På kant med loven: IDA Forsikring bruger kundedata til AI-overvågning af medarbejdere

Plus25. januar kl. 05:006
IDA
Illustration: Nanna Skytte.
Det IDA-ejede forsikringsselskab overvåger telefonsamtaler med medlemmerne og bruger optagelserne til at bedømme, ved hjælp af AI, hvordan medarbejderne præsterer. Men det er på kant med GDPR, vurderer flere eksperter - kunderne kan nemlig ikke fravælge, at algoritmen kører løs på deres samtaler.

Sidste efterår begyndte Ingeniørforeningen (IDA) en omfattende kampagne mod danske virksomheders overvågning af medarbejdere. Men fagforeningens eget forsikringsselskab overvåger selv hvordan egne medarbejdere præsterer med et uigennemsigtigt AI-system, der automatisk optager og analyserer deres telefonsamtaler, skrev Version2 i oktober.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
31. januar kl. 16:28

Hej alle. På baggrund af spørgsmålstegn omkring indhentning af samtykke hos forsikringstagerne, er IDA Forsikring i samarbejde med vores advokater i gang med at efterse vores hidtidige fortolkning af de GDPR-bestemmelser, der vedrører indhentning af samtykke til databehandling af personoplysninger.

Ud fra et forsigtighedsprincip har vi valgt i mellemtiden – per 1. februar – at introducere en tilføjelse i vores telefonsystem, så medlemmer kan vælge at svare ja eller nej til, at samtalen kan bruges til at forbedre kvaliteten af vores medlemsservice igennem efterfølgende analyse.

IDA Forsikring har et erklæret ønske om at bruge data til at forbedre serviceoplevelsen hos vores medlemmer, og for fuldstændighedens skyld vil vi pointere, at rådgivere i IDA Forsikring ikke har salgsmål og heller ikke kan opnå bonus eller andre belønninger for at sælge forsikringer til vores medlemmer.

IDA Forsikrings privatlivspolitik var ikke korrekt opdateret, og dette vil også være på plads den 1. februar.

Med venlig hilsen
Nils Holm Jørgensen
5
26. januar kl. 20:20

Hvor bliver man træt af at læse at ethvert overgreb bliver undskyldt med "noble" hensigter.

Det samme siger Putin.

I GDPR-sammenhænge er det "legitime" interesser som bliver skamredet af skruppelløse direktører.

4
26. januar kl. 14:25

Gad vide, om Nils Holm Jørgensen ville bryde sig om, hvis jeg satte et kamera op på hans badeværelse - og så sagde, at det ikke var et problem, fordi han havde mulighed for at henvende sig og få optagelserne slettet.

3
26. januar kl. 02:22

Ifølge loven, er desuden heller ikke muligt at give et "vedvarende" samtykke til optagelse af telefonsamtaler. Selvom IDA forsikring, måske har fået kundens underskrift til at de må optage samtaler ved indgåelse af forsikringen, så er det ulovligt. Samtykke skal gives til den enkelte samtale. Det er ikke tilladt at optage samtaler, uden at få samtykke til den pågældende samtale.

Hemmelig aflytning eller optagelse af samtaler mellem andre er forbudt efter straffelovens § 263. Det betyder, at man kun må optage samtaler, som man selv deltager i, eller hvor man har fået samtykke fra mindst en af deltagerne i den samtale, der optages.

Det som er i strid med straffeloven, er også forbudt efter dasabeskytteltesreglerne. Jeg tror ikke, at IDA forsikring kan henholde sig til, at det er AI som har optaget samtalen, og herved gøre AI til den ansvarlige ifølge straffeloven. Hvordan skal man give fængselsstraf til AI?

Det er ikke på kant med loven - loven er klart overtrådt. Hvis AI kan overtræde loven uden konsekvens, så er det en bombe mod hele lovgivningen.

2
25. januar kl. 12:42

Tag jer sammen, IDA Forsikring.