På kant med loven: IDA Forsikring bruger kundedata til AI-overvågning af medarbejdere


Sidste efterår begyndte Ingeniørforeningen (IDA) en omfattende kampagne mod danske virksomheders overvågning af medarbejdere. Men fagforeningens eget forsikringsselskab overvåger selv hvordan egne medarbejdere præsterer med et uigennemsigtigt AI-system, der automatisk optager og analyserer deres telefonsamtaler, skrev Version2 i oktober.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hej alle. På baggrund af spørgsmålstegn omkring indhentning af samtykke hos forsikringstagerne, er IDA Forsikring i samarbejde med vores advokater i gang med at efterse vores hidtidige fortolkning af de GDPR-bestemmelser, der vedrører indhentning af samtykke til databehandling af personoplysninger.
Ud fra et forsigtighedsprincip har vi valgt i mellemtiden – per 1. februar – at introducere en tilføjelse i vores telefonsystem, så medlemmer kan vælge at svare ja eller nej til, at samtalen kan bruges til at forbedre kvaliteten af vores medlemsservice igennem efterfølgende analyse.
IDA Forsikring har et erklæret ønske om at bruge data til at forbedre serviceoplevelsen hos vores medlemmer, og for fuldstændighedens skyld vil vi pointere, at rådgivere i IDA Forsikring ikke har salgsmål og heller ikke kan opnå bonus eller andre belønninger for at sælge forsikringer til vores medlemmer.
IDA Forsikrings privatlivspolitik var ikke korrekt opdateret, og dette vil også være på plads den 1. februar.
Med venlig hilsen
Nils Holm Jørgensen
Hvor bliver man træt af at læse at ethvert overgreb bliver undskyldt med "noble" hensigter.
Det samme siger Putin.
I GDPR-sammenhænge er det "legitime" interesser som bliver skamredet af skruppelløse direktører.
Gad vide, om Nils Holm Jørgensen ville bryde sig om, hvis jeg satte et kamera op på hans badeværelse - og så sagde, at det ikke var et problem, fordi han havde mulighed for at henvende sig og få optagelserne slettet.
Ifølge loven, er desuden heller ikke muligt at give et "vedvarende" samtykke til optagelse af telefonsamtaler. Selvom IDA forsikring, måske har fået kundens underskrift til at de må optage samtaler ved indgåelse af forsikringen, så er det ulovligt. Samtykke skal gives til den enkelte samtale. Det er ikke tilladt at optage samtaler, uden at få samtykke til den pågældende samtale.
Hemmelig aflytning eller optagelse af samtaler mellem andre er forbudt efter straffelovens § 263. Det betyder, at man kun må optage samtaler, som man selv deltager i, eller hvor man har fået samtykke fra mindst en af deltagerne i den samtale, der optages.
Det som er i strid med straffeloven, er også forbudt efter dasabeskytteltesreglerne. Jeg tror ikke, at IDA forsikring kan henholde sig til, at det er AI som har optaget samtalen, og herved gøre AI til den ansvarlige ifølge straffeloven. Hvordan skal man give fængselsstraf til AI?
Det er ikke på kant med loven - loven er klart overtrådt. Hvis AI kan overtræde loven uden konsekvens, så er det en bombe mod hele lovgivningen.
Tag jer sammen, IDA Forsikring.
Umiddelbart har datatilsynet tidligere forholdt sig til problematikken og den var rimelig klar.