Over 23.000 rejsekortbrugere har betalt for meget

En fejl hos Movia betyder, at flere tusinde buspassagerer med rejsekort har betalt for meget for deres billet.

Siden 2012 har over 23.000 passagerer betalt for meget, når de har rejst med rejsekort i Movias busser. Movia beklager og fastslår, at man kun har kendt til problemet i en måned.

‘Jeg kan ikke beklage det nok. Men jeg vil også sige, at det er en tiendedel promille af de rejser, der er blevet gennemført. Jeg skal ikke negligere problemet, men det er derfor, vi ikke har opdaget problemet før nu,’ siger Movias centerchef, Søren Englund, til TV 2.

Manuel fejl

Fejlen er opstået ved, at chaufførerne hos Movia har registreret en forkert rute eller helt har glemt at registrere den rute, de har påbegyndt. På den måde er flere tusinde passagerer blevet bonet for flere zoner på deres rejsekort, end de reelt har kørt igennem.

Er du blandt de mange kunder, der har betalt for meget for din billet, skal du kontakte Movias kundecenter, som herefter vil refundere dit tilgodehavende, lover Søren Englund.

Men også passagerer, der har rejst med rejsekort hos Sydtrafik, Midttrafik, Arriva og Nordjyllands Trafikselskab, kan have betalt for meget. Rejsekortet opfordrer derfor alle deres kunder til at kontrollere deres rejser på Rejsekortet.dk.

Overvågning og uddannelse

Movia vil nu sende deres chauffører til genopfriskning af uddannelsen og indføre en form for overvågning for at imødegå, at fejlen skal ske igen, oplyser Søren Englund.

Følg forløbet

Kommentarer (10)

Torben Mogensen Blogger

Jeg kører ikke ofte bus, men jeg har oplevet, at rejsekortscannerne ved bussens udgang var sat til at scanne kort ind i stedet for ud. Jeg gjorde chaufføren opmærksom på problemet, men han gjorde ikke noget. Måske kunne han ikke ændre indstillingen selv.

Der var flere passagerer, der af den grund steg ud af bussen uden at kunne checke ud.

Jesper Lund

Der var flere passagerer, der af den grund steg ud af bussen uden at kunne checke ud.

At forhindre folk i at checke ud er virkelig noget som giver penge i kassen, specielt på de anonyme kort. Rejsekortselskabet kan spærre kortet efter et par manglende check-ud, og det er jo altid de dumme borgeres skyld.

På de anonyme rejsekort er der ingen mulighed for at få pengene tilbage uden af aflevere personlige oplysninger til rejsekortselskabet.

Det må antages at være modviljen mod dette som er grunden til at folk vælger det anonyme rejsekort (som på ingen måde giver "anonymitet", men dog begrænser mængden af personlige oplysninger som skal afleveres til datamisbrugerne i Rejsekort A/S).

Gevinstpotentialet ved at spærre et anonymt kort er derfor meget stort.

Jonas Jensen

Jeg har lige kigget på mine rejser, og der kan jeg ikke se rejser længere tilbage end 1. Januar 2014. Og det lille "+" er kun på mine rejser der er sket i 2015.
Og derefter vil jeg så kun lige skulle bruge en masse tid på at kigge godt over 150 rejser igennem for at prøve at huske om jeg nu var der den dag og alt er korrekt... Så nej det kommer ikke til at ske.
Men det burde da ikke være så svært for Movia at sammenholde den data de nu har for rejsekortet med hvilke busser som har givet forkerte priser.

Morten Saxov

Det er chaufføren der styrre om de enkelte terminaler står til check ind eller ud.

Så du har været ude for en chauffør der ikke har modtaget nødvendig undervisning, eller ikke kan huske det.

Jeg kører dagligt med Xbus, og der er en chauffør der ved endestation skifter den forreste stander om fra check ind til check ud, så folk kan gå ud i begge ender af bussen.

Men igen, denne artikels fejl er svær at bebrejde systemet for, når det er en superbruger der fejler.

Benny Tordrup

Læste et andet sted, at problemet ved fejlindstilling af rute skyldtes, at automaternes GPS-udstyr så ikke kunne finde næste stoppested.

Hvorfor så ikke lade dette tilfælde udløse samtlige alarmer på chaufførens instrumentbræt samt en hyletone - så kan han måske finde ud af at få løst problemet.

Har også oplevet at gøre en chauffør opmærksom på, at hans udstyr var indstillet forkert - han trak blot på skuldrene.

Torben Mogensen Blogger

Har også oplevet at gøre en chauffør opmærksom på, at hans udstyr var indstillet forkert - han trak blot på skuldrene.

Det er nemt at klandre chaufføren for dette, men grundlæggende set ligger skylden i Rejsekortets grundlæggende design, som er helt håbløs. Det har der været snakket meget om her på V2, og jeg tror, at den primære grund til at diskussionen er stilnet lidt i det seneste år sammenlignet med de foregående er, at debattørerne gør som chaufføren: Trækker på skuldrende, fordi det er håbløst.

Benny Tordrup

Det er nemt at klandre chaufføren for dette, men grundlæggende set ligger skylden i Rejsekortets grundlæggende design, som er helt håbløs.

Enig. Så længe, der er en menneskelig faktor indblandet, er der grundlag for adskillige fejlkilder - især hvis systemet er indviklet og/eller der ikke uddannes godt nok i systemet.

En anden mulighed for at håndtere indstillingen af check ind/ud automaterne i busserne ville være ad udnytte GPS-funktionen fuldt ud. Simpelthen ved at lade dem konstant vælge det stoppested, som er fysisk tættest på bussens aktuelle position. Dermed skal chaufføren ikke bekymre sig om at vælge rute, og en fejlkilde er fjernet.

Dette kan selvfølgelig give et lidt tilfældigt valg af check ud, hvis man foretager check ud mellem to stoppesteder. Men det vil i praksis kun kunne blive et problem for stoppesteder tæt på zone-grænserne - og hvad jeg har observeret i busserne, så checker folk ud tæt på det stoppested, de skal af på.

Torben Mogensen Blogger

En anden mulighed for at håndtere indstillingen af check ind/ud automaterne i busserne ville være ad udnytte GPS-funktionen fuldt ud. Simpelthen ved at lade dem konstant vælge det stoppested, som er fysisk tættest på bussens aktuelle position.

Det kunne være en forbedring, men det løser ikke problemet med en scanner, der er sat til at checke ind, hvor den skulle checke ud. Det kunne løses ved at sige, at hvis den sidste handling var et check-ind i samme bus, så er den næste handling et check-ud, uanset om man bruger en check-ind scanner eller en check-ud scanner.

Men alle disse lappeløsninger er blot symptomer på, at det grundlæggende design er fundamentalt forkert. Man burde i stedet have valgt et design, der lægger sig op af klippekort: Man vælger et antal zoner ved rejsens start, og man skal ikke checke ud.

Alternativt kunne man udnytte mulighederne i ny teknologi og tilbyde en dims med display og WiFi eller andet trådløst signal, der selv registrerer sig på bussens netværk, og som på displayet angiver, om koblingen er sket og evt. andre informationer. Bussen vil hele tiden pinge dimsen, og når der ikke længere er svar, er passageren steget af.

En sådan dims kunne formentlig laves for under 100dkr, og man kunne lave en pantordning, så man kan få pengene igen ved at aflevere dimsen efter brug, sådan at turister og andre korttidsbrugere ikke belastes unødigt. For at mindske misbrug efter f.eks. tyveri kunne man lave den, så den låser efter et forbrug på f.eks. 100dkr, og kræver en PIN-kode for at låse op igen. Man kunne også tilbyde det som en telefon-app til folk, der ikke gider have en ekstra dims.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen