Overlæge: Sundhedsplatformen årsag til daglige graverende fejl

6. marts 2018 kl. 12:1116
Overlæge: Sundhedsplatformen årsag til daglige graverende fejl
Illustration: Morten Egedal.
Sundhedsplatformen er både usikker og farlig for patienterne og der sker fejl i behandlingerne, mener overlæge på Roskilde Sygehus.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

»For mig at se er Sundhedsplatformen et meget stort – det klart allerstørste – sikkerhedsproblem for vores patienter.«

Sådan lyder vurderingen hos Peter Marckmann, der et overlæge på Sjællands Universitetshospital, efter blot tre måneder med Sundhedsplatformen i Region Sjælland, i en kronik i Ugeskrift for Læger.

Samtidig liner han daglige eksempler på at det går galt med at holde overblik, få korrekt information og at give den rigtige behandling som følge af forhold, som skyldes Sundhedsplatformen.

»Jeg støder dagligt selv på graverende fejl,« siger han til Ugeskriftet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

It-systemet blev indført på samtlige hospitaler i Region Sjælland lørdag den 25. november 2017. Og er desuden implementeret på hospitalerne i Region Hovedstaden.

Peter Marckmann giver i kronikken flere eksempler på manglende livsvigtig information i it-systemet.

Om en patient med lungecancer, som indlægges med høj feber og og et unormalt lavt antal hvide blodlegemer. Har patienten fået kemoterapi inden for de seneste uger? Svaret kan ifølge overlægen ikke findes i Sundhedsplatformen.

Om en alvorligt syge patient med karbetændelse, som skal have en intravenøs højdosisbehandling med binyrebarkhormon. Medicinoverblikket viser ifølge lægen, at ikke ser ud til ikke at være givet. I sidste øjeblik stoppes medicingivningen, da en sygeplejerske insisterer på, at det er givet.

Og om et patientbesøg, hvor han patient oplyser, at hun tager 200 mg Eltroxin - et kunstigt stofskiftehormon - lørdag og søndag. I it-systemet står der 100 mg. Lægen forsøger at rette det i medicinlisten, men kører sur i det.

Og det går også galt. Fx har han ordineret to doser med injektion af stoffet Epo, som stimulerer dannelsen af røde blodlegemer, til en patient. Det skulle kun have været én:

»Fejlen er sket, fordi medicinmodulet er så svært at navigere i og så umuligt at danne sig overblik over. Katastrofe! Tænk hvis det have været loading-doser af digoxin eller andre højtoksiske stoffer,« skriver Peter Marckmann i kronikken.

Og han er tydeligvis frustreret:

»Jeg er harm over at få stillet et så dårligt arbejdsredskab til rådighed. Det svarer til at bede en tømrer hamre søm i med en gummihammer. Man skal bruge unødig meget tid og mange kræfter. Det er umuligt at arbejde hurtigt i Sundhedsplatformen, og jeg har ikke tiltro til, at tålmodighed og rettelser af systemet vil ændre noget afgørende, når systemet allerede har været i brug i snart to år i Region Hovedstaden. Jeg er overbevist om, at vi er nødt til at afskaffe Sundhedsplatformen hurtigst muligt og gerne erstatte det med det midtjyske system, som skulle være velfungerende. Vores eget tidligere system – OPUS – var også klart bedre og mere sikkert fungerende,« siger Peter Marckmann til Ugeskrift for Læger.

Preben Cramon, der er sundhedsfaglig chef i Region Sjælland, understreger over for ugeskriftet, at der ikke er sket alvorlige patientfejl koblet til Sundhedsplatformen og at det mest handler om, at nogle læger anvender Sundhedsplatformen forkert.

Leverandøren Epic har for nylig ifølge ham gennemgået fejlene, og de største fejl bliver rettet i disse dage.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
18
8. marts 2018 kl. 10:13

Ja, se blot hvad der skete med Århus Letbane!

17
7. marts 2018 kl. 19:42

Hvis dette havde været et privat sikkerhedskritisk system med så mange 'near miss'. Det kunne være hændelser i Jernbane / Luftfart, stålvalseværk (atomkraftværk) ? Hvor lang til var der så gået inden der havde stået en "havarikommission" og kigget? Ville man der have accepteret, "det er bare et spørgsmål om korret betjening"?

16
7. marts 2018 kl. 11:30

"og at det mest handler om, at nogle læger anvender Sundhedsplatformen forkert"

Systemer udviklet de sidste 10-15 år bør slet ikke kunne anvendes forkert. ET grundlæggende problem med SP (en af problemerne) er netop at der er for mange muligheder for at det bliver anvendt forkert.

Der er vel en 40 000 brugere af SP og et IT system bør sørge for at der ikke må ske fejl. Det kan og må ikke erstattes af "at lægerne skal uddannes bedre" eller andre lappeløsninger. Det er systemet som i sit grundlag er forkert designet. Og der hjælper små tilpasninger eller uddannelse ikke.

15
7. marts 2018 kl. 11:13

Men hvilket hospital? Det står der ikke.

Lige her kunne der være en form for logik - som så burde være forklaret i brevet. Hvis det ene brev af systemet er opfattet som offentligt tilgængeligt, er data sløret af hensyn til patienten. Således at uvedkommende ikke kan se at din lille søn fx er gravid. Detaljerne er så angivet i sikkerheden inde bag boks-døren. Men jo, officielle skrivelser er alt for sjældent skrevet i et hjælpsomt sprog.

13
7. marts 2018 kl. 09:53

Jeg sidder med en udskrift fra www.minsundhedsplatform.dk for min søn, med overskriften Planlagt Aftale. Afsenderen er "Sundhedspersonalet", han skal møde i "Børneambulatoriet" hos "Nielsen, læge". Og en dato. Og han skal melde afbud, hvis han ikke han komme.

Men hvilket hospital? Det står der ikke. Sønnen har det seneste år været på 6 forskellige hospitaler i de to regioner som platformen dækker, og de har formentlig alle et børneambulatorium. Læge Nielsen er ikke en vi kender. Og hvad tid er aftalen? Der er kun en dato. Og hvem skal han ringe afbud til? intet telefonnummer.

Et par dage senere kom der en indkaldelse i sønnens e-boks, hvor det hele stod. Så bortset fra lidt frustration og lidt spildt Nem-Id-gymnastik er der ikke sket nogen skade. Men jeg frygter at formularen er udtryk for hvor gennemarbejdet sundhedsplatformen ellers er.

12
6. marts 2018 kl. 17:51

Vi har desværre hørt om problemerne før, og nu får de lov at gentage sig igen. I baggrundsartiklen opsummeres problemerne med SP på Sjællands Universitetshospital, bl.a.:

Men generelt har Sundhedsplatformen ikke øget patientsikkerheden.
<strong>Og især i medicinmodulet og i overgangene mellem afdelinger er der øget risiko for fejl.</strong>

http://ugeskriftet.dk/nyhed/overlaege-sundhedsplatformen-er-det-allerstoerste-sikkerhedsproblem-vores-patienter

Det er akkurat det samme vi hørte – for halvandet år siden – fra Herlev Gentofte Hospital, under den 1. implementering af systemet.

Overlægeforeningen: Status er, at selv om det går fremad, er der stadig stor ustabilitet, og lægerne kan helt banalt ikke stole på systemet, <strong>især når det handler om overgangene mellem f.eks. afdelinger og hospitaler. Overgangene er det farligste sted for en patient at være, og derfor kan det ikke passe, at der stadig er problemer her</strong>,” siger Lisbeth Lintz (08. juni 2016)

http://ugeskriftet.dk/nyhed/region-hovedstaden-skal-redegoere-sundhedsplatformen

Siden hørte vi det igen fra Rigshospitalet, under implementeringen dér (vinter 2016/17) og igen under 4. bølge, i psykiatrien, foråret 2017https://www.version2.dk/artikel/laeger-sundhedsplatformen-aarsag-fejlmedicinering-psykisk-syge-1077892https://www.version2.dk/artikel/psykiater-sundhedsplatformen-goer-vores-arbejdsdag-mere-ineffektiv-1077949

Nu er det det samme igen, i Region Sjælland:Overgangene mellem afdelinger er risikable, medicinmodulet FMK.

(Det kan være patientkritisk, når en patient flyttes fra en afdeling til en anden (fx mellem operationsleje - sengeafsnit eller ambulatorium) hvilket sker mange gange dagligt. Her kan det ske, at medicin seponeres/afkobles, forsvinder i systemet eller doserne ændrer sig, eks. til dobbeltordination, som lægen fortæller om ^^. Når man ikke kan regne med systemet, er det som at arbejde i kviksand).

Jeg synes at man, med god ret, kunne hævde, at Epic, på dette stadie af den danske implementering – 5. gang – skulle have oparbejdet tilstrækkelig erfaring til at sørge for, at eliminere denne risiko. Det undrer mig også, at Styrelsen for Patientsikkerhed ikke griber ind. Styrelsen forholder sig passiv, man har ikke fået en konkret indberetning. Man afventer! Hvor mange gange skal man høre om et strukturelt problem, før der skrides til handling?

Men måske vil Regionens top tage patientrisikoen alvorligt?

Fra Region Sjællands administration medgives, at der er problemer med FMK, men det er overvejende noget andet, der er galt... Herfra lyder nu igen samme arrogance, argumentation og retorik, som vi har hørt – gennem halvandet år – fra Region Hovedstaden. Dette starter forfra nu igen, i Region Sjælland – Preben Cramon er som et ekko af Hjalte Aaberg og Svend Hartling:

”Det er ikke systemet, der er forkert, men lægerne, der anvender systemet forkert” og ”vi vil selvfølgelig hjælpe lægerne.”

Det er lægerne, der skal hjælpes. Det er det, der er galt… Så bliver man gal.

11
6. marts 2018 kl. 17:13

Hvad er der at undersøge ?

10
6. marts 2018 kl. 17:13

Alt andet ville være dårlig ledelse.

Det ville så være helt nye toner i forbindelse med Sundhedsplatformen, hvor fraværet af god ledelse i den grad er normen.

Og får det supertankeren Epic til at ændre på det system, hvis grundide er fakturering - næppe.

9
6. marts 2018 kl. 16:42

Det er lige præsis det du skriver

Jeg læser nu "kan" som en forsigtig hypotese, ikke som nogen skråsikker påstand om uuddannede brugere. Man er nødt til at være åben over for andet end, hvad man selv tror, når man undersøger noget. Ellers er der ingen grund til at undersøge det.

8
6. marts 2018 kl. 16:37

“Det er så ikke det jeg skriver”

Det er lige præsis det du skriver Man kan så undre sig over hvorfor du skriver det :0

7
6. marts 2018 kl. 16:37

Epic har tilsyneladende ikke hørt om Useability. Eller KISS, for den sags skyld. Man tror det er løgn, men det er det ikke.

Jeg ved at dette er noget, vi lærer de studerende på erhvervsskolerne herhjemme. Altså ikke på et niveau, der lugter af programmering og datalogi – bare Handel & Administration. Dér lærer de det teoretiske.

Tilsvarende gælder for implementeringen af Sundhedsplatformen. Professor på Datalogisk Institut, Jørgen Bansler, kaldte dengang implementeringen for "et højrisikoprojekt”, hvor de burde have kørt en pilot-implementering i stedet. (Citeret i flere medier)http://diku.dk/Nyheder/2016/sundhedsplatformen/http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE3210034/laeger-og-sygeplejersker-frygter-it-kaos-og-fare-for-patienterne/

Region Hovedstaden var ikke villig til at lytte til ekspertens råd.

Men det er faktisk også noget vi lærer de 16-årige, lige når de starter på grunduddannelsen. Det er pensum i IT på C-niveau for kontormus.

6
6. marts 2018 kl. 16:34

"De holder forkert på telefonen"

5
6. marts 2018 kl. 16:29

Det er så ikke det jeg skriver, men jeg forventer det bliver afklaret, når kritikpunkterne gennemgås. Alt andet ville være dårlig ledelse.

1
6. marts 2018 kl. 13:27

…og at det mest handler om, at nogle læger anvender Sundhedsplatformen forkert.

Hvis han vitterligt har givet udtryk for det standpunkt, er det under al kritik! Hvis systemet ofte bruges forkert, er det naturligvis en mangel ved systemet, for et ordentligt IT-system er netop et der nemt anvendes rigtigt…