645.975. Så mange nummerplader har tre kamerabiler scannet i København i løbet af 2017.
Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune til Version2.
Det svarer til at der hver måned i gennemsnit er scannet 53.000 nummerplader. Det er markant færre end de sidste måneder af 2016, hvor der i gennemsnit blev scannet omkring 150.000 nummerplader om måneden.
Det skyldes ifølge Jes Øksnebjerg, centerchef for Parkering i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, at backoffice-databasen - Parking Rights Service(PRS) - slet ikke havde kapacitet til at besvare de mange efterspørgsler fra de tre scannerbiler.
»Scannerbilerne har sendt så mange hits på nummerplader, at databasen ikke kunne følge med. Derfor har vi været nødsaget til at skrue ned for brugen af scannerbiler, og antallet af scannede nummerplader er også faldet en del,« siger Jes Øksnebjerg.
Det er først for nyligt at PRS-databasen har fået kapacitet til at håndtere alle efterspørgsler, når de tre scannerbiler er i funktion.
»Vi har taget en ny backoffice database i brug for tre uger siden, der kan håndtere alle hits, så nu skal vi ud og geare op igen med scannerbilerne, og opbygge mere erfaring med at bruge bilerne bedst muligt. Det har været svært at opbygge erfaringer og rutiner, når man kun bruger bilerne en gang om ugen,« siger Jes Øksnebjerg.
Børnesygdomme er ryddet af vejen
Selvom der endnu mangler en del rutine i brugen af scannerbilerne, så er Københavns Kommune allerede sluppet af med en del af de børnesygdomme, som plagede nummerpladescannerne i starten.
Læs også: Kamerabiler er 'en succes': Scanner 200.000 biler hver måned for parkeringssynder i København
Tidligere har scannerbilerne været lidt for ivrige med at scanne nummerplader på biler der slet ikke var parkeret, men bare holdt for rødt, ligesom vejbump og busrute-skilte også er blevet scannet.
De udfordringer er der nu ryddet op i.
»Vi har fået justeret vores kameraer rigtigt, så vejbump ikke længere giver forstyrrelser, og vi har fået inddelt alle parkeringsbåse som polygoner i vores GIS-kort, så vi kun scanner de biler der faktisk er parkeret,« siger Jes Øksnebjerg.