Over to mio. danskere får adgang til digitale kvitteringer i MobilePay

Slut med krøllede kvitteringer i supermarkederne. MobilePay tilbyder brugerne en digital kopi af kvitteringen, mens butikkerne får flere data om sine kunder.

Når ekspedienten i supermarkedet stiller spørgsmålet, der er så sikkert som amen i kirken, 'Vil du have kvitteringen med?', så er computeren allerede kommet hende i forkøbet.

Allerede et sekund efter, at der er trykket ‘godkend’ på dankortterminalen i Netto, kan kvitteringen nemlig ligge klar i digital form i MobilePay.

Løsningen, der markedsfører sig selv under sloganet ‘Slut med krøllede kvitteringer’, er sidste nye tiltag fra Danske Banks app til mobilbetalinger, som har taget Danmark med storm med sin iværksætter-agtige tilgang til produktudvikling siden sin lancering for to år siden i maj 2013.

Bag løsningen med de digitale kvitteringer står den danske iværksættervirksomhed Storebox (tidligere kvittering.dk), der indtil videre har 200.000 registrerede brugere i Danmark, Sverige og Norge. Storebox har hidtil været en stand-alone-app, hvor man som bruger registrerer sit kreditkort. Når man så efterfølgende handler i de butikker, der samarbejder med appen, med det samme kreditkort, sender butikken automatisk en digital kopi af kvitteringen ud i skyen.

Fra og med mandag den 22. juni 2015 er denne løsning nu officielt integreret i MobilePay, så brugerne kan tilgå de digitale kvitteringer direkte fra Danske Banks betalingsapp også.

»Vi har indgået et partnerskab med MobilePay, hvor vi får masser af brugere på, og det skubber også i forhold til, hvor mange butikker der kobler sig på,« siger stifter og direktør for Storebox Jacob Aisen, der satser på at have mindst 500.000 brugere, inden året er omme.

Kvitteringsløsningen fungerer ved, at man i MobilePays seneste app-opdatering kan acceptere at sende blandt andet sit navn, e-mail og kortoplysninger automatisk videre til Storebox. Det gælder for samtlige af MobilePays over to millioner brugere.

Derefter vil man få adgang til kvitteringerne i appen direkte efter købet i butikker som blandt andet Føtex, Netto, Bilka og Matas.

Appen er gratis at bruge for brugerne ligesom MobilePay. Til gengæld betaler butikkerne et løbende abonnement samt et gebyr på omkring 12-15 øre pr. kvittering til Storebox for at være med i den digitale kvitteringsordning.

Til gengæld får butikkerne på sigt en mulighed for at identificere kunderne på kreditkortet og bruge det til at markedsføre rabatter og andre loyalitetsprogrammer til kunderne. Eksempelvis vil et supermarked kunne tilbyde en rabat til de kunder, der har handlet for 1.000 kr. inden for en måned. Normalt har virksomheder som Matas skulle bruge særlige loyalitetskort for at kunne identificere kunderne fra gang til gang, men det er nu ikke længere nødvendigt, når kunden først har oprettet sig direkte hos Storebox eller via MobilePay. Samtidig kan butikkerne også markedsføre sig på de digitale kvitteringer baseret på kundernes indkøb. Har man købt en Weber-grill, er det eksempelvis muligt for butikken at lægge et tilbud på grillkul ind i kvitteringen for at lokke kunden tilbage i butikken.

Der bliver dog ikke tale om, at data om kundernes købsvaner bliver tilgængelige for andre end den butikskæde, hvor købet fandt sted, forsikrer Storebox-stifteren:

»Vi giver butikkerne mulighed for at få mere at vide om deres egne brugere. Det er kun baseret på butikkernes egne data, som de selv ejer - vi deler ikke data mellem butikkerne,« siger direktør og medstifter af Storebox Jacob Aisen, der samtidig påpeger, at virksomheden via MobilePay kan være sikker på, at brugerne er CPR- og NemID-valideret.

Når man bruger den digitale kvitteringsløsning, er det også muligt at registrere sig som 'grøn bruger'. Det skulle efter sigende forhindre, at butikkerne printer en papirkvittering ud, når man er tilmeldt tjenesten. Det virker dog langtfra så godt som lovet efter Version2's test af løsningen. Undertegnede journalist bliver stadig mødt med det evindelige: 'Vil du have kvitteringen med?' i supermarkedet. Dette forsikrer Storebox-direktøren dog vil være på plads i alle butikkerne efter sommerferien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Michael Hansen

"sender butikken automatisk en digital kopi af kvitteringen ud i skyen." - Skyen hvor præcist?, i DK, i EU, USA?

"App'en er gratis at bruge for brugerne ligesom MobilePay." - De færreste ting er nu gratis, der må være en catch.

"Til gengæld får butikkerne på sigt en mulighed for at identificere kunderne på kreditkortet og bruge det til at markedsføre rabatter og andre loyalitetsprogrammer til kunderne." - Aha, ja det bliver så et nej tak.

Er allerede irriteret over at banken ved alt, og begynder at klassificere køb på ens kreditkort. (Halvt relateret var til et møde med banken, hvor jeg nåede at se min egen "ranking/rating" ved banken inden bank damen hurtigt skiftede til et andet skærmbillede), det bliver sgu. kun et spm. om tid før ens købsvaner bliver taget med, hvis de ikke allerede er.

  • 11
  • 3
#3 Martin Kofoed

Jeg håber på, at vi engang i nær fremtid kan tage det næste spring: eliminering af de centrale tredje- og fjerdeparter (banker og stater). At betale for noget bør være en handling, som involverer to parter, og to parter alene: betalingsmodtager og betalingsafgiver. På den måde sikrer man også bedre, at oplysninger om betalingen forbliver mellem disse to interessenter. Vi kan ikke stole på, at alle mulige led undervejs i en betaling, som den ser ud i dag, passer på vores oplysninger. Specielt da ikke når de ikke stoler på os.

  • 4
  • 4
#4 Morten Jacobsen

Altså hvad er det i forventer at de ikke i forvejen ved om os? Vi bliver logget i alt hvad vi foretager os, og hvad så?

For mig bliver det et Kæmpe Ja-Tak. Super integration i en i forvejen sindsyg lækker app. (eneste bekymring er faren for at der bliver for meget farvelade i eller super lækker og simple app).

Du fik ikke reklamen for tilbud på den pakke gær du plejer at købe en gang om ugen men fik nu i stedet reklamen for hygiene bind... fedt

Information er det vi betaler med og vi betaler hver dag hele tiden og altid. Kan du ellers gemme dig, Ja du kan jo melde dig ud af samfundet, hæve dine penge kontant, undlade internettet, smartphones eller smart-tv. Så nu er du sikkert kun næsten overvåget, og hvad vandt du så?

  • 4
  • 7
#5 Morten Winther

Forestil dig en situation hvor disse data bliver lækket.

De vil kunne misbruges af mange, herunder fx forsikringsselskaber. Du ansøger måske om en livsforsikring, men får afslag da de kan se du har haft et overdrevet indkøb af junkfood på just-eat, endvidere har du måske ikke har haft betalinger til sportsforeninger eller fitness-center og dermed ligger i en anden risikogruppe.

Vi har behov for anonyme betalinger hvis vi skal kunne have et privatliv.

  • 8
  • 1
#6 Palle Due Larsen

der samtidig påpeger, at virksomheden via MobilePay kan være sikker på, at brugerne er CPR- og NemID-valideret.

Hvordan det? Jeg har da på ingen måde anvendt NemID i forbindelse med MobilePay. Da mit Dankort er tilknyttet MobilePay, kan de naturligvis se det indirekte, men jeg kunne vel i princippet have tilknyttet et andet kort.

  • 1
  • 2
#8 Jesper Lund

Der bliver dog ikke tale om, at data om kundernes købsvaner bliver tilgængelige for andre end den butikskæde, hvor købet fandt sted, forsikrer Storebox-stifteren:

»Vi giver butikkerne mulighed for at få mere at vide om deres egne brugere. Det er kun baseret på butikkernes egne data, som de selv ejer - vi deler ikke data mellem butikkerne,« siger direktør og medstifter af Storebox Jacob Aisen, der samtidig påpeger, at virksomheden via MobilePay kan være sikker på, at brugerne er CPR- og NemID-valideret.

Hvad skal man som forbruger (kortindehaver) give samtykke til for at bruge Storebox tjenesten?

Ovenstående citat lyder som at man skal give samtykke til at butikken må se hvad man har købt i butikken (alle kvitteringer). Er det korrekt? Aftalevilkår for Storebox er ikke tilgængelig på Storebox's hjemmeside, så jeg kan ikke checke det selv.

Det er lidt misvisende når Storebox kalder det "butikkens egne data, som de selv ejer". Jo, det er butikkens egne data i den forstand at butikken er dataansvarlig, men uden sign-up til Storebox for kortindehaver, har butikken ikke nogen (lovlig) mulighed for at sammenkæde de enkelte kvitteringer.

§ 85 i lov om betalingstjenester forbyder at butikken bruger kortnummeret til at sammenkæde oplysninger om en kundes enkelte køb til en profil. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=169092

Hvis § 85 ellers overholdes bør der ikke være nogen forskel på at betale kontant og betale med et almindeligt betalingskort som dankort. En sammenkædning af enkelte køb til en profil af kunden vil kræve en aftale med kunden, enten via et kundekort ala Club Matas eller via en aftale med en 3. part som Storebox.

Jesper Lund Formand, IT-Politisk Forening

  • 7
  • 0
#10 Henrik Madsen

I vores husstand er mobilepay allerede ved at være uinteressant igen for de ting vi kunne bliver pludseligt ikke muligt for os mere og de nye funktioner kan vi ikke få glæde af.

Før havde vi mit visa kort koblet med mit mobilnummer, min samlevers Visa kort koblet med hendes telefonnummer og så vores fælles konto koblet med min datters mobilnummer.

På den måde var det muligt at overføre penge mellem os og jeg kunne overføre penge til fælleskontoen som betaler benzinkortet. Dette er en fordel da jeg somme tider betaler af egen lomme for brændstof da jeg får kørepenge af mit firma når jeg kører i firma regi.

Nå men først skulle vi CPR valideres og det gik såmænd også fint, men man kan ikke CPR validere 2 kort på samme CPR nummer, der skal man bruge NemID.

I vores husstand er der ingen der har været istand til at acceptere nets vilkår for brug af NemID så nu ryger muligheden for nemt at overføre penge til vores fælles konto.

Det betyder så ikke det store....Altså udover for vores bank som må finde sig i at jeg en gang om måneden går til deres filial, stopper mit kort i automaten, trækker et passende bundt kontanter ud og går ind og stiller mig i køen for at sætte dem ind på fælleskontoen.

Man kan for resten heller ikke betale med Mobilepay når man handler online fordi der skal ens konto også være NemID valideret.

Jeg forestiller mig ikke at jeg kan bruge Mobilepay til betaling i butikker uden at være NemID valideret heller.

Summa summarum, Mobilepay er gået fra at være en fed løsning som bare virkede også uden NemID, til at være en standard "Du skal bruge NemID til alt" løsning.

VI må håbe der kommer en konkurrent som er mere brugervenlig, så er jeg i hvert fald game.

PS. Nej, Swipp er ikke løsningen....Der skal man også bruge NemID for overhovedet at oprette sig.

Næste skridt er vel at mobilepay ikke kan nøjes med CPR validering men forlanger NemID validering indenfor så længe og så er det jo helt slut med Mobilepay.

  • 2
  • 1
#11 Michael Hansen

"Ro på med sølvpapirshatten" - Det samme sagde man om NSA før det rent faktisk viste sig at virkeligheden overgik de flestes fantasi.

Vi bliver logget i alt hvad vi foretager os, og hvad så?

Pga. når data først er logget, så har person henførbar data det med at leve ret længe, lige her og nu sker der måske ikke misbrug af ens data.

Hvem ved hvordan verden ser ud om 2-5-10-30 år, måske bliver de her data der "skal give bedre rabatter/tilbud ovs." brugt mod en så man pludselig ikke kan tage forskellige forsikringer, eller risikere at betale overpris for ting senere hen på helt andre områder.

Du fik ikke reklamen for tilbud på den pakke gær du plejer at købe en gang om ugen men fik nu i stedet reklamen for hygiene bind... fedt

Reklamer har ingen videre effekt på mig, de er ret uønsket i både min postkasse og min browser.

Information er det vi betaler med og vi betaler hver dag hele tiden og altid.

Jeg har det fint med at betale for de services jeg vil benytte mig af, jeg ønsker ikke noget "gratis" hvis jeg skal betale med mit privatliv.

Kan du ellers gemme dig, Ja du kan jo melde dig ud af samfundet, hæve dine penge kontant, undlade internettet, smartphones eller smart-tv. Så nu er du sikkert kun næsten overvåget, og hvad vandt du så?

Jeg synes din præmis er forkert, vi er nogle der rent faktisk ikke synes det burde være sådan, og prøver alt vi kan for at folks privatliv bliver taget seriøst.

  • 4
  • 0
#12 Casper Kvan Clausen

Dels accepterer man at StoreBox opbevarer kortnummer, navn, email og telefonnummer, dels er der to klausuler om "Permission Marketing" (tastet fra de betingelser der vises hvis man vil tilmelde sig fra MobilePay-appen):

5.1 Brugeren accepterer, at de butikker, som er tilmeldt Storebox, må benytte data fra egne elektroniske kvitteringer i markedsførings øjemed[sic] i det omfang lovgivningen tillader det.

5.2 Brugeren accepterer endvidere, at øvrige reklamer på Storebox målrettes brugeren. Det er alene Storebox og den enkelte butik hvori varekøbet er foretaget, som kan få adgang til data vedrørende varekøbet.

Interessant nok står der også i 7.3 at "Storebox forpligtiger[sic] sig til at holde betingelserne på Storebox' hjemmeside ajour." - så de lever så vidt jeg kan se ikke selv op til deres betingelser.

  • 4
  • 0
#13 Henrik Madsen

Brugeren accepterer endvidere, at øvrige reklamer på Storebox målrettes brugeren. Det er alene Storebox og den enkelte butik hvori varekøbet er foretaget, som kan få adgang til data vedrørende varekøbet.

Gad vide hvordan de definerer det.

Er det mon.

  1. Varer købt i Føtex i Randers kan kun ses af Føtex Randers.
  2. Varer købt i Føtex i Randers kan kun ses af Føtex Danmark.
  3. Varer købt i Føtex i Randers kan ses af Dansk Supermarked's butikker.

Og derudover.....Vil det svar vi får i dag være det svar som gælder ALTID.

Vi har jo set hvordan NemID startede med at være adskilt men nu kan man pludseligt give sin bankrådgiver adgang til ens skattemappe (Læs : Man SKAL for ellers for du ingen lån).

Der er det jo allerede skredet i forhold til starten og mon ikke også man om få år skal give adgang til sin patient journal til forsikringsselskabet inden man kan få en livsforsikring eller banken hvis man vil have et 30 års lån så de lige kan se om du har nogle sygdomme som gør det urealistisk at du lever i 30 år.

  • 5
  • 0
#14 Michael Hansen

Du ansøger måske om en livsforsikring, men får afslag da de kan se du har haft et overdrevet indkøb af junkfood på just-eat

Jeg ville gå endnu videre, hvem siger det er dig personligt der har spist junkfood, bare pga. du står som køber, men nu er du blevet klassificeret ud fra data der ikke skulle være logget i første omgang. Held og lykke med at overbevise en support ved random XYZ firma der af deres system får at vide du har haft et overforbrug af junkfood selvom det rent faktisk ikke er tilfældet, også selvom de rent faktisk kan se du ser sund og rask ud.

Urealistisk?, tjae vi har hørt om folk der uden grund er blevet sat på no fly lister pga. diverse automatiserede systemer der ser dem som en trussel på grund af xyz metadata der viser sig at være forkert.

I følge min bank har jeg været på ~20 ferie rejser inden for EU i år, det er selvfølgelig mere uskyldigt, men også direkte forkert klassificeret.

Så er det sgu nemmere der ikke bliver logget data i første omgang.

  • 2
  • 0
#16 Jesper Lund

Er der nogen som har prøvet at tilmelde et betalingskort direkte på Storebox websiden? Og hvis ja, hvilken sikkerhed er der mod at man indtaster andres kortnumre for at få adgang til oplysninger om deres køb?

Betingelserne https://dk.storebox.com/beta/#/webview/terms

siger følgende i pkt 6.2

Brugeren er uberettiget til at indtaste kortdata, email adresser eller mobilnummer som ikke tilhører brugeren selv. Ethvert misbrug vil blive anmeldt til politiet.

Det er jo meget fint, men der er forhåbentlig mere datasikkerhed end truslen om politianmeldelse.

  • 2
  • 0
#17 Christian Schmidt Blogger

Er der nogen som har prøvet at tilmelde et betalingskort direkte på Storebox websiden? Og hvis ja, hvilken sikkerhed er der mod at man indtaster andres kortnumre for at få adgang til oplysninger om deres køb?

Jeg forsøgte for ca. et år siden - for eksperimentets skyld - at tilmelde mit kort både hos Storebox og det konkurrende eKvittering.dk, der begge er (var?) opbygget på samme måde.

Der var på det tidspunkt ingen sikkerhed for, at man indtaster andres kortnumre.

Det er der selvfølgelig heller ikke i en netbutik, men mens du har chancen for at opdage den slags misbrug, når du gennemgår dit kontoudtog, så vil du ikke uden videre opdage, at uvedkommende abonnerer på dine kasseboner.

Jeg kontaktede Kvittering.dk og gav udtryk for min bekymring over den manglende sikkerhed. Det skete i kølvandet af Nets/Se&Hør-skandalen, der netop handlede om uvedkommendes interesse i andre folks indkøbsvaner.

Jeg kontaktede også Føtex og beklagede mig over, at de videregiver oplysninger om mine indkøb til tredjepart på baggrund af et let forfalskeligt samtykke (endda med tilbagevirkende kraft, hvis jeg købte et premium-abonnement hos eKvittering.dk).

Hverken Føtex eller Kvittering.dk var lydhør over for mine bekymringer. Jeg skrev derfor til Datatilsynet. De forklarede telefonisk, at ordningen var lovlig nok. Efter Datatilsynets opfattelse er angivelse af kortnummer et samtykke, uanset om det let kan forfalskes. De kunne ikke gøre mere, medmindre jeg kunne godtgøre, at jeg selv havde været offer for den slags svindel. Det kunne jeg ikke, så sagen endte der.

Jeg har ikke tjekket, om Storebox/eKvittering.dk har strammet op på sikkerheden siden da.

  • 5
  • 0
#18 Jesper Lund

Jeg kontaktede også Føtex og beklagede mig over, at de videregiver oplysninger om mine indkøb til tredjepart på baggrund af et samtykke (endda med tilbagevirkende kraft, hvis jeg købte et premium-abonnement hos eKvittering.dk).

Jeg kontakte Storebox i går og spurgte, om de modtog kvitteringer for betalingskort, der ikke er tilmeldt. Svaret var at det gjorde de ikke, og Storebox kom med en plausibel forklaring på hvordan det foregår. En applikation hos butikken spørger Storebox serveren, om kortet er tilmeldt, og sender kun kvittering hvis det er tilfældet.

Hvis du kan få adgang til kvitteringer fra før du er tilmeldt hos ekvittering.dk, den konkurrerende tjeneste, må firmaet i sagens natur modtage kvitteringer fra alle betalingskort, ikke bare de kort som er tilmeldt og hvor kortindehaveren har givet et samtykke (eller "samtykke").

Det bekræftes af denne video 0:37 https://www.youtube.com/watch?v=50vNjXg3ZYo

"På denne side kan du se og flytte kvitteringer, som vi har modtaget allerede før du har tilmeldt dit kreditkort".

Det er da fuldstændigt vanvittigt.

  • 4
  • 0
#19 Jesper Lund
  • 0
  • 0
#22 Jesper Lund

Har jeg overset en formildende faktor eller skal man til at betale kontant i de butikker der understørrer eKvittering for at undgå at eKvittering får ens kvitteringer?

Eftersom alle kvitteringer overføres er svaret ja.

MEN.. eKvittering er gået konkurs http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=30276272&s...

Så nu bliver det interessant om Føtex stadig sender oplysninger om kundernes køb til et konkursbo..

  • 0
  • 0
#24 Christian Schmidt Blogger
  • 0
  • 0
#25 Jakob Damkjær

Tokenisation så hverken butikken eller nogen af deres IT systemer eller samarbejdspartnere kan identificere køber eller deres kreditkort og ingen personlige data der sendes til nogen steder.

Hmm hvorfor mon der er så meget modstand fra bankerne mod det... de havde lige linet deres næste indtjeningskilde op.. At sælge informationer om alt købsadfærd lige til at blive integreret i din online reklame target profil.

Hvad med de bare gemmer kviteringerne lokalt på dimsen tak og ikke sender noget nogen steder tak.

Så lige på appen... ret nederen at de ikke har en "nej tak" knap...

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere