På dagen, hvor der skal betales regninger: 'MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning. MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning'
Opdateret: Digitaliseringsstyrelsen meddeler, at autentifikationer med MitID appen kører stabilt igen, og har gjort det siden ca. klokken 14:30.
MitID er ramt af et massivt nedbrud, og mange borgere kan således ikke bruge tjenesten til at logge på eksempelvis netbank. På tjenestens hjemmeside skrives der – to gange:
»MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning. MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning.«
På sociale medier klager danske borgere deres nød:
»#adhd gør, at jeg sidder fuldstændigt fast i dagen, indtil MitID-fuckups er løst og jeg kan få betalt regninger. Jeg får pres over ikke at have kontrol over det her. Regningerne *skal* betales i dag og der skal SÅ lidt til at vælte læsset. Både mit mentale læs og det økonomiske.«
En anden borger skriver:
»Jeg starter snart en forening for afskaffelse af MitID. Hold kæft hvor det sejler.«
Mens en tredje konstaterer:
»MitID virker ikke i dag, hvor alle får penge ind på kontoen. Trist at man skal bøvle med det.«
På Digitaliseringsstyrelsens driftsside skrives der:
»Alle autentifikationer med MitID appen virker på nuværende tidspunkt ikke. Dette medfører, at ingen transaktioner med appen godkendes og ingen transaktioner med appen kommer igennem. I orienteres, da NemLog-in er broker for MitID. Vi arbejder på højtryk for at løse problemet. Venlig hilsen NemLog-in Teamet.«
Version2 har bedt Digitaliseringsstyrelsen om en forklaring på nedbruddet.
Nebruddet kommer oven i massive problemer med migrering fra forgængeren NemID.
Landets banker får mellem 25-50.000 telefonkald om ugen fra kunder, der skal have hjælp til at skifte loginløsning fra NemID til MitID. Det har betydet ekstra bemanding i bankerne til at håndtere de mange ekstra opkald.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.