På dagen, hvor der skal betales regninger: 'MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning. MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning'

29. april 2022 kl. 11:4716
På dagen, hvor der skal betales regninger: 'MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning. MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning'
Illustration: Hisam/Bigstock.
Borgere klager deres nød på sociale medier over MitID-nedbrud.
Artiklen er ældre end 30 dage

Opdateret: Digitaliseringsstyrelsen meddeler, at autentifikationer med MitID appen kører stabilt igen, og har gjort det siden ca. klokken 14:30. 

MitID er ramt af et massivt nedbrud, og mange borgere kan således ikke bruge tjenesten til at logge på eksempelvis netbank. På tjenestens hjemmeside skrives der – to gange:

»MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning. MitID er ustabil i øjeblikket. Vi arbejder på en løsning.« 

Illustration: Version2.

På sociale medier klager danske borgere deres nød:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»#adhd gør, at jeg sidder fuldstændigt fast i dagen, indtil MitID-fuckups er løst og jeg kan få betalt regninger. Jeg får pres over ikke at have kontrol over det her. Regningerne *skal* betales i dag og der skal SÅ lidt til at vælte læsset. Både mit mentale læs og det økonomiske.«

En anden borger skriver:

»Jeg starter snart en forening for afskaffelse af MitID. Hold kæft hvor det sejler.«

Mens en tredje konstaterer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»MitID virker ikke i dag, hvor alle får penge ind på kontoen. Trist at man skal bøvle med det.«

Digitaliseringsstyrelsens driftsside skrives der:

»Alle autentifikationer med MitID appen virker på nuværende tidspunkt ikke. Dette medfører, at ingen transaktioner med appen godkendes og ingen transaktioner med appen kommer igennem. I orienteres, da NemLog-in er broker for MitID. Vi arbejder på højtryk for at løse problemet. Venlig hilsen NemLog-in Teamet.«

Version2 har bedt Digitaliseringsstyrelsen om en forklaring på nedbruddet.

Nebruddet kommer oven i massive problemer med migrering fra forgængeren NemID.

Landets banker får mellem 25-50.000 telefonkald om ugen fra kunder, der skal have hjælp til at skifte loginløsning fra NemID til MitID. Det har betydet ekstra bemanding i bankerne til at håndtere de mange ekstra opkald.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
30. april 2022 kl. 16:15

Godt nok e de for sent, men hvad var lige problemet med nemid og kunne det evt problem ikke været klaret med en opdatering.

Det lader til at nogle steder er der lukket for nemid (som "mit" sparnord) og nogle steder kan man stadig vælge mellem nemid og mitid. Hvis er banker mm der har lukket nemid ude i deres lokale konfiguration kan man kun opfordre dem til at lukke op igen indtil videre og ivhertilffald indtil mitid er stabil og i orden. Hvor svært kan de være

12
2. maj 2022 kl. 09:35

Jeg mener ikke man kan logge på netbank(-er) med NemId når man først er skiftet til MitID (jeg kan i hvert fald ikke)

15
3. maj 2022 kl. 11:15

På både Danske Bank og Sydbank kan jeg logge på med enten NemID eller MitID. Samme gælder EBoks, Borger, Sundhed, Skat m. fl.

16
3. maj 2022 kl. 12:10

Kjeld Bülow Thomsen skrev: På både Danske Bank og Sydbank kan jeg logge på med enten NemID eller MitID

Det kan jeg ikke i Sydbank (og har aldrig kunnet efter aktivering af MitID).

"Du skal logge på med MitID Du kan ikke længere logge på med NemID hos os. Brug MitID i stedet."

14
2. maj 2022 kl. 15:54

Søren Bech Morsing skrev: Jeg mener ikke man kan logge på netbank(-er) med NemId når man først er skiftet til MitID (jeg kan i hvert fald ikke)

Jeg kan godt. Indtil jeg registrerede mit-id til nøgleviser kunne jeg dog ikke.

13
2. maj 2022 kl. 10:18

Jeg kan, som skrevet længere oppe (eller nede afhængigt af hvordan du sorterer indlæg), det er op til din bank om de tillader det.

8
29. april 2022 kl. 20:52

Jeg bruger kun Nem-ID, og skifter ikke til mit-ID før jeg tvinges. Nem-ID er hurtig og pålidelig, mens mit-ID er sløv, og besværlig. Jeg bruger nøgleviser til NemID, så det er stort set samme løsning som Mit-ID.

Jeg kan ikke se hvorfor mit-ID skal virke 3-5 gange sløvere. Brugergrænsefladen er dårligere ved mit-ID. Ved NemID indtastes brugernavn og password på samme side, og herefter nøgle, uden der er ventetid. Ved Mit-ID skal man flere sløve sider igennem, og der er laang respons mellem hver side. Hvorfor denne lange responstid, når det går øjeblikkeligt med NemID. Og hvorfor så mange sider? Tror der er dårligere kodere på MitID.

Venter på en løsning til Mit-ID så det kan bruges, også når der er mange kunder på - f.eks. ved at kunderne sættes i kø!

11
1. maj 2022 kl. 11:13

> Jens D Madsen skrev: Ved Mit-ID skal man flere sløve sider igennem, og der er laang respons mellem hver side.

jeg er enig i at det er lidt sløvt... men jeg har færre sider på et mitid login end på et nemid login. t

7
29. april 2022 kl. 20:04

ÅrsagDet kunne være ret interessant at vide hvad årsagen er. Er årsagen at løsningen ikke skalerer med belastning? Er det en "uhensigtsmæssig" opdatering af software? Er det udefra kommende påvirkning (cyber-kriminalitet) der er lykkedes på grund af manglende sikkerhedshåndtering (phising, smising, manglende opdatering af sårbarheder).

Her mangler vi den til tider omtalte "havarikommissionen for IT-projekter". Det er på tiden den opstår.

P.S. Og lad os så være glade for at vi ikke er ramt af et Swedbanks problem hvor folks konti pludseligt var gået i negativ!

3
29. april 2022 kl. 13:17

Min bank (Sparekassen Kronjylland) henviser til at logge ind med NemId, hvilket virker fint. Er det ikke muligt for alle netbanker?

2
29. april 2022 kl. 12:05

Så går det løs med cyberkrig - vi kan ligeså godt ruste os....

4
29. april 2022 kl. 13:23

En cyberkrig er - næsten - et fremskridt for MitId. Så har de en undskyldning.

1
29. april 2022 kl. 12:01

Test cases?

Måske mangler der blot et test case til "høj belastning".