Partier benytter pixel tags til overvågning af deres besøgende

Illustration: Screendump
Flere danske partier bruger Facebook Pixels til at målrette Facebook-reklamer mod folk, der besøger deres hjemmesider. Hyklerisk, lyder det fra kritikere.

Hvis man besøger hjemmesiderne for Socialdemokratiet, SF, Radikale, Konservative og Liberal Alliance, vil man blive overvåget af såkaldte pixel tags, i dette tilfælde Facebook Pixels. Det er en metode til at monitorere internettrafik til på sin hjemmesideside og målrette Facebook-reklamer på sine besøgende.

Det skriver Altinget

Brugen af pixel tags er kontroversiel, da de ikke altid kræver, at man accepterer dem, som det ofte er tilfældet med cookies. Desuden giver de mulighed for at overvåge den besøgende, selvom cookies er slået fra i browseren. Der spekuleres i, om pixel tags er i modstrid med GDPR, og af samme grund har Venstre valgt at fjerne dem fra deres hjemmeside.

»Det er lidt hyklerisk, hvis partierne synes, at der er for meget overvågning. Og hvis de ikke synes om Cambridge Analytica-historien, så er det helt hyklerisk, hvis de sætter pixels på deres hjemmeside,« siger Ole Tange, it-politisk rådgiver i PROSA.

Socialdemokratiet og SF forsvarer brug af pixel tags, Radikale vil fjerne dem.

Socialdemokratiet er opmærksomme på, at pixel tags tidligere har været kritiseret for at krænke privatlivet, men har alligevel valgt ikke at fjerne pixel tags fra deres sider. De henviser til, at de overholder alle gældende regler på området, og har fuld åbenhed omkring deres brug af pixel tags.

Heller ikke SF ser noget problematisk i at bruge pixel tags. Her hæfter man sig ved, at pixel tags ikke er specielt problematiske i forhold til alt muligt andet.

»Det er helt rigtigt, at man hele tiden vender brugen af nettet og kampagner med interaktioner fra Facebook. Jeg ved bare ikke, om pixels er specielt problematiske i forhold til alt muligt andet,« siger Lisbeth Bech Poulsen, SF’s it-ordfører, til Altinget.

Radikale har efter henvendelse fra Altinget besluttet at fjerne Facebook Pixels fra deres hjemmeside.

Pixel tags

Pixel tags er en måde at monitorere trafik på en hjemmeside på. Facebook Pixels krydstjekker besøgende med deres Facebook-sider og gør det dermed lettere at målrette reklamer på Facebook mod de brugere, som allerede har vist interesse for partiet ved at besøge partiets hjemmeside.

Et pixel tag er typisk et gennemsigtigt GIF-billede på en enkelt pixel. Det vil stort set være usynligt for den besøgende, men bliver behandlet som alle andre billeder af browseren.

Hvor andre billeder behandles af sidens domæne, vil pixel-tagget blive behandlet af en anden servers domæne, eksempelvis Facebooks. Dette giver mulighed for at aflæse cookien og dermed opsnappe information som ID.

Version2 bruger ikke pixel tags.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Beltofte

Det er vel også kun et problem, når der benyttes tracking pixels som Facebook Pixel så Facebook kan sammenkoble din surfen på Liberal Alliance's (yes, dem har Version2 glemt) website, artikler du har læst på denkorteavis.dk og de kattebilleder du har liket på Facebook. Samme problem når der benyttes pixels fra bannerfirmaer som Adtech, så de kan sammenkoble din surfen med de annoncer du har klikket på.

  • 3
  • 1
Mads Hjorth

Hvorfor mener webfolkene i partierne at den slags profilering er nødvendigt?

Er de blevet bedt om det af partiets medlemmer/bestyrelse? Eller er det noget de selv har fundet på?

Reklamefirmaer og kuponkataloger, måske... men et politisk parti?

  • 5
  • 0
Michael Aggerholm

Hvis et partis hjemmeside ikke kræver at man logger ind eller identificerer sig, og man siger nej til cookies, hvordan er det så at denne pixel kan fortælle Facebook hvem jeg er?

Hvis man skal implementere det princip der fremføres her kræver det jo at url'et til image tag'et til Facebooks servere rummer en eller anden form for identifikation. Partiets hjemmeside kan ikke læse Facebooks cookies, brugeren er ikke logget ind på partiets hjemmeside og kunne ikke sætte en cookie som Facebook kunne læse, selvom jeg havde sagt ja tak til cookies.

Kan vi få en teknisk journalist til at bore lidt i hvad risikoen reelt er, i stedet for bare at være mikrofonholder for de krænkelsesparate privatlivsbannerførere, der jo ikke forsømmer muligheden for at sidestille pixel tracking med Facebooks salg af persondata til Cambridge Analytics. Det må jo være stort set det samme, ikke.

  • 0
  • 0
Michael Fjeldsted

Kan vi få en teknisk journalist til at bore lidt i hvad risikoen reelt er, i stedet for bare at være mikrofonholder for de krænkelsesparate privatlivsbannerførere, der jo ikke forsømmer muligheden for at sidestille pixel tracking med Facebooks salg af persondata til Cambridge Analytics. Det må jo være stort set det samme, ikke

Nu har facebook jo aldrig solgt noget data til Cambridge Analytics. Facebook har "bare" bl.a gjort det muligt at målrette annoncer ud fra forskellige ting som fx interesser. Derudover har Cambridge Analytics selv indsamlet et hav af information.
Det de politisker partier kan bruge facebooks pixel tracking til er også målretning af annoncer, hvor de kan sende budskaber ud til folk der har besøgt deres hjemmeside og samtidigt kan de så udvide med at det også skal være look-alike audience. Så facebook finder folk der ligner. Hvis du har haft besøg af 10.000 på din side, så kender facebook helt sikkert 100.000 personer der ligner dem.

Og helt lavpraktisk er det som regel script tags og ikke image tags der bruges - så der lige kan indsamles lidt ekstra info - lidt ligesom google analytics, som de helt sikkert også bruger.

  • 1
  • 0
Martin From

Hvis man skal implementere det princip der fremføres her kræver det jo at url'et til image tag'et til Facebooks servere rummer en eller anden form for identifikation. Partiets hjemmeside kan ikke læse Facebooks cookies, brugeren er ikke logget ind på partiets hjemmeside og kunne ikke sætte en cookie som Facebook kunne læse, selvom jeg havde sagt ja tak til cookies.

Hvis en bruger har været logget ind på facebook, har de formentlig gemt en cookie med data der identificere brugeren.
Når brugeren senere efterspørger pixel'en fra en anden side end facebook, så sendes cookie dataene der oprindelig blev glemt for facebook med af browseren, da pixel'en er hostet på facebooks domain.
Urlen til pixel'en kan også indeholde åbne data som indehaveren af siden ønsker at overføre til facebook.

  • 1
  • 0
Michael Aggerholm

Så når browseren henter en Facebook pixel så sender den Facebooks egen cookie data med. Den skal så også fortælle hvilket site den kommer fra, men det kunne den så enten se via et referer tag (lidt upålideligt) eller evt. ved at partiets side indeholder noget javascript der genererer url'et til facebook på en sådan måde at partiet/siden er identificeret. Ok, det kan jeg godt se - det giver mening.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize