Paradoks: Crowdfunding kan medføre tab for opfindere

Iværksættere, der vil rejse penge til en nyskabende opfindelse, risikerer at miste retten til at tage patent - og dermed deres ejendomsret - når de benytter sig af crowdfunding.

Crowdfunding er populært blandt især opfindere af teknologiske dimser og andre gadgets, der på hver sin måde er nyskabende.

Alligevel indebærer den folkelige finansieringsform en potentiel risiko for de mest nyskabende opfindere, advarer en patent-ekspert og en it-advokat.

Problemet består i, at man mister retten til et patent i det øjeblik, man offentliggør opfindelsen eksempelvis på crowdfunding-platformene Kickstarter og Indiegogo. Dermed kan den kampagne, der skulle være med til at sikre projektet økonomisk, samtidig også være skyld i, at man mister muligheden for at sikre sin intellektuelle ejendomsret.

»Der er masser af entusiastiske mennesker, som gerne vil have crowdfundet deres projekter, men skal man gøre noget alvorligt ved det, skal man overveje, om man skal tage patent først. For når man først har lagt projektet op på crowdfunding-siden, så er det for sent,« siger patent-ekspert Torben Ravn Rasmussen fra Awapatent og gør opmærksom på nyhedskravet i patentloven.

Kort fortalt dikterer nyhedskravet, at man ikke kan tage patent på noget, der er kendt i forvejen. Og når en opfindelse først er lagt ud på en crowdfundingplatform, er den dermed også kendt for offentligheden.

Paradoksalt for fattige opfindere

Det paradoksale ved forholdet er, at de projekter, som søger crowdfunding, kan have svært ved at betale for en patentansøgning, før de har fået samlet penge ind fra kampagnen.

Prisen for en patentansøgning, der bare gælder de europæiske lande, kan ifølge Torben Ravn Rasmussen let komme op i omkring 50-60.000 kr. og gerne mere, hvis ansøgningen indeholder mange tegninger og forklaringer.

Det rammer især hardware-opfindere ifølge it-advokat Martin von Haller Grønbæk fra advokatfirmaet Bird & Bird.

Hvor det kan være sværere at sikre patenter på software, så vil hardware-produkter - som især trives med crowdfunding - ofte være langt mere oplagte at patentere.

»Der er klart mange crowdfunding-projekter, som arbejder sig over mod at være patenterbar teknologi. Det er meget vigtigt at vurdere, om der er noget patenterbart på forhånd,« siger Martin von Haller Grønbæk og pointerer, at der skal være tale om en ny opfindelse og ikke bare innovation, før patenter bør komme på tale.

»Hvis du kan konstatere, at nogle af de problemer, du løser, er noget, hvor du har tænkt over en ny måde at lave teknik på, så er det der, hvor du seriøst skal kigge på det,« siger han og erkender, at det ikke er alle, der har råd til at søge om et patent på forhånd.

Nogle vælger derfor at lave en crowdfunding-kampagne alligevel og håbe det bedste.

Her råder it-advokaten iværksætterne til - så vidt muligt - ikke at beskrive den patenterbare del af teknologien i crowdfunding-kampagnen. På den måde forbliver opfindelsen hemmelig og kan dermed stadig patenteres på et senere tidspunkt.

Patent-ekspert: Kun interessant at søge patent - ikke nødvendigvis at få det

Der er ifølge Martin von Haller Grønbæk to grunde til at overveje et patent.

Den ene går ud på at sikre sig eneretten til at sælge produktet, mens den anden del går ud på at undersøge, om man måske bevæger sig ind på området for andre patenter.

Sådan en undersøgelse er dog også meget dyr at foretage sig og kan ifølge it-advokaten koste alt mellem 40.000 og 400.000 kr.

»Den bliver derfor mest brugt at store virksomheder,« siger han.

Mange små virksomheder vælger som løsning at basere deres opfindelser på eksisterende open hardware, som er ikke-patenterbar teknologi, der især leveres fra kinesiske producenter.

»Det gør det nemmere for små virksomheder at lave løsninger, som man ikke kunne lave som lille virksomhed for 10 år siden,« siger Martin von Haller Grønbæk.

Skulle man alligevel være interesseret i at patentere sin opfindelse, må man væbne sig med tålmodighed.

En ansøgning kan ifølge Torben Ravn Rasmussen sagtens tage op mod fem år at blive godkendt.

Det er dog normalt heller ikke interessant for en lille virksomhed at få udstedt et patent ifølge patent-eksperten. Ofte er det nok bare at have ansøgt.

»Det er dyrt at få et patent udstedt. Hvis du ikke føler dig krænket, så er der ikke grund til at mase på for patentet,« siger Torben Ravn Rasmussen og erkender, at det er for dyrt for små virksomheder at skulle håndhæve et patent.

Men det er oftest heller ikke nødvendigt.

»Det er meget sjældent, man kommer dertil. Hvis man gør opmærksom på et patent, så vil den krænkende virksomhed normalt holde op med det,« siger han.

Skulle en konkurrent ansøge om det samme patent, så gælder reglen, at den der har ansøgt først, har retten til patentet.

Crowdfunding er en investeringsform i rivende udvikling. I 2014 blev der indsamlet over 107 mia. kr. gennem de forskellige crowdfundingplatforme, og det forventes at stige til mere end 227 mia. kr. i 2015.

Hvis det sker, vil crowdfunding have overgået venturekapital-industrien, der i gennemsnit investerer omkring 200 mia. kr. om året i nye virksomheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Eskild Nielsen

Problemet består i, at man mister retten til et patent i det øjeblik, man offentliggør opfindelsen eksempelvis på crowdfunding-platformene Kickstarter og Indiegogo. Dermed kan den kampagne, der skulle være med til at sikre projektet økonomisk samtidig også være skyld i, at man mister muligheden for at sikre sin intellektuelle ejendomsret.

Det rigtige spørgsmål er 'Er offentliggørelse på fx Kickstarter nok til at forhindre andre i at patentere min ide mens jeg gør min demonstration færdig'?

  • 10
  • 0
Peter Makholm

Ville det ikke være en mere korrekt overskrift at påstå at crowsfunding kan medføre tab for patent-eksperterne?

Jeg synes i hvert fald ikke artiklen påviser at opfinderen lider et tab, men det er klart at de citerede eksperter bliver unødvendige når opfindelser ikke længere vil blive patenteret, men skal tjene sig selv ind på grund af en first-mover effekt.

  • 10
  • 0
Torben Ravn Rasmussen

@Eskild Nielsen: I nogle situationer er den bedste beskyttelse af dit produkt at offentliggøre det. Det kan blandt andet ske ved at lægge projektet frit tilgængeligt på et crowd-funding site. Offentliggørelsen forhindrer i det mindste, at andre ikke kan få patent og derved hindre kommercialisering af opfindelsen. Men offentliggørelsen forhindrer ikke, at du må finde dig i at blive plagieret.

  • 0
  • 0
Torben Ravn Rasmussen

@Ulrik Suhr: Du kan ikke få patent på software "som sådan", men godt på computer-implementerede opfindelser, der løser et teknisk problem, er nye og besidder opfindelseshøjde. Den europæiske patentmyndighed har lavet en vejledning, der kan findes her: http://documents.epo.org/projects/babylon/eponet.nsf/0/a0be115260b5ff71c...

  • 0
  • 0
Ulrik Suhr

Ja, men som sådan kan der ikke tages patent på loops, grids, buttons etc. så ja selve det tekniske problem som dimsen løser kan der godt udtages patent på.

Kan du give et eks. på et 100% rent software produkt ala webshop der er taget patent på? Eller trænings dataset for neurale netværk (læs Machine Learning)?

  • 0
  • 0
Torben Ravn Rasmussen

@Lars Skovlund: For at blive i fodboldmetaforernes verden, så tror jeg, at man står sig bedre ved at spille efter de regler, der gælder på banen, end ved at finde på sine egne, fordi man synes de eksisterende ikke er smarte. Sagt på en anden måde, så skal man da overveje at indlevere en patentansøgning, hvis opfindelsen ligger indenfor det område, som myndighedens mangeårige praksis afstikker.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Crowdfunding er populært blandt især opfindere af teknologiske dimser og andre gadgets, der på hver sin måde er nyskabende. Alligevel indebærer den folkelige finansieringsform en potentiel risiko for de mest nyskabende opfindere, advarer en patent-ekspert og en it-advokat. Problemet består i, at man
mister retten til et patent i det øjeblik, man offentliggør opfindelsen eksempelvis på crowdfunding-platformene Kickstarter og Indiegogo. Dermed kan den kampagne, der skulle være med til at sikre projektet økonomisk, samtidig også være skyld i, at man mister muligheden for at sikre sin intellektuelle ejendomsret. »Der er masser af entusiastiske mennesker, som gerne vil have crowdfundet dere...