilfældet med cookies. Desuden giver de mulighed for at overvåge den besøgende, selvom cookies er slået fra i browseren. Der spekuleres i, om pixel tags er i modstrid med GDPR, og af samme grund har Venstre valgt at fjerne dem fra deres hjemmeside.

»Det er lidt hyklerisk, hvis partierne synes, at der er for meget overvågning. Og hvis de ikke synes om Cambridge Analytica-historien, så er det helt hyklerisk, hvis de sætter pixels på deres hjemmeside,« siger Ole Tange, it-politisk rådgiver i PROSA.

Socialdemokratiet og SF forsvarer brug af pixel tags, Radikale vil fjerne dem.

Socialdemokratiet er opmærksomme på, at pixel tags tidligere har været kritiseret for at krænke privatlivet, men har alligevel valgt ikke at fjerne pixel tags fra deres sider. De henviser til, at de overholder alle gældende regler på området, og har fuld åbenhed omkring deres brug af pixel tags.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Heller ikke SF ser noget problematisk i at bruge pixel tags. Her hæfter man sig ved, at pixel tags ikke er specielt problematiske i forhold til alt muligt andet.

»Det er helt rigtigt, at man hele tiden vender brugen af nettet og kampagner med interaktioner fra Facebook. Jeg ved bare ikke, om pixels er specielt problematiske i forhold til alt muligt andet,« siger Lisbeth Bech Poulsen, SF’s it-ordfører, til Altinget.

Radikale har efter henvendelse fra Altinget besluttet at fjerne Facebook Pixels fra deres hjemmeside.

Pixel tags

Pixel tags er en måde at monitorere trafik på en hjemmeside på. Facebook Pixels krydstjekker besøgende med deres Facebook-sider og gør det dermed lettere at målrette reklamer på Facebook mod de brugere, som allerede har vist interesse for partiet ved at besøge partiets hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et pixel tag er typisk et gennemsigtigt GIF-billede på en enkelt pixel. Det vil stort set være usynligt for den besøgende, men bliver behandlet som alle andre billeder af browseren.

Hvor andre billeder behandles af sidens domæne, vil pixel-tagget blive behandlet af en anden servers domæne, eksempelvis Facebooks. Dette giver mulighed for at aflæse cookien og dermed opsnappe information som ID.

Version2 bruger ikke pixel tags.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
25. april 2018 kl. 12:33

FB forklarer selv her og som jeg forstår det er der to muligheder.

  1. Tillades script ikke, hentes pixel udelukkende med tracking id, ydermere kan FB så læse forskelligt ud af HTTP request-headers.
  2. Tillades script, så loades fbevents.js fra FB - hvad de så har implementeret her er der nok andre der hurtigere kan gennemskue
10
25. april 2018 kl. 11:40

Så når browseren henter en Facebook pixel så sender den Facebooks egen cookie data med. Den skal så også fortælle hvilket site den kommer fra, men det kunne den så enten se via et referer tag (lidt upålideligt) eller evt. ved at partiets side indeholder noget javascript der genererer url'et til facebook på en sådan måde at partiet/siden er identificeret. Ok, det kan jeg godt se - det giver mening.

9
24. april 2018 kl. 16:28

Hvis man skal implementere det princip der fremføres her kræver det jo at url'et til image tag'et til Facebooks servere rummer en eller anden form for identifikation. Partiets hjemmeside kan ikke læse Facebooks cookies, brugeren er ikke logget ind på partiets hjemmeside og kunne ikke sætte en cookie som Facebook kunne læse, selvom jeg havde sagt ja tak til cookies.

Hvis en bruger har været logget ind på facebook, har de formentlig gemt en cookie med data der identificere brugeren. Når brugeren senere efterspørger pixel'en fra en anden side end facebook, så sendes cookie dataene der oprindelig blev glemt for facebook med af browseren, da pixel'en er hostet på facebooks domain. Urlen til pixel'en kan også indeholde åbne data som indehaveren af siden ønsker at overføre til facebook.

8
24. april 2018 kl. 10:33

Kan vi få en teknisk journalist til at bore lidt i hvad risikoen reelt er, i stedet for bare at være mikrofonholder for de krænkelsesparate privatlivsbannerførere, der jo ikke forsømmer muligheden for at sidestille pixel tracking med Facebooks salg af persondata til Cambridge Analytics. Det må jo være stort set det samme, ikke

Nu har facebook jo aldrig solgt noget data til Cambridge Analytics. Facebook har "bare" bl.a gjort det muligt at målrette annoncer ud fra forskellige ting som fx interesser. Derudover har Cambridge Analytics selv indsamlet et hav af information. Det de politisker partier kan bruge facebooks pixel tracking til er også målretning af annoncer, hvor de kan sende budskaber ud til folk der har besøgt deres hjemmeside og samtidigt kan de så udvide med at det også skal være look-alike audience. Så facebook finder folk der ligner. Hvis du har haft besøg af 10.000 på din side, så kender facebook helt sikkert 100.000 personer der ligner dem.

Og helt lavpraktisk er det som regel script tags og ikke image tags der bruges - så der lige kan indsamles lidt ekstra info - lidt ligesom google analytics, som de helt sikkert også bruger.

7
24. april 2018 kl. 10:01

Hvis et partis hjemmeside ikke kræver at man logger ind eller identificerer sig, og man siger nej til cookies, hvordan er det så at denne pixel kan fortælle Facebook hvem jeg er?

Hvis man skal implementere det princip der fremføres her kræver det jo at url'et til image tag'et til Facebooks servere rummer en eller anden form for identifikation. Partiets hjemmeside kan ikke læse Facebooks cookies, brugeren er ikke logget ind på partiets hjemmeside og kunne ikke sætte en cookie som Facebook kunne læse, selvom jeg havde sagt ja tak til cookies.

Kan vi få en teknisk journalist til at bore lidt i hvad risikoen reelt er, i stedet for bare at være mikrofonholder for de krænkelsesparate privatlivsbannerførere, der jo ikke forsømmer muligheden for at sidestille pixel tracking med Facebooks salg af persondata til Cambridge Analytics. Det må jo være stort set det samme, ikke.

6
24. april 2018 kl. 07:59

er politikerens sædvanlige remse når de godt ved at de står med en uheldig sag. alle regler overholdt. vi har ikke gjort noget.

5
23. april 2018 kl. 20:41

Så hvorfor er det lige nu blevet et issue?

Det er det heller ikke længer, når GDPR begynder at give bøder, stopper det nok hurtigt. Et politisk parti er IKKE offentligt, så de kan godt få en 4%

Men du har hørt om facebook Cambridge Analytica, Edward Snowden og liggende ?

Nok derfor det er nu :-)

4
23. april 2018 kl. 19:48

Så ved man da, hvem man ikke skal stemme på!

3
23. april 2018 kl. 17:14

Hvorfor mener webfolkene i partierne at den slags profilering er nødvendigt?

Er de blevet bedt om det af partiets medlemmer/bestyrelse? Eller er det noget de selv har fundet på?

Reklamefirmaer og kuponkataloger, måske... men et politisk parti?

2
23. april 2018 kl. 14:30

Det er vel også kun et problem, når der benyttes tracking pixels som Facebook Pixel så Facebook kan sammenkoble din surfen på Liberal Alliance's (yes, dem har Version2 glemt) website, artikler du har læst på denkorteavis.dk og de kattebilleder du har liket på Facebook. Samme problem når der benyttes pixels fra bannerfirmaer som Adtech, så de kan sammenkoble din surfen med de annoncer du har klikket på.