Pacman i HTML5 bruger mere processorkraft end Flash-versionen

En udvikler har programmeret Pacman-spillet kun med webstandarder. En af konklusionerne var, at spillet slugte mere maskinkraft end den tilsvarende Flash-udgave.

Pacman-spillet er genfødt - igen - men denne gang som et rent HTML5-spil.

Udvikleren Dale Harvey har kodet det klassiske spil med canvas- og audio-tags fra HTML5, samt muligheden for at gemme data lokalt i browseren med localStorage, mest for at teste mulighederne i de kommende webstandarder.

Og resultatet blev fint - men havde været bedre i Flash, rent performance-mæssigt, konkluderer han.

For mens simple elementer som tekst er fjollet at lave i Flash, i forhold til plugin'ets appetit på processorkraft, er spil som Pacman bedre egnet i Flash, skriver Dale Harvey i sit blog-indlæg.

HTML5-versionen æder nemlig mere maskinkraft end Flash-udgaven, fordi Flash gennem årene er blevet rigtig godt optimeret til at afvikle spil, mener han.

Han stødte også på andre forhindringer i sin HTML5-spiludvikling. For eksempel er det ikke nemt at få lov at køre lyd i loop via audio-tagget, og han fandt aldrig en løsning, der virkede på alle platforme.

Browsernes forskellige fortolkninger af funktionen, der viser hvor meget af en fil, der er loadet, gav også noget bøvl.

Og så er samspillet mellem HTML5-spil og resten af websiden i sagens natur anderledes end Flash-spil, som er helt selvstændige elementer på siden. Med HTML5 er spillet helt ligestillet resten af indholdet på siden, og det er som regel en fordel, mener Dale Harvey.

Så kan man for eksempel flytte rundt på siden, mens man spiller.

Pacman har fået en del opmærksomhed på det seneste, da spillet havde 30-års jubilæum i maj måned. I den anledning havde Google en meget omtalte hyldest til spillet, hvor Google-logoet i to dage var et spilbart Pacman-spil.

Googles udviklere havde brugt Javascript og CSS til at få spøgelser og den sultne 'pizza' til at gå op i en højere enhed.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
NA NA

Er jeg den eneste der synes det kunne have været relevant at prøve en implementation i flash så man kunne sammenligne ?

På min 2-3 år gamle pc lå CPU usage og svingede mellem 0-2 % da jeg kørte html 5 udgaven (Firefox/Win 7) kan ikke rigtig se at det skulle være noget problem.

Nils Lundberg

Jeg tog og lavede en lille testet med tre browser: Firefox3.6.8 Opera10.60 og Safari5 på min 3 år gamle macbook(2GHz,4GBRam)

Testen bestod i at gennemføre og komme til level 2 og så få tracket Cpu forbrug.

Firefox brugte mindst cpu - retter sagt næsten ikke noget.

Opera brugle en smule mere under spillet end firefox men brugte meget cpu tid på at loade siden.

Safari brugte 90-100% cpu på den ene kerne, meget dårligt.

Christian W. Moesgaard

@Nils Lundberg
Godt klaret.
Jeg skulle lige til at nævne, at en udtalelse om, at "HTML5 bruger mere processorkraft end Flash" er noget vås uanset hvordan man vender og drejer det.

HTML5 er implementeret i browseren, så alt efter hvilken browser og hvilket OS man bruger vil man få forskellige resultater.

For at indvikle det yderligere kan Flash også opføre sig forskellet alt efter OS. På Windows kører det for eksempel ganske udemærket, men på Mac kører det ret middelmådigt, og på Linux kører det nærmest ikke uden at man hacker en smule, og selv da går det ned en gang i mellem og performance er elendig.

HTML5 er jo kun en specifikation. Ikke en implementering. Det skal man i den grad have for øje inden man dømmer det.
PS: Det overrasket mig ikke at Firefox klarer sig bedst på HTML5-fronten, i hvert fald performance-messigt.

Log ind eller Opret konto for at kommentere