Over 1000 personer støttede dansk spiludvikler på Kickstarter: Nu drejer han nøglen om

27. oktober 2021 kl. 03:4511
Over 1000 personer støttede dansk spiludvikler på Kickstarter: Nu drejer han nøglen om
Illustration: Audacity Interactive.
Audacity Interactive samlede næsten 400.000 kroner sammen på Kickstarter. Men drømmen om et turbaseret rollespil, blev til et stress- og coronaramt mareridt.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.
Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
28. oktober 2021 kl. 15:03

For ikke at tale om den her tilståelse:

»Det endte med, at vi samarbejdede med et marketingsfirma fra Israel, som var specialiseret i Kickstarter-kampagner. De rådede os til at sætte vores mål lavt til omkring 75.000 kroner, selvom vi internt sigtede mod mindst 700.000 kroner. For så kommer du igennem det første mål på første dag. Så bliver du et hipt nyt projekt, og du kommer op i algoritmen. Får nogle views og alt sådan noget,«

Det er jo HELT SKUDT I LÅGET at man risikerer at sidde og have lovet at lave et spil for 75.000 kroner - og hvis man samtidig ved at man faktisk skal bruge de tidobbelte, så er det jo bedrageri. Det viste sig jo så også at de kun fik ca. 60% af det de gik efter, hvilket må have været medvirkende til at de ikke kunne levere. Hvis Audacity havde sat et ærligt mål på Kickstarter havde idéen vist sig dødfødt, og backerne havde stadig haft deres penge.

10
28. oktober 2021 kl. 08:40

Jeg synes ikke at det lyder som et scam, men ærlighed var ikke i højsædet da de skrev de risici de så ved projektet. Fra deres kickstarter:

Risks and challenges

So far, Scarlet Republics has been developed entirely with our own money. A successful Kickstarter campaign would prove to us that we're on to something special and that it's worth the grind. As with every project, "what ifs' and unexpected obstacles are always lurking in the shadows, but we bring flashlights. Having brought the game through its early development, we believe that we've scoped the game properly and should largely be able to avoid setbacks. Porting, marketing and localization are not our strong suit, so we plan to bring in people to guide us in these areas.

Det mangler vist ting som for eksempel at de aldrig har arbejdet på et spil før eller andre komplekse it projekter og deres begrænsede kode erfaring.

De har vist heller ikke helt overholdt kickstarters regler ved at love noget de ikke har haft nogen ide om de kunne levere.

9
27. oktober 2021 kl. 23:32

Det viser hvor godt Unity er blevet, at folk uden programmeringserfaring kan kaste sig ud i at lave deres drømmespil.

8
27. oktober 2021 kl. 22:28

Fedt at høre om noget, som ikke lykkedes. Vi hører ellers altid kun om de firmaer, som bliver solgt for store beløb. Men der er nok 50 firmaer som går ned, for hver store succes.

Hvis folk har arbejdet for ingen løn i flere år på et projekt, så kan man ikke påstå, at det er en scam. Der er altid risiko ved start-ups, uanset om det er kickstarter eller vc.

7
27. oktober 2021 kl. 17:24

Det er ikke sådan Kickstarter er ment, har du investeret efter den forventning er du ikke blevet oplyst godt nok. Her investerer du i en drøm der måske bliver til virkelig. Det er vilkåret ved kickstarterprojekter..

Send janteloven på pension..

6
27. oktober 2021 kl. 17:21

Skal der ikke være plads til at fejle med et kickstarted projekt? Er det ikke en del af risikoprofilen, når man støtter et kickstarter projekt, at det kan fejle eller udvikle sig til noget andet end man troede?

Jeg kan godt lide ideen om at gøre IP og assets tilgængeligt for backers eller som open source. Jeg synes derimod det er urimeligt at kræve at backers får deres penge tilbage, hvis de ellers er brugt på at forsøge på at udvikle produktet, også selvom forsøget fejlede.

5
27. oktober 2021 kl. 17:01

I burde give folks penge tilbage.... Vis I ikke kan udføre projektet.... Ja det er trælse penge at komme af med for jer...

4
27. oktober 2021 kl. 16:36

Hej Joe

I vores update til kickstarter backerne luftede vi foreslaget om at det kan udgives som open source og at alle vores assets dermed kan frigives under en slags Creative Commons licens. Vi har aldrig haft intentionerne om at rippe off vores backers, vi har en hulens masse materiale liggende på skrivebordet, en del af det har vi også løbende vist til vores backers undervejs.

/Daniel fra artiklen

3
27. oktober 2021 kl. 16:19

Firmaet burde sende alt IP det ejer til deres backers.

Det lader til, at de har fået produceret noget grafik og nogle effekter til spillet. De brude finde en passende Creative Commons licens og lade deres backers bruge det, til hvad end de ønsker. Fx i andre spil. De har trods alt betalt for det.

De burde også kunne udgive nogen kode under en fri eller open source licens, sådan at deres backers kan bruge det i andre projekter. Eller nogen kan lave et nyt kickstarter project ud af at forsætte med projektet.

Dette vil også vise backers. om de er blevet ripped-off, eller om de faktisk har forsøgt, at leverer noget for pengene.

2
27. oktober 2021 kl. 14:39

Det lyder præcist som alle de andre scammers på kickstarter...

1
27. oktober 2021 kl. 14:10

Det var dømt til døden fra starten med dårlig kommunikation, folk der ikke kunne programmere fra starten og ikke havde nogen erfaring med spiludvikling generelt. Ingen relevant erfaring på holdet og måtte betale grafikere, da der heller ikke var en sådan på holdet fra start.

Men hvis man skal fejle er det vel bedst at gøre det for andre folks penge. Så meget havde de dog lært på CBS.